Medlemmar: 3844 st.
Visa menyn

Foto: Bildbyrån

Alexandre Lacazette gör matchens enda mål i mötet med West Ham innan ligan avbröts.

PL drar igång igen den 17/6

tor 28 maj 2020 kl 20:58

På torsdagen stod det klart att Premier League avser att dra igång säsongen igen den 17 juni.

Det har pratats under en rätt lång tid om att ligan ska starta upp igen under andra halvan av juni, och nu har man inom Premier League kommit överens om när man vill att spelet ska återupptas igen. Planen är, om allting går som tänkt, att det hela sätter igång den 17/6 med de två hängmatcherna Manchester City - Arsenal samt Aston Villa - Sheffield United, och sedan ska det enligt BBC spelas matcher under lite mer än en månads tid med den sista omgången den 25/7.

Alla matcher kommer att visas på TV i England, vilket innebär att förbudet mot att visa matcher med avspark lördag klockan 15 brittisk tid tillfälligt frångås. Att alla matcher visas live torde innebära att så även kommer att ske här i Sverige, men detta har ännu inte bekräftats. Avsparkstiderna kommer att delas upp så att inga matcher spelas parallellt under helgomgångarna, och avsparkstiderna kommer att vara som följer:

Fredag 21:00
Lördag 13:30, 16:00, 18:30 och 21:00
Söndag: 13:00, 15:00, 17:30, 20:00
Måndag: 21:00

Veckoomgångar fördelas över tisdag, onsdag och torsdag med avspark 19:00 och 21:00.

Alla matcher kommer förstås att spelas utan publik, och vad det verkar kommer matcherna att spelas på lagens ordinarie arenor då inget annat har kommunicerats från Premier Leagues håll.

Kommentarer

Bild för Dan Grossmann

äntligen 

Bild för Sral

Idiotiskt. Spela med liv bara för att kluibbarna förlorar för mycket pengar. Smittofallen och dödsiffrorna stiger i Europa igen, och då kommer detta. Hört att de talar om att ha CGI-publik och inspelade publikljud också. Mår illa av detta. 

Bild för David Pearson

Helt fantastiskt! Som jag ser framemot den 17 juni. Vilken härlig sommar med otroligt mycket fotboll då nästintill alla ligor öppnar upp. 

Bild för Sral

Blir härligt med en smitta som fortsätter att stiga och en datoranimerad publik, ja...

Bild för David Pearson

Tror definitivt inte att smittan kommer att spridas speciellt mycket om ens något. Alla spelarna som spelar är helt friska. Sen har restaurangerna tex i Sverige att förhålla sig till 50 pers. Vet inte hur det är i England gällande sånt. Enligt min åsikt är det en självklarhet att öppna upp denna yrkesverksamheten när andra verksamheter i England nu öppnar upp.

Bild för Jonas Eriksson

Längtat stenhårt på detta. Så jag är glad att det är tillbaka. Vad som är rätt eller fel låter jag vara osagt. Men alla länder öppnar ju upp sakta och det är nog så illa tvunget innan allt går åt pipan. Pengar styr allt. Tyvärr. 

 

Bild för Sral

Sjukvården går på knäna och smittan går redan upp. I Sverige, Tyskland och många andra länder. Det händer redan. Inte på grund av fotbollen, men det händer. "Alla spelarna som spelar är helt friska", säger du, men de lag som har sjuka spelare då? Eller spelare som är rädda? Är det rättvist ur en sportslig synvinkel? Det handlar inte heller om att vältränade spelare i första hand ska bli sjuka, utan vilka de kan föra smittan vidare till. Try Deeney som exempel igen, han är rädd fär sin dotters skull. Ska han avstå kontakt med sitt barn bara för att vi ska underhållas? Många yrkesgrupper är permitterade, i Sverige får många kommunanställda byta jobb för ett tag för att istället hjälpa till i vården. Skolorna är stängda. 

Det här görs för att de redan svinrika klubbarna inte vill förlora pengar, inget annat. De bryr sig väl inte ett dyft om oss fans? 

