Medlemmar: 8810 st.
Visa menyn

Tottenham Hotspur - Arsenal 5/3 13.45

418 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Cosmos
Bild för Cosmos
Tottenham Hotspur - Arsenal 5/3 13.45

Smärta rakt igenom märg och ben

Wennman: Flåset i nacken börjar bli besvärande – nu går nog titeln till London

LONDON. Det råkade vara alla hjärtans dag och alla som blöder för lagen i norra London har fått en pulshöjare som heter duga.

Jag tror titelstriden står mellan Tottenham och Arsenal nu.

Men hjärtan?

Vi kanske borde tala om smärtan också.

 

Jag kunde inte låta bli att tycka lite synd om Leicester City, som ledde med 1–0 på Emirates och krigade så tappert efter att Danny Simpson blivit utvisad med 35 minuter kvar. De hade i det läget hela Premier League i ett fast guldgrepp; Claudio Ranieris skrällgäng var då åtta poäng före Arsenal.

Nu är det plötsligt bara två sen Theo Walcott kvitterat och Danny Welbeck (!) nickat in 2–1 djupt inne på stopptid.

Den smärtan Leicester måste ha känt efter det snöpliga sekunddramat... aj, aj.

Jag undrar hur The Foxes reagerar på det. Jag hoppas de orkar fortsätta skaka om engelsk fotboll, men det är tolv ligaomgångar kvar och 36 poäng att spela om. Det är precis nu flåset i nacken börjar bli besvärande från de etablerade storlagen.

Och hur mår Manchester City efter två raka hemmaförluster i ligan för första gången sen december 2008? Och en form som sviktar hos de största stjärnorna, nu när både cup- och seriespel går in i sitt mest intensiva skede?

Smärta, rakt igenom märg och ben. Inte minst hos den redan sparkade managern Manuel Pellegrini.

Likheter fanns det många av under söndagens rysare:

Båda bortalagen, Leicester och Spurs, tog ledningen på straff.

Båda straffarna dundrades in av skyttekungarna Jamie Vardy och Harry Kane.

Båda matcherna kvitterades av inhoppare, Theo Walcott för Arsenal och Kelechi Iheanacho för Man City.

Båda Londongängen visade stor mental styrka och vinnarattityd när de till slut vann med 2–1 och bäddade för ett superderby på White Hart Lane första helgen i mars.

Båda huvuddomarna, Martin Atkinson och Mark Clattenburg, silade mygg och svalde kameler och får förstås finna sig i en ändlös debatt om deras påverkan på resultaten. Clattenburg dömde också Spurs–Man City (4–1) i höstas och godkände då två offsidemål. Nu gav han en straff till Spurs sen bollen träffat en bakåtvänd Raheem Sterling i trakten av armhålan. Det var sannerligen alla smärtans dag på Eastlands.

Firade med en slags stagedive

Men olikheter fanns också, förstås:

Medan Leicester var troget sin spelidé och länge såg ut att nå en ny framgång med den blev det, mycket på grund av utvisningen, en ensidig Arsenalpress i andra halvlek. När Danny Welbeck byttes in med några minuter kvar sa jag högt på pressläktaren:

– Han avgör naturligtvis, han kommer att lukta sig till en hjälteroll nu.

Och så blev det. Denne Welbeck som varit skadad i tio månader, typ, skallade in en trepoängare som kan visa sig oerhört viktig och dök sen rakt in i publikhavet, en slags stagedive, som det heter.

Ska nu också Welbeck lägga sig i på allvar om de där åtråvärda platserna som startanfallare för England i sommar? De som Harry Kane, Jamie Vardy, Wayne Rooney, Daniel Sturridge (målskytt i 6–0-krossen mot Aston Villa) och kanske Theo Walcott redan slåss om?

Är City egentligen bra nog?

Hur som helst, medan matchen på Emirates blev ett ensidigt pumpande med bollinnehav av Arsenal (och en utmärkt vänsterback i Nacho Monreal) och en ensam Jamie Vardy på topp för Leicester, såg det annorlunda ut i Manchester.

