Medlemmar: 8813 st.
Visa menyn

Hur många lag från England till CL?

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tomas Johansson
Bild för Tomas Johansson
Hur många lag från England till CL?

Hittate ingen lämplig plats för denna tråd så jag provar här.

Om vi vinner EL-finalen blir det 5 lag från England i CL nästa år, men om - gud förbjude - Chelsea vinner blir det ju bara 4. Men vad händer då med den 5 platsen som vi bommade, borde den då inte gå till den som kom 5:a Premier Leauge, för den borde ju gå till ett Engelskt lag kan man tycka?

lite rörigt skrivet, hoppas ni förstår vad jag menar.

 

RoPa87
Bild för RoPa87
Tomas Johansson wrote:

Hittate ingen lämplig plats för denna tråd så jag provar här.

Om vi vinner EL-finalen blir det 5 lag från England i CL nästa år, men om - gud förbjude - Chelsea vinner blir det ju bara 4. Men vad händer då med den 5 platsen som vi bommade, borde den då inte gå till den som kom 5:a Premier Leauge, för den borde ju gå till ett Engelskt lag kan man tycka?

lite rörigt skrivet, hoppas ni förstår vad jag menar.

 

den går till en annan liga som har färre platser från början ex. Frankrike. 

Tomas Johansson
Bild för Tomas Johansson

Skit också, trodde jag hittat en sista utväg, om det nu skulle gå snett i finalen....

Pelle
Bild för Pelle

Däremot undrar jag vad som händer om Uefa faktiskt utesluter City, får vi som femma en plats i CL per automatik då?

Annars gillar jag tanken att vi vinner EL och tvingar Spurs börja sin säsong tidigt med CL-kval. :)

If it's too strong, then you're too weak!

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt

https://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/AccessList2019.html

Här finns en tabell över hur det hänger ihop. Det kan te sig lite rörigt, men tar man sig lite tid så går det att förstå. Hur som helst så är det så att vinner vi EL så går det lag som slutar (slutade? Är det klart? Har ingen koll) trea i franska ligan in i CL-kvalets tredje omgång av fyra, vinner Chelsea så går de direkt till gruppspelet.

Och oavsett vad som händer går alla topp-fyra lag från PL direkt in i gruppspelet.

https://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/index.html är för övrigt den sajt ni ska bokmärka för information om EL/CL och vem som går in var och hur det funkar. Den innehåller exakt allt man någonsin vill veta om rankingar, hur de räknas ut, seedningsgrupper och så vidare.

Sekreterare Arsenal Sweden

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt
Pelle wrote:

Däremot undrar jag vad som händer om Uefa faktiskt utesluter City, får vi som femma en plats i CL per automatik då?

Annars gillar jag tanken att vi vinner EL och tvingar Spurs börja sin säsong tidigt med CL-kval. :)

Såvitt jag vet så går platsen till nästa lag på tur i ligan, dvs det blir i så fall vi.

Dock är det tämligen osannolikt att det hinner avgöras innan hösten. Även om UEFA fäller dem i morgon så kan de sedan överklaga, och när den överklagan är behandlad kan de fortfarande gå vidare till CaS. Resultatet skulle dock mycket väl kunna bli att City hinner börja spela matcher i gruppen och sedan blir utslängda ur pågående turnering och då kliver inget annat lag in, det skulle ju helt enkelt bli totalt omöjligt att få ihop rent logistiskt. Och att de blir fällda tror jag inte alls är så osannolikt, vad jag har läst så har deras advokater inte förnekat något i de mail som har kommit fram utan de försöker hävda att UEFA inte får använda dem som bevis då mailen ska ha kommits åt olagligen. Problemet för City med det argumentet är dels att UEFA inte är en domstol och de får i princip använda vad de vill som bevis, men också att UEFA kan hävda att de inte hade något med att ta fram mailen att göra utan bara går på vad de har fått skickat till sig.

Sekreterare Arsenal Sweden

Dosa
Bild för Dosa
Lars Lundstedt wrote:
Pelle wrote:

Däremot undrar jag vad som händer om Uefa faktiskt utesluter City, får vi som femma en plats i CL per automatik då?

Annars gillar jag tanken att vi vinner EL och tvingar Spurs börja sin säsong tidigt med CL-kval. :)

Såvitt jag vet så går platsen till nästa lag på tur i ligan, dvs det blir i så fall vi.

Dock är det tämligen osannolikt att det hinner avgöras innan hösten. Även om UEFA fäller dem i morgon så kan de sedan överklaga, och när den överklagan är behandlad kan de fortfarande gå vidare till CaS. Resultatet skulle dock mycket väl kunna bli att City hinner börja spela matcher i gruppen och sedan blir utslängda ur pågående turnering och då kliver inget annat lag in, det skulle ju helt enkelt bli totalt omöjligt att få ihop rent logistiskt. Och att de blir fällda tror jag inte alls är så osannolikt, vad jag har läst så har deras advokater inte förnekat något i de mail som har kommit fram utan de försöker hävda att UEFA inte får använda dem som bevis då mailen ska ha kommits åt olagligen. Problemet för City med det argumentet är dels att UEFA inte är en domstol och de får i princip använda vad de vill som bevis, men också att UEFA kan hävda att de inte hade något med att ta fram mailen att göra utan bara går på vad de har fått skickat till sig.

Intressant, så i teorin får city pengar för avancemang dvs intäkt. För att senare kunna bli uteslutna, och då bli betalningsskyldiga dels för avancemang och dels skadestånd? Deras ffp bör ju minskas ganska drastiskt år 2 i och med detta.

Vad gäller oss så får vi ingen intäkt vi bör få med tanke på uteslutning och tur ordningsreglerna då turneringen sannolikt börjat. 

Märkligt men endå logiskt.