Medlemmar: 8835 st.
Visa menyn

Arsenal - WBA 25/9

109 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Jonas S
Bild för Jonas S

Gällande Ramsey så tycker jag det är ett generellt problem vi har med vårt anfallsspel. Det är inte bara Ramsey som dyker upp i bra lägen utan att få bollen.

Om vi kan spela in en lite mer fast startelva tror jag det kommer se betydligt bättre ut. Jag tycker det är lite för ofta som den rätta passningen inte kommer när läget finns.

Det kommer förhoppningsvis bli allt bättre match efter match nu när vi har en radda enka PL-omgångar framför oss. Lite som under förra säsongen när nafallsspelet flöt på under en period mot enklare motstånd. Om vi kan fortsätta starta t ex Lacazette, Alexis och Ramsey/Özil tillsammans.

Be excited!

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund

Vi har några "lätta" matcher framför oss där det finns möjlighet att sätta en start elva som ska fungera iaf tills januari.

Pelle
Bild för Pelle
Woody wrote:

Tror en och annan blev besviken över att inte få gnälla igår. Klart godkänd insats där Elneney överraskade med vissa mönsterbryt och Monreal lysande. FelbeslutsRamsey och Granit däremot sisådär. Skönt för AL att få leverera. Arbetsro och sedan får alla gnällspikar ladda för nästa match. Rock on !

Dom kan förmodligen gnälla över att dom inte fick gnälla. :)

If it's too strong, then you're too weak!

Fredde
Bild för Fredde
Jonas S wrote:

Gällande Ramsey så tycker jag det är ett generellt problem vi har med vårt anfallsspel. Det är inte bara Ramsey som dyker upp i bra lägen utan att få bollen

Ett av lägena var Lacazette. Han vet att han är i Arsenal för att göra mål, klart han skjuter.

You win some, you draw some

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt
Robin Palmkvist wrote:
Lars Lundstedt wrote:
Robin Palmkvist wrote:

Ryktas om ca 10.000 tomma stolar idag. Tydligen extremt många som blivit nekade att få lägga ut sina säsongsbiljetter på ticket Exchange pga det är fortf många osålda biljetter. 

Kanske fansen i England har börjat sin "bojkott"? Kanske en av få anledningar som skulle kunna få silent stan att sälja? Är dock kluven till att vissa sitt missnöje genom att inte gå på matcherna. Spelarna är ju inte ansvariga för att klubben leds som den gör och det är ju dem detta drabbar mest i det kortsiktiga iaf. Nu behöver ju laget otroligt stöd från läktaren. En svår fråga...

"Tydligen extremt många som blivit nekade" - antingen så är Ticket Exchange tillgängligt eller så inte, och tillgängligt blir det automatiskt när matchen är slutsåld såvida det inte är för nära matchdagen. Det är inte så att någon person sitter och godkänner om du ska få lägga ut din biljett.

Och det finns säkert många orsaker till att den här matchen inte är helt slutsåld. Det är måndag, matchen börjar en kvart senare än veckomatcher på Emirates normalt gör (jo, det har betydelse pga att det är nog svårt att ta sig hem för en del när matchen börjar 7.45), det är en totalt osexig motståndare, matchen går på TV i England och den här perioden är faktiskt ganska många också på semester. Sedan spelar det säkert också in att det har gått lite knackigt, men det är garanterat inte den enda orsaken.

kan säkert stämma. Detta är bara vad jag läst på twitter. 

Sen alla de anledningarna du räknar upp, hur många veckomatcher  mot osexigt motstånd har vi inte spelat förr? Och hur många av dem var under så kallade semester tider? Tror nog där är en hel del sådana matcher och det är nästan alltid fullsatt (iaf slutsålt i stort sett). Så jag tror det till störst anledning beror på hur klubben sköts och hur spelet har sett ut sista tiden som gör att det KANSKE blir väldigt många tomma stolar idag. 

Vi kan gissa och spekulera hur mycket vi vill och kommer inte att få ett exakt svar med mindre än att vi frågar typ alla som inte gick på matchen. Men det är tusentals tomma stolar på så gott alla veckomatcher och framför allt på de som också går på tv i England, matcherna är nästan alltid slutsålda men det betyder ju inte att de är fullsatta. Och matchen igår var näst intill slutsåld, det var uppskattninsvis någonstans runt 200 biljetter kvar i lördags när jag kollade på arsenal.com.

Och hur Ticket Exchange fungerar kan man läsa på Arsenal.com, bättre än att förlita sig på någon okänd på Twitter :-)

Sekreterare Arsenal Sweden

Sral
Bild för Sral
Jonas S wrote:

Gällande Ramsey så tycker jag det är ett generellt problem vi har med vårt anfallsspel. Det är inte bara Ramsey som dyker upp i bra lägen utan att få bollen.

Om vi kan spela in en lite mer fast startelva tror jag det kommer se betydligt bättre ut. Jag tycker det är lite för ofta som den rätta passningen inte kommer när läget finns.

