Medlemmar: 5989 st.
Visa menyn

Foto: Bildbyrån

Kan Granit Xhaka sluta göra kostsamma misstag eller får vi leva med att han är den han är?

Krönika: Kan Xhaka sluta vara Xhaka?

ons 4 sep 2019 kl 12:58

Arkitekter döljer sina misstag bakom stenväggar, läkare begraver sina och Granit Xhakas misstag fortsätter kosta oss poäng utan att han kan dölja det.

Den här krönikan handlar inte om att puckla på en av våra egna spelare, utan mer att försöka förstå varför Xhaka fortsätter vara Xhaka. Efter tre år i klubben är det nu dags att ställa några frågor.

När Xhaka kom till Arsenal säsongen 2016-17 blev han genast en favorit hos mig som spelare. Med tanke på hans pris på den tiden och Wengers lovord om Graniten som spelare var förväntningarna skyhöga. Var han mittfältsgeneralen som vi länge hade saknat i klubben? Skulle han bli den ledaren på plan som alla vi supportrar väntat på? Eller skulle han tre år senare skapat fler frågetecken än gett oss svaren på?

Jag tvivlar inte en sekund på Xhakas inställning, potential och förmåga som fotbollsspelare att vilja lyckas, det har han bevisat genom att vara både Wengers och Emerys förstaval på mittfältet sedan han kom till klubben. Han är också numera vår lagkapten, vilket visar att båda tränarna ser och har sett nåt som kanske jag har missat. Men i slutändan så handlar fotboll om resultaten man levererar i form av poäng, och nu tycker jag att Xhaka börjar kosta mer än det smakar.

Xhaka kan i sina bästa stunder vara en fantastisk fotbollsspelare, med sin underbara passningsfot kan han fördela bollar över hela planen och även visat att han kan göra mål på både frisparkar och distansskott. Med andra ord så har han fysiken, bollkänslan och med sina sju mål och elva assist bidrar han även framåt. Vad är det då som gör att han leder den mindre smickrande statistiken i Premier League när det kommer till “errors leading to goals” hela sju stycken?

Min första analys av Xhaka när han kom till klubben var att han behövde anpassa sig till tempot i Premier League, han kunde ofta kladda lite extra på bollen och blev av med den i närheten av vårt eget straffområde. Granit Xhaka har en underbar aggressiv spelstil som i sina bästa stunder och när det klaffar kan påminna om Viera. Skillnaden är timingen och att Xhaka inte är tillräckligt snabb, vilket har lett till onödiga frisparkar, 27 gula och 2 röda kort under sina 102 matcher i Premier League. Dock har varken timing eller snabbhet någonting med direkt livsfarliga passningar på egen planhalva och inte heller med hans huvudlösa tacklingar inne i straffområdet att göra. Jag skulle inte heller vilja kalla honom en “ointelligent spelare” då Xhaka med sina passningar och spelintelligens kan lösa många problem när Arsenal är under hårt press.

Jag har sett Xhaka spela landslagsfotboll ett antal matcher och ibland tyckt att han har dominerat i det schweiziska landslaget.
För att försöka bli klok på den gode Xhaka började jag jämföra hans statistik från hans spel i landslaget de senaste tre åren mot hans statistik i Arsenal. Antal passningar, gula kort, brytningar etc. En timme senare kunde jag konstatera att det skiljer marginellt lite när det kommer till statistik som jag nämner här ovan. Enda skillnaden är “errors leading to goal” vilket endast är ett. Den enkla förklaringen till det kan vara att det spelas betydligt mindre landslagsfotboll.

Granit Xhaka är en uppskattad spelare som värderas högt hos både Unai Emery och i det schweiziska landslaget, för fotboll är mer än bara statistik över “errors leading to goal” eller videoklipp på Xhakas misstag som avlöser varandra på sociala medier. Min slutsats är att Granit Xhaka är en spelare som gör väldigt många bra saker under en match som man inte tänker på dock så blir det svårt att se mellan fingrarna när han väl gör sina misstag och det är faktiskt misstagen som i slutändan kostar poäng. Med andra ord Xhaka kommer alltid att vara Xhaka. Själv tycker jag att han har haft sin chans i Arsenal och efter tre säsonger kan jag inte se att han kommer att göra mindre misstag, det verkar ligga i hans natur. Han är helt enkelt inte bra nog för oss om vi ska vara med och slåss om titlar i framtiden där varenda poäng är viktiga. Kanske börjar det bli dags för Emery att kolla på andra alternativ till sommarens transferfönster.

