Medlemmar: 8819 st.
Visa menyn

Vårt spel

63 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Pelle
Bild för Pelle
Vårt spel

G-A och Gunbod

Först så håller jag med er att det inte ser bra ut - just nu!Jag utgår dock från att ni likt mig har en klar målsättning att i år är det ligasegern som gäller?

Hur skall vi uppnå det tänker ni? City har mil bättre trupp/lag än oss, så enda möjligheten är att förbättra vårt spel så att vi tar än fler poäng. Vi kan inte värva oss till det! Då måste Arteta experimentera med vårt spel. Så länge vi är med poängmässigt så är jag nöjd utifrån vi får allt att stämma från Februari/Mars och spurtar bäst - då har vi lyckats.

Men just nu känns det osäkert men jag förstår till fullo att Arteta "behöver göra något". Som jag förstått det vill han få än mer bollinnehav och att vårt försvar blir bra vid kontringar vilket lär vara det våra motståndare satsar på. Därav Gabriel inte verkar passa in för i just den aspekten av försvarsspel är han nära katastrof. I boxen däremot rena monstret.

Vi skall ha inverterade ytterbackar som blir extra defensiva mittfältare så vår dm kan gå upp och bli b2b och övriga i anfallet. 
2-2-1-5 typ när vi har bollen. 
Jag tycker det låter spännande, men då får vi inte slarva så som vi gör idag. Det tar dock tid att spela in nytt spelsätt.

If it's too strong, then you're too weak!

George Adams
Bild för George Adams

Självklart förstår jag att Arteta försöker få ut det mesta och bästa av sin (vår) trupp, allt för att kunna utmana om titeln.

Samtidigt var vi redan förra säsongen väldigt nära City, och titeln, och blev omsprungna under säsongens absoluta slutskede. 

Skälet till det var säkert flera, men mental och fysisk trötthet, inte minst på tongivande spelare, och pga av vår mindre breda trupp, samt en ytterst olycklig skada på vår absolut bästa försvarsspelare, i slutet av säsongen var viktiga orsaker. 

Under den i många stycken mycket framgångsrika säsongen fanns det dock flera positiva saker. Vi hittade flera bra uppställningar, spelare som verkade trivas, och fungera bra ihop mm. 

Inför denna säsongen var truppbyggarnas uppgift att förlänga med de vi ville ha kvar, sälja av det vi ville bli av med och skaffa en del nya spelare, både för spets och bredd. 

Allt detta är nog alla Gooners på det klara med..

Men vad håller vi på med nu?

Enligt mig har Arteta bara gått halva tränarkursen, och då menar jag spelet när vi har boll!

Självklart förstår jag att han precis som många Posession influerade tränare vill ha övertalighet av spelare runt bollen, mer eller mindre oavsett var på planen bollen är. Detta är ingen nyhet. Det är Barca och  Pep Guardiola fotboll sedan många år tillbaka, och frågan är vad Arteta hoppas kunna överraska motståndarna,  och inte minst City vår kanske främsta titel utmanare, med den spelidén?

Att Arteta vill spela med en inverted fullback för att skapa övertalighet högre upp i banan, är helt klart, inte minst i matcher där vi förväntas ha ett stort bollinnehav. Vi har dessutom (ur en offensiv aspekt) en väldigt bra spelare i truppen, Zinchenko i den rollen. Tyvärr är han dock i det närmaste värdelös i det defensiva spelet. 

Problemet med honom, är tyvärr också att han, precis som många av våra spelare är väldigt skadebenägen, och därför kan han inte spela mer än kanske 40% av matcherna.

Det innebär att Arteta måste hitta alternativa inventerade ytterbackar. Spelare vi inte riktigt har, inte minst efter skadan på den unge holländska backen vi värvade i somras. 

Det är tydligt att Arteta letar alternativ för detta, och flyttar runt och experimenterar fullt ut för att hitta alternativ. Den "röra" vi såg i dagens match, och i de tidigare matcherna är tydliga exempel på detta . Spelare flyttas runt som schackpjäser, och i Artetas tränarblock. Det blir mycket teori!

