Medlemmar: 8819 st.
Visa menyn

Swansea - Arsenal 31/10 -15

146 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Sral
Bild för Sral

Exakt! Skönt att vi får se vårt lag göra mål på såna grejer istället. :-)

Jag är inte orolig för vår högerkant nu. Kul att han fick göra mål, men extra skönt var änna att vi fortsatt såg stabila och balanserade ut. 

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén

Såg matchen med ett  öga och ett öra pga va själv med sonen på 19 mån. (jävla fruntimmer som reser bort över helgen)

Verkr som att det va eb bedrövlig första halva och ren klass i andra, såg att cech har gjort något magiskt samt att bellerin och özil blir moth genom era kommentarer. Gomis brände ett friäge fick jag sms om. 

Måste kolla highlightsen sen, jag trodde på 1X men älskar när jag har fel i såna här sammanhang. I de andra har jag aldrig fel :D

I år smäller det !

Elias Bard
Bild för Elias Bard
Roslund wrote:
SuperJackie wrote:

Oskön bänk....vem slänger vi in om vi ligger umder?

Enkelt, ge fan i att ligga under!

Jag ber om ursäkt!!!:)

AFC

Guldkorven
Bild för Guldkorven

Som summering ...

Nice win!

Det som ger hopp om framtiden (trots alla dessa skador) är att Arsenal faktiskt lärt sig att spela med tålamod. Vi spelade faktiskt bra i första halvlek (alla kommer inte hålla med om detta statement). Men det var helt rätt agerat. Swansea krympte ytor, pressade högt och var agressiva högt upp i plan. Arsenal behöll dock lugnet och lät sig inte provoceras.

För några år sedan hade vi nog inte agrerat så utan snarare försökt att tok-anfalla med dess konsekvenser (ibland funkade det ... ibland inte)

Amen

(Bosse har talat)

Elias Bard
Bild för Elias Bard
Guldkorven wrote:

Som summering ...

Nice win!

Det som ger hopp om framtiden (tros alla dessa skador) är att Arsenal faktiskt lärt sig att spela med tålamod. Vi spelade faktiskt bra i första halvlek (alla kommer inte hålla med om detta statement). Men det var helt rätt agerat. Swansea krympte ytor, pressade högt och var agressiva högt upp i plan. Arsenal behöll dock lugnet och lät sig inte provoceras.

För några år sedan hade vi nog inte agrerat så utan snarare försökt att tok-anfalla med dess konsekvenser (ibland funkade det ... ibland inte)

Amen

(Bosse har talat :) )

Summan av kardemumman...en fotbollsmatch spelas 90 minuter!

AFC

Andreas Näsström
Bild för Andreas Näsström

Vart kan man se matchen i efterhand med bra kvalitet? Har Viaplay men det funkar la inte nu?

Bengelito
Bild för Bengelito

4h bakåt har jag för mig är viaplays gräns så tyvärr. :/

Arsene Wenger - He Knows, You Don't 

Andreas Näsström
Bild för Andreas Näsström
Bengelito wrote:

4h bakåt har jag för mig är viaplays gräns så tyvärr. :/

Alltså inom 4?

Elias Bard
Bild för Elias Bard

AFC

Bengelito
Bild för Bengelito
Heppe wrote:
Bengelito wrote:

4h bakåt har jag för mig är viaplays gräns så tyvärr. :/

Alltså inom 4?

jopp, sist jag kollade. funkar inte via alla enheter. kanske bara pc?

Arsene Wenger - He Knows, You Don't 

Jonas S
Bild för Jonas S

Bra match. Med Cech i mål kan vi klara oss igenom svåra perioder på bortaplan. Det är ett helt annat lugn i situationer som tidigare oftast var ren panik. Wenger nämnde detta efter matchen också att Cech största kvalitet, förutom att stoppa bollar från att gå in i mål, är hans lugn och metodiska spelstil som inger trygghet i medspelarna och respekt i motståndarna. Sedan fick man se flera heroiska insatser från Bellerin. Vilka löpningar den mannen tar. Han är lika snabb som bollen när han tar i.

