Medlemmar: 8813 st.
Visa menyn

Arsenal - Liverpool 3 April-21

16 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Pelle
Bild för Pelle
Arsenal - Liverpool 3 April-21

Fortsätter kommentera matchen här, förhoppningsvis kan vi ha mer kunskap här än i nyhetssidan.

 

Vi möter ett ruskigt bra lag och står emot riktigt bra första 60 min. Sen byter vi Ceballos mot Elneny (ett byte förmodligen alla önskade) men därefter tappade vi spelet och målen ramlade in tyvärr.

If it's too strong, then you're too weak!

Tillis
Bild för Tillis

Bedrövlig insats. Pool är alldeles för bra för oss just nu. Har vi dessutom våra nyckelspelare borta så har vi inte mycket stt sätta emot tyvärr. Tycker dock att man kan visa lite mer jävlar anamma. 

George Adams
Bild för George Adams

Vi gör det vi ska i 60 minuter, mot ett för dagen väldigt bra Liverpool. Men efter dom gör 0-1 och strax efter det 0-2 är vi hopplöst förlorade. Vi har inte en j***a chans med det spelet. Vi är mellanmjölk, som istort sätt bara kan spela på ett sätt. Den processen funkar inte, utan att vi uppgraderat till en avsevärt bättre spelartrupp. Är dock rädd att det inte kommer ske under rådande regim, av flera skäl. Många av våra "stjärnor" dalar så fort dom får en röd vit tröja, och dessutom håller flera av nyförvärven helt enkelt inte tillräckligt bra klass, för den fotbollen som "processen" vill uppnå. Att vi sedan har en ägare som vare sig är engagerad, eller spendervillig nog är som lök på laxen.

Andreas Näsström
Bild för Andreas Näsström

Man undrar ju lite hur långt vi har att gå innan vi kan räknas som en toppklubb igen. Jag har svårt att se att vi bygger ihop laget via sommarens transfermarknad. Vår centrallinje står sig inte för det, vi är klena centralt över egentligen hela banan just nu. Visst, vi har ungdomar som kommer kunna ta ytterligare kliv men just nu är Xhaka gjuten i elvan, vi saknar en högpresterande striker och egentligen även yttrar då de inte nått upp i nivå mer än till och från. Till det roterar vi runt på fyra mittbackar utan att träffa rätt. Känns inte just nu som att Saliba kommer rida in som någon räddande riddare och styra upp detta, åtminstone inte direkt under nästa säsong - om han över huvud taget har någon framtid i laget. Sen känns det ju heller inte som att Arteta är direkt övertygad om någon i truppen som bör få högerbacksplatsen. Vi har ju oerhört lång väg att gå känns det som. Vi brister i såväl individuell skicklighet såväl som i de kollektiva prestationerna. Trots det glimmar vi ju ibland till och visar att det visst finns potential att få ut mer av laget men att få till konsekvent bra insatser verkar sitta riktigt hårt inne. Man undrar, man undrar

Pelle
Bild för Pelle

Ja, vår trupp är långt från komplett och Arteta visar inte att han vet exakt vad som behöver göras.

Jag håller även med GA att Kroenke inte underlättar någon process även om det finns vissa signaler om att han vill satsa, löste ju exvis våra lån till banken (förvisso för att själv få ränta men ändå ett privat lån) och stoppade tydligen in kulor för att vi skulle kunna lösa Partey. Man kan anklaga Kroenke för mycket, men dålig affärsman är han inte och även han ser att hans investering sjunker sakta i värde...

Sen har vi varit inne och diskuterat "processen", verkar dock som vi lägger olika delar i uttrycket. Det jag tycker Arteta gör helt rätt i "processen" är att öka kravställningen, det skall ges järnet även på träning, det är inte längre en lekstuga. Vår klubb blev lite av skyddad verkstad under Wengers sista år och Emery förändrade inte det. Där tycker jag Arteta gör en bra satsning och det anser jag vara vi,tigare än vilka spelare vi har i truppen. För att vi skall kunna bli ett topplag igen krävs det att man inte längre är med för att det är bekvämt, utan för att man vill vara bäst. Därefter värvar vi spelare som passar både tekniskt och mentalt som en manager (är det Arteta då, vem vet men enligt mig är den delen egalt nu) får ihop till ett vinnande lag. Kommer förmodligen ta 3-4 år och innan dess kan vi knappast ens tro på CL.