Som arkitekten Frank Lloyd Wright skrev, så är det lättare för en “arkitekt att dölja sina misstag bakom stenvägg”, den förmånen har man inte som fotbollsspelare.

Kommentarer

Bild för Gustav Bengtsson

Håller med till fullo!

Bild för Joacim Nyberg

Bra skrivet!! Ska vi Vara med o slåss om titlar så håller Han tyvärr inte.. jag tycker Verklige. Unai o Raul ska titta på andra alternativ till nästa fönster. Vi behöver ha In en riktigt pärla på den positionen. Arsenal har saknat det sen viera försvann typ

Bild för Bengt Friberg

Mycket bra skrivit,och välformulerat 

Bild för Peter van Lienden

Ja, dessvärre har Du exakt rätt, det blir inga titlar med Xhaka på plan.

Bild för Lennie Sjögren

Ja det här har jag argumenterat för länge nu men när jag skriver det blir jag kallad för massa saker och att jag bara sprider negativa tankar, "man måste stå bakom sitt lag". Kritik är lika viktigt som hyllningsord, jag har rent av blivit kallad hatare av vissa. Helt obegripligt. Jag har ingenting emot xhaka som person (då jag inte träffat människan), men de allvarliga missar han gör har inte övervägts av de bra sakerna som han också gör. Jag ser heller ingen framtid i att försöka lära en gammal hund att sitta. 

"It's one-nil to the Arsenal!"

Bild för Joacim Nyberg

Bra lennie!! Jag e på din sida 

Bild för Ulf Henningsson

Håller med vad du skriver. Ta bort honom

Bild för George Adams

Enig med din slutsats!

Bra inlägg..

Reclaim the game! Give us our Arsenal back..

Bild för Elias

Mycket bra skrivit, största frågan kvarstår, varför får han spela nästa varje match?? Till Lennie dom som tycker xhaka är bra får nog skaffa linser eller glasögon, man behöver inte vara ett fotbolls geni att fatta att han inte håller i premier league och speciellt inte axla vårt mittfält, han är dessutom kapten, Mittfältet är nästa steg att förbättra för Arsenal. Finns inga ursäker för Unai denna säsong, han har spelarna att klara topp fyra eller ta någon titel, hans smekmånad är slut, han måste sluta krångla till det med taktik, formationer, lira spelare på fel positioner, konstiga laguttagningar mm. Märkligt att han inte fått till en ordentlig grund idé och stomme ännu. Han måste ju för fan spela ihop ett lag kolla liverpool, han kör nästan samma spelare varje match. Nä skärpning Unai. Det kanske kan vara så att han kanske inte är rätt man att ta Arsenal framåt. vi får se. COYG

 

Bild för Joacim Nyberg

Vi e många Elias som e inne på din linje gällande unai! Han måste skärpa sig.. hitta sitt spelsätt sätta sin startelva ge oss en identitet! Han har denna säsongeN på sig upp till bevis nu! 

Bild för Joacim Nyberg

Ännu sjukare när det kommer te xhaka e att han fick ett nytt fint 5 års kontrakt innan förra säsongeN.. fan tänkte dom där?

Bild för Jonas Eriksson

( Jag skulle inte heller vilja kalla honom en “ointelligent spelare” då Xhaka med sina passningar och spelintelligens kan lösa många problem när Arsenal är under hårt press.)????

Gillar din text och håller med i det mesta. Men när det kommer till din text angående hård press mot Xhaka, måste jag säga att jag verkligen inte håller med. Jag tycker han inte är stresstålig alls och hans fötter fastnar ofta i gräset när han sätts under press. Som han skulle spela boll i ett par gamla slalom pjäxor. Han slår bara sina magiska passningar när han får gått om tid och hinner ställa om kroppen i lugn och ro. Möter vi ett lag med skapligt aggressiv press så blir han livsfarlig. Xhaka är intilligent när han får tid att tänka. Ges han inte tiden så är han allt annat än smart.

