Medlemmar: 8813 st.
Visa menyn

Foto: Arsenal Sweden

Snart är det dags för årsmöte och fest.

Välkommen till årsmöte och tioårsfest!

fre 22 jul 2011 kl 07:47

Arsenals Swedens årsmöte hålls i samband med tioårsfesten den 13/8.

Nu är det dags att boka in den 13 augusti i kalendern. Då hålls Arsenal Swedens årsmöte 2011 på Undici i Stockholm.
Årsmötet inleds klockan 14.00, och Undici slår upp portarna kl 13.00. Var gärna på plats så tidigt som möjligt för avprickning vid dörren.
Årsmötet hålls i samband med supporterklubbens tioårsfest, till vilken du kan köpa biljett i webbshopen på Arsenal.se. Vill du enbart delta på årsmötet, men inte på festen, var god anmäl detta till jocke.lander@arsenal.se.

DAGORDNING

1. Val av ordförande för mötet.
2. Val av en justeringsman att jämte mötesordföranden justera protokollet.
3. Fastställande av dagordning.
4. Fråga om mötets stadgeenliga utlysande.
5. Föredragning av styrelsens verksamhetsberättelse och bokslut.
6. Föredragning av revisionsberättelsen.
7. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen.
8. Val av ordförande.
9. Val av ytterligare fyra - sex styrelseledamöter.
10. Val av en - två suppleanter.
11. Val av revisor(er).
12. Val av valberedning om en person.
13. Fastställande av medlemsavgift för nästa kalenderår.
14. Övriga ärenden.

Eventuella motioner skickas till axel.asplund@arsenal.se senast 7 augusti.