Här var det en match på lika villkor, där Tottenham gick fram i attacker på bred front så fort tillfälle gavs, utan att nån gång tappa kontrollen bakåt. City körde fast i ligans bästa försvar, och när födelsedagsbarnet Christian Eriksen rullade in 2–1 efter Erik Lamelas kvicka kontring kändes det bara som en upprepning av det som hänt tidigare under säsongen:

Spurs sätter in den avgörande stöten när klockan tickar upp mot de 90.

City, med en onödigt tillkrånglad Sergio Agüero och en Sterling som inte riktigt motsvarar prislappen, fick tillbaka kaptenen Vincent Kompany, vilket är viktigt. Men det räckte ändå inte, och frågan är om de egentligen har spetskvalitet nog för att bli bland de tre bästa? Vi får inte glömma att de ljusblå faktiskt bara vunnit en av de sista tio matcherna mot de åtta bästa lagen i tabellen. Det är anmärkningsvärt.

Räknar inte bort Man United

Men det är som sagt många poäng att spela om fortfarande och spelscheman av varierande svårighetsgrad. Jag räknar inte bort City, faktiskt inte Man United heller i topp fyra-striden, och är nyfiken på om Leicester nu får en negativ reaktion eller inte.

Men Arsenal mot Tottenham – där har ni nog duellen som gäller.

Peter Wennman

Zille
Bild för Zille

Viktig match på whl detta. Vi måste ta 3 poäng känns det som för att verkligen markera att vi är på gång. Särskilt om Spurs fortsätter vinna sina matcher.

Alltså, fy fan om de skulle vinna PL alltså. 

Elias Bard
Bild för Elias Bard

Seger mot Man Scum och Swansea så är krysset borta mot Hottentottarna taget!!

AFC

FootballIsMore
Bild för FootballIsMore

Tottenham har väl endel svåra matcher kvar?  Vinst vore fantastiskt men kryss är inte katastrof heller.  Ryktas att santi kanske kan vara tillbaka till spurs matchen! 

Its not only a game.... No it's Not.    Its Not!

Zille
Bild för Zille
RedArmy wrote:

Tottenham har väl endel svåra matcher kvar?  Vinst vore fantastiskt men kryss är inte katastrof heller.  Ryktas att santi kanske kan vara tillbaka till spurs matchen! 

Han lär väl dock inte vara något förstaalternativ efter så lång frånvaro och utan att ha blivit matchad ordentlligt. Men vore såklart skönt att honom tillbaka som ett alternativ. Han är på en helt annan nivå än Ramsey när det kommer till att kontrollera bollen på det centrala mittfältet.

Klart att kryss inte vore någon katastrof men mot Spurs är det alltid vinst som gäller! :D

Johan Pedersen
Bild för Johan Pedersen

Det är inte muntert idag. Än värre blev det när det gick upp för mig att Tottenham troligtvis blir dem som inte bara slår i sista spiken i vår kista men som i och med vinst ligger i pole position att ta sig ifatt och förbi Leicester..  Kommande helg blir inte rolig..

B-G
Bild för B-G

               Cech
Bellerin   BFG Kos  Monreal
         Elneny Chambers
Welbeck    Özil   Campbell 

             Giroud

Frågor på denna? Wenger får inte fråga.
Walcott, Sanchez Ramsey och Coq ska sitta på bänken 2 kommande matcherna efter gårdagen.
 

Twitter @grvdga

Jonas S
Bild för Jonas S
B-G wrote:

Frågor på denna? Wenger får inte fråga.

Walcott, Sanchez Ramsey och Coq ska sitta på bänken 2 kommande matcherna efter gårdagen.
 

Inga frågor. Kanske att jag skulle behålla Ramsey, fast nej, låt Elneny spela och Chambers kan inte vara sämre än Coq varit sedan sin skada. Och Walcott känns given att inte starta. Alexis lika så. Bra så.

Tveksamt om jag pallar att ens se den här matchen. Ångest om vi förlorar.

Be excited!

B-G
Bild för B-G

Ja nu är det hell or heaven denna vecka. Tappad poäng mot Swansea och Spurs så är det tokkört (känns redan som att det är kört)
Skulle vi mot förmodan lyckas ro hem 6 poäng så kommer det kännas som hoppet tänds igen.
Jag tror dock på max 3 poäng i dessa 2 möten. Mer troligtvis 2 oavgjorda.