Bild för David Pearson

Spelarna i PL får välja själva om de vill spela eller inte så det är ju inget problem. Men om fotbollen inte skulle få komma igång varför ska då andra icke nödvändiga affärer mm få vara öppet. Isåfall är det enda rätta att alla i världen stannar inne i lockdown tills ett vaccin kommer om något år. 

Jag tycker som sagt att det är bra att man öppnar upp samhället med fotbollen och annat. Det behövs i denna svåra tid. 

Bild för Jonas Eriksson

Klart att klubbarna skiter i fans. Det handlar om pengar. Alla företag skiter i alla anställda också. Det handlar om pengar. Och permittering kostar. Så alla vill nu smyga in i det system svergie haft från början. Just för att det handlar om pengar. 

 

Bild för Sral

En fotboll utan publik. Med spelare som vi vet är tveksamma. Med tal om inspelade publikljud och cgi-publik. Kan det bli plastigare än så? Jag tycker det här stinker. 

Bild för Elias

Underbart, jag är som ett barn som väntar på julafton.

Bild för Byarum

Känns dubbelt,,, har genomlidit några Bundesligamatcher. Var är känslan? Nerven? Stämningen? PL är så mycket mer än bara matcherna mellan lagen,,, det handlar så mycket om symbiosen lag-spelare-publik och här fattas en viktig beståndsdel,,, men vi får se. Kanske blir bättre än jag tror. 

Bosse

Bild för Sral

Det också. Stor risk att det blir plast av allt. Dessutom har vi ju ändå haft en skitsäsong som man redan innan detta bara ville att den skulle ta slut, så...

Bild för RWHP

Sral du borde köpa en optimistjolle :) Så du ser lite mer positivt på livet och framtiden, plus att du får en båt så du kan segla till havs så slipper du fotbollen ;)

Bild för Pelle
David Pearson wrote:

Spelarna i PL får välja själva om de vill spela eller inte så det är ju inget problem. Men om fotbollen inte skulle få komma igång varför ska då andra icke nödvändiga affärer mm få vara öppet. Isåfall är det enda rätta att alla i världen stannar inne i lockdown tills ett vaccin kommer om något år. 

Jag tycker som sagt att det är bra att man öppnar upp samhället med fotbollen och annat. Det behövs i denna svåra tid. 

Skall du dra parallellerna till annan verksamhet? Menar du att fotbollen skall hålla 2 meters avstånd? Blir ingen tävlingsnerv utan snarare meningslös uppvisningsfotboll...

If it's too strong, then you're too weak!

Bild för David Pearson

Det där var löjligt Pelle. För det första finns det ingen lag att man inte får vara närmre än 2 meter från någon annan. Så är det liksom aldrig i affärer. För det andra är det inte fotbollen i sig som är problemet, utan det är folksamlingar i pubar mm. 

Bild för Jonas Eriksson

Ja att sparka boll är nog den minsta faran av all annan fara när det Kommer till smittorisk. speciellt när dom säger att det är regelbundna koller och total kontroll. Större risk att dra på sig nått Corona skit på ICA. Fotbollen är inte faran. Det är samhället. 
Nej helt klart rätt beslut. Även om det känns märkligt, plastigt mm.  

 

Bild för Sral
RWHP wrote:

Sral du borde köpa en optimistjolle :) Så du ser lite mer positivt på livet och framtiden, plus att du får en båt så du kan segla till havs så slipper du fotbollen ;)

Är du en sån där som skiter i restriktioner och hänger på uteserveringar också? Saknar också fotbollen, men vi är mitt i en global pandemi nu.