Om det nu är så förbaskat viktigt att vi spelar med inverted fullbacks förstår jag inte varför vi inte ha värvat flera, med de kvaliteterna. 

I min bok är Arteta en härmapa, som mer eller mindre försöker kopiera sin läromästare. Det ger inga guldstjärnor i min bok.

mangeW
Bild för mangeW

Jag tänker flera saker om Artetas strategiska inledning av säsongen. Jag förstår vissa av intentionerna, men andra förstår jag inte. Då får man känslan av att han gör ändringar "bara-för-att".

Till att börja med, det verkar som att många, både fans och experter är överens om att Arsenal måste förändras för att kunna slå City i ligan. Jag är inte helt såld på den idén. Så många poäng kom vi inte efter City. Det behövs inga mirakel. Behovet är att vi har en liiiite högre lägstanivå än förra säsongen, skakar av oss några onödiga poängtapp mot lag på nedre halvan.

Däremot om vi exempelvis skulle göra "en City" och plocka hem fyra pokaler, det hade det krävts betydligt mer resurser för, både spelarmässigt och taktiskt. Det hade självklart varit fantastiskt att landa hem pokaler i alla turneringar vi ställer upp i. Men lite väl ambitiöst kanske. Låt oss börja med Premier League.

Om det är en förändring vi ändå söker, hade det inte kunnat räcka med Storbritanniens dyraste värvning genom tiderna vid inköpstillfället som går rakt in på vårt centrala mittfält? Låter som en förändring/2.0-process om något i mina öron.

Jag vet inte om mitt inlägg hittills kanske kan tydas som ett anti-Arteta-inlägg, det är inte det faktiskt inte. Jag är mest förvirrad över vissa delar av laguttagningarna, inget mer än så. Det är omöjligt för mig att dra slutsatser om Artetas taktiskt förmåga 23/24 förens Jesus och Zinchenko har kommit tillbaka 100% och vi har ordinarie material att analysera efter 1-2 matcher.

Jag förstår att skadorna på Timber och Jesus har en enorm betydelse för laguttagningarna. Det man även får ha i åtanke är att Arteta inte bara måste ersätta spelarna rakt av, utan även tänka på bieffekter och dominoeffekter. Men det är ju här han börjar övertänka. Jag förstår att med Timbers skada, Zinchenkos rehab och Tomiyasus frånvaro så finns det ingen vänsterback tillgänglig att ha i den inverterade rollen i uppspelsfasen. Arteta verkar också inte tro att White kan klara den uppgiften från högerbacken. Samtidigt som Arteta vill ha White i elvan, han liksom oss fans kommer väl ihåg den magi han med jämna mellanrum skapade tillsammans med Ødegaard och Saka. Men White kommer ju inte loss offensivt på kanten i speluppbyggnaden när han utgår från en trebackslinje. Arteta envisas dock med Partey/White än att återgår till Saliba/Gabriel/White likt förra året. Det är märkligt, för vi får ju inte ut det som eftersöks med uppställningen. Vi får se vad som händer i nästa match.

Så länge vi nyttjar Partey i backlinjen så kommer det ju finnas utrymme gör Havertz att starta på mitten, och Havertz är svår att analysera vem han behöver kompletteras med på "nian"? Nketiah? Trossard? Många har ju varit frustrerade över Trossards begränsade speltid. Och sen när han väl spelar... Ja... Trossard kommer bäst till sin rätt när han ersätter Martineli rakt av i elvan, alternativt som nia i slutfasen av en match som krydda när vi har starkt bollinnehav offensivt.

Vi bör få se andra startspelare framåt samt därmed annat spel. Dels för att vi får tillbaka Jesus och Zinchenko. Det borde betyda att vi också får tillbaka Gabriel och mittfälts-Partey...