Twitter @grvdga

Jonas S
Bild för Jonas S
B-G wrote:

Ja nu är det hell or heaven denna vecka. Tappad poäng mot Swansea och Spurs så är det tokkört (känns redan som att det är kört)
Skulle vi mot förmodan lyckas ro hem 6 poäng så kommer det kännas som hoppet tänds igen.
Jag tror dock på max 3 poäng i dessa 2 möten. Mer troligtvis 2 oavgjorda.

Verkligen hell or heaven. Jag tor vi skall fixa Swansea med rätt inställning. Lite nya namn i startelvan som får chansen. Både Welbeck och Giroud på plan vilket maximerar vår styrka i luften på Özils projektiler. In med Mertesacker så kan vi hålla tätt bakåt. Jag tror vi skall fixa den matchen.

Men Spurs på WHL blir en helt annan femma. Vinna eller försvinna mot vår värsta rival som har chansen att trycka till oss riktigt ordentligt. Publiken kommer vara med på noterna det kan vi vara säkra på.

Be excited!

B-G
Bild för B-G
Jonas S wrote:
B-G wrote:

Ja nu är det hell or heaven denna vecka. Tappad poäng mot Swansea och Spurs så är det tokkört (känns redan som att det är kört)
Skulle vi mot förmodan lyckas ro hem 6 poäng så kommer det kännas som hoppet tänds igen.
Jag tror dock på max 3 poäng i dessa 2 möten. Mer troligtvis 2 oavgjorda.

Verkligen hell or heaven. Jag tor vi skall fixa Swansea med rätt inställning. Lite nya namn i startelvan som får chansen. Både Welbeck och Giroud på plan vilket maximerar vår styrka i luften på Özils projektiler. In med Mertesacker så kan vi hålla tätt bakåt. Jag tror vi skall fixa den matchen.

Men Spurs på WHL blir en helt annan femma. Vinna eller försvinna mot vår värsta rival som har chansen att trycka till oss riktigt ordentligt. Publiken kommer vara med på noterna det kan vi vara säkra på.

Ja fyfan, gäller att planera nåt jävligt kul tills på lördagkväll så man inte deppar ihop totalt och somnar i en gränd om vi torskar.

Twitter @grvdga

gunbod
Bild för gunbod

Eftersom vi har kört fast, tokfast sedan en längre tid så ser jag ingen som helst ljusning heller med det spelsystem Wenger ändå med en dåres envishet praktiserar. Så varför då inte prova något nytt hemma mot Swansea iaf, om inte annat så kanske det rör om lite och ger en nytändning samt visar på lite ledarskap och att man inte är främmande för förändringar trots allt samt markerar för vissa spelare.

likväl som Wenger ältar sitt spel så tjatar jag om mitt, varför inte testa 4-4-2 och köra en diamant på mittfälte med Özil som plogspets och kanske Coq som defensiv, visst, han har inte varit så bra på sistone, men vilka har varit det. Framåt vill jag se både Welbeck och Giroud, Campbell på vänstern och Sanchez till höger trots sin pissform. tyckeriaf att det kan vara värt ett försök att rädda det som räddas kan. Vi måste få igång målproduktionen för att börja vinna igen.

                                                           Cech

      Bellerin               Mertesacker                   Kos                            Monreal

                                                          Coq 

                                                              

    Campbell                                           Özil                                                 Sanchez

 

                                        Wlbeck                           Giroud

        

Jonas S
Bild för Jonas S

Jag är helt med på att köra Welbeck och Giroud på topp. Med özil bakom tror jag det kan funka riktigt bra. Özil slår bollar på Giroud som kan nicka ner eller vägga till Welbeck. Oldschool men det skulle antagligen funka. Vi har rätt spelartyper för uppgiften. Kanske får ytterbackarna vara lite mer avvaktande. Risken är att vi tappar mittfältet mot Spurs. Men det lär vi ju göra oavsett.

Risken är väl att det blir en för offensiv uppställning. Det gäller att vi jobbar stenhårt i defensiven likt Leicester.

