Medlemmar: 4051 st.
Visa menyn

Chelsea v Arsenal - Lördag 18 augusti

140 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Glenn
Bild för Glenn

Ramsey och Özil är de klart största besvikelserna. Auba kommer inte så långt bakom tyvärr.

Ännu ett år då vi startar med en ordentlig uppförsbacke. Kan inte minnas när vi fick en bra start.

Studion pratar mkt om Emerys dåliga engelska som kan vara avgörande.

Pratar Sarri engelska?

COYG

Filip Österberg
Bild för Filip Österberg

Lugna ner dig

Det ser inte bra ut och vi har fortfarande samma illa tilltalade moral och förtroende som de senaste 3 åren. Det tar ett tag bygga nytt. Men just nu känns det riktigt surt. Svårt att finna några positiva delar men det kommer

RoPa87
Bild för RoPa87
Glenn wrote:

Ramsey och Özil är de klart största besvikelserna. Auba kommer inte så långt bakom tyvärr.

Ännu ett år då vi startar med en ordentlig uppförsbacke. Kan inte minnas när vi fick en bra start.

Studion pratar mkt om Emerys dåliga engelska som kan vara avgörande.

Pratar Sarri engelska?

tycker mhiki varit riktigt dålig i dessa två inledande matcherna trots sitt mål idag. Han tappar bollen väldigt ofta och i väldigt fel lägen. Nä det är många i laget som måste höja sig både ett, två och tre nivåer. 

Jocke K
Bild för Jocke K

Skönt att både Xhaka och Özil blir utbytta. Det hade nog Wenger aldrig gjort utan de var favoriserade. Frågan är startelvan nästa match. Peta de tidigare "självklara" är nog inte fel så att de verkligen känner konkurrens och krav på att prestera på hög nivå.  

Arsenalsupporter sen 1971 då  Arsenal vann The Double.

Johan Pedersen
Bild för Johan Pedersen

Svor som satan första 30, det var verkligen katastrof. Men bortsett från det så är det en godkänd match. Dock inte godkänt att missa två nästan öppet mål i första halvlek. 

Xhaka ser vi nog inte mer från start. Blir Torreira och Guenduozi i fortsättningen. 

Cech är inte trygg med fötterna, men idag gjorde han å andra sidan några riktigt kvalificerade ingripanden. 

Özil har inte alls kommit till I de två första matcherna. 

Det finns hopp, samtidigt var det tydligen första gången sedan 92/93 som Arsenal inlett med två förluster. 

Jonas S
Bild för Jonas S
Jocke K wrote:

Skönt att både Xhaka och Özil blir utbytta. Det hade nog Wenger aldrig gjort utan de var favoriserade. Frågan är startelvan nästa match. Peta de tidigare "självklara" är nog inte fel så att de verkligen känner konkurrens och krav på att prestera på hög nivå.

Har dock svårt att se varför Xhaka startade från början. Men det är väl inte helt ovanligt att nya tränare startar spelare till en början som kanske var etablerade under den tidigare tränaren på ren slentrian. Eller för att helt enkelt få klara besked.

Özil kan jag förstå varför han startade trots hans oändligt svaga form. Men jag tycker inte han är given i startelvan om vi t ex skall starta med både Laca och Auba. Jag skulle nog starta Ramsey före Özil i så fall. Även om Ramsey varit kass så tror jag han kan göra det bra i det här laget om han ges speltid. Jag är inte lika säker gällande Özil.

Be excited!

Glenn
Bild för Glenn
Jonas S wrote:
Jocke K wrote:

Har dock svårt att se varför Xhaka startade från början. Men det är väl inte helt ovanligt att nya tränare startar spelare till en början som kanske var etablerade under den tidigare tränaren på ren slentrian. Eller för att helt enkelt få klara besked.

Özil kan jag förstå varför han startade trots hans oändligt svaga form. Men jag tycker inte han är given i startelvan om vi t ex skall starta med både Laca och Auba. Jag skulle nog starta Ramsey före Özil i så fall. Även om Ramsey varit kass så tror jag han kan göra det bra i det här laget om han ges speltid. Jag är inte lika säker gällande Özil.

Ser ut lite som Özil funderar på att skita i fotboll men så tänker han på 350k i veckan i några år till och joggar på lite till

COYG

Cosmos
Bild för Cosmos

Det mesta inom Arsenal ser annorlunda ut, ny tränare, ny spelidé, nya dräkter, nya spelare, ny ledarstab men samma gnälliga fans som missar mycket i matcherna men är stensäkra vilka som ska spela och hur.

Sral
Bild för Sral
Cosmos wrote:

Det mesta inom Arsenal ser annorlunda ut, ny tränare, ny spelidé, nya dräkter, nya spelare, ny ledarstab men samma gnälliga fans som missar mycket i matcherna men är stensäkra vilka som ska spela och hur.

+100 på den!!! 

Man måste förstå att Emery behöver tid. Likaså nyförvärven och den nya spelstilen att sitta. Tycker t om att de ”gamla” spelarna förtjänar tålamod, vem vet om Emery kan utveckla t ex Iwobi, Bellerin osv. Gällande laguttagningarna ser ju herr Emery mycket mer av spelarna (och han kan betydligt mer om fotboll än någon av oss), så jag förstår inte varför det inte ska gå att lägga gnället åt sidan ett tag och ge den här eran en ärlig chans?