Jag har varit inne på det tidigare i en "mittfälts-tråd" på forumet. Mot lättare motstånd har vi mittfältet Rice/Havertz/Ødegaard och mot topp8-motstånd har vi Partey/Rice/Ødegaard. Jag trodde att effekten skulle bli att Partey fick vila mer och slippa sina återkommande skador. Istället blev effekten mer matchande och ingen Gabriel i elvan... Suck...

200304382612073264790

Pelle
Bild för Pelle

Mange, att sikta på 4 titlar är mer än överambitiöst, låt oss stanna vid målet ligatitel. Du menar att vi inte kom så många poäng efter City vilket är ett korrekt sätt att se på saken. Ett annat korrekt sätt är att vi tappade massa poäng andra halvan. Vi hade en tydlig dipp i Februari och sen April/Maj skall vi inte tala om. Det KAN ha varit så att allt berodde på Saliba, men även utan honom borde vi vunnit mot exvis Southampton, West Ham och Nottingham. Det KAN alltså även varit så att motståndarna lärt sig hur man skulle spela mot oss.

De flesta verkar överens att merparten av våra baklängesmål kommer genom kontringar, ofta orsakade av grymt slarv eller bolltapp högre upp. Därmed behöver vårt försvar kunna försvara sig i högre tempo. Där fallerar tyvärr Gabriel. Han är sjukt grym att rensa i boxen, men ärligt talat har han orsakat mängder av straffar, frisparkar och kort (även röda) just genom att han är för löngsam vid dessa situationer. Jag tror det är därför Arteta letar efter ett nytt försvar där Gabriel är på bänken. Riktig otur att Timber skadade sig då han såg ut att fylla rollen helt. Partey har spelat högerback tidigare så det är ingen ny roll för honom så det tror jag kan funka defensivt. Däremot får Saka inte samma understöd så jag vet inte vad medicinen är för det. Dock har vi massa kvalitet offensivt så det borde ordna sig allt eftersom.

 

Havertz är en gåta att vi värvade men jag väljer att inte fokusera på en enskild spelare när det är spelsystemet vi förbättrar.

If it's too strong, then you're too weak!

Pelle
Bild för Pelle
George Adams wrote:

Under den i många stycken mycket framgångsrika säsongen fanns det dock flera positiva saker. Vi hittade flera bra uppställningar, spelare som verkade trivas, och fungera bra ihop mm. 

Inför denna säsongen var truppbyggarnas uppgift att förlänga med de vi ville ha kvar, sälja av det vi ville bli av med och skaffa en del nya spelare, både för spets och bredd. 

Allt detta är nog alla Gooners på det klara med.

Det är tydligt att Arteta letar alternativ för detta, och flyttar runt och experimenterar fullt ut för att hitta alternativ. Den "röra" vi såg i dagens match, och i de tidigare matcherna är tydliga exempel på detta . Spelare flyttas runt som schackpjäser, och i Artetas tränarblock. Det blir mycket teori!

Om det nu är så förbaskat viktigt att vi spelar med inverted fullbacks förstår jag inte varför vi inte ha värvat flera, med de kvaliteterna. 

I min bok är Arteta en härmapa, som mer eller mindre försöker kopiera sin läromästare. Det ger inga guldstjärnor i min bok.

Kortar ner ditt inlägg för att enklare se vilka delar jag besvarar. 

Vi hittade flera bra uppställningar under förra säsongen, vad säger att vi inte kommer hitta fler nya under denna säsongen? Kan det vara så att motståndarna hittade nya nyckeln att bryta ned Arsenal mot slutet av säsongen? Då måste vi skaffa en ny nyckel. Då han faktiskt i detta inte är härmapa utan försöker finna egna lösningar som inte ens Pep har innebär som du säger experiment, då det inte finns någon "tränarkurs" med detta kapitlet. Det är absolut en risk, men jag tror oh hoppas det blir bra i slutändan. Jag vill inte att vi faller lika pladask som vi gjorde under avslutningen på förra säsongen. Vi vill vinna ligan och då behöver vi besegra världens genom tiderna förmodligen bästa lag. Det är ingen lätt utmaning. Vi måste ha fullt fungerande offensiv som defensiv. Du pratar ofta om jämvikten vilket jag håller med om, men det kan enbart lyckas genom att höfa defensiven utan att sänka offensiven. Ofgemsiven behövs mot övriga 15 lag där vi inte bör tappa onödiga poäng.