Be excited!

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
B-G wrote:

               Cech
Bellerin   BFG Kos  Monreal
         Elneny Chambers
Welbeck    Özil   Campbell 

             Giroud

Frågor på denna? Wenger får inte fråga.
Walcott, Sanchez Ramsey och Coq ska sitta på bänken 2 kommande matcherna efter gårdagen.
 

Spännande elva, så länge BFG spelar är jag nöjd! Alexis kanske ska spela även om han är usel, känns som han bara kan spelas i form men skulle inte klaga om han bänkas heller!! Tror på vinst!

gunbod
Bild för gunbod
Jonas S wrote:

Jag är helt med på att köra Welbeck och Giroud på topp. Med özil bakom tror jag det kan funka riktigt bra. Özil slår bollar på Giroud som kan nicka ner eller vägga till Welbeck. Oldschool men det skulle antagligen funka. Vi har rätt spelartyper för uppgiften. Kanske får ytterbackarna vara lite mer avvaktande. Risken är att vi tappar mittfältet mot Spurs. Men det lär vi ju göra oavsett.

Risken är väl att det blir en för offensiv uppställning. Det gäller att vi jobbar stenhårt i defensiven likt Leicester.

Som jag skrev i texten så är det främst nästa match , hemma mot Swansea på Emirates som jag vill se denna uppställning. Om det sedan faller väl ut och vi får igång målproduktionen så kanska även både motivation och självförtroende stiger hoss vissa. Vi MÅSTE hitta på NÅGOT för att få igång både spel och målproduktion, inte ens Wenger kan väl tycka att det laget och vissa spelare sysslar med just nu funkar. Tidigare skyllde vi på alla skador när spelare som Cazorla, Sanchez, Coq, Özil mfl var bort, nu är de flesta tillbaka, bara Cazorla som saknas och vi spelar som skit, fortfarande. Vi kan inte bara sitta ner och sakna Cazorla, nu gäller det att rädda det som räddas kan. Tillgängliga spelare SKA ta tag i det, inte de som är i sjukstugan. Om inte Wenger inser att förändringar måste till efter så lång tids krampaktigt harvande så är jag fan villig att låta honom gå redan idag, sparka den envise grisen och låt maskoten leda laget, pajas som pajas, då har vi ju försökt iaf.

Zille
Bild för Zille

Tottenham är i bra form och känner att en ligatitel är nära. För oss gäller det att vinna på WHL. Om inte för att kunna vinna ligan själva så för att sabba för Spurs.

6 poäng den kommande veckan behövs men känns långt borta. Swansea hemma ska inte vara några problem någon gång egentligen men Spurs - som sagt - blir jävligt knepigt med deras form.

George Adams
Bild för George Adams

Helst ingen av BFG  eller Gabriel!  Av det enkla skälet att ingen håller måttet som ordinarie.  Per för långsam. Gabriel brasilianare! 

Varför i H-e köpte vi inte en mittback i Januari.  Hur många mål har bl a dessa herrar direkt bjudit på?.

 

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
George Adams wrote:

Helst ingen av BFG  eller Gabriel!  Av det enkla skälet att ingen håller måttet som ordinarie.  Per för långsam. Gabriel brasilianare! 

Varför i H-e köpte vi inte en mittback i Januari.  Hur många mål har bl a dessa herrar direkt bjudit på?.

 

GAbiel i förhållande till speltid oherhört mycket. Kos och Mertesacker ungefär lika många var.

Sral
Bild för Sral

Känns plötsligt ganska okej att jag missar den här matchen...är mitt inne i en flytt då. Jag har en bra svit av att missa fantastiska Spurs-matcher, t ex den första 5-2-matchen...

Dosa
Bild för Dosa

Jag har snöat in på att testa nytt spelsätt inför spurten.