Det kommer förhoppningsvis bli allt bättre match efter match nu när vi har en radda enka PL-omgångar framför oss. Lite som under förra säsongen när nafallsspelet flöt på under en period mot enklare motstånd. Om vi kan fortsätta starta t ex Lacazette, Alexis och Ramsey/Özil tillsammans.

Så kan det vara. Spelar såklart också in att Lacazette ännu inte spelat så länge för klubben och att Alexis tycks få tid på sig att komma i form. Jag gillade tanken med Ramsey där uppe, när vi inte har Welbeck att tillgå är Ramsey ett bra alternativ - en spelare som vill framåt och är rivig. En hjälpgumma som Elneny är inte heller fel ihop med Xhaka. 

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund

Vi kanske inte hade så många veckomatcher förut men jag kan inte minnas när det i ligan var så många tomma platser som igår så tidigt inpå säsongen. Men så är det väl, många har väl sina biljetter just för att sälja platserna och det rockar ju inte att se en sån här match direkt för turisterna. Vet att det var en hel del röda stolar nån av våra första matcher med men inte så här många.

Jajo67
Bild för Jajo67
Sral wrote:

Ja, verkligen. Det fanns ett antal tillfällen där Ramsey hade väldigt bra lägen men inte fick bollen.

Ja helt klart var det så men det omvända hände även det dvs att Ramsey inte passade. 

Alexis vill nog väldigt gärna hänga ett par nu, det ser så ut

Monreal, Kolasinac & Lacazette bäst i en övrigt ganska blek prestation trots att det blev bättre i andra halvlek

Sral
Bild för Sral

Det kom en intressant fråga på Arsecast igår, om spelarna var för långsamma i tanken, så att säga? Spelintelligens handlar ju ofta om att se saker och möjligheter innan en situation händer, men det känns som att vi i varje match har möjligheter som det inte blir något av för att spelaren som har bollen inte ser en annan spelares löpning t ex. Man spekulerade lite kring vad det berodde på, saknar vi den spelartypen? När Özil och Alexis spelar kan det ibland vara de som gör löpningarna när de kanske ska vara de som spelar fram t ex. Eller är det att vi spelar mer konservativt nu, av rädsla för att tappa bollen, gå bort oss och bli straffade med kontringar?

gunbod
Bild för gunbod
Sral wrote:

Det kom en intressant fråga på Arsecast igår, om spelarna var för långsamma i tanken, så att säga? Spelintelligens handlar ju ofta om att se saker och möjligheter innan en situation händer, men det känns som att vi i varje match har möjligheter som det inte blir något av för att spelaren som har bollen inte ser en annan spelares löpning t ex. Man spekulerade lite kring vad det berodde på, saknar vi den spelartypen? När Özil och Alexis spelar kan det ibland vara de som gör löpningarna när de kanske ska vara de som spelar fram t ex. Eller är det att vi spelar mer konservativt nu, av rädsla för att tappa bollen, gå bort oss och bli straffade med kontringar?

Så kallad split vision, något som säkerligen spelare som bla Wlcott och Oxen garanterat saknar.. .och fler med dom.

Woody
Bild för Woody

Vet inte vad löpningar är för något. Däremot högaktar jag spelare som bryter mönster, ser spelvägar som ingen annan ser. Då gäller det för medspelarna att vara med. Citat rörande Liam Brady 1979 "He works out all the alternatives and play the best ball 9 times out of 10". Spelare idag är för styrda och många gånger för obegåvade för att göra fotbollen till estetisk konst. Özil kan det då han är på humör, dock för sällan. För övrigt vet jag inte vad ytor är heller. Rock on !

Jepson
Bild för Jepson

Enda ytan som gäller är den rektangel som utgör motståndaren inramning av målburen utanför plan.

Jajo67
Bild för Jajo67
Woody wrote:

Vet inte vad löpningar är för något. Däremot högaktar jag spelare som bryter mönster, ser spelvägar som ingen annan ser. Då gäller det för medspelarna att vara med. Citat rörande Liam Brady 1979 "He works out all the alternatives and play the best ball 9 times out of 10". Spelare idag är för styrda och många gånger för obegåvade för att göra fotbollen till estetisk konst. Özil kan det då han är på humör, dock för sällan. För övrigt vet jag inte vad ytor är heller. Rock on !

Hur jobbigt det än är så utvecklas fotbollen hela tiden och därmed även det taktiska. Lagen idag är för bra defensivt organiserade för att komma igenom med enbart improvisation. Förstår man inte varför man måste ta löpningar för att ge alternativ för bollhållaren eller att öppna upp ytor för medspelare så missar man i mina ögon en hel del av tjusningen med dagens (mycket snabbare) fotboll där det taktiska kan vara skillnaden mellan vinst och förlust.

Tror nog tyvärr du får titta på inspelade matcher från 70-talet för att uppleva lite av den improvisationsromantik du letar efter Woody. Eller titta på the damn United - en riktigt bra film om Brian Clough & Leeds ;) Den värmer i hjärtat 

B-G
Bild för B-G

Intressant att vi inte släppt in ett enda mål sedan Wenger skiftade plats på Musse och Kos.

Twitter @grvdga

Pelle
Bild för Pelle
B-G wrote:

Intressant att vi inte släppt in ett enda mål sedan Wenger skiftade plats på Musse och Kos.