If it's too strong, then you're too weak!

George Adams
Bild för George Adams

Jag tror Saliba är nyckeln till hur Gabriel presterar, då jag tycker Saliba + Gabriel = 3 medans Gabriel, (eller för den delen Saliba) ihop med någon annan av de just nu tillgängliga mittbackarna inte ens blir 2.

Utom möjligen Saliba och White, men då tappar vi vår högerkant, där White fungerar mycket bra.

Även om jag anser att Gabriel inte är av allra högsta kvalitet, så tycker jag att han och Saliba fungerar bäst ihop, oavsett när vi försvarar lågt eller mot omställningar. Nyckel är Saliba, och hans snabbhet. Dessutom är inte Gabriel så långsam som han ofta framhålls. Hans problem är snarare att han likt en ung Koscelny är lite för het och ibland ovårdad..

Pelle
Bild för Pelle
George Adams wrote:

Nyckel är Saliba, och hans snabbhet. Dessutom är inte Gabriel så långsam som han ofta framhålls. Hans problem är snarare att han likt en ung Koscelny är lite för het och ibland ovårdad..

Eller så beror det ovårdade på att hans snabbhet inte räcker till och det opolerade får utrymme. 

If it's too strong, then you're too weak!

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund

Gabriel var vassare ifjol än vad han varit innan. Att experimentera så här kommer inte falla väl ut. City kommer inte vara lika överlägsna i år utan belgaren. Vi behöver nått nytt u offensiven dick för Saka å Ödegaard white e söderlästa av alla. Nu blixtrar vi till mot United, ett United som förnedrades av spurt som mu leder pl trots alla borde tippa dem utanför topp utan Kane.

George Adams
Bild för George Adams

Vårt spel var under förra säsongen en klar uppdatering och förbättring mot tidigare säsonger, och vi gjorde en mycket bra  och stabil säsongstart, spelade bra, fick självförtroende och momentum

En av anledningarna var att vi då spelade ihop ett lag, och vi startade matcherna ofta med samma elva, och fick med tiden anpassa oss så smått när skador osv började komma.

Det här upplägget gjorde att vi fick en identitet igen, anhängarna slöt upp för vårt lag, och vi höll till i serietoppen hela säsongen. Med en lite vassare avslutning hade vi t o m kunnat vinna ligan. 

När vi efter säsongen summerade prestationen så var nog de flesta Gooners på det klara vad som skulle behövas tillföras i vår trupp, och värvningarna i sommar har varit bra. 

Vi vinner sen mot City, i CS och får självförtroende. Sen börjar serien...

Borta är delar av centrallinjen (Gabriel) och dessutom börjar Arteta experimentera med inventerade ytterbackar på båda sidorna, med dominoeffekter även på andra ställen på planen. 

Det ger ett förvirrat intryck och spelet hackar betänkligt. 

Visst vi har tagit 7 poäng, men det vi sett har verkligen inte övertygat.

Bosse skrev en väldigt bra text på en annan tråd. Självklart skall vi försöka utveckla vårt spel, men gör det i mindre portioner, annars kan vi tappa de fina grunder vi jobbade fram förra året...

Sral
Bild för Sral

Men det är ju inte inverterade ytterbackar på båda sidor. Det ser mer ut som att om t ex Kiwior spelar till vänster har vi Partey som inverterad högerback, men om Zinchenko spelar verkar Benny Blanco spela högerback. Sedan ska vi också tänka på att detta är något Arteta testat mot lag som förväntas parkera bussen mot oss. Ska bli väldigt intressant att se hur vi ställer upp mot United. 