Kul också att Cambell tog chansen och visade vad ha går för. Han fick kämpa en hel del i första halvlek, blev av med bollen vid ett par tillfällen. Men han löpte alltid tillbaka och försökte vinna tillbaka bollen. Swansea spelade bra i första halvlek och gjorde inte livet enkelt för varken Campbell eller Bellerin. Men Campbell är en hårdjobbare och det behöver vi på den där positionen när Ozil och Alexis är så pass offensiva.

Jag är mer nöjd med Campbells spel i den här matchen än det jag sett från Ox den senaste tiden. Cambell verkar ha störra känsla för vad som händer runtomkring, försöker inte lika hårt och jag upplever att han har ett större lugn och mer självförtroende. Speciellt i andra halvlek när vårt spel började klicka tycker jag Campbell spelade enkelt, släppte bollen på ett tillslag tillbaka till Özil när det inte var läge, höll i bollen när det behövdes och gjorde rätt löpningar. Han såg ut som spelaren jag såg under VM där han spelade smart och med självförtroende. Det är imponerande med tanke på hur otroligt lite speltid han fått och att han gjorde det i en svår bortamatch i en pressad situation med alla skadorna i truppen.

I övrigt leverarade våra stjärnor på samma höga nivå som tidigare. Özil försätter dominera och vi fortsätter göra mål. Girouds form håller i sig. Men för mig var det Campbells mogna spel och lagets defensiva insats som imponerade mest.

Be excited!

B-G
Bild för B-G

Verkligen kul för Campbell. 
Innan matchen kände jag att det räcker om han gör en svagt godkänd insats, så pass bra är övriga laget att vi ska kunna vinna ändå mot lördagens motstånd.
Nu drog han in ett mål och fick näst högst betyg efter Kos. Hoppas han kan växa utav detta nu.
Gillar sättet vi "eploderar" när vi fått målvittring. Lite av gamla otäcka United.
 

Twitter @grvdga

Jonas S
Bild för Jonas S
Bangkok_Gooner wrote:

Verkligen kul för Campbell. 
Innan matchen kände jag att det räcker om han gör en svagt godkänd insats, så pass bra är övriga laget att vi ska kunna vinna ändå mot lördagens motstånd.
Nu drog han in ett mål och fick näst högst betyg efter Kos. Hoppas han kan växa utav detta nu.
Gillar sättet vi "eploderar" när vi fått målvittring. Lite av gamla otäcka United.
 

Håller med. Det är den där kombinationen av att kunna hantera perioder av hård press från motståndarlaget för att sedan slå till med två snabba mål när motståndaren precis börjar hoppas på poäng. Vi känns väldigt mentalt starka med mål på både fasta situationer, snabbt kontringsspel och även en del betydligt mindre tjusiga mål i boxen. T ex Girouds mål mot Bayern och Kos mål efter Fabianskis misstag sist mot Swansea. Lite av det där gamla United som du säger.

 

Be excited!

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén

Jag såg som sagt inte matchen med båda ögonen men har tittat på highlights efteråt i 12min.

Folk här inne öser beröm över Cechs insats, men bland dessa 12 min highlights kan jag inte hitta någon räddning som är wow som ni verkar prata om. Om ni inte menar våran andramålis Bellerin, där såg jag några svettiga räddningar däremot :D
Vilken minut va Cechs räddningar i ? Vill se dom :D 

I år smäller det !

B-G
Bild för B-G
Österman wrote:

Jag såg som sagt inte matchen med båda ögonen men har tittat på highlights efteråt i 12min.

Folk här inne öser beröm över Cechs insats, men bland dessa 12 min highlights kan jag inte hitta någon räddning som är wow som ni verkar prata om. Om ni inte menar våran andramålis Bellerin, där såg jag några svettiga räddningar däremot :D
Vilken minut va Cechs räddningar i ? Vill se dom :D 

Bengelito wrote:

Cech med två bra räddningar på en minut. härligt.