VERKSAMHETSBERÄTTELSE SÄSONGEN 2010-11

Den tionde säsongen i Arsenal Swedens historia startade med årsmöte på O´Learys i Gamla Stan i Stockholm.
Mötet lockade rekordmånga Gooners, om man bortser från femårsfesten i Norrköping, och vi var 89 på plats.
Men styrelsen och de som jobbade med klubben plus ett par nya personer som ville vara med och jobba i klubben körde en smygkickoff på Sundbyholms Slott utanför Eskilstuna för att dra upp riktlinjerna och för att smida idéer inför den kommande säsongen.
Där kan noteras att styrelsen slog ”resten” i en mycket sevärd fotbollsmatch efter det att Kaj Poikela avgjort nagelbitaren på slottets gräsmatta. Återigen hade vi en succéartad säsong i ryggen med ny medlemsökning och det var dags att lägga upp arbetet inför en säsong som skulle bli banbrytande för klubben.
På årsmötet tackades Jesper Willaume och Per ”Statoil” Höglund av för sina insatser i styrelsen. Det gjorde även Johan Luks som under många år varit aktiv i Arsenal Sweden. Johan har främst jobbat med ekonomi- och medlemsfrågor och Eskilstunasonen belönades med hedersmedlemskap i klubben för sitt arbete.
Nya i styrelsen var Mattias ”Hedemora” Lindquist (kassör) samt ledamöterna Jocke Berntsson, Joakim ”Fektarn” Lindqvist och Lars ”Larra” Lundstedt.
Efter årsmötet fick vi se Arsenal ta säsongens sjunde poäng när man i den tredje matchen slog Blackburn Rovers med 2-1 på bortaplan. De 90 minuterna sammanfattades efteråt med rubriken ”seger utan skönspel”.
I samband med mötet lanserade klubbens tre nya t-shirts framtagna av Kaj Poikela. En röd med den klassiska klockan som prydde Clock End på Highbury, en Stella Artois-inspirerad Thomas Vermaelentröja och slutligen en grå Alex Song-tröja.
I mitten av september dundrade den stora souvenirbeställningen in från London. Massor med medlemmar hade lagt beställningar och vi samlades i källaren på O´Learys en regning lördag för att göra jobbet med utskicket som även innefattade allas medlemskort.
Klubben jobbade hårt under hösten för att hitta en svensk leverantör som kunde förse oss med matchtröjor med tryck – men detta lyckades aldrig på grund av en rad omständigheter som vi inte kunde styra över.
Men den stora frågan som nu lyfts upp var om Arsenal Sweden skulle anställa en person som kunde sköta den enorma dagliga driften av supporterklubben – som på mindre än tio år växt från ett litet kompisgäng till en verksamhet som kunde liknas med ett företag.
Diskussionen och arbetet med att projektera detta pågick stora delar av hösten och tog mycket energi.
Men det mynnade senare ut i att klubben bestämde sig för att ta steget över från att vara helt ideell till att anställa en person.
Innan det offentliggjordes hände dock en rad saker.
Det planerades för julfester på rekordmånga orter i Sverige.
Stockholm, Örebro och Skövde var först ut och valde att köra sina partaj den 4 december. Det skulle visa sig vara ett klokt beslut.
Träffarna lockade massor med folk och i Stockholm kom nästan 100 personer för att delta i festligheterna, där kunde även deltagarna köpa souvenirer, och den nya halsduken, som såldes av Jocke Lander. I Skaraborg kom drygt 35 och i Örebro 25 och fick se Arsenal besegra Fulham med 2-1 och kliva upp i serieledning.
Göteborg, Malmö, Karlstad och Växjö planerade att ha sin julfest den 18 december i samband med hemmamatchen mot Stoke.
Men på förmiddagen kom rapporter om att snön vräkte ner över Emirates Stadium i norra London och ganska snabbt kom beskedet att matchen ställdes in.
I Göteborg och Karlstad samlades större gäng Gooners i alla fall och hade fester. Flest kom till Champs i 031-regionen där nästan 60 medlemmar trotsade den inställda matchen och gjorde lördagen till en minnesvärd tillställning.
Arsenal Swedens kassör Hedemora Lindkvist hade begett sig till Karlstad för att vara med på värmlänningarnas fest och för att sälja souvenirer. Många av de anmälda dök upp trots att det inte blev någon tv-match.
Lokalverksamhetens succéår fortsatte i början av 2011 och nådde på flera ställen sin kulmen i samband med Champions League-matcherna mot Barcelona och ligacupfinalen mot Birmingham.
Bäst uppslutning hade Stockholm som vid alla tre av dessa matcher lyckades samla över 150 personer på övervåningen på O´Learys i Gamla Stan.
Mest framåt om man ser till hela verksamheten har Göteborg gått under säsongen. Ambassadör Reine Björks ihärdiga arbete har gett suveränt resultat och vid flera matcher har man samlat uppemot 80 Gooners och man har även hunnit med att testa en rad pubar (Champs, Henriksberg och till slut den nya stampuben Plain Kitchen).
I början av 2011 tillkännagav Arsenal Sweden att man på heltid anställt den förre ordföranden Jocke Lander som verksamhetschef för föreningen.
Lander avgick då direkt som ordförande och Axel Asplund tillförordnades – och blev klubbens tredje ledare genom tiderna.
Det historiska ögonblicket kommenterades så här av Asplund på Arsenal.se:
”Det här blir en nytändning både för Arsenal Sweden och för mig personligen. Det finns massor med idéer om vad klubben ska rikta in sig på i framtiden, så vi går en spännande tid till mötes”.