Vad som inte har övertygat mig var väl slarvet i början mot Fulham. Mot Forest och Palace tycker jag att vi hade bra kontroll, även om det är oroväckande att vi inte, trots spelövertag, kan döda matcherna. Med större effektivitet hade vi vunnit större mot Forest och Palace, samt även vunnit mot Fulham. 

George Adams
Bild för George Adams

Varför välja invecklad Teori fotboll som kräver extremt speciella egenskaper på så många positioner, när truppen inte har alla dom alternativen. 

Tror mycket mera på en fartfylld men samtidigt lite mer konservativ offensiv fotboll, med anledning av vårt spelarmaterial.

 

Sral
Bild för Sral

Egentligen får vi väl vänta och se? Vi gjorde en väldigt bra säsong senast, men höll inte riktigt hela vägen. En stor anledning till det var säkert de skador vi fick. En annan anledning var säkert att vi inte höll mentalt. Lägg till det att vi överraskade alla, vilket vi inte kan göra på samma sätt. Är helt säker på att Arteta gör vad han tror kan ta oss som lag nå högre. Jag tänker inte stå och försvara alla taktiska val eller laguttagningar han gör. Dels vet han så oändligt mycket mer om fotboll än jag och dels spenderar han mycket tid med spelarna. Jag litar på honom. 

gunbod
Bild för gunbod

Är det någon mer än jag som läst London Calling med Frida Fagerlund i dagens sportbladet ?

Helgens citat :Artetas försvarstal :

Om man jämför den här matchen med förra säsongen så var vi 10 gånger bättre nu , minst 10 ggr säger Arteta enligt BBC !!!

Om det stämmer så blir man ju byxis på riktigt . Det minskar ju inte direkt känslan av hybris eller storhetsvansinne isf . Jag och de flesta med mig anser väl ändå att vi spelade oftast väldigt bra och vägvinnande fotboll med många segrar . Man siktar väl ändå på att vinna matcherna och borde knappast vara nöjd med ett X hemma mot Fulham ?

Jag hade hoppats på att han ändå skulle sagt att han är missnöjd med utfallet på matchen och hade förväntat sig  en serger !

gunbod
Bild för gunbod

Sedan kan jag tycka det är lite konstigt att vissa anser Gabriel för osnabb och opolerad och därmed en säkerhetsrisk bakåt för att spela , men däremot helt ok att spela Zinny ? Herregud , där har vi väl en säkerhetsrisk om någon ? Han har ju enbart offensivt tänk , typ Alexander Arnold i Liverpool och tidigare Marcelo i Real Madrid .  Man kan väl knappast begära för mycket av en vänsterback att han ska kunna markera spelare och skydda sin yta och även lyckas med en brytning någon gång , inverterad eller inte ?

George Adams
Bild för George Adams
gunbod wrote:

Är det någon mer än jag som läst London Calling med Frida Fagerlund i dagens sportbladet ?

Helgens citat :Artetas försvarstal :

Om man jämför den här matchen med förra säsongen så var vi 10 gånger bättre nu , minst 10 ggr säger Arteta enligt BBC !!!

Om det stämmer så blir man ju byxis på riktigt . Det minskar ju inte direkt känslan av hybris eller storhetsvansinne isf . Jag och de flesta med mig anser väl ändå att vi spelade oftast väldigt bra och vägvinnande fotboll med många segrar . Man siktar väl ändå på att vinna matcherna och borde knappast vara nöjd med ett X hemma mot Fulham ?

Jag hade hoppats på att han ändå skulle sagt att han är missnöjd med utfallet på matchen och hade förväntat sig  en serger !

Läste också detta verklighetsfrånvända uttalandet.

Vad händer?

 

Och Ja Gunbod, Även jag anser att backlinjespelare  i första hand skall  kunna försvara och markera, inventerade eller inte..

