Medlemmar: 8780 st.
Visa menyn

Första Arsenal matchen

48 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Andreas Söderkvist
Bild för Andreas Söderkvist
Första Arsenal matchen

Hej.

Som ny medlem hos Arsenal Sweden ville jag skriva här på Forumet. Matchen mot Burnley var min och mina barns första Arsenal match. Det var magiskt att äntligen få se vårt Arsenal, jag myser ännu. Har redan börjat planera in en ny match nästa säsong, återstår att se om vi kommer iväg,hoppas. 

Korren81

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt

Välkommen i klubben, Andreas! Man får säga att du valde en rätt bra match för ditt första besök på Emirates :-)

Sekreterare Arsenal Sweden

Andreas Söderkvist
Bild för Andreas Söderkvist

Ja verkligen, var lite nervös innan med tanke på hur säsongen sett ut, efter 1-0 målet så kändes det ganska lugnt,

häftigt att man fick vara med om en avslutning av den kalibern. Hade bara varit utanför Emirates innan:)

Korren81

Woody
Bild för Woody

Djurgårdare och Arsenalman. Välkommen in i den klubben. Min första voro Arsenal-Aston Villa 2 Maj 1981. Ca 57.000 på Highbury. 2-0 till Arsenal Willie Young och Brian McDermott. Rock on !

B-G
Bild för B-G

Välkommen. Bra förstamatch :)

Twitter @grvdga

Jepson
Bild för Jepson

Välkommen! Min var mot Everton på Highbury 1998 när titeln säkrades med 4-0 och det var ett jäkla firande och tjohej. Underbara rysningar. :)

Patric Johansson
Bild för Patric Johansson

Min första match på plats var 1989 på Highbury. Arsenal-Luton Town. 2-1

 

 

Supporter sedan 1983! 

George Adams
Bild för George Adams

Arsenal - Newcastle på plats på Highbury, 1978,  2-1 

Segerhammar
Bild för Segerhammar

Arsenal - Palace 3-0, 1993, Highbury, satt på någon form av vip plats pappas företag fått i en affär. Wrighy gjorde mål och signerade min tröja efter matchen. Limpar gav mig ett signerat idol foto och Lee Dixon ruffsade mig i håret.

 

"Why fly if you could walk on water?"

Rylle
Bild för Rylle

Arsenal - Coventry 2- 0 på Highbury i december 1971. Fotbollsresa med ungdomslaget. Kommer inte ihåg en enda detalj från matchen. Däremot efter när vi blev jagade (varför har ingen nån aning om) av Arsenalssupporters till bussen.

Rylle

Jonas S
Bild för Jonas S

Hösten 2001 i ligacupen mot United. Vi vann med typ 4-2 tror jag. Jag satt och frös bakom en pelare på Highbury. Biljetten hade jag köpt av en alkoliserad granne som hade en av Highburys sämre säsongsbiljetter med skymd sikt. Han var alltid i behov av pengar så det blev så att han sålde en hel del av matcherna till mig den säsongen.

Ett par år senare är jag i Stockholm och bläddrar runt i Expressen. Mitt i ett längre reportage om Svennis och engelska landslaget ser jag grannen på bild uttala sig om engelska landslaget. Sittandes på puben där han alltid satt och söp i South Kensington. Väldigt märkligt.

Be excited!

McAn
Bild för McAn

November 1995 på Highbury mot United. Bergkamp avgjorde med sitt 1-0 mål. Cantona gjorde comeback efter karate-avstängningen.

Petrus Wiklund
Bild för Petrus Wiklund

November 2012 mot West Brom

Stabil 3-0 seger! RvP, Vermaelen och Arteta målskyttar!

Hade tippat 20£ på 3-0 dagen innan, söp dock bort kupongen! Men en underbar resa och en minnesvärd första match! 

Dock väldigt avis på alla som hann se matcher på Highbury!