4 - 1 - 3 - 2 system, Saknar dock en vänster ytter som är bollskicklig/passningsäker och som går in i plan som även gör hård jobb. jag sätter in Danny där pga dagsformen. i det här spelsättet så kräver det igentligen att ha en Cazorla typ på Dannys position. Vi får in 2 forwards en klassiker stor och liten men även stark defensiv styrka i mitten vi släpper alltså kanterna mer än vanligt. I inläggspel så är BFG en klippa. vi har kontringspelare i Özil Ramsey Danny Alexis och Giroud. Vi kan kontrollera matchen mer med Elneny i uppspelsfas och Özil Ramsey kan hämta mer boll i uppspels fas pga 2 forwards samt Danny så får vi ända mycket folk högra upp i plan. Vid knipa kan en klassisk resning bli 2 mot 2 läge där Giroud vinner 8 av 10 höjd dueller mot en vindsnabb Alexis som kört fast på kant, utgår han Centralt så är han större hot i djupled än vad Theo någonsin kan bli och hans giftighet i box är betydligt giftigare än Theos. 

och 3 hårt arbetande mittfältare i Ramsey Elneny, men det kräva mycket av Danny och Elneny att det ska fungera. Men jag känner varför inte testa? det vi håller på med nu fungerar inte. 

              

Bellerin      Kos    BFG         Monreal

                   Elneny

       Ramsey   Özil   (Danny)

              Alexis  Giroud

gunbod
Bild för gunbod

Jag har också varit inne på att köra Elneny som def mf i min diamantversion på mittfältet, frågan är om han är tillräckligt bra för att lösa sin uppgift ? Det finns ju bara ett sätt att få reda på det, att prova honom där. Alla dessa spelsystem är ju en lek med olika sifferkombinationer och denna är ganska snarlik min 4-4-2, skillnaden är som sagt att jag har en diamantformation på mittfältet. Jag valde Coq istället för Elneny längst bak mest pga rutin, fast Coq har ju liksom Sanchez inte varit sig lik sedan han kom tillbaks från skadan.

Samma med Sanchez kontra Welbeck, kanske rätt drag att köra Sanchez där du satt honom, förutom sin dåliga form så kommer han ju alldeles för långt ner i banan för att hämta boll och göra sina många ggr onödiga dribblingar och farliga bolltapp i den position han oftast spelar, han ska vara längre upp i banan.  Welbeck ska spela då ingen har bätre form än honom i laget, sedan är det ju som sagt bara var han ska spelas, kommer bäst till sin rätt ? Smaksak sedan även om både Ramsey och Sanchez, båda skulle även kunna placeras på bänken med tanke på hur deras form sett ut. Sanchez bör nog ändå spela då han är en av våra mest pålitligaste målskyttar trots allt, bara han får lägena. Jag ger dig tummen upp för din laguppställning, men vad hjälper det med Wenger vid rodret, starkt skeptisk till att han är villig att prova ett nytt spelsystem, då måste vi nog spela lika uselt i minst fem år till först, tyvärr.

Mackan
Bild för Mackan
Dosa wrote:

Jag har snöat in på att testa nytt spelsätt inför spurten.

4 - 1 - 3 - 2 system, Saknar dock en vänster ytter som är bollskicklig/passningsäker och som går in i plan som även gör hård jobb. jag sätter in Danny där pga dagsformen. i det här spelsättet så kräver det igentligen att ha en Cazorla typ på Dannys position. Vi får in 2 forwards en klassiker stor och liten men även stark defensiv styrka i mitten vi släpper alltså kanterna mer än vanligt. I inläggspel så är BFG en klippa. vi har kontringspelare i Özil Ramsey Danny Alexis och Giroud. Vi kan kontrollera matchen mer med Elneny i uppspelsfas och Özil Ramsey kan hämta mer boll i uppspels fas pga 2 forwards samt Danny så får vi ända mycket folk högra upp i plan. Vid knipa kan en klassisk resning bli 2 mot 2 läge där Giroud vinner 8 av 10 höjd dueller mot en vindsnabb Alexis som kört fast på kant, utgår han Centralt så är han större hot i djupled än vad Theo någonsin kan bli och hans giftighet i box är betydligt giftigare än Theos. 

och 3 hårt arbetande mittfältare i Ramsey Elneny, men det kräva mycket av Danny och Elneny att det ska fungera. Men jag känner varför inte testa? det vi håller på med nu fungerar inte. 