Och som ni säger. Bara för att man inte gillar en fotbollspelare så betyder det inte att man hatar just denna person. När jag kollar på Arsenals matcher så hejar jag på xhaka precis lika mycket som vilken annan som helst. Men var och varannan match så är det han man kritisserar för sin insatts, pga att den är för dålig. Och jag har nog gett upp hoppet.

 

Elias wrote:

Mycket bra skrivit, största frågan kvarstår, varför får han spela nästa varje match?? Till Lennie dom som tycker xhaka är bra får nog skaffa linser eller glasögon, man behöver inte vara ett fotbolls geni att fatta att han inte håller i premier league och speciellt inte axla vårt mittfält, han är dessutom kapten, Mittfältet är nästa steg att förbättra för Arsenal. Finns inga ursäker för Unai denna säsong, han har spelarna att klara topp fyra eller ta någon titel, hans smekmånad är slut, han måste sluta krångla till det med taktik, formationer, lira spelare på fel positioner, konstiga laguttagningar mm. Märkligt att han inte fått till en ordentlig grund idé och stomme ännu. Han måste ju för fan spela ihop ett lag kolla liverpool, han kör nästan samma spelare varje match. Nä skärpning Unai. Det kanske kan vara så att han kanske inte är rätt man att ta Arsenal framåt. vi får se. COYG

 

Så du menar att du kan mer om fotboll än Unai Emery...? 

Bild för George Adams
Sral wrote:
Elias wrote:

Mycket bra skrivit, största frågan kvarstår, varför får han spela nästa varje match?? Till Lennie dom som tycker xhaka är bra får nog skaffa linser eller glasögon, man behöver inte vara ett fotbolls geni att fatta att han inte håller i premier league och speciellt inte axla vårt mittfält, han är dessutom kapten, Mittfältet är nästa steg att förbättra för Arsenal. Finns inga ursäker för Unai denna säsong, han har spelarna att klara topp fyra eller ta någon titel, hans smekmånad är slut, han måste sluta krångla till det med taktik, formationer, lira spelare på fel positioner, konstiga laguttagningar mm. Märkligt att han inte fått till en ordentlig grund idé och stomme ännu. Han måste ju för fan spela ihop ett lag kolla liverpool, han kör nästan samma spelare varje match. Nä skärpning Unai. Det kanske kan vara så att han kanske inte är rätt man att ta Arsenal framåt. vi får se. COYG

 

Så du menar att du kan mer om fotboll än Unai Emery...? 

Vem påstår det Sral?

Reclaim the game! Give us our Arsenal back..

" dom som tycker xhaka är bra får nog skaffa linser eller glasögon, man behöver inte vara ett fotbolls geni att fatta att han inte håller i premier league och speciellt inte axla vårt mittfält"

Så om man tycker att han håller i PL och väljer att spela honom samt göra honom till kapten är man inget fotbollsgeni och behöver skaffa linser eller glasögon..?

Bild för Jonas S

Det man skall ge Xhaka är att han är jämn. Tycker han varit ungefär lika dan sedan hans premiär i Arsenal. Jag tror alla är väldigt klara med hans styrkor och brister i själva spelet. Hur effektiv han är avgörs av vilket motstånd vi möter. Ges han tid med bollen kan han vara dominant.

Men hans ofta matchavgörande misstag ligger som en extra krydda ovanpå allt detta. Och det är svårt att se att han blivit bättre. Vilket tidigare varit min förhoppning. Xhaka kommer alltid vara Xhaka.

twitter.com/StockholmGooner

Bild för George Adams
Sral wrote:

" dom som tycker xhaka är bra får nog skaffa linser eller glasögon, man behöver inte vara ett fotbolls geni att fatta att han inte håller i premier league och speciellt inte axla vårt mittfält"

Så om man tycker att han håller i PL och väljer att spela honom samt göra honom till kapten är man inget fotbollsgeni och behöver skaffa linser eller glasögon..?