Bild för Joacim Nyberg

Klart det handlar om pengar fattar ju alla! Ska bli gött med fotboll igen! Det e inte farligare att spela fotboll än vad det e för gemene man att gå till jobbet. Vi svenskar har ju i stort sett jobbat under hela pandemin. Förutom dom som vart permitterade elle uppsagda då. Men jag tror det kommer gå ypperligt för 22 man att lira lite boll. Betydligt bättre än att tex jag ska gå te jobbet varje dag där vi e över 300 pers som kommer varje dag från olika städer. så tagga ner lite Sral och njut av atsenal igen snart ist peace brothers 

Bild för RWHP
Sral wrote:
RWHP wrote:

Sral du borde köpa en optimistjolle :) Så du ser lite mer positivt på livet och framtiden, plus att du får en båt så du kan segla till havs så slipper du fotbollen ;)

Är du en sån där som skiter i restriktioner och hänger på uteserveringar också? Saknar också fotbollen, men vi är mitt i en global pandemi nu.

Bor i Ösmo, här finns de inte uteserveringar ;) 

Bild för Sral

Som sagt. En global pandemi. Folk dör. Det är f-n inget att skoja bort. När man undrar hur länge vården ska orka, när vi är långt ifrån ett vaccin och smittan inte direkt går ner känns det helt absurt att dra igång idrotten. Den som säger att 22 vältränade idrottsmän inte är en riskgrupp tänker inte längre än näsan räcker. De har också familjer. Vad ska t ex Troy Deeney göra? Undvika sin dotter bara för att han måste spela fotboll? 

Bild för David Pearson

Tänk andra verksamheter som skola/förskola, affärer mm där det finns så mycket större risk att smittas, tänk folk som har familjer och jobbar på dessa ställen. Då har Deeney tur att han är fotbollsproffs och har en rigorös säkerhet med flera kontroller/tester i veckan. Fotbollsverksamheten är nog det mest säkra jobbet av alla. Menar du då Sral att allt ska stängas ner i väntan på ett vaccin? Det kommer aldrig att gå.  

 

Bild för Jonas Eriksson

Ja kan man inte sparka boll under kontrollerade former så då måsta man stänga ner precis allt. Och det gör man ju inte. Lider med dom som jobbar i affärer och köpcentrum och sitter i kassan mm. Dom har det betydligt tuffare än Troy Deeney och hans familj. All har det tufft och folk dör till höger och vänster. Inget att skoja bort som du säger Sral. Men det här med att sparka boll är en piss i havet om man jämför allt annat som man accepterar i samhället. 

 

Bild för Pelle
David Pearson wrote:

Det där var löjligt Pelle. För det första finns det ingen lag att man inte får vara närmre än 2 meter från någon annan. Så är det liksom aldrig i affärer. För det andra är det inte fotbollen i sig som är problemet, utan det är folksamlingar i pubar mm. 

En myndighets rekommendation SKALL följas, det är det hårdaste vi kan ta till i Sverige utan att lagstadga det. Affärerna har skyldighet att tillse att deras kunder håller avstånden, varför tror du man tejpat markeringar i marken, satt upp plexiglas mellan packningsdelarna i kassorna utöver skyddet för kassörskan?

Självklart är det stora problemet idioter som inte kan låta bli sin öl på en trång pub, men det gör inte att myndigheternas rekommendationer inte skall följas.

If it's too strong, then you're too weak!

Bild för Pelle
David Pearson wrote:

Tänk andra verksamheter som skola/förskola, affärer mm där det finns så mycket större risk att smittas, tänk folk som har familjer och jobbar på dessa ställen. Då har Deeney tur att han är fotbollsproffs och har en rigorös säkerhet med flera kontroller/tester i veckan. Fotbollsverksamheten är nog det mest säkra jobbet av alla. Menar du då Sral att allt ska stängas ner i väntan på ett vaccin? Det kommer aldrig att gå.  

 

Du pever ute på landet i Halland, klart du inte insett hur pandemin drabbat världen. Vi här i Stockholm har fått en helt annan bild av det, samma i London med flera storstäder. Vi måste ha affärer öppna för om vi inte äter så dör vi, vi måste inte spela fotboll.

If it's too strong, then you're too weak!

Bild för Sral

Jag menar att det är onödigt att dra igång idrotten just nu, det är inget vi måste ha. Att inte tycka fotboll ska dra igång är inte samma som att tycka allt ska vara stängt.