              

Bellerin      Kos    BFG         Monreal

                   Elneny

       Ramsey   Özil   (Danny)

              Alexis  Giroud

Helt enig med att testa den upppställningen. Jag tycker Elneny har sett stabil och trygg nog för att åtminstone testas på den positionen. Ramsey kanske kommer till sin rätt bättre på kanten, annars har vi ju alltid Campbell.

Tror inte heller att sur-Wenger är benägen att göra så enorma förändringar, men drömma får man  :)

 

Twitter: @mackan_carlsson

 

Dosa
Bild för Dosa

Vill förtydliga att min formation Så spelar jag knappt med yttrar, allt för att kompensera Özil så han har fri roll, Jag anser inte att Özil kan täcka ett innermittfält på 2 gubbar, en variant är att droppa ned en forward och spela 4-5-1 defensivt men då hamnar özil längre ned i planen defensivt och där ska han inte vara. Därför krävs 2 Hård arbetande inneryttrar i forma av Ramsey och Danny. Dom är nyckeln till att det fungerar.

 

Zille
Bild för Zille

Intressanta förslag till laguppställningningen. Jag gillar det jag det och hade gärna sett att fransosen stället upp så. Oerhört tveksamt om det kommer att hända dock.

Elias Bard
Bild för Elias Bard
itzille wrote:

Intressanta förslag till laguppställningningen. Jag gillar det jag det och hade gärna sett att fransosen stället upp så. Oerhört tveksamt om det kommer att hända dock.

Tveksamt var ett milt uttryck!

 

AFC

gunbod
Bild för gunbod
SuperJackie wrote:
itzille wrote:

Intressanta förslag till laguppställningningen. Jag gillar det jag det och hade gärna sett att fransosen stället upp så. Oerhört tveksamt om det kommer att hända dock.

Tveksamt var ett milt uttryck!

 

Drygt tveksamt tyvärr, så gott som absolut uteslutet är väl närmare sanningen i Wengers värld. Men som någon skrev, man kan väl få drömma iaf.

Zille
Bild för Zille
SuperJackie wrote:
itzille wrote:

Intressanta förslag till laguppställningningen. Jag gillar det jag det och hade gärna sett att fransosen stället upp så. Oerhört tveksamt om det kommer att hända dock.

Tveksamt var ett milt uttryck!

 

Haha, ja absolut är det så men man får ju hoppas i alla fall ;)

Elias Bard
Bild för Elias Bard

                 Ospina

Bellerin.  BFG.   Chambers.  Gibbs

            Coq.     Elneny 

Campbell.     Özil.        Sanchez

                 Welbeck

AFC

Christoffer Cato
Bild för Christoffer Cato

Bara inte Ramsey spelas, så är jag fruktansvärt nöjd. Helt jävla värdelös

Jonas S
Bild för Jonas S
crikke wrote:

Bara inte Ramsey spelas, så är jag fruktansvärt nöjd. Helt jävla värdelös

Ramsey är inte nog bra med bollen och hans passningsspel är inte på rätt nivå. Han borde verkligen flyttas ut på högerkanten igen där han inte behöver ta så mycket ansvar. Men han var ju faktiskt rätt ok på mittfältet under en period för typ tre år sedan. Jag vet inte riktigt vad det berodde på. Lite bättre omgivning kanske. Nu spelar han med Coq som verkat hitta tillbaka till sina "normala nivå" eller värre, Flamini som typ glömt bort hur man spelar fotboll.

Vad hände med den här egyptiska box-to-box spelaren? Borde han inte få chansen snart med tanke på hur uselt Ramsey, Flamini och Coq spelat? Han och Coq kanske kan funka tillsammans? Men Wenger kanske är rädd att vi skulle tappa för mycket av kreativiteten som vanligtvis flödar på vårt mittfält :)

Be excited!

Sral
Bild för Sral

På sikt tror jag att Elneny är tänkt att spela typ ihop med Coq på mitten, men att han även kan fungera som DM. Inte ovanligt att man skyndar långsamt med nyförvärv. Håller med om att Ramsey funkar bäst till höger, men var det inte mycket gnäll om att han spelade där då? Att Wenger spelade spelare ur position osv?

Sidor