Med tanke på att försvaret ändå inte känts stabilt och det varit riktigt nära mål ett par gånger så är det inget jag lägger stor vikt vid - än.

If it's too strong, then you're too weak!

B-G
Bild för B-G

Just med tanke på det som jag tycker att det är intressant :)
Men visst, ska bli spännande att se hur länge det håller med ovan trio och dess position.

Twitter @grvdga

Woody
Bild för Woody
Jajo67 wrote:
Woody wrote:

Vet inte vad löpningar är för något. Däremot högaktar jag spelare som bryter mönster, ser spelvägar som ingen annan ser. Då gäller det för medspelarna att vara med. Citat rörande Liam Brady 1979 "He works out all the alternatives and play the best ball 9 times out of 10". Spelare idag är för styrda och många gånger för obegåvade för att göra fotbollen till estetisk konst. Özil kan det då han är på humör, dock för sällan. För övrigt vet jag inte vad ytor är heller. Rock on !

Hur jobbigt det än är så utvecklas fotbollen hela tiden och därmed även det taktiska. Lagen idag är för bra defensivt organiserade för att komma igenom med enbart improvisation. Förstår man inte varför man måste ta löpningar för att ge alternativ för bollhållaren eller att öppna upp ytor för medspelare så missar man i mina ögon en hel del av tjusningen med dagens (mycket snabbare) fotboll där det taktiska kan vara skillnaden mellan vinst och förlust.

Tror nog tyvärr du får titta på inspelade matcher från 70-talet för att uppleva lite av den improvisationsromantik du letar efter Woody. Eller titta på the damn United - en riktigt bra film om Brian Clough & Leeds ;) Den värmer i hjärtat 

Var ute efter en dylik reaktion. Jag är inte alls så säker att dagens övertaktiska och överorganiserade spel är så överlägset. Har nu lagen inga alternativa lösningar för att överraska motståndarna utan man håller på sin så kallade spelide så blir det föutsägbart och enkelt för motståndaren att organisera sig. Således ganska mekaniskt. Låter ibland som om spelare tidgare stod helt still osv osv. Uttrycket improvisationsromantik är lysande. Tror mer att det såsom tydligen Bergkamp beskrivet det handlar om en microsyn på hur spelare ska agera. Bergkamp spelade inte på 70-talet. Orkar inte brodera mera utan vill bara påskina att min syn inte har med nostalgi att göra utan mer än förhoppning om en begåvad framtid. Rock on !

Jajo67
Bild för Jajo67
Woody wrote:
Jajo67 wrote:
Woody wrote:

Vet inte vad löpningar är för något. Däremot högaktar jag spelare som bryter mönster, ser spelvägar som ingen annan ser. Då gäller det för medspelarna att vara med. Citat rörande Liam Brady 1979 "He works out all the alternatives and play the best ball 9 times out of 10". Spelare idag är för styrda och många gånger för obegåvade för att göra fotbollen till estetisk konst. Özil kan det då han är på humör, dock för sällan. För övrigt vet jag inte vad ytor är heller. Rock on !

Hur jobbigt det än är så utvecklas fotbollen hela tiden och därmed även det taktiska. Lagen idag är för bra defensivt organiserade för att komma igenom med enbart improvisation. Förstår man inte varför man måste ta löpningar för att ge alternativ för bollhållaren eller att öppna upp ytor för medspelare så missar man i mina ögon en hel del av tjusningen med dagens (mycket snabbare) fotboll där det taktiska kan vara skillnaden mellan vinst och förlust.

Tror nog tyvärr du får titta på inspelade matcher från 70-talet för att uppleva lite av den improvisationsromantik du letar efter Woody. Eller titta på the damn United - en riktigt bra film om Brian Clough & Leeds ;) Den värmer i hjärtat 

Var ute efter en dylik reaktion. Jag är inte alls så säker att dagens övertaktiska och överorganiserade spel är så överlägset. Har nu lagen inga alternativa lösningar för att överraska motståndarna utan man håller på sin så kallade spelide så blir det föutsägbart och enkelt för motståndaren att organisera sig. Således ganska mekaniskt. Låter ibland som om spelare tidgare stod helt still osv osv. Uttrycket improvisationsromantik är lysande. Tror mer att det såsom tydligen Bergkamp beskrivet det handlar om en microsyn på hur spelare ska agera. Bergkamp spelade inte på 70-talet. Orkar inte brodera mera utan vill bara påskina att min syn inte har med nostalgi att göra utan mer än förhoppning om en begåvad framtid. Rock on !

Jag förstår men tror man måste ha en spelidé som hela laget köper men att spelare sedan har en frihet att hitta lösningar. Problemet med att om man inte har en trygg grund att falla tillbaka på när spelet hackar så rasar det samman totalt, vilket händer oss titt som tätt.

Bergkamp är väl ett lysande exempel på en intelligent spelare som viste sin roll men ändå hittade geniala lösningar.  Det underlättade ju också att han hade Ljungberg, Henry & Pires att kombinera med.

Raka motsatsen till Oxen, Walcott m fl 

Sidor