Bild för Jonas Eriksson
Sral wrote:

Jag menar att det är onödigt att dra igång idrotten just nu, det är inget vi måste ha. Att inte tycka fotboll ska dra igång är inte samma som att tycka allt ska vara stängt.

 

jag förstår vad du menar. Men jag är av en annan uppfattning. Det är just det här vi behöver. Att idrotten kommer igång i stort. Inte bara fotbollen.
Utan jobb och utan pengar. Och människor som går in i djupa depressioner leder till ännu större problem. Bara kolla på alla misshandel i hemmen som skjutit i höjden, sexuellt utnyttjande av barn, våldtäkter, Kriminalitet.
Ja vad är rätt? vad är fel? Ingen kan veta. Bara tycka. Men jag (tror) att vi måste få igång ett fungerande samhälle så fort som möjligt. Och i samhället är fotbolllen/idrotten en stor och viktig del. 

 

Bild för Jakob Eneman

Oj Sral vad du krigar för just detta? Jag tycker du ska lägga din energi på som är mycket mer allvarligare än 22 st män på en fotbollsplan. T.ex varför ska Ullared få ha öppet där det strömmas 5000+ om dagen.

Bild för MikeR

Håller med om att det finns betydligt mindre viktiga aktiviteter än idrott som ändå får ha sin verksamhet igång

I'll answer to nobody !!

Bild för David Pearson

Jo du Pelle, fotbollen är superviktigt för samhället och att det kommer igång annars i Sverige skulle bara Malmö överleva detta. Det ger så mycket för samhället och räddar många ur exempelvis depression. Affärer eller varuhus som inte sköter sig är en mardröm för smittspridning, har sett bilder och hört där det är så många som trängs på ullared. Men det verkar du tycka är okej då? Finns många affärer som inte är nödvändiga och som inte håller sig efter rekommendationerna. 

Bild för Sral
Jakob Eneman wrote:

Oj Sral vad du krigar för just detta? Jag tycker du ska lägga din energi på som är mycket mer allvarligare än 22 st män på en fotbollsplan. T.ex varför ska Ullared få ha öppet där det strömmas 5000+ om dagen.

Lite What about-ism? Två fel gör inte ett rätt. 

Bild för Sral
David Pearson wrote:

Jo du Pelle, fotbollen är superviktigt för samhället och att det kommer igång annars i Sverige skulle bara Malmö överleva detta. Det ger så mycket för samhället och räddar många ur exempelvis depression. Affärer eller varuhus som inte sköter sig är en mardröm för smittspridning, har sett bilder och hört där det är så många som trängs på ullared. Men det verkar du tycka är okej då? Finns många affärer som inte är nödvändiga och som inte håller sig efter rekommendationerna. 

Det gäller ju bara de som älskar fotboll. Där drar du verkligen alla över en kam. Och det räcker ju att kika på matchtrådar här för att se att en PL-match knappast är något som får alla att må bra heller...

Bild för Jonas Eriksson
Sral wrote:
Jakob Eneman wrote:

Oj Sral vad du krigar för just detta? Jag tycker du ska lägga din energi på som är mycket mer allvarligare än 22 st män på en fotbollsplan. T.ex varför ska Ullared få ha öppet där det strömmas 5000+ om dagen.

Lite What about-ism? Två fel gör inte ett rätt. 

 

Grejen är att ingen vet. Så vad är fel? Vad är rätt. Det är upp till var och en. 
Respelterar din ståndpunkt. Och hoppas du respekterar andras. 

 

Bild för Sral

Jag respekterar er åsikt. Det är mer FA och klubbarna som jag är arg på och som ska ha ovett. Jag tycker man i så fall borde tänka mer på att hjälpa sjukvården än att oroa sig om fotbollen, för att ta ett exempel. 

Bild för Jakob Eneman
Sral wrote:
Jakob Eneman wrote:

Oj Sral vad du krigar för just detta? Jag tycker du ska lägga din energi på som är mycket mer allvarligare än 22 st män på en fotbollsplan. T.ex varför ska Ullared få ha öppet där det strömmas 5000+ om dagen.

Lite What about-ism? Två fel gör inte ett rätt. 