Sral
Bild för Sral

Min första kom ändå ganska sent i mitt supporterskap. Det var april (tror det var den 4:e) 2015, Arsenal gjorde sin kanske bästa match för hela säsongen och slog Liverpool hemma med 4-1. Bellerin, Özil och Alexis gjorde mål vet jag i alla fall, kan ha varit Giroud också. Chelsea var mer eller mindre klara som ligasegrare, men Arsenal flög fram nästan hela våren och var ett av ligans hetaste lag. Då andades man optimism för kommande säsonger, även om vi bara värvade Peter Cech sommaren som kom. Var väl dock lite jobbigt i förväg, då det var tänkt att jag och en kompis skulle åka, men han blev förbjuden av sin läkare på grund av svår tinnitus, och jag fick snabbt som ögat göra min sambo till medlem och att hon fick ta över hans biljett. Hennes första fotbollsmatch live var alltså på Emirates Stadium, så när vi lite senare såg Blåvitt på (nya) gamla Ullevi var hon måttligt imponerad. ;-)

Dr PAW
Bild för Dr PAW

Välkommen! Min första Gunnersmatch var 1994 på Villa park i Birmingham. Jag stod med kompisen Tim i Aston Villas hemmaklack. De häcklade Ian Wright genom hela matchen. När Wright avgjorde i sista minuten (vi vann med 2-1'och han gjorde även vårt första mål) sprang han fram till oss och log. Hemmafansen var ursinniga. Jag var den enda som skrattade. Skönt minne!

Life and Arsenal are miracles enough.

Niklas Svensson
Bild för Niklas Svensson

Jag brukar inte skriva så mycket/överhuvudtaget på forumet men detta ämne fick igång mig. Första och hittills tyvärr den enda Arsenal matchen jag sett live var på Highbury mot Ipswich 11 september 1993, 4-0 efter 1 mål av Wright och 3 av Kevin Campbell.

Jonas S
Bild för Jonas S
Niklas Svensson wrote:

Jag brukar inte skriva så mycket/överhuvudtaget på forumet men detta ämne fick igång mig. Första och hittills tyvärr den enda Arsenal matchen jag sett live var på Highbury mot Ipswich 11 september 1993, 4-0 efter 1 mål av Wright och 3 av Kevin Campbell.

Fin match. Detta är bästa tråden på väldigt länge.

Be excited!

gunbod
Bild för gunbod

Highbury -93 tror jag det var, vände 0-2 mot Chelsea till 3-2 seger. Kevin Campbeĺl stor matchhjälte, gjorde minst 2 mål iaf. 

Minns en episod från toaletten  (?) i halvtid där en Chelsea supporter hamnade fel från början men rätt till slut, i pissrännan. En massa folk som skrek åt dem att sluta eftersom det bla fanns en massa barn närvarande.

Vicious
Bild för Vicious

Returen mot Milan i CL 2012. Ni vet, där vi vann med 3-0 efter att ha förlorat första mötet på San Siro med 4-0. Kan än idag höra suckarna efter RvP:s miss vid ställningen 3-0. Efter det dog det och vi var egentligen aldrig nära ett fjärde mål.

Men herrejävlar vilken stämning det var efter att vi satte 3-0. Måste vara en av de bästa stämningarna som någonsin varit på Emirates.

 

#Championship

B-G
Bild för B-G

CoventryMin första var Arsenes första på Highbury. 
Bodde på Churchstreet i Stoke Newington ett stenkast från Highbury.
Hatade fotboll, tyckte det var tråkigt men jag gillade tjafset som vart utanför arenan ibland och jag gillade rött.
Jag var fattig som en kyrkråtta, men så fick jag tag på en billig plåt och tänkte vafan...

Vi spelade 0-0 mot Coventry... In Arsene we trust!

 

Twitter @grvdga

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt

Min första match var på Skogsvallen i Luleå i augusti 1988 eller möjligen 1987 när Arsenal var på försäsongsturné och spelade match mot IFK Luleå. Tror det blev 4-2 till Perry Groves och övriga kanonjärer. Fattade det inte förrän över tio år senare, men inser när jag ser tillbaka att det var där Arsenal blev mitt lag och runt millenieskiftet började det sätta fart på allvar. Första och enda matchen på Highbury var en match i FA-cupen mot Blackburn 2001, 3-0 till oss och Tony Adams gjorde vad som skulle visa sig bli hans sista mål för klubben när han nickade in 2-0. 1-0 Wiltord, 3-0 Pires. Alla mål mot Clock End i första halvlek. Första på Emirates var mot Fulham 2007, vinst med 3-1 och målen gjordes av Baptista, Adebayor och Gilberto Silva.

Sekreterare Arsenal Sweden

Andreas Söderkvist
Bild för Andreas Söderkvist

Vad många det blev som hakade på i den här tråden, roligt det trodde jag inte riktigt. 

Korren81

Elias Bard
Bild för Elias Bard

AIK-Arsenal 1999,sen blev man fast för evigt!