Medlemsresan blev en svängig historia – rent resultatmässigt.
Planeringen kantades av frågetecken och styrelsen fick tummen ur i elfte timmen och skickade ut resan för bokning.
Det blev dock inte alls samma tryck som tidigare år eftersom vi i ärlighetens namn var för sent ute.
20 man var dock sugna på äventyr på de brittiska öarna och drog iväg.
Larra Lundstedt hade redan värmt upp åt oss med att se FA-cupmötet med Huddersfield och mötte upp oss andra på en mysig pub vid Hyde Parks norra del.
Vår bas var Hotell Lancaster Hall i Bayswater och redan första kvällen begav vi oss mot norra London för match – Arsenal-Everton.
Trots ett tidigt baklängesmål lyckades The Gunners vända och vinna med 2-1 och det var nöjda svenska Gooners som begav sig ut för att njuta av Islington.
På rundturen visade Charlie George oss runt på Emirates Stadium och bjöd på sköna stories som gav många skratt.
Efter shopping begav vi oss till Gunners Bar för samkväm och frågesport. Axel Asplund och Mats Strandberg vann och fick gå loss först på prisbordet.
Den andra matchen som resan bjöd på var bortamötet med Newcastle. Efter en tre timmar lång tågresa anlände vi Tyneside och besökte ett par pubar innan den långa vandringen upp till St James Parks bortasektion började.
Det var så högt upp så flera av resenärerna missade Arsenals två första mål – men fick ändå jubla två gånger eftersom vi ledde med 4-0 i paus. Andra halvlek är bara att glömma och med en poäng (4-4) vände vi mot tåget och tre nya timmar ihop med Dartfords fans som varit och sett bortamötet med Gateshead i någon form av lägre division.
På souvenirfronten var det bra tryck under säsongen. Till en början hade Arsenal Sweden ett avtal med Arne Blom AB i Gävle som tryckte och distribuerade klubbens souvenirer. När sedan Jocke Lander anställdes tog han över hela ansvaret för shopen och klubben sålde massor av t-shirts, pikétröjor, halsdukar och nyckelband under våren.
När sedan Arsenal släppte sin nya jubileumströja lade medlemmarna beställningar för ett värde av över 100 000 kronor på mindre än 72 timmar. Det är världsklass.
Vårens stora snedresa gjordes på hemmaplan.
Arsenals damer, som klubben stöttat på många olika sätt under de senaste åren, skulle till Sverige ännu en gång – och då skulle vi givetvis vara på plats för att heja fram dem till avancemang mot Linköpings FC i Champions League på Kopparvallen i Åtvidaberg.
Medlemmar från hela landet gjorde resan till den östgötska metropolen och vi var ett bra gäng som samlades på Hotell Åtvidaberg för en matbit och lite annan finess ett par timmar före kick off.
På samlingen såldes även souvenirer och när vi efter ett par timmar gjorde den korta resan upp till Kopparvallen och det stod klart att vinden var stenhård – och kall – så visade det sig att det var en enkel match att sälja slut på ett par påsar med mössor.
Vi blev totalt 75 svenska Gooners på ena kortsidan och vi sjöng finfint genom hela matchen – som slutade 2-2 och efter 0-0 i London som var Arsenal vidare.
Det charmiga damlaget tyckte givetvis att det var på sin plats att jubla och fira avancemanget med oss på kortsidan och det blev ett par minnesvärda minuter där i marskylan.
Citatet från keepern Emma Byrne prydde sedan både hemsida och Kanonmagasinet och hon sade: ”Vi älskar att spela i Sverige, vi har bättre stöd här än hemma”.
I media syntes Arsenal Sweden på ett strålande sätt och i SVT inslag i Sportnytt på kvällen så zoomades vår lilla klack tydligt in!
Sex nummer av Kanonmagasinet utlovades – men den fula vanan att inte fixa det höll i sig. Det blev dock fyra nummer med intervjuer med bland annat Samir Nasri och Vito Mannone (som Jocke Lander träffade och intervjuade på mediadagen i London). Någon dag senare fick Theo Rothman ett snack med keepern Wojciech Szczesny och Jocke Lander samspråkade med Håvard Nordtveit efter en juniormatch i Borehamwood. Kaj Poikela bjöd på långläsning i två av numren och temana var ”Arsenal och litteraturhistoria” och ”Maktkampen mellan Kroenke och Usmanov”.
Klubbens sålde under säsongen rekordmånga biljetter och siffran stannade till slut på 1 061. Arsenal Sweden var dessutom representerade på flera bortamatcher i England och ute i Europa i Barcelona – där Champions League-äventyret tyvärr tog slut.
När Arsenals säsong så äntligen var över så bjöds det in till supporterklubbsturnering på Emirates Stadium. Arsenal Sweden ställde som vanligt upp med ett lag. Under ledning av Kristonel Elwe och Lars Lundstedt blev det sex raka segrar i gruppspelet. Det gav en solklar förstaplats. I semifinalen väntade Arsenal Scotland – som tyvärr var för bra. Skottarna vann med 4-0 och tog sedan hem hela turneringen.
I Arsenal Swedens lag spelade: Lars Lundstedt, Kristonel Elwe, Khoa Mai, Viktor Hansén, Jesper Hansson, Patrik Karlsson.
Våren och sommar ägnades mycket tid åt att planera för den gigantiska fest som Arsenal Sweden höll på Undici i centrala Stockholm den 13 augusti.

HÅLLTIDER FÖR ÅRSMÖTET/TIOÅRSFESTEN

13.00 Undici öppnar
14.00 Årsmöte samt andra aktiviteter
Ca 17.00 Italiensk buffé serveras
18.30 Newcastle-Arsenal
Ca 20.30 Arsenal Away Boys på scenen

Varmt välkommen den 13 augusti!