Medlemmar: 8806 st.
Visa menyn

Bayern - Arsenal 4/11-15

189 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt
Sral wrote:

Fast allt som oftast fungerar ju vårt försvarsspel väldigt bra just kollektivt...

Exakt. Vi har dessutom släppt in minst mål i hela PL under 2015 så något måste vi ju göra rätt ändå. Att släppa fem mot Bayern suger och vi gjorde ingen bra match defensivt (Debuchy var genomusel, för övrigt), men det betyder inte att vi är usla generellt.

Sedan kan ju givetvis allting alltid bli bättre, men så jämrans kassa är vi inte.

Sekreterare Arsenal Sweden

B-G
Bild för B-G
Lars Lundstedt wrote:
Bangkok_Gooner wrote:

Att åka till Grekland med kniven mot strupen och tro att vi ska vinna med 2 mål är värre än det låter.   

Vi får väl helt enkelt spela reserverna i EL sen och gå all in på ligan!

Det är inte helt korrekt att vi måste vinna med två mål. 4-3, 5-4 osv räcker också. Dessutom kan det räcka med att vinna med 3-2, detta under förutsättning att vi plockar in de fyra plusmål som Olympiakos har tillgodo på oss i nuläget. Och det är inte alls speciellt osannolikt, det räcker med tex resultaten Arsenal-Zagreb 2-0 och Bayern-Olympiakos 2-0. I så fall går vi vidare på 3-2 mot Olympiakos tack vare bättre målskillnad sett till alla matcher i gruppen.

Jaa men dåså, ber om ursäkt för min tillfälliga pessimism som sköljde över mig där ett tag. Nu känns det genast enklare. eller? ;)

Twitter @grvdga

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt
Bangkok_Gooner wrote:
Lars Lundstedt wrote:
Bangkok_Gooner wrote:

Att åka till Grekland med kniven mot strupen och tro att vi ska vinna med 2 mål är värre än det låter.   

Vi får väl helt enkelt spela reserverna i EL sen och gå all in på ligan!

Det är inte helt korrekt att vi måste vinna med två mål. 4-3, 5-4 osv räcker också. Dessutom kan det räcka med att vinna med 3-2, detta under förutsättning att vi plockar in de fyra plusmål som Olympiakos har tillgodo på oss i nuläget. Och det är inte alls speciellt osannolikt, det räcker med tex resultaten Arsenal-Zagreb 2-0 och Bayern-Olympiakos 2-0. I så fall går vi vidare på 3-2 mot Olympiakos tack vare bättre målskillnad sett till alla matcher i gruppen.

Jaa men dåså, ber om ursäkt för min tillfälliga pessimism som sköljde över mig där ett tag. Nu känns det genast enklare. eller? ;)

Japp, easy peasy! :-) Jag tror att det mest hänger på hur många skador vi har då och att vi inte tar för lätt på uppgiften. Visst, det är inte plättlätt att vinna med 2-0 i Aten men SÅ himla bra är inte Olympiakos. De är definitivt inte bättre än vad lag som Swansea, Leicester och Watford är. Folk stirrar sig blinda på att vi inte har slagit Olympiakos borta tidigare men alla de matcherna har spelats i lägen då vi inte har haft något att spela för och vi har skickat reservlag. Ja, något år var det ju till och med i princip ett juniorlag som fick åka dit.

Låt mig säga så här: förutsatt att nu Bayern gör sitt och slår Olympiakos så är det bara vårt eget fel om vi inte går vidare från gruppen.

Sekreterare Arsenal Sweden

Sral
Bild för Sral
Lars Lundstedt wrote:
Sral wrote:

Fast allt som oftast fungerar ju vårt försvarsspel väldigt bra just kollektivt...

Exakt. Vi har dessutom släppt in minst mål i hela PL under 2015 så något måste vi ju göra rätt ändå. Att släppa fem mot Bayern suger och vi gjorde ingen bra match defensivt (Debuchy var genomusel, för övrigt), men det betyder inte att vi är usla generellt.

Sedan kan ju givetvis allting alltid bli bättre, men så jämrans kassa är vi inte.