If it's too strong, then you're too weak!

Andreas Näsström
Bild för Andreas Näsström

Det är nog rätt och riktigt Pelle, att attityd går att förändra. Jag vill gärna tro att det går att fåt ill hos många av de spelare vi har i truppen, att vi kan få in en riktig vinnarmentalitet. Även om man åker på minor kan vi inte vika ner oss lätt. Kravställningarn på insatserna i form av arbetsinsats och koncentration måste vara höga och det måste börja på träningsplanen. Orkar vi mer än andra lag så kan jag lättare förlika mig med att spelare i truppen har sina begränsningar. Därför också också oerhört viktigt att de som plockas in redan har rätt mentalitet

George Adams
Bild för George Adams
Pelle wrote:

Ja, vår trupp är långt från komplett och Arteta visar inte att han vet exakt vad som behöver göras.

Jag håller även med GA att Kroenke inte underlättar någon process även om det finns vissa signaler om att han vill satsa, löste ju exvis våra lån till banken (förvisso för att själv få ränta men ändå ett privat lån) och stoppade tydligen in kulor för att vi skulle kunna lösa Partey. Man kan anklaga Kroenke för mycket, men dålig affärsman är han inte och även han ser att hans investering sjunker sakta i värde...

Sen har vi varit inne och diskuterat "processen", verkar dock som vi lägger olika delar i uttrycket. Det jag tycker Arteta gör helt rätt i "processen" är att öka kravställningen, det skall ges järnet även på träning, det är inte längre en lekstuga. Vår klubb blev lite av skyddad verkstad under Wengers sista år och Emery förändrade inte det. Där tycker jag Arteta gör en bra satsning och det anser jag vara vi,tigare än vilka spelare vi har i truppen. För att vi skall kunna bli ett topplag igen krävs det att man inte längre är med för att det är bekvämt, utan för att man vill vara bäst. Därefter värvar vi spelare som passar både tekniskt och mentalt som en manager (är det Arteta då, vem vet men enligt mig är den delen egalt nu) får ihop till ett vinnande lag. Kommer förmodligen ta 3-4 år och innan dess kan vi knappast ens tro på CL.

Artetas process är ju tudelad, (minst, förmodligen mer än så), och jag håller helt med om att han är på rätt spår när det gäller de mentala parametrarna, så som mentalitet, ökade krav, vilja till att prestera osv. Det är sannerligen inte en dag försent, I ett Arsenal som enligt mig genomsyrats av en dysfunktionell självbild, sprängmätta och bekväma spelare mm.

När det däremot gäller hans fotbollside, hans val av spel under processen, där är jag inte alls med. Vi har inte material för att spela på det sättet han verkar vilja. Detta har jag varnat för sedan det började ryktas om att den hårfagre spanjoren skulle ta över klubben. Vi spelar ju en extremt Pep influerad fotboll, med spelare som oftast inte klarar av det.

Har man inte första sortering av spelare så menar jag att man måste anpassa sitt spel efter vad dom faktiskt klarar av.  

Pelle
Bild för Pelle

GA, jag är med dig en hel del gällande fotbollsidén men inte helt. Vi spelar inte så bra som vi borde och det ligger på Arteta helt klart att sätta ett spel. Många spelare är på fel plats.

Dock tycker jag att Arteta försöker prioritera defensiven mer än vad både Wenger och Emery gjorde, ett tag var vi ju så defensivt starka att vår offensiv helt blev lidande. Jag föredrar ju 1-2 år i igen ansland om det innebär att Arteta kan jobba in de mentala parametrarna och sätta en bra defensiv organisation. Om vi därefter behåller Arteta o skaffar de offensiva pjäser som behövs för fungerande anfall a'la Arteta eller byter mot en annan manager som sätter spel och offensiv är jag faktiskt nöjd. Även om jag kräver att Arsenal skall vara aspiranter på ligatiteln inser jag att vi har en bra bit innan vi är där och Rom byggdes inte på en dag (kanske byggdes den på en natt?)

