Medlemmar: 8848 st.
Visa menyn

Man City - Arsenal 5/11 15.15

165 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Isak Selling
Bild för Isak Selling
Man City - Arsenal 5/11 15.15

Kolasinac har höftproblem och är tveksam till start mot City. Det måste väl ändå betyda att vi går ner på fyrbackslinje? Kan inte se att vi spelar någon temporär lösning som LWB. Tråkigt att vi inte kan ställa upp med bästa laget, men ser det som en möjlighet att äntligen tajta till mittfältet. Spelar vi Xhaka - Ramsey där kommer City troligtvis promenera genom vårt mittfält och det hade varit finito innan halvtidspaus.

Hoppas vi får se följande startelva:

                 Cech

Bellerin - BFG - Kos - Monreal

                Xhaka
        Ramsey - Elneny

Özil                           Sanchez

             Lacazette

Vi kommer troligtvis inte klara av att hålla nollan hur vi än ställer upp. Därför är det oerhört viktigt att vi spelar med våra bästa spelare framåt och är kliniska när väl chanserna uppstår. Backlinjen är tillräckligt rutinerad för att klara sig skapligt i den här matchen. Xhaka fungerar som bäst när han är rättvänd och inte behöver röra sig över stora ytor. Han ska stå framför backlinjen och slå crossbollar mot kanterna. Ramsey och Elneny fungerar gott och väl för att hjälpa till i uppspelsfasen, och en extra gubbe behövs på mitten för att vara kompakta och döda ytor. Trion där fram kan hitta på lite allt möjligt och kommer få ytor att göra bra saker. Trots att det går att diskutera Özils defensiva förmåga är han den spelare i laget som tar bäst beslut på offensiv tredjedel, vilket är ovärderligt i en sån här match.

Elias Bard
Bild för Elias Bard
Isak Selling wrote:

Kolasinac har höftproblem och är tveksam till start mot City. Det måste väl ändå betyda att vi går ner på fyrbackslinje? Kan inte se att vi spelar någon temporär lösning som LWB. Tråkigt att vi inte kan ställa upp med bästa laget, men ser det som en möjlighet att äntligen tajta till mittfältet. Spelar vi Xhaka - Ramsey där kommer City troligtvis promenera genom vårt mittfält och det hade varit finito innan halvtidspaus.

Hoppas vi får se följande startelva:

                 Cech

Bellerin - BFG - Kos - Monreal

                Xhaka
        Ramsey - Elneny

Özil                           Sanchez

             Lacazette

Vi kommer troligtvis inte klara av att hålla nollan hur vi än ställer upp. Därför är det oerhört viktigt att vi spelar med våra bästa spelare framåt och är kliniska när väl chanserna uppstår. Backlinjen är tillräckligt rutinerad för att klara sig skapligt i den här matchen. Xhaka fungerar som bäst när han är rättvänd och inte behöver röra sig över stora ytor. Han ska stå framför backlinjen och slå crossbollar mot kanterna. Ramsey och Elneny fungerar gott och väl för att hjälpa till i uppspelsfasen, och en extra gubbe behövs på mitten för att vara kompakta och döda ytor. Trion där fram kan hitta på lite allt möjligt och kommer få ytor att göra bra saker. Trots att det går att diskutera Özils defensiva förmåga är han den spelare i laget som tar bäst beslut på offensiv tredjedel, vilket är ovärderligt i en sån här match.

Elneny mot Wilshere sen köper jag elvan!

Backa hem sen kontra och trycka dit nån fast situation är enda hoppet om poäng!

AFC

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
Elias Bard wrote:
Isak Selling wrote:

Kolasinac har höftproblem och är tveksam till start mot City. Det måste väl ändå betyda att vi går ner på fyrbackslinje? Kan inte se att vi spelar någon temporär lösning som LWB. Tråkigt att vi inte kan ställa upp med bästa laget, men ser det som en möjlighet att äntligen tajta till mittfältet. Spelar vi Xhaka - Ramsey där kommer City troligtvis promenera genom vårt mittfält och det hade varit finito innan halvtidspaus.