AFC

Byarum
Bild för Byarum

Tror att min första match var i slutet av 70-talet, hemma mot Tottenham. På den tiden åkte man till London på charterresa och vi köpte biljett via resebyrån, Atlasresor, tror jag den hette. Fast de jäklarna hade köpt biljetter på bortaläktaren, så det första man kände av var ölindränkt andedräkt och röst som skrek i nacken, Come on You Spurs,,,,inte vad man hade förväntat sig. Min självbevarelsedrift gjorde att jag höll tyst om var jag hade mina sympatier. Sen kryddades det av smärre läktarkravaller och polischocker med batong. Kommer speciellt ihåg en ganska liten kvinnlig polis som gick först och vevade ganska vilt. Det var annorlunda att gå på fotboll på den tiden...inget library precis. 

Bosse

Jonas S
Bild för Jonas S
Byarum wrote:

Tror att min första match var i slutet av 70-talet, hemma mot Tottenham. På den tiden åkte man till London på charterresa och vi köpte biljett via resebyrån, Atlasresor, tror jag den hette. Fast de jäklarna hade köpt biljetter på bortaläktaren, så det första man kände av var ölindränkt andedräkt och röst som skrek i nacken, Come on You Spurs,,,,inte vad man hade förväntat sig. Min självbevarelsedrift gjorde att jag höll tyst om var jag hade mina sympatier. Sen kryddades det av smärre läktarkravaller och polischocker med batong. Kommer speciellt ihåg en ganska liten kvinnlig polis som gick först och vevade ganska vilt. Det var annorlunda att gå på fotboll på den tiden...inget library precis. 

Vilket öde att hamna i spursklacken.

Minns att min farsa berättat att han drog med min mor på match på Selhurst Park på 70-talet under någon charterresa till London. Hon var inte imponerad och vägrade stanna mer än till halvlek :)

Be excited!

Pelle
Bild för Pelle
Byarum wrote:

Tror att min första match var i slutet av 70-talet, hemma mot Tottenham. På den tiden åkte man till London på charterresa och vi köpte biljett via resebyrån, Atlasresor, tror jag den hette. Fast de jäklarna hade köpt biljetter på bortaläktaren, så det första man kände av var ölindränkt andedräkt och röst som skrek i nacken, Come on You Spurs,,,,inte vad man hade förväntat sig. Min självbevarelsedrift gjorde att jag höll tyst om var jag hade mina sympatier. Sen kryddades det av smärre läktarkravaller och polischocker med batong. Kommer speciellt ihåg en ganska liten kvinnlig polis som gick först och vevade ganska vilt. Det var annorlunda att gå på fotboll på den tiden...inget library precis. 

Känner igen det även om min första var Everton o inte Spurs och jag slapp stå i bortaklacken. Men Atlasresor, polisbatonger osv känner man igen från slutet av 70-talet.

If it's too strong, then you're too weak!

George Adams
Bild för George Adams
Pelle wrote:
Byarum wrote:

Tror att min första match var i slutet av 70-talet, hemma mot Tottenham. På den tiden åkte man till London på charterresa och vi köpte biljett via resebyrån, Atlasresor, tror jag den hette. Fast de jäklarna hade köpt biljetter på bortaläktaren, så det första man kände av var ölindränkt andedräkt och röst som skrek i nacken, Come on You Spurs,,,,inte vad man hade förväntat sig. Min självbevarelsedrift gjorde att jag höll tyst om var jag hade mina sympatier. Sen kryddades det av smärre läktarkravaller och polischocker med batong. Kommer speciellt ihåg en ganska liten kvinnlig polis som gick först och vevade ganska vilt. Det var annorlunda att gå på fotboll på den tiden...inget library precis. 

Känner igen det även om min första var Everton o inte Spurs och jag slapp stå i bortaklacken. Men Atlasresor, polisbatonger osv känner man igen från slutet av 70-talet.

Absolut känns det igen. Gjorde ca 3 turer om året mellan 78 och 90. 

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
Elias Bard wrote:

AIK-Arsenal 1999,sen blev man fast för evigt!

Min första med =) Dock mest av ekonomiksa skäl det blev en match i sverige dock för jag pluggade fortfarande då. Iofs flög jag från Uneå men bodde på en parkbänk tills bussarna började gå till Arlanda igen på morgonen.

Woody
Bild för Woody

Det är trådar likt denna som sätter fart på forumet. Varit väldigt avmätt och Wengergnälligt. Rock on !

Exqert
Bild för Exqert

2014, Emirates Cup 5-1 Mot Benfica.  Sanogo 4 baljor. 

Sral
Bild för Sral

Klassisk match! :-D

Sidor