If it's too strong, then you're too weak!

George Adams
Bild för George Adams

Pelle: 

Ja. Det får, och kommer med stor sannolikhet ta lång tid att åtgärda våra problem, då dom enligt mig tyvärr är rätt omfattande. 

Trots denna insikt är jag inte övertygad om att den fotboll och spelidén som Arteta verkar förespråka är den väg vi ska gå, och återigen beror det på att jag tror och anser att den fotbollen kräver top notch materiel, något vi kommer få svårt att uppnå under rådande regim. Jag har hela tiden menat att vi bör ändra vår självbild från "självklar toppklubb med väldigt offensiv  Wannabee framtoning till en mer ödmjuk självbild.

Det är inte rymdfysik vi håller på med. Keep it simple!

Bygg ett lag som kan försvara bra, men som också kan straffa motståndarna med ett flowinriktat kontringsspel. Precis som en känd fransman gjorde under sina första 10 år vid rodret. INNAN vi tappade vår självbild och helt plötsligt skulle bli ett nytt BM eller Barca.

Andreas Näsström
Bild för Andreas Näsström

GA

Jag tycker som du att vi ska bygga från grunden med ett solitt försvarsspel och sen gärna fart i omställningar. Det borde vara möjligt att spela den typen av spel med visst mått av framgång i en rimlig framtid. Det borde vi kunna åtminstone aspirerar på Champions League plats med.

I våra bästa stunder känns det som att vi varit på väg dit. När försvarsspelet suttit och Smith Rowe och Saka levererat så finns såna tendenser. Tyvärr har ju de rutinerade spelarna i mångt och mycket agerat stoppklossar. Auba, Willian, Pepe, Lacazette.. Ingen av dessa herrar har mer än stundom lyckats få ut något åt det hållet mer än enstaka matcher. Möjligen att Lacazette kan sägas ha gjort det hyfsat som uppspelspunkt stundom men han är för långsam samtidigt som han inte kan kompensera med så mycket annat heller då han saknar fysiken för att vara ett reellt hot i luftrummet. Och till skillnad från spelare som ESR, Ödegaard, Saka så lär dom ju inte bli bättre nästa eller nästnästa säsong, kanske att Pepe kan lyfta sig en nivå. Skulle vi spela den typen av kontringaspel mer uttalat så kanske han kommer mer till sin rätt men i ärlighetens namn så verkar han värdera så himla dåligt när han ska sätta fart med boll och stannar hellre upp och försöker dribbla stillastående?

Jag vet inte om jag håller med om att vi försöker efterlikna Peps spelideer allt för mycket men å andra sidan är det ju lite svårt att säga vad vi egentligen vill spela för typ av spel helt och hållet

Jag hoppas att vi under återstoden av denna säsong börjar med att sätta en backlinje och låter dom spela ihop sig. Men är Tierny och Luiz skadad ställer det nog tyvärr till det ganska mycket. Jag hade gärna sett Cedric till höger, Luiz och Gabriel centralt och KT så klart. Den enda som egentligen är helt given i dagsläget

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund

Kolla på West Ham, kan de ligga där de ligger med sitt material bör väl även vi om man fick ut fullt av det och nyttjade det på rätt sätt. Normalt brukar vi kunna skylla på skador men iår har vi väl inte varit värre drabbade än några andra?

George Adams
Bild för George Adams

Andre:

Jag anser att vi är alldeles för ostabila i vårt spel och I våra prestationer och därtill alldeles för beroende att några spelare är i form och presterar.

Jag tycker det finns en tydlig idé hur Arteta vill spela, även om han roterar (i min smak alldeles för) , för mycket. Det är ett tydlig possesioninriktat spel ända bakifrån målvakt, som när det fungerar är alldeles förträffligt, som 2a mot West Ham. Tyvärr fungerar det dock alldeles för sällan. Det I sin tur gör oss väldigt svajiga i prestationerna.  Ena dagen har vi en mycket hög högsta nivå, för att andra dagen falla igenom och få stryk mor Burnley mfl. Det saknas, eller rättare sagt vårt grundspel passar inte vårt material.  Det kräver, enligt mig för mycket.