Att subjektivt tycka saker som supporter betyder givetvis inte att man "kan" allt om fotboll, eller mer än de ansvariga. Däremot har man givetvis sin fulla rätt att ifrågasätta!

I det aktuella fallet så är det dock ganska många i Arsenalsfären som med hjälp av statistik och fakta tycker samma sak, (att Xhakka gång efter annan upprepar sina misstag, och inte verkar ha förmåga att ändra sitt beteende). Just detta faktum, att Emery fortsätter med att spela honom i stort sätt i alla matcher, trots att han i mångas ögon gör matchavgörande misstag gång efter annan, gör självfallet att Emery ifrågasätts.

Reclaim the game! Give us our Arsenal back..

Givetvis. Fritt fram att ifrågasätta och tycka olika, men jag har så sjukt svårt för inställningen "tycker du inte som jag kan du inget om fotboll". 

Finns skäl att ifrågasätta Emery för mer än uttagningen av Xhaka egentligen. Tveksamt om han är rätt man att leda oss in i framtiden. Men om vi ska tala om Xhaka så är det ändå många som också tycker att han gör bra matcher, men att misstag kommer ibland. Förutom den orsakade straffen mot Spurs (som absolut var otroligt dåligt agerat av honom) tycker jag han gjorde en bra match och han hade faktiskt en bra chans att avgöra matchen. Med det sagt tillhör jag också dem som inte tror att vår framtid är med Xhaka på mittfältet...men just nu är han viktig och bland det bästa vi har. 

Bild för Moji Heydari

Det är kanske lite slarvigt skrivet av mig, men jag har skrivit när "Arsenal är under press", då brukar han med sina långa precisa passninar ut på kanterna öppna upp istället. Annars håller jag med dig att många av hans misstag kommer när han har två eller fler motspelare som pressar honom.

Bild för George Adams

Emery har självfallet mer att bevisa mht hans oförmåga att hittildags "sätta laget, oklara byten osv. Till detta kommer även, (I mitt fall hans förkärlek till Xhakka och oxå utnämningen av honom till kapten).

Jag tycker vi tidigt såg (precis som "trådägaren" mfl. är inne på) att karln var och fortfarande är, på flera sätt,  för "långsam" för att spela innermittfält i den ligan i världen där man får minst tid. På vanlig svenska så tycker jag att han inte hinner med!

Jag ser hellre Guendozi och Torreira som sittande och Xhakka förtjänster med fina krossar kan både Luiz och Torreira stå för istället.

Reclaim the game! Give us our Arsenal back..

Bild för Joacim Nyberg

xhaka va så hype när han kom till oss men ack vilken besvikelse han är! Och han har varit en besvikelse hela tiden! Han borde hållas utanför startelvan så mkt det bara går. Torreia o guendouzi plus ceballos framför. Dom 3 borde vara givna. Och unai emery lämnar många frågetecken.. det börjar bli ganska drygt med alla olika formationer o startelvor.. dax o börja sätta planen nu emery! får hoppas att emery inser under hösten nu att xhaka inte e rätt man att leda oss. 

Moji wrote:

Det är kanske lite slarvigt skrivet av mig, men jag har skrivit när "Arsenal är under press", då brukar han med sina långa precisa passninar ut på kanterna öppna upp istället. Annars håller jag med dig att många av hans misstag kommer när han har två eller fler motspelare som pressar honom.

Också för att våra spelare agerar huvudlöst defensivt gång efter annan, så att våra egna spelare sätts under press. Vårt kollektiva försvarsspel är fortfarande så dåligt att enskilda spelare kan hamna i svåra situationer, och så kommer ett felbeslut på det. 

Bild för Jonas Eriksson
Sral wrote:
Moji wrote:

Det är kanske lite slarvigt skrivet av mig, men jag har skrivit när "Arsenal är under press", då brukar han med sina långa precisa passninar ut på kanterna öppna upp istället. Annars håller jag med dig att många av hans misstag kommer när han har två eller fler motspelare som pressar honom.

Också för att våra spelare agerar huvudlöst defensivt gång efter annan, så att våra egna spelare sätts under press. Vårt kollektiva försvarsspel är fortfarande så dåligt att enskilda spelare kan hamna i svåra situationer, och så kommer ett felbeslut på det. 

behöver ju inte vara slarvigt skrivet Mojo. Kan ju vara så att man ser saker på olika sätt. Och tycker olika. 