 

Jo men det engangemang för just denna fråga har jag inte sett på länge så du borde skriva det på någon större plattform eller något annat än att sitta o kriga här.

Bild för Sral

Är inte riktigt med på vad du menar...?

Bild för Jonas Eriksson
Sral wrote:

Jag respekterar er åsikt. Det är mer FA och klubbarna som jag är arg på och som ska ha ovett. Jag tycker man i så fall borde tänka mer på att hjälpa sjukvården än att oroa sig om fotbollen, för att ta ett exempel. 

 

Det är inte fotbollens och FA plikt att se att sjukvården får det stöd dom behöver. Ser inte alls din koppling i detta och just fotboll Och idrott. Ska man rikta kritik i denna fråga så borde den riktas mot regeringen mm. 

Men kämpa för din sak. Men släpp garden lite. Finns inget svart å vitt i denna fråga. Och det kommer ta år innan man vet vad som är rätt och inte. Om vi ens kommer få veta det?  

 

Bild för Sral

Kämpa och kämpa. Min åsikt är att det här inte är över, och att det då är idiotiskt att dra igång idrotten igen. Alla vet att den enda anledningen till detta är att klubbarna inte vill förlora mer pengar. Som någon av spelaena sa nyligen (kan ha varit Tyrone Mings), spelarna är de sista som tillfrågats här. Att påstå att vi behöver detta för att må bättre är knappast något argument som håller heller. Hur många glada, harmoniska inlägg ser man i matchtrådar här, för att ta ett exempel? Och hur skulle Premier League kunna vara en faktor i att minska t ex misshandel hemma, som någon var inne på? 

Jag saknar också fotbollen och Arsenal, men det finns saker som är större än det.  

Bild för Jonas Eriksson

Känns som det här inte leder så långt. Du har din åsikt och många andra har andra. 
Jag tycker du har fel. Andra tycker säkert du har rätt. Spelar ingen roll då vi inte har något inflytande. Pengar sty och det kommer det alltid att göra. Oavsett om det är fotboll eller jobb eller i livet. Ingen inkomst inget liv för många. Dö i Corona eller dö av svällt. Vet inte vad som är bäst. Bara att kämpa på och försöka följa dom instuktioner vi får. Och hoppas att det går åt rätt håll.   

 

Bild för Sral

Måste väl inte leda någonstans, heller? Det finns väl plats för olika åsikter? Jag förväntar mig inte att någon här ska bli "omvänd". Jag tycker bara de har gjort rätt i t ex Skottland och Frankrike. 

Bild för Jakob Eneman
Sral wrote:

Kämpa och kämpa. Min åsikt är att det här inte är över, och att det då är idiotiskt att dra igång idrotten igen. Alla vet att den enda anledningen till detta är att klubbarna inte vill förlora mer pengar. Som någon av spelaena sa nyligen (kan ha varit Tyrone Mings), spelarna är de sista som tillfrågats här. Att påstå att vi behöver detta för att må bättre är knappast något argument som håller heller. Hur många glada, harmoniska inlägg ser man i matchtrådar här, för att ta ett exempel? Och hur skulle Premier League kunna vara en faktor i att minska t ex misshandel hemma, som någon var inne på? 

Jag saknar också fotbollen och Arsenal, men det finns saker som är större än det.  

 

Du verkar ha missat att nästan alla fotbollspelare (om man inte cherry pickar troy deeney) lägger ut inlägg på hur kul det är att komma tillbaka med fotbollen igen. Som folk har sagt innan så tror jag säkert att troy deeney inte behöver spela om han verkligen inte vill.

Bild för Sral

Det är ju fler som har gått ut öppet och kritiserat det. Danny Rose, Tyrone Mings och Sergio Aguero, t ex. Så det är nog ganska delade meningar. 

Bild för Jakob Eneman
Sral wrote:

Det är ju fler som har gått ut öppet och kritiserat det. Danny Rose, Tyrone Mings och Sergio Aguero, t ex. Så det är nog ganska delade meningar. 