Keep it simple. 

Pelle
Bild för Pelle

GA & Andreas

Ja, vi behöver en fungerande defensiv och den delen är jag inte lika oroad att Arteta faktiskt kan få till. Det är mer offensiven, oavsett om det skall vara ren kontringsfotboll a'la Mou, WawaWroom a'la Wenger i början eller BM/RM a'la Pep, som jag är osäker på om Arteta är rätt person. Oavsett spelidé kräver det rätt spelare och jag är osäker på om vi har spelarmaterial för någon av de tre stilarna. Av den orsaken är jag inte fokuserad på om vår offensiv blir lidande denna och nästa säsong om inställning och defensiv gör tydliga framsteg. Vi klarar av att fortsätta vara mittenlag med en mindre lyckad offensiv men det kräver att vi ändrar vår självbild som GA e inne på, vi är INTE en toppklubb och vår ägare/ledning driver inte klubben som en sådan, känns knappt ens som det är målbilden. 
Som Andreas är inne på känns det som att våra "stjärnor" känns mätta och saknar "go". Satsa ungt på de som har rätt inställning och sälj av stjärnorna medan dom ger bra betalt.

Riv ner, bygg ny grund och res sen det nya!

Så fokusera på att ändra mentala inställningen, få vinnarskallar och sätt defensiven - sen kan jä*lar anamma bidraga till många stulna poäng och en stabil mittenplacering nästa säsong.

 

Sen, då jä*lar - "nästnästa säsong då..." ;)

If it's too strong, then you're too weak!

George Adams
Bild för George Adams

Pelle;

Jag har önskat ett paradigmskifte i flera år. Dvs en ordentlig kursändring och nybyggnation. Bort med den förlegade självbilden. Man är liksom inte bättre än senaste matchen, och det är väldigt lätt att fastna i att man oavsett hur det ser ut med ekonomi, spelarmaterial etc så tar man för givet att man tar goda resultat och prestationer för givet. Se bara på Liverpools och Spurs mfl  titeltorka. Snart är vi där också om vi ser till ligan och Europeiska cuptitlar. 

När man gjort upp med denna giftiga självbild, (men ändå inte glömt vår historia) då bygger vi ett lag, och ett spel som motsvarar och är rimlig kontra vår ekonomiska förmåga. Jag menar att man kan bli ett väldigt bra lag med våra förutsättningar (vi är ju trots allt en av de största klubbarna, men ändå inte i absoluta toppskiktet) men vi måste vara SMARTA. Vi skall anpassa oss till verkligheten och bygga att lag som presterar, med spelare ur 2a sorteringen. Då menar jag att man inte skall spela som ett lag som har spelare ur första sorteringen, utan istället bygga ett spel som trots något sämre spelarmaterial ändå kan prestera och vara med. 

Det brukar betyda att man lägger ett avsevärt fokus på sitt försvarsspel och på att bli ett mentalt starkt lag, som orkar jobba stenhårt och disciplinerat. Men också att man väljer ett anfallsspel som bygger mycket på kontringar och att utnyttja motståndarnas obalans.

Det vill jag se!

Pelle
Bild för Pelle

Det som förvånar mig mest med denna säsongen var att vår defensiv såg faktiskt riktigt bra första tredjedelen av säsongen eller så. Hur tappade vi den och blev de yra hönsen igen?

If it's too strong, then you're too weak!

George Adams
Bild för George Adams
Pelle wrote:

Det som förvånar mig mest med denna säsongen var att vår defensiv såg faktiskt riktigt bra första tredjedelen av säsongen eller så. Hur tappade vi den och blev de yra hönsen igen?

Det beror, enligt mig helt och hållet på hur spelarna i grunden är balanserade, och dess kvalitet. Våra spelare är med något undantag individuellt offensivt balanserade. Sådana spelare ser det nästan som en "bestraffning" att lägga stort fokus på det defensiva. Med en sådan inställning kommer slarvet..

Man måste bygga ett lag med några spelare som älskar att spela försvarsspel, typ Kanté mfl, som komplement tillden offensiva flärden.