Det som är en svår fråga är varför försvarsspelet ibland rasar ihop sådär som Jonas (?) ger exempel på. Varför klickar det inte ibland? Är det kanske för att det verkligen är ett kollektivt försvarsspel med stort k, där alla bitar behöver sitta på plats, annars blir balansen fel? Är det en fråga om fokus? Ibland kan jag tro att det är så, det är ju när våra spelare hänger med huvudena som försvaret inte fungerar heller. Alltså funkar vi (och det ofta) när vi är i harmoni, men ibland kan saker och ting gå lite fel. Det krävs med andra ord en hundraprocentig insats vad gäller koncentration och tro?

Jag tror däremot inte att det beror på att vi inte blir testade nog av andra lag. Vi har hållit nollan och raderat ut många bra lag och spelare, våra mittbackar börjar få ont i plats i sina bakfickor, så många världsanfallare som har hamnat där.

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt
Sral wrote:

Det som är en svår fråga är varför försvarsspelet ibland rasar ihop sådär som Jonas (?) ger exempel på. Varför klickar det inte ibland? Är det kanske för att det verkligen är ett kollektivt försvarsspel med stort k, där alla bitar behöver sitta på plats, annars blir balansen fel? Är det en fråga om fokus? Ibland kan jag tro att det är så, det är ju när våra spelare hänger med huvudena som försvaret inte fungerar heller. Alltså funkar vi (och det ofta) när vi är i harmoni, men ibland kan saker och ting gå lite fel. Det krävs med andra ord en hundraprocentig insats vad gäller koncentration och tro?

Jag tror däremot inte att det beror på att vi inte blir testade nog av andra lag. Vi har hållit nollan och raderat ut många bra lag och spelare, våra mittbackar börjar få ont i plats i sina bakfickor, så många världsanfallare som har hamnat där.

Fast i stort sett alla lag har matcher när det bara skiter sig. ManU har släppt in, om jag minns rätt, ett mål mer än vi i ligan men vi pulvriserade dem på Emirates och det var ju närmare 6-0 än 3-1 och City släppte fyra borta mot Tottenham för att ta två exempel. Och möter man ett så bra lag som Bayern så krävs det så lite för att det ska rinna iväg. Bayern har väl dessutom gjort fem mål i fem av sina sex senaste hemmamatcher eller vad det var så vi är ju inte precis ensamma om att ha fått hämta ut många bollar ur nätet där.

I fallet Olympiakos hemma så var det bara dåligt fokus, tror jag. Det har ju flera av spelarna också sagt, de var så inställda på att anfalla att de glömde grunderna. 

Sekreterare Arsenal Sweden

Sral
Bild för Sral

Asbolut, alla lag har skitmatcher i sig, och ofta handlar det ju om hur man reser sig efter det. Och det gör vi ju alltid. :)

Pelle
Bild för Pelle
Lars Lundstedt wrote:
Bangkok_Gooner wrote:

Att åka till Grekland med kniven mot strupen och tro att vi ska vinna med 2 mål är värre än det låter.   

Vi får väl helt enkelt spela reserverna i EL sen och gå all in på ligan!

Det är inte helt korrekt att vi måste vinna med två mål. 4-3, 5-4 osv räcker också. Dessutom kan det räcka med att vinna med 3-2, detta under förutsättning att vi plockar in de fyra plusmål som Olympiakos har tillgodo på oss i nuläget. Och det är inte alls speciellt osannolikt, det räcker med tex resultaten Arsenal-Zagreb 2-0 och Bayern-Olympiakos 2-0. I så fall går vi vidare på 3-2 mot Olympiakos tack vare bättre målskillnad sett till alla matcher i gruppen.

Det kan till och med räcka med att vi slår Zagreb med 1-0 eller att Bayern bara vinner med 1-0 ifall vi vinner med 3-2 då vi går vidare på fler gjorda mål om jag räknat rätt... 

If it's too strong, then you're too weak!

FootballIsMore
Bild för FootballIsMore

Hoppas hoppar vi går vidare i gruppen!     Om vi klarar det är det ytterligare en gunner vinst!      Inter borta,  Barcelona hemma. Reading 7-5,  hull 3-2,  city 2-0.   Man utd borta 1-2..   Ni vet sånna vinster som ger känslan att arsenal kommer sig ur allt!   även om vi ev åker i åttondelsfinal så sitter nog den mentala vinsten kvar,  att vi klarade oss vidare och det kan hjälpa oss i PL!  

Its not only a game.... No it's Not.    Its Not!

Sidor