Men Sral? Allvarligt? Är xhaka det bästa vi har för tillfället? Har vi verkligen ingen bättre på den positionen enligt dig? Jag byter då ut xhaka ALLA dagar i veckan mot tex Torreira. 

 

BLAND det bästa vi har. Inte det bästa vi har. Det lilla ordet gör stor skillnad. Och som jag sagt flera gånger, jag tror och hoppas att vi framtid är utan Xhaka, men just nu är han en viktig spelare för oss. Jag är personligen väldigt förtjust i Willock och ser hellre han, Guendouzi, Torreira eller Ceballos spela, men det är varken du eller jag som tar ut laget, Jonas. ;-)

Tittar man t ex på Xhakas offensiva stats (i Premier League) ser vi: 

16-17 32 2 2 4

17-18 38 1 7 8

18-19 29 4 2 6

Så han gör ju en del nytta framåt också. Och för speluppbyggnaden, som inte syns i poängskörden iofs. 

Bild för Pelle

Xhaka är inte bra nog för att vara startspelare i Arsenal, samtidigt kan inte Guendozi/Torreira spela alla matcher så vi måste rotera. Därmed kommer tyvärr Xhaka starta flera matcher. Visst kan man kritisera Xhaka (med all rätt) eller Emerys laguttagning (förmodligen även med all rätt även om vi inte vet dagsform/småskador på spelarna) men vi bör framförallt kritisera vår trupp att en sådan som Xhaka ”måste” vara startspelare i många matcher. Jag tycker dock att vi gjort ett ovanligt bra fönster med att slänga ut dödkött och ta in rätt typ av spelare, även om vi önskat oss fler defensiva. Tror dock det kommer komma en ersättare till Xhaka samt 1 eller 2 mittbackar att ersätta Luiz och förmodligen även Sokratis på löngre sikt, och dessa kommer komma senast nästa sommar. Tämligen övertygad om att vi inväntar Amerikanska ligans ”transfer” som väl är i December så Özil går dit o ger oss det löneutrymme till ovanstående nyförvärv.

 

En intressant notering är att när Emery skrev på var merparten av oss fans så nöjda med anhade en maager som ill skillnad från Wenger kunde anpassa lag och taktik till motståndet, medan nu gnäller vi på att han inte spelar samma lag hela tiden? Ja, jag är skyldig till detta även själv...

If it's too strong, then you're too weak!

Bild för Pelle
Sral wrote:

Tittar man t ex på Xhakas offensiva stats (i Premier League) ser vi: 

16-17 32 2 2 4

17-18 38 1 7 8

18-19 29 4 2 6

Så han gör ju en del nytta framåt också. Och för speluppbyggnaden, som inte syns i poängskörden iofs. 

Vad säger dessa siffror?

If it's too strong, then you're too weak!

Pelle wrote:
Sral wrote:

Tittar man t ex på Xhakas offensiva stats (i Premier League) ser vi: 

16-17 32 2 2 4

17-18 38 1 7 8

18-19 29 4 2 6

Så han gör ju en del nytta framåt också. Och för speluppbyggnaden, som inte syns i poängskörden iofs. 

Vad säger dessa siffror?

Mål och assists. 

Pelle wrote:

Xhaka är inte bra nog för att vara startspelare i Arsenal, samtidigt kan inte Guendozi/Torreira spela alla matcher så vi måste rotera. Därmed kommer tyvärr Xhaka starta flera matcher. Visst kan man kritisera Xhaka (med all rätt) eller Emerys laguttagning (förmodligen även med all rätt även om vi inte vet dagsform/småskador på spelarna) men vi bör framförallt kritisera vår trupp att en sådan som Xhaka ”måste” vara startspelare i många matcher. Jag tycker dock att vi gjort ett ovanligt bra fönster med att slänga ut dödkött och ta in rätt typ av spelare, även om vi önskat oss fler defensiva. Tror dock det kommer komma en ersättare till Xhaka samt 1 eller 2 mittbackar att ersätta Luiz och förmodligen även Sokratis på löngre sikt, och dessa kommer komma senast nästa sommar. Tämligen övertygad om att vi inväntar Amerikanska ligans ”transfer” som väl är i December så Özil går dit o ger oss det löneutrymme till ovanstående nyförvärv.