Tänker du på denna kommentar? 
Isåfall är det bara att rakna bakåt så har du nog en ca tid på vilken matchminut det var :D

Tror dom flesta menar att det känns tryggt med Cech i målet. Någon som get backarna lugn.
Skönt att slippa nån halvyr psycho som sista utpost som vi haft förrut.

Twitter @grvdga

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén
Bangkok_Gooner wrote:
Österman wrote:

Jag såg som sagt inte matchen med båda ögonen men har tittat på highlights efteråt i 12min.

Folk här inne öser beröm över Cechs insats, men bland dessa 12 min highlights kan jag inte hitta någon räddning som är wow som ni verkar prata om. Om ni inte menar våran andramålis Bellerin, där såg jag några svettiga räddningar däremot :D
Vilken minut va Cechs räddningar i ? Vill se dom :D 

Bengelito wrote:

Cech med två bra räddningar på en minut. härligt.

Tänker du på denna kommentar? 
Isåfall är det bara att rakna bakåt så har du nog en ca tid på vilken matchminut det var :D

Tror dom flesta menar att det känns tryggt med Cech i målet. Någon som get backarna lugn.
Skönt att slippa nån halvyr psycho som sista utpost som vi haft förrut.

Ja och kommentaren efter "Jävlar vilken bra drömvärvning vi gjort i Cech".

När kommentarerna kommer under matchens gång låter det som att han gjort en wowräddning. :D

I år smäller det !

Sral
Bild för Sral
Österman wrote:

Jag såg som sagt inte matchen med båda ögonen men har tittat på highlights efteråt i 12min.

Folk här inne öser beröm över Cechs insats, men bland dessa 12 min highlights kan jag inte hitta någon räddning som är wow som ni verkar prata om. Om ni inte menar våran andramålis Bellerin, där såg jag några svettiga räddningar däremot :D
Vilken minut va Cechs räddningar i ? Vill se dom :D 

Grejen med Cech är ju inte bara att han gör häftiga räddningar (även om det händer), utan att han är så lugn och stabil. Det är just det som gör att man är så nöjd med honom. Situationen med Gomis, där Cech faktiskt blev rundad, var ju ändå något som funkade för att Cech tillsammans med Bellerin redde ut det - Gomis var tvungen att byta riktning och tappade då lite av bollkontrollen.

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén
Sral wrote:
Österman wrote:

Jag såg som sagt inte matchen med båda ögonen men har tittat på highlights efteråt i 12min.

Folk här inne öser beröm över Cechs insats, men bland dessa 12 min highlights kan jag inte hitta någon räddning som är wow som ni verkar prata om. Om ni inte menar våran andramålis Bellerin, där såg jag några svettiga räddningar däremot :D
Vilken minut va Cechs räddningar i ? Vill se dom :D 

Grejen med Cech är ju inte bara att han gör häftiga räddningar (även om det händer), utan att han är så lugn och stabil. Det är just det som gör att man är så nöjd med honom. Situationen med Gomis, där Cech faktiskt blev rundad, var ju ändå något som funkade för att Cech tillsammans med Bellerin redde ut det - Gomis var tvungen att byta riktning och tappade då lite av bollkontrollen.

Bellerin ska ha all credd i den situationen tyxker jag, Gomis underkänt och cech får precis godkänt för han är långt ute men följsam. Hade Gomis inte sovit när det va frilägesträning hade han lobbat in bollen där. Att stanna upp och tappa all fart och finta är det sämsta man kan göra i ett friläge. 

Men överlag är Cech kung! 

I år smäller det !

Jonas S
Bild för Jonas S

Givetvis handlar målvaktsspelet om väldigt mycket mer än bara fantomräddningar. Du kan titta på en målvakt som t ex Simon Mignolet som är fatastisk på att rädda skott på linjen men som ofta skapar problem för sig själv i helt andra situationer. Fabianski är en andra osv. En klassmålvakt som Cech gör inte de misstagen i samma utsträckning. Han står rätt, är konsvekvent i sitt agerande, lämnar inga onödiga returer, lägger ut bollen i rätt yta och tar rätt beslut i varje situation. Det är väldigt sällan man känner att han borde gjort annorlunda.