Pelle
Bild för Pelle
gunbod wrote:

Är det någon mer än jag som läst London Calling med Frida Fagerlund i dagens sportbladet ?

Helgens citat :Artetas försvarstal :

Om man jämför den här matchen med förra säsongen så var vi 10 gånger bättre nu , minst 10 ggr säger Arteta enligt BBC !!!

Om det stämmer så blir man ju byxis på riktigt . Det minskar ju inte direkt känslan av hybris eller storhetsvansinne isf . Jag och de flesta med mig anser väl ändå att vi spelade oftast väldigt bra och vägvinnande fotboll med många segrar . Man siktar väl ändå på att vinna matcherna och borde knappast vara nöjd med ett X hemma mot Fulham ?

Jag hade hoppats på att han ändå skulle sagt att han är missnöjd med utfallet på matchen och hade förväntat sig  en serger !

Du läser in det lite fel, han säger inget om utfallet och självklart är han missnöjd med det.

Förra årets match hade 2,73-0,83 i xG med 2 stora möjligheter medan årets hade 3,2-0,56 Och 5 stora möjligheter. Vår passningsprocent ökade från 86-90%. Så spelmässigt/statistik så var det en bättre match jämfört med förra årets match. Utfallet däremot...

If it's too strong, then you're too weak!

gunbod
Bild för gunbod
Pelle wrote:
gunbod wrote:

Är det någon mer än jag som läst London Calling med Frida Fagerlund i dagens sportbladet ?

Helgens citat :Artetas försvarstal :

Om man jämför den här matchen med förra säsongen så var vi 10 gånger bättre nu , minst 10 ggr säger Arteta enligt BBC !!!

Om det stämmer så blir man ju byxis på riktigt . Det minskar ju inte direkt känslan av hybris eller storhetsvansinne isf . Jag och de flesta med mig anser väl ändå att vi spelade oftast väldigt bra och vägvinnande fotboll med många segrar . Man siktar väl ändå på att vinna matcherna och borde knappast vara nöjd med ett X hemma mot Fulham ?

Jag hade hoppats på att han ändå skulle sagt att han är missnöjd med utfallet på matchen och hade förväntat sig  en serger !

Du läser in det lite fel, han säger inget om utfallet och självklart är han missnöjd med det.

Förra årets match hade 2,73-0,83 i xG med 2 stora möjligheter medan årets hade 3,2-0,56 Och 5 stora möjligheter. Vår passningsprocent ökade från 86-90%. Så spelmässigt/statistik så var det en bättre match jämfört med förra årets match. Utfallet däremot...

Pelle , du som läser fel . Det var jag som hade HOPPATS  ATT  HAN SAGT ATT HAN VAR MISSNÖJD MED UTFALLET .

Men du kanske känner honom så bra eftersom du vet att han  självklart är missnöjd med resultatet .

mangeW
Bild för mangeW

Jag blir inte klok på det här med Gabriel. Varför kunde vi inte spelat Saliba-Gabriel-White i speluppbyggande trebackslinje? Saliba är ju versatil, kvick och positionssäker. Det hade ju liksom gått att få plats med Gabriel om Arteta hade velat detta. 

200304382612073264790

Sral
Bild för Sral

Men det är väl klart som korvspad att han menar att vi spelade bättre, gjorde en bättre insats i det stora hela? Finns ingenting i det eller något annat uttalande som säger att han är nöjd med 2-2. Börjar bli löjligt, detta. 

Pelle
Bild för Pelle
gunbod wrote:
Pelle wrote:
gunbod wrote:

Är det någon mer än jag som läst London Calling med Frida Fagerlund i dagens sportbladet ?

Helgens citat :Artetas försvarstal :

Om man jämför den här matchen med förra säsongen så var vi 10 gånger bättre nu , minst 10 ggr säger Arteta enligt BBC !!!