Jo precis om man cherry pickar så kan man hitta några men i stora mängden så verkar det som att fotbollspelarna är glada att dem är tillbaka. Vi måste förstå också att fotbollspelarna tjänar miljoner kronor för det dem gör och dom vet att dom är brickor i ett stort spel där giganterna bestämmer så att dem gnäller på att dem får komma tillbaka och spela fotboll UNDER KONTROLLERADE FORMER känns inte som ett stort problem. Det finns många andra problem som borde tas om hand först innan man kan gå o kritisera att fotbollen kommer tillbaka...

Bild för Sral

Fast om några säger det öppet är det garanterat fler som tycker så. Jag undrar om du verkligen har belägg för att en majoritet vill börja igen? 

Sen har vi ju det sportsliga i det också...de friskaste lagen vinner matcherna helt enkelt? 

Bild för Jonas Eriksson

Jag det är tuffare för mig att gå till jobbet än vad det är för dessa herrar som sparkar boll. Jag tvingas till jobb på okontrollerade former och vi har personal som tvingas jobba i trånga kontroll rum där det är totalt omöjligt med den distansen som ska vara. Så den här grejen börjar bli lite löjlig Sral. 

Men kul att följa vem som får Sista ordet här?

Och tror ingen blir klokare och hittar svaret. 

 

Bild för Jonas Eriksson

Men med din ståndpunkt Sral som är emot detta så stark så misstänker jag att du inte kommer följa detta felbeslut och bänka dig i soffan för att kolla på "plastig" fotboll? 

 

 

Bild för David Pearson

Burnleys trupp fick rösta anonymt och samtliga spelare var lyckliga över att få komma tillbaka, det säger en hel del. Även Howe har berättat att alla i Bournemouth ser framemot återstarten. Sedan finns det extremt många spelare som lägger upp bland annat bilder på hur lyckliga de är av att vara tillbaka i träning igen. I min bedömning är det en mycket stor majoritet som är lyckliga över att börja igen. Finns endast ett fåtal som menar att de är osäkra däribland Deeney, Kante och Aguero. 

Som jag längtar till den 17 juni nu! 

Bild för Jakob Eneman
David Pearson wrote:

Burnleys trupp fick rösta anonymt och samtliga spelare var lyckliga över att få komma tillbaka, det säger en hel del. Även Howe har berättat att alla i Bournemouth ser framemot återstarten. Sedan finns det extremt många spelare som lägger upp bland annat bilder på hur lyckliga de är av att vara tillbaka i träning igen. I min bedömning är det en mycket stor majoritet som är lyckliga över att börja igen. Finns endast ett fåtal som menar att de är osäkra däribland Deeney, Kante och Aguero. 

Som jag längtar till den 17 juni nu! 

 

Precis exakt så!

Bild för Jakob Eneman
Sral wrote:

Fast om några säger det öppet är det garanterat fler som tycker så. Jag undrar om du verkligen har belägg för att en majoritet vill börja igen? 

Sen har vi ju det sportsliga i det också...de friskaste lagen vinner matcherna helt enkelt? 

Men med ditt argument kan vi då aldrig spela fotboll igen? För vi har ju mezut özil som är sjuk var och varannan dag så det friskaste laget vinner helt enkelt?. Absolut det kommer kanske hända att en spelare är sjuk och då är det ju bara otur, precis som det är om det går en vanlig influensa.

Bild för Sral
Jonas Eriksson wrote:

Men med din ståndpunkt Sral som är emot detta så stark så misstänker jag att du inte kommer följa detta felbeslut och bänka dig i soffan för att kolla på "plastig" fotboll? 

 

Den gamle Arsenal Sweden-profilen zimzon hade en omröstning på Twitter om man skulle kolla på fotbollen. Alternativen var:

-Ja, jag har abstinens!

-Nej, såklart inte!

- Ja, för jag är korkad.

 

 

Min röst föll på "ja, för jag är korkad". Jag kommer titta, men tycker ändå det är fel och helt sjukt att starta upp fotbollen nu. Bättre att vänta till nästa säsong då. 

Sidor