Hoppas vi får se följande startelva:

                 Cech

Bellerin - BFG - Kos - Monreal

                Xhaka
        Ramsey - Elneny

Özil                           Sanchez

             Lacazette

Vi kommer troligtvis inte klara av att hålla nollan hur vi än ställer upp. Därför är det oerhört viktigt att vi spelar med våra bästa spelare framåt och är kliniska när väl chanserna uppstår. Backlinjen är tillräckligt rutinerad för att klara sig skapligt i den här matchen. Xhaka fungerar som bäst när han är rättvänd och inte behöver röra sig över stora ytor. Han ska stå framför backlinjen och slå crossbollar mot kanterna. Ramsey och Elneny fungerar gott och väl för att hjälpa till i uppspelsfasen, och en extra gubbe behövs på mitten för att vara kompakta och döda ytor. Trion där fram kan hitta på lite allt möjligt och kommer få ytor att göra bra saker. Trots att det går att diskutera Özils defensiva förmåga är han den spelare i laget som tar bäst beslut på offensiv tredjedel, vilket är ovärderligt i en sån här match.

Elneny mot Wilshere sen köper jag elvan!

Backa hem sen kontra och trycka dit nån fast situation är enda hoppet om poäng!

Haf vi råd med Özil från start? Det här är en match när 1 poäng är en skräll men iofs med den backlinjen vi kanske ställer på plan kommer vi behöva göra mål.. Vet iofs inge vem som skulle kunna ersätta Özil heller för inte många bra defensiva pjäser i truppen ändå. Coq kanske mot Elneny å jack istälket för Özil då.....

Elias Bard
Bild för Elias Bard
Jimmy Roslund wrote:
Elias Bard wrote:
Isak Selling wrote:

Kolasinac har höftproblem och är tveksam till start mot City. Det måste väl ändå betyda att vi går ner på fyrbackslinje? Kan inte se att vi spelar någon temporär lösning som LWB. Tråkigt att vi inte kan ställa upp med bästa laget, men ser det som en möjlighet att äntligen tajta till mittfältet. Spelar vi Xhaka - Ramsey där kommer City troligtvis promenera genom vårt mittfält och det hade varit finito innan halvtidspaus.

Hoppas vi får se följande startelva:

                 Cech

Bellerin - BFG - Kos - Monreal

                Xhaka
        Ramsey - Elneny

Özil                           Sanchez

             Lacazette

Vi kommer troligtvis inte klara av att hålla nollan hur vi än ställer upp. Därför är det oerhört viktigt att vi spelar med våra bästa spelare framåt och är kliniska när väl chanserna uppstår. Backlinjen är tillräckligt rutinerad för att klara sig skapligt i den här matchen. Xhaka fungerar som bäst när han är rättvänd och inte behöver röra sig över stora ytor. Han ska stå framför backlinjen och slå crossbollar mot kanterna. Ramsey och Elneny fungerar gott och väl för att hjälpa till i uppspelsfasen, och en extra gubbe behövs på mitten för att vara kompakta och döda ytor. Trion där fram kan hitta på lite allt möjligt och kommer få ytor att göra bra saker. Trots att det går att diskutera Özils defensiva förmåga är han den spelare i laget som tar bäst beslut på offensiv tredjedel, vilket är ovärderligt i en sån här match.

Elneny mot Wilshere sen köper jag elvan!

Backa hem sen kontra och trycka dit nån fast situation är enda hoppet om poäng!

Haf vi råd med Özil från start? Det här är en match när 1 poäng är en skräll men iofs med den backlinjen vi kanske ställer på plan kommer vi behöva göra mål.. Vet iofs inge vem som skulle kunna ersätta Özil heller för inte många bra defensiva pjäser i truppen ändå. Coq kanske mot Elneny å jack istälket för Özil då.....

Behöver hans fot på fasta denna matchen annars bara slänga.Han kommer jogga runt och titta på bollen 80%

AFC

Jonas S
Bild för Jonas S

Vi lär väl inte ha så mycket boll så jag hade nog föredragit om vi spelat med en forward mindre. In med Coq eller Elneny på mittfältet istället så kan Özil börja på bänken. Det är väl ungefär vad jag kan tänka mig att Wenger gör också.

Det finns ju andra varianter också såklart. Fyrbackslinje t ex. Men att spela Mertesacker i en fyrbackslinje mot City tror jag kan bli tufft.

Be excited!

Woody
Bild för Woody

En sensation om Arsenal i överhuvudtaget kan spela jämnt mot denna dyrköpta maskin. Krävs överprestation överallt. Rock on !

Fredde
Bild för Fredde

För mig handlar våran match om att kunna spela sig ur förstapressen hur vi än väljer att ta oss ann matchen. Sen kan våran offensiva trio skada i stort sett vilken deffensiv som helst i världen, Citys deffensiv är långt ifrån ett undantag. Samtidigt så är deras offensiv så snuskigt bra. Det finns liksom inget bra sätt att förhålla sig till deras offensiv.