Och man skall inte underskatta hans fear factor på anfallare i avslutslägen som misstänkt ofta skjuter över eller tar ett tillslag för mycket. Cech är en jäkla bjässe i mål.

Be excited!

Sral
Bild för Sral

Precis. Vi har ju haft en del målvakter som har gjort snygga linjeräddningar, typ Almunia, Fabianski och Szczesny, men som också har ställt till det. Ceach är trygg och stressade ju mycket riktigt Gomis i den situationen. Jag tycker skillnaden blev ganska synlig när Fabianski bjöd på 2-0, då tänkte jag att vi är mer vana att våra målvakter gör sådär. 

Farbror Frej
Bild för Farbror Frej

De bästa räddningarna är dem som inte syns eller behövs göras :)

Sral
Bild för Sral

Och det är ju Peter Cech ett väldigt bra exempel på. Tycker visserligen att vårt försvar var på väg åt rätt håll de föregående två säsongerna, men Cech var ju en förstärkning på rätt lagdel. :)

Bengelito
Bild för Bengelito
Österman wrote:
Bangkok_Gooner wrote:
Österman wrote:

Jag såg som sagt inte matchen med båda ögonen men har tittat på highlights efteråt i 12min.

Folk här inne öser beröm över Cechs insats, men bland dessa 12 min highlights kan jag inte hitta någon räddning som är wow som ni verkar prata om. Om ni inte menar våran andramålis Bellerin, där såg jag några svettiga räddningar däremot :D
Vilken minut va Cechs räddningar i ? Vill se dom :D 

Bengelito wrote:

Cech med två bra räddningar på en minut. härligt.

Tänker du på denna kommentar? 
Isåfall är det bara att rakna bakåt så har du nog en ca tid på vilken matchminut det var :D

Tror dom flesta menar att det känns tryggt med Cech i målet. Någon som get backarna lugn.
Skönt att slippa nån halvyr psycho som sista utpost som vi haft förrut.

Ja och kommentaren efter "Jävlar vilken bra drömvärvning vi gjort i Cech".

När kommentarerna kommer under matchens gång låter det som att han gjort en wowräddning. :D

Haha nu kommer jag faktiskt inte ihåg men har för mig att han räddar ut till hörna först och sedan själva hörnan. Men som andra sagt. Inga fantomräddningar utan mer stabilt. :) 

Arsene Wenger - He Knows, You Don't 

Sral
Bild för Sral

Ofta är det ju när han agerar lugnt och tar ner en boll eller räddar en boll och har full koll på returerna.

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén

Kan inte hålla med Kalle Kula i hans spelarbetyg, Özil och Campbell sämst i Arsenal??? Vilken match såg han? 
Startsida / Inlägg
DET HÄR ÄR EN PLUS-ARTIKELPLUS

Plus-special: Sensationen som lyfter Arsenal

2 november, 2015, kl. 16:36 av Kalle Karlsson

Efter varje omgång kommer jag att specialgranska ett av de tippade topp 6-lagen, en specialbeställning till våra plusläsare.Denna omgång har jag synat Arsenal.