Om det stämmer så blir man ju byxis på riktigt . Det minskar ju inte direkt känslan av hybris eller storhetsvansinne isf . Jag och de flesta med mig anser väl ändå att vi spelade oftast väldigt bra och vägvinnande fotboll med många segrar . Man siktar väl ändå på att vinna matcherna och borde knappast vara nöjd med ett X hemma mot Fulham ?

Jag hade hoppats på att han ändå skulle sagt att han är missnöjd med utfallet på matchen och hade förväntat sig  en serger !

Du läser in det lite fel, han säger inget om utfallet och självklart är han missnöjd med det.

Förra årets match hade 2,73-0,83 i xG med 2 stora möjligheter medan årets hade 3,2-0,56 Och 5 stora möjligheter. Vår passningsprocent ökade från 86-90%. Så spelmässigt/statistik så var det en bättre match jämfört med förra årets match. Utfallet däremot...

Pelle , du som läser fel . Det var jag som hade HOPPATS  ATT  HAN SAGT ATT HAN VAR MISSNÖJD MED UTFALLET .

Men du kanske känner honom så bra eftersom du vet att han  självklart är missnöjd med resultatet .

Arteta e min hemliga son vet du väl Gunbod?

Det är ett rimligt antagande att han ör missnöjd med resultatet. Vad man sen säger utåt speglar sällan egna åsikten.

If it's too strong, then you're too weak!

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
Pelle wrote:
gunbod wrote:
Pelle wrote:
gunbod wrote:

Är det någon mer än jag som läst London Calling med Frida Fagerlund i dagens sportbladet ?

Helgens citat :Artetas försvarstal :

Om man jämför den här matchen med förra säsongen så var vi 10 gånger bättre nu , minst 10 ggr säger Arteta enligt BBC !!!

Om det stämmer så blir man ju byxis på riktigt . Det minskar ju inte direkt känslan av hybris eller storhetsvansinne isf . Jag och de flesta med mig anser väl ändå att vi spelade oftast väldigt bra och vägvinnande fotboll med många segrar . Man siktar väl ändå på att vinna matcherna och borde knappast vara nöjd med ett X hemma mot Fulham ?

Jag hade hoppats på att han ändå skulle sagt att han är missnöjd med utfallet på matchen och hade förväntat sig  en serger !

Du läser in det lite fel, han säger inget om utfallet och självklart är han missnöjd med det.

Förra årets match hade 2,73-0,83 i xG med 2 stora möjligheter medan årets hade 3,2-0,56 Och 5 stora möjligheter. Vår passningsprocent ökade från 86-90%. Så spelmässigt/statistik så var det en bättre match jämfört med förra årets match. Utfallet däremot...

Pelle , du som läser fel . Det var jag som hade HOPPATS  ATT  HAN SAGT ATT HAN VAR MISSNÖJD MED UTFALLET .

Men du kanske känner honom så bra eftersom du vet att han  självklart är missnöjd med resultatet .

Arteta e min hemliga son vet du väl Gunbod?

Det är ett rimligt antagande att han ör missnöjd med resultatet. Vad man sen säger utåt speglar sällan egna åsikten.

Om han inte agerade annorlunda för att kamrorna var med i omklädningsrummet under dokuemntären på amazon ifjol så är jag nog rätt övertygad utan att känna Arteta att det inte lät som på presskonferensen inne i omklädningsrummet. Han var nog mer eller mindre tokig. Jag tycker hans sätt att gambla dock är galet men i matchen mot Fulham, bortsett från att de fick sina mål enkelt så gjorde vi en bra match och hade vi haft en bra striker eller om grabbarna haft samma utdelning som ifjol! Jag är mer  orolig inför helgen att vi kommer göra samma misstag där, föra matchen och kontras sönder.

Thomas Axh
Bild för Thomas Axh

Vänner! Man kan väl säga så här! Ligatiteln rök med 2-2 mot Fulham, tyvärr. Och att släppa in 1 mål mot Forest inte bra!!! 
 

Tomas A.