Coquelin som jag ser vissa vill ha vore för mig självmord mot en intensiv hög City-press. Han kan inte ens slå en konstruktiv passning utan press. Kanske att sätta in vid en sensationell ledning med 10 minuter kvar med instruktionerna: "slå bort bollen långt som fan, sikta på deras hörnflagga". Om det finns något sätt att låta Sterling bli spelfördelande så kan man försöka satsa på det.

Det många glömmer är att vi har inte haft SÅ svårt för Man City i jämförelse med andra topplag. Men klart är att det City vi ska möta nu är någonting helt annat mot tidigare år.

You win some, you draw some

Pelle
Bild för Pelle
Fredde wrote:

Det många glömmer är att vi har inte haft SÅ svårt för Man City i jämförelse med andra topplag. Men klart är att det City vi ska möta nu är någonting helt annat mot tidigare år.

+1

Senaste tre årens resultat (alla matcher, alltid vårt resultat först)

2016/17: 3-2, 1-2, 2-2, 2-1

2015/16: 2-1, 2-2

2014/15: 3-0, 2-2, 2-0

Totalt alltså 5-3-1 19-12

If it's too strong, then you're too weak!

Glenn
Bild för Glenn
Jonas S wrote:

Vi lär väl inte ha så mycket boll så jag hade nog föredragit om vi spelat med en forward mindre. In med Coq eller Elneny på mittfältet istället så kan Özil börja på bänken. Det är väl ungefär vad jag kan tänka mig att Wenger gör också.

Det finns ju andra varianter också såklart. Fyrbackslinje t ex. Men att spela Mertesacker i en fyrbackslinje mot City tror jag kan bli tufft.

hahaha kul post! Du insuinerar alltså att Wenger skulle anpassa uppställningen pga motståndet. Händer aldrig! Blir exakt samma elva som mot Swansea senast. Man byter ju inte ett vinnande lag

COYG

Pelle
Bild för Pelle
Mickys wrote:
Jonas S wrote:

Vi lär väl inte ha så mycket boll så jag hade nog föredragit om vi spelat med en forward mindre. In med Coq eller Elneny på mittfältet istället så kan Özil börja på bänken. Det är väl ungefär vad jag kan tänka mig att Wenger gör också.

Det finns ju andra varianter också såklart. Fyrbackslinje t ex. Men att spela Mertesacker i en fyrbackslinje mot City tror jag kan bli tufft.

hahaha kul post! Du insuinerar alltså att Wenger skulle anpassa uppställningen pga motståndet. Händer aldrig! Blir exakt samma elva som mot Swansea senast. Man byter ju inte ett vinnande lag

Den enda gången det hänt var ju dock mot just City borta, så under kan hända även om det inte är troligt.

If it's too strong, then you're too weak!

Glenn
Bild för Glenn
Pelle wrote:
Mickys wrote:
Jonas S wrote:

Vi lär väl inte ha så mycket boll så jag hade nog föredragit om vi spelat med en forward mindre. In med Coq eller Elneny på mittfältet istället så kan Özil börja på bänken. Det är väl ungefär vad jag kan tänka mig att Wenger gör också.

Det finns ju andra varianter också såklart. Fyrbackslinje t ex. Men att spela Mertesacker i en fyrbackslinje mot City tror jag kan bli tufft.

hahaha kul post! Du insuinerar alltså att Wenger skulle anpassa uppställningen pga motståndet. Händer aldrig! Blir exakt samma elva som mot Swansea senast. Man byter ju inte ett vinnande lag

Den enda gången det hänt var ju dock mot just City borta, så under kan hända även om det inte är troligt.

vet att vi alltid kommer tillbaka till just den matchen. Vet att vår taktik var annorlunda då. Hade vi en annorlunda uppställning med? Minns inte riktigt

COYG

Isak Selling
Bild för Isak Selling

Den matchen spelades 18:e januari 2015, vilket säger något. Sedan hade vi en rejäl skadekris vid tillfället vilket gjorde att vi hade extremt begränsade valmöjligheter.

Vi låg jäkligt tight, lät City ha 65% bollinnehav och gick på kontring. Gjorde 0-1 på straff och 0-2 genom Giroud efter någon halvklar chans. Santi Cazorla var överjävligt bra den matchen och var nyckeln till att vi kunde göra något konstruktivt. Coquelin spelade på inspiration och var inte den spelaren han är idag.

Ställde upp med en 4-1-4-1 uppställning som testades i början av säsongen utan vidare reslutat, och senare i stort sett bara användes till den matchen. Matchen mot City var en isolerad händelse. Vi gjorde allting rätt och det var inte direkt ett skrämmande City vi mötte.