 

En intressant notering är att när Emery skrev på var merparten av oss fans så nöjda med anhade en maager som ill skillnad från Wenger kunde anpassa lag och taktik till motståndet, medan nu gnäller vi på att han inte spelar samma lag hela tiden? Ja, jag är skyldig till detta även själv...

Jag skulle vilja säga såhär; Xhaka är bra nog att vara en startspelare i dagens Arsenal, men inte i det Arsenal vi förhoppningsvis får se i framtiden. Dagens Arsenal är ett Europa League-lag med bland annat stora defensiva brister. Vi vill alla mer än så, men vi är där vi är just nu. Det finns mycket att göra med vår trupp, även om den här sommaren var ett stort steg i rätt riktning. Förhoppningsvis. För precis som du skriver, Pelle, så kommer säkert Xhaka och Sokratis vara spelare som vi hittar uppgraderingar till. 

Bild för Jonas Eriksson
Sral wrote:

BLAND det bästa vi har. Inte det bästa vi har. Det lilla ordet gör stor skillnad. Och som jag sagt flera gånger, jag tror och hoppas att vi framtid är utan Xhaka, men just nu är han en viktig spelare för oss. Jag är personligen väldigt förtjust i Willock och ser hellre han, Guendouzi, Torreira eller Ceballos spela, men det är varken du eller jag som tar ut laget, Jonas. ;-)

 

Nej tyvärr lyssnar inte den goda Emery på mig. Han svarar inte ens när jag ringer. ;)

Men kan tyvärr inte hålla med i att han är BLAND det bästa vi har. Och ser ingenstans att han skulle vara en väldigt viktig spelare för oss. Och det ser inte många andra heller. Oavsett om man är en glad amatör som jag eller så kallad tv expert. Men tyvärr ser Emery inte samma sak och inte du heller. och det är nått man måste acceptera. Bara att hålla tummarna att Emery väldigt snart ser lite bättre. 

 

Eller att Emery och/eller Xhaka motbevisar oss. Faktum är ändå att han är vår kapten och är en spelare som nästan alltid är i vår startelva, så han är de facto en viktig spelare för oss. Borde han vara det? Vet inte. Jag har fått uppfattningen att han är en ledargestalt för oss, som är uppskattad av spelarna och ledarna både på och utanför planen, så vi kommer få se mer av Xhaka, oavsett vad du, jag eller någon annan tycker om det. 

Bild för Jonas S

I Sevilla startade Emery spelare som Iborra, Krychowiak och sen Nzonzi. Han är en tränare som vill ha långa, tunga spelare på centralt mittfält. Samma typ av mittfält i Valencia. Jag tror det är därför Xhaka fått så pass mycket speltid och varför han tvekat att t ex spela Torreira där. Han ville (om man skall tro det som skrevs då) värva in Nzonzi förra sommaren.

Jag tror också detta varit en bidragande orsak därför han direkt var så villig att starta Guendouzi. Han är också lite av en pjäs. Emery har aldrig haft småväxta centrala mittfältare. Minns att jag skrev det i samband med att han tog över Arsenal. Att jag trodde att han skulle hålla fast vid det i Arsenal.

Jag är inte chockad att Xhaka fått så mycket speltid under Emery. Dock tror jag Guendouzi kan bli den som förpassar honom till bänken denna säsong. Jag skulle inte heller bli det minsta förvånad om Emery någon gång slänger in David Luiz som central mittfältare när vi har lite fler mittbacksalternativ.

twitter.com/StockholmGooner

Absolut. Guendouzi har pratat om att han arbetar med att utveckla sitt defensiva spel, och gör han det kan han mycket väl förpassa Xhaka till bänken. Är dock tveksam till om det kommer att ske under den här säsongen?

Bild för Jonas Eriksson

ja eftersom Emery väljer att spela han så blir han ju lika viktig som alla andra 10 på planen. Men hoppas så klart att Emery inser att han är väldigt oviktig. Och det måste han se väldigt snart om vi inte ska traggla i EL en till säsong. 