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
Thomas Axh wrote:

Vänner! Man kan väl säga så här! Ligatiteln rök med 2-2 mot Fulham, tyvärr. Och att släppa in 1 mål mot Forest inte bra!!! 
 

Absolut kan man säga det, tom vara dum att skriva det, men det stämmer inte alls.

Andreas Näsström
Bild för Andreas Näsström
Thomas Axh wrote:

Vänner! Man kan väl säga så här! Ligatiteln rök med 2-2 mot Fulham, tyvärr. Och att släppa in 1 mål mot Forest inte bra!!! 
 

Hahahahaha. Wow. Det var en av dom större överdrifter jag läst på länge. 3 matcher in, 2 poäng från maximal utdelning och därmed placerade på andraplats. 

Byarum
Bild för Byarum

Två tappade poäng på hemmaplan mot ett lag som kommer att slåss för sin överlevnad är uselt. Punkt! När man ser detta mot bakgrund av hur det varit i de föregående matcherna, har man all anledning att känna oro. 
Med förra årets spelsystem hade jag känt mig lugna inför matcherna mot United och Spurs, nu är jag det inte, men vi får se. 

Bosse

gunbod
Bild för gunbod
Byarum wrote:

Två tappade poäng på hemmaplan mot ett lag som kommer att slåss för sin överlevnad är uselt. Punkt! När man ser detta mot bakgrund av hur det varit i de föregående matcherna, har man all anledning att känna oro. 
Med förra årets spelsystem hade jag känt mig lugna inför matcherna mot United och Spurs, nu är jag det inte, men vi får se. 

Exakt , håller med dig .

Sedan att vissa räknar in statistik som bollinnehav och passningsprocent är för mig oväsentligt . Helt ointressant om vi har 90 - 10 i bollinnehav och 95 % i passningsstatistik , känns ju bara ännu värre att tappa poäng då

Man behöver inte komplicera och överanalysera matcherna , det handlar bara om att göra ett mål mer än motståndaren . Torskar gärna bollinnehavet med 10-90 om vi vinner matchen med 1-0 , det som ger poäng . ;)

Sral
Bild för Sral

Sån där statistik är ju inte till för att komma med ursäkter, mer att ibland får man inte ett resultat med sig även om man spelar bra. Ibland vill inte bollen in eller så slarvas det i försvaret/motståndaren är effektiv. Sedan tror jag inte att Fulham kommer att slåss för sin överlevnad, det gick riktigt bra för dem förra säsongen trots allt. 

Andreas Näsström
Bild för Andreas Näsström

Det blir lite tunn analys ifall man bara ska konstatera att man gjorde fler eller färre mål än motståndaren.. 

Sral
Bild för Sral

Det är väl upp till oss som publik, tänker jag? Om man bara bryr sig om vem som gjorde flest mål, fine. Men som tränare, egentligen hela staben och spelarna måste man ju tänkte lite djupare än så. Själv tycker jag det kan vara intressant. Emery hade en period där vi gick obesegrade i ligan, men vi blev ju stundtals utspelade av motståndet. Var det inte en bortamatch mot Watford som slutade 2-2, men de sköt drygt 30 skott mot vårt mål? Och som sagt, ibland får man inte resultaten med sig, men man kan se att vi ändå har spelat bra. 

Kort sagt: om Arteta hade sagt att han inte bryr sig om att vi spelade dåligt utan bara om att vi gjorde fler mål än motståndaren, då hade jag varit orolig. 

gunbod
Bild för gunbod
Andreas Näsström wrote:

Det blir lite tunn analys ifall man bara ska konstatera att man gjorde fler eller färre mål än motståndaren.. 

Slutresultat och tabellen som gäller , de ljuger inte .

Andreas Näsström
Bild för Andreas Näsström

Det har du alldeles rätt i. Det är det enda jag hoppas att Arteta och teamet säger till och lär ut till spelarna. Den enda analys jag vill ha av en studio, tidningsartikel, på twitter, i ett fan-forum och det enda jag vill konstatera med mina Arsenal-vänner

Sidor