Sral
Bild för Sral

Vi anpassade väl oss rejält till motståndet när vi mötte Chelsea borta den här säsongen? Jävlar vilken arbetsinsats det var! 

Isak Selling
Bild för Isak Selling

Bra arbetsinsats, men frågan är om vi inte kunde gjort det ännu bättre. Det Chelsea vi har sett hittills den här säsongen är inget utöver det vanliga. Vi gjorde ingen taktiskt anpassning förutom att vara mer diciplinerade som lag. Hade hellre sett att tex Özil och Alexis fått chanserna än Welbeck och Iwobi. Med våra bästa spelare på planen hade vi troligtvis gjort mål och vunnit matchen. Vi måste klara av att fungera som lag men fortfarande spela våra bästa spelare.

Pelle
Bild för Pelle

Tyckte vi anpassade oss även till Liverpool då vi ändrade så dom fick precis som dom ville.

anpassa innebär ju inte automatiskt ”bra”. :)

If it's too strong, then you're too weak!

Jonas S
Bild för Jonas S
Pelle wrote:
Mickys wrote:
Jonas S wrote:

Vi lär väl inte ha så mycket boll så jag hade nog föredragit om vi spelat med en forward mindre. In med Coq eller Elneny på mittfältet istället så kan Özil börja på bänken. Det är väl ungefär vad jag kan tänka mig att Wenger gör också.

Det finns ju andra varianter också såklart. Fyrbackslinje t ex. Men att spela Mertesacker i en fyrbackslinje mot City tror jag kan bli tufft.

hahaha kul post! Du insuinerar alltså att Wenger skulle anpassa uppställningen pga motståndet. Händer aldrig! Blir exakt samma elva som mot Swansea senast. Man byter ju inte ett vinnande lag

Den enda gången det hänt var ju dock mot just City borta, så under kan hända även om det inte är troligt.

Det kommer inte funka att spela Xhaka/Ramsey mot City. Ni har kanske rätt. Men det borde vara ganska uppenbart att vi måste anpassa laget efter motståndet imorgon. Vi kommer knappast dominera City. Wenger kollar väl CL? :)

Be excited!

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt
Isak Selling wrote:

Bra arbetsinsats, men frågan är om vi inte kunde gjort det ännu bättre. Det Chelsea vi har sett hittills den här säsongen är inget utöver det vanliga. Vi gjorde ingen taktiskt anpassning förutom att vara mer diciplinerade som lag. Hade hellre sett att tex Özil och Alexis fått chanserna än Welbeck och Iwobi. Med våra bästa spelare på planen hade vi troligtvis gjort mål och vunnit matchen. Vi måste klara av att fungera som lag men fortfarande spela våra bästa spelare.

Fast båda två var väl på skadelistan den matchen?

Sekreterare Arsenal Sweden

Isak Selling
Bild för Isak Selling

Ja det är delvis sant. Hur skadade de egentligen var är en annan fråga. Sanchez kom in i 66:e minuten och Özil hade speltid både i ligamatchen innan och efter. Kändes mer som en bekväm ”ursäkt” till att inte starta dom.

Det jag syftar till mer är att folk hellre vill se tex Welbeck och/eller Iwobi i en sån här match, vilket enligt mig är helt fel. Vi måste ta tillvara på de chanser vi får och har störst chans att göra det med våra bästa spelare på planen. Den kollektiva stabiliteten och insatsen ska lösas även om Özil, Sanchez och Lacazette spelar där framme.

Jonas S
Bild för Jonas S
Sral wrote:

Vi anpassade väl oss rejält till motståndet när vi mötte Chelsea borta den här säsongen? Jävlar vilken arbetsinsats det var! 

Det är ju lite av en myt att Wenger aldrig anpassar laget efter motstånd. Inte så framgångsrikt som vissa andra tränare kanske. Men han gör det. Speciellt efter vissa förluster. I Leicestermatchen förra året efter vi fått spö av Liverpool i ligadebuten t ex.

Där verkade t ex Ox fått en riktig "Mourinho-roll" att markera Mahrez. Ox gjorde inget annat på hela matchen. Hela den matchen var rena Mourinho-tillställningen och slutade också 0-0. Det var uppenbart att fokus låg på att inte förlora och att förstöra Leicesters spel.

Nu kommer vi nog inte kunna stänga ner City på samma sätt såklart. Men jag tror inte vi kommer gå in i matchen med inställningen att vi bara skall spela fotboll. Så naiv är inte ens Wenger vid det här laget. Han måste få till det taktiskt om vi skall få till ett resultat.

Be excited!