Matchen (Swansea borta)Arsenal förlorade båda mötena med Swansea förra säsongen och faktum är att Garry Monkfram till i lördags aldrig hade förlorat mot Arsène Wenger. Och i första halvlek såg det ut att historien skulle upprepa sig. Swansea styrde matchen och var laget som skapade chanser. Bafétimbi Gomis hade den bästa men väntade för länge när han ställdes fri med Petr Cech. Arsenal, där Joel Campbell startade till höger, var riktigt svagt och tempofattigt före paus.Arsène Wenger kanske sa några väl valda ord i pausen för direkt i andra halvlek var Arsenal ett annat lag. Och knappt tre minuter behövdes för att Olivier Giroud skulle ge laget ledningen.Arsenals andra halvlek var ett styrkebesked. De har spelat bättre i andra matcher, men att resa sig efter en så blek prestation i första tyder på en mental styrka. Nu blev det säkra 3–0 till slut efter att Laurent Koscielny petat in 2–0 och Joel Campbell fyllt på med 3–0.Det är den här sortens segrar som kännetecknar titelvinnare. Man spelar inte bra, men man vinner ändå tack vare skicklighet och viss tur med domslut (domaren hade kunnat blåsa straff för en Mertesacker-hands i första, och samme domare hade med enkelhet kunnat blåsa frispark för Lukasz Fabianski vid Koscielnys 2–0).

SpelarbetygenPetr Cech 4——————————Héctor Bellerín 4Per Mertesacker 2Laurent Koscielny 3Nacho Monreal 2——————————Santi Cazorla 2Francis Coquelin 2——————————Joel Campbell 2Mesut Özil 2Alexis Sanchez 2——————————Olivier Giroud 3

Betygsskala: 5=världsklass, 4=mycket bra, 3=bra, 2=godkänd, 1=underkänd

Tummen uppHéctor Bellerín var en sensation förra säsongen då han tog chansen under Mathieu Debuchys skadefrånvaro och spelade sig till en startplats. Den här hösten har Bellerín varit så bra att han inte går att peta. Spanjoren hade en lurig utmaning i lördags i form av Jefferson Montero. Swanseas vänsterytter är förmodligen en av de svåraste wingspelarna man kan ställas mot i fotbolls-Europa i dagsläget på grund av ecuadorianens styrka i en mot en-situationer. Visst, Bellerín blev snuvad ett par gånger i första halvlek, men det bestående minnet från första är hans otroliga defensiva löpning som gjorde att han kunde avvärja Bafétimbi Gomis friläge. Bellerín var långt från situationen från början och det är alltför många spelare som i liknande lägen ger upp och småjoggar hem. Bellerín sprang i högsta fart och lyckades tackla undan bollen efter att Gomis rundat Petr Cech. Att Bellerín i andra halvlek svarade för en skottäckning i världsklass (dock i samma ögonblick som domaren blåst för offside) förstärkte helhetsintrycket av att Héctor Bellerin inte bara är en ballerina som med nätta fötter kan spela offensivt och överlappa. Nej, det här är en ytterback med minst lika stora kvaliteter och lika stor hängivenhet i försvarsarbetet.Bästa högerbacken i Premier League just nu? Ja, jag kommer inte på någon som skulle vara bättre.

Tummen nedEfter 3–0 borta mot svårspelade Swansea på Liberty stadium finns inte mycket att klaga på. Tycker dock att centrala mittfältet visade tecken på att inte fungera i första halvlek där Jonjo Shelvey tilläts dominera. Varken Santi Cazorlaeller Francis Coquelin fick något grepp om bollinnehavet, Mesut Özil såg ointresserad ut i presspelet och en annan dag hade formdippen blivit ödesdiger.

Taktisk spaningLikhetstecknen mellan Arsenal och bollinnehav är sannerligen raderade. När Gunners ställde sig lågt och positionsspelade sig till en referensseger borta mot Manchester City på Etihad gjorde vi vågen och hyllade med eftersom det bröt mot normen. Vi hade ju vant oss vid att Arsène Wengers lag alltid vill äga bollen och ofta blev straffade för det. Men nu är det mer regel än undantag att ett Arsenal agerar mer cyniskt, samma sak i lördags där Swansea fick spela runt runt medan Arsenal högg när omställningsläge gavs.Det finns inget negativt i det, och det fundamentala måste vara att göra allt som krävs för att erövra ligatiteln. Men fortsätter den här utvecklingen kanske Arsenal snart beskrivs som ett kontringsbaserat lag.

 

I år smäller det !

Sidor