 

Bild för Joacim Nyberg

att säga Att xhaka e en viktig spelare för oss bara för han spelar mkt o e våran kapteN håller jag inte med om sral. En viktig spelare för mig e ju nån laget inte kan vara utan. Van Dijk för Liverpool elle Hazard förra året för Chelsea det e viktiga spelare. Sen ska man ha bredd på en trupp o bra bänkspelare det e också viktigt. Men xhaka som gång på gång gör idiotsaker på plan som skuggar över det bra han gör tycker jag inte e så Viktig för arsenal. snarare att vi klarar oss bra utan honom. Hade hellre sett Chambers spela på hans position han va bra där förra året i Fulham. 

Någon som spelar i stort sett varje match och ör lagkapten är per definition viktig. Man kan tycka om det eller inte, men Xhaka lär vara ett av de första namnen Emery plitar ner på laguppställningen match efter match. 

Bild för Byarum

Tycker att denna tråd är en av de mest konstruktiva jag läst på länge. Initierade inlägg, där var och en framför sina åsikter på ett bra sätt och där bemötandet (oftast) är schysst,,, kul att följa. 

Mina egna åsikter i frågan? Xhaka håller inte riktigt måttet, beroende på att han är för långsam och han stannar upp vårt spel. Han har förstås en vänsterfot av Guds nåde, men det räcker inte riktigt. Sen tycker jag att han faktiskt var ganska bra i söndags, men allt han gjorde kom i skymundan beroende på ett korkat agerande. Har en känsla att Xhaka blir denna säsongs Mustafi,, dvs alla misstag projiceras på honom och andras misstag uppmärksammas inte på samma sätt. 

Bosse

Lite det jag menar också, Byarum. Tycker för det första också att Xhaka gjorde en bra match mot Spurs, och tänk om han hade gjort 3-2 på sitt läge. Har svårt att se att han ensam skulle vara skillnaden mellan topp 4 och inte, för det är som du säger andra spelare som också gör misstag. De flesta här vill säkert se ett annat mittfält än ett med Xhaka från start i nästan varje match, men det kommer inte ske direkt. Vi måste ha tålamod. Sen får vi också komma ihåg att vi troligtvis är fyra lag (vi, Spurs, United och Chelsea) som gör upp om plats 3-4 (Leicester kan säkert blanda sig in där också iofs), och alla har sina problem. 

Bild för Joacim Nyberg

Grejen e ju med xhaka att även om han spelar upp sig o gör det ok sen, så skuggas ju allt över av att han orsakar straffen. Det e ok om man gör så nån gång.. alla kan tappa kontrollen vi e människor. Men när du har gjort liknande grejer 28 ggr innan så e det ju inget misstag längre. Jag har fått nog av xhaka sista matchen nu va droppen.  Tänk dig gå in i en affär och sno en dricka men du ångrar dig o lämnar tebax den. Då e allt ok sen.. men återkommer du 10ggr till o gör samma sak så blir du portad från den affären till slut. Jag tycker att det e upp te emery nu o porta xhaka från startelvan. Dålig jämförelse kanske men va tvungen ha ha 

Bild för Jonas Eriksson
Sral wrote:

Någon som spelar i stort sett varje match och ör lagkapten är per definition viktig. Man kan tycka om det eller inte, men Xhaka lär vara ett av de första namnen Emery plitar ner på laguppställningen match efter match. 

Och det är just det som är så frustrerande. Att vad vi än tycker och vill så står han där. Den där välkammade Xhaka. Och vi river vårt hår så vi ser ut som vyvyan Basterd i hemma värst. Men vi får supporta vårt lag och hoppas att dom som står på planen är dom som tar oss framåt. 

 

Haha! Älskar att du slänger in en Vyvyan-referens här. Fan vad kul den serien var! :-D

Det finns mycket att slita sitt hår åt när det gäller Arsenal. Jag är så trött på våra kollektiva kollapser. Ser det inte som att någon enskild spelare är problemet där, utan något större än så. 

Bild för Björn Lindström

Nu skall han visst vara pappaledig.