Jajo67
Bild för Jajo67

Jag hoppas så väldigt mycket att vi kör med 3 cmf.

Kör vi på med Xhaka/Ramsey så är jag rädd för att vi kommer bli överkörda & förnedrade.

Jonas S
Bild för Jonas S

Sedan är allt inte beronde av manskap. Det handlar ju också om vilka roller spelarna har i matchen. Ramsey kan inte ha en fri roll t ex. Inte Özil heller om han startar. Xhaka kan skärpa sig. Vi behöver inte spela på samma sätt bara för att vi behåller startelvan. Även om det verkar vara så många gånger.

Men jag tycker vi kan offra en forward och sätta in Elneny eller Coq. Vi har fortfarande Ramsey som kan tillföra framåt. Hans storhet som spelare i en sådan här match. Hans mångsidighet.

Men förmodligen så startar väl Wenger med Iwobi som wingback (om Kola är skadad) och Ramsey och Özil i sina fria roller osv. Det kan bli slakt idag.

Be excited!

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt
Isak Selling wrote:

Ja det är delvis sant. Hur skadade de egentligen var är en annan fråga. Sanchez kom in i 66:e minuten och Özil hade speltid både i ligamatchen innan och efter. Kändes mer som en bekväm ”ursäkt” till att inte starta dom.

Det jag syftar till mer är att folk hellre vill se tex Welbeck och/eller Iwobi i en sån här match, vilket enligt mig är helt fel. Vi måste ta tillvara på de chanser vi får och har störst chans att göra det med våra bästa spelare på planen. Den kollektiva stabiliteten och insatsen ska lösas även om Özil, Sanchez och Lacazette spelar där framme.

Ok, håller med om huvudpoängen. Jag tycker också att både Alexis och Özil ska spela.

Sekreterare Arsenal Sweden

gunbod
Bild för gunbod

Klart att samtliga av våra bästa offensiva spelare som Özil, Sanchez och Lacazette ska starta.

City lär stå för bollinnehavet och det gäller för oss att ta vara på de chanser som dyker upp, det blir tufft det här. Men för både vår och ligansskull så vore det rätt trevligt med en seger.

Vicious
Bild för Vicious

Kul för den som ska på matchen. Kaos på Euston tydligen.

Luktar målkalas detta. 4-2?

#Championship

Jonas S
Bild för Jonas S

Be excited!

Jonas S
Bild för Jonas S

Tre mittfältare, inga konstigheter. Men varför ingen Lacazette? Lite märkligt?

Jag är rätt positiv till den här startelvan.

Be excited!

Isak Selling
Bild för Isak Selling

Helt rätt formation och uppställning för den här matchen. Det får jag verkligen ge Wenger, bra gjort! Vi kanske inte kommer vinna men vi ger oss bäst möjlighet att nå ett resultat.

Hade hellre sett vår spetstrio där framme och Özil, Alexis och Lacazette ger oss en fin dynamik. Men Iwobi är bra på att vårda bollen så kan förstå Wenger.

Segerhammar
Bild för Segerhammar
Jonas S wrote:

4-5-1 blir nog utgångspunkt med den uppställningen. Jag hade nog hellst haft Alexis istället för Iwobi och Lacazette på toppen, men det blir ju fokus defensiven och möjligheter till kontringar, så Iwobi kan väl vara bra att ha på planen.

Faktiskt ganska positiv till alla spelare som är med i den uppställningen, möjligen önskat att vi hade något bättre än just Coq.

 

"Why fly if you could walk on water?"

Jonas S
Bild för Jonas S
Isak Selling wrote:

Helt rätt formation och uppställning för den här matchen. Det får jag verkligen ge Wenger, bra gjort! Vi kanske inte kommer vinna men vi ger oss bäst möjlighet att nå ett resultat.

Hade hellre sett vår spetstrio där framme och Özil, Alexis och Lacazette ger oss en fin dynamik. Men Iwobi är bra på att vårda bollen så kan förstå Wenger.

Håller med. Man förstår verkligen hur han har tänkt med den här startelvan. Från backlinjen och framåt.

Tuff match.

COYG!

Be excited!

Jepson
Bild för Jepson

Wilshere och Lacazette kommer nog in om vi vill jaga. Elneny och Giroud om vi ska hålla ställningarna. 

Glenn
Bild för Glenn

Hade hellre sett än Lacazette än Iwobi eller Sanchez. Sanchez är iskall. Men då kliver väl han in och gör 2 mål.

skönt att se att han gör förändringar iaf.

De har Delph som vänsterback. Där borde vi kunna anfalla

COYG

Sidor