Isak Selling
Bild för Isak Selling
Sral wrote:
Cosmos wrote:

+100 på den!!! 

Man måste förstå att Emery behöver tid. Likaså nyförvärven och den nya spelstilen att sitta. Tycker t om att de ”gamla” spelarna förtjänar tålamod, vem vet om Emery kan utveckla t ex Iwobi, Bellerin osv. Gällande laguttagningarna ser ju herr Emery mycket mer av spelarna (och han kan betydligt mer om fotboll än någon av oss), så jag förstår inte varför det inte ska gå att lägga gnället åt sidan ett tag och ge den här eran en ärlig chans?

Ja Emery behöver mer tid på sig, likväl våra nyförvärv och gamla spelare. Vi måste fan chilla lite som fans. Vi är ett ofärdigt lag som försöker hitta rätt, och har mött Manchester City och Chelsea av alla. Ser det inte mycket bättre ut i omgång 10 kan vi börja undra vad fan vi sysslar med.

Tror och hoppas vi kommer fasa in Leno under kommande matcher. Torreira kommer förhoppningsvis också starta matcherna framöver. Tycker Emery ska snegla lite mot hur City väljer att ställa upp med sitt lag. Visst saknar vi deras kvalité men det finns många likheter. Torreira kan ta Fernandinho-rollen. Ramsey/Guendouzi kan ta rollen De Bruyne har. Özil och David Silva är relativt lika i spelstilen. Bellerin hade mått bra av att bomba på som Mendy och Monreal kan kliva in centralt som Walker brukar göra för att understödja. Framåt hade det gynnat oss att spela Auba och Laca tillsammans som de gör med Agüero och Jesus i dagens match tex. Sen har vi en position över som Mkhi och Iwobi kan slåss om.

Det kommer ta tid att förändra vårt lag, och det är bara hoppas att vi hittar rätt väldigt snart..

Vicious
Bild för Vicious

Självklart ska Emery få tid på sig, men jag vidhåller ändå att han skjutit sig själv i foten hittills med två felaktiga laguttagningar. Han har inte gett sig själv chansen att få en bra start enligt min mening. Sen är det möjligt att vi förlorat matcherna ändå. Det säger jag inget om.

#Championship

Jonas S
Bild för Jonas S
Isak Selling wrote:
Sral wrote:
Cosmos wrote:

+100 på den!!! 

Ja Emery behöver mer tid på sig, likväl våra nyförvärv och gamla spelare. Vi måste fan chilla lite som fans. Vi är ett ofärdigt lag som försöker hitta rätt, och har mött Manchester City och Chelsea av alla. Ser det inte mycket bättre ut i omgång 10 kan vi börja undra vad fan vi sysslar med.

Tror och hoppas vi kommer fasa in Leno under kommande matcher. Torreira kommer förhoppningsvis också starta matcherna framöver. Tycker Emery ska snegla lite mot hur City väljer att ställa upp med sitt lag. Visst saknar vi deras kvalité men det finns många likheter. Torreira kan ta Fernandinho-rollen. Ramsey/Guendouzi kan ta rollen De Bruyne har. Özil och David Silva är relativt lika i spelstilen. Bellerin hade mått bra av att bomba på som Mendy och Monreal kan kliva in centralt som Walker brukar göra för att understödja. Framåt hade det gynnat oss att spela Auba och Laca tillsammans som de gör med Agüero och Jesus i dagens match tex. Sen har vi en position över som Mkhi och Iwobi kan slåss om.

Det kommer ta tid att förändra vårt lag, och det är bara hoppas att vi hittar rätt väldigt snart..

Det kommer ta tid. Jag tror det kanske kommer ta ett par säsonger och fyra transferfönster. Så vi måste alla ha tålamod. Och då menar jag innan detta blir nog bra för att vi skall kunna utmana uppåt på allvar.

Jag tror den här säsongen kommer vara väldigt svängig. Det kommer nog komma matcher där spelet ser bra ut och det kommer komma bottennapp. Emery verkar vilja spela en väldigt ambitiös fotboll som kräver att egentligen hela laget är bra med fötterna och att alla kan ta rätt beslut snabbt. Det är lite skrämmande med också otroligt spännade. Dock kommer det nog också bli en frustrerande upplevelse i en del matcher.

Hoppas vi kan fasa in Leno. Men oroande att han inte startat från första början. Det känns som han inte alls kan ha övertygat på träning.

Be excited!

Jepson
Bild för Jepson

För att bibehålla den goda sammanhållningen och stämningen i klubben kan inte Emery bara slänga ut alla till bänken han inte vill ha. Han kan, men då tappar han ganska snabbt omklädningsrummet... Vad han gör nu är egentligen briljant. Eller iaf så som jag lite lekmannamässigt tolkar situationen.  Han spelar fjolårets ordinarie, kryddade med lite nytt som han vill att de ska spela. Byte lite. Testar sig fram. 

Tänk er spelet Mastermind, om ni mot förmodan också hade tråkigt på rasterna och satt å spelade spel i uppehålssrummet ;)  

Emery började med en uppställning, byter några pjäser utmed vägen fram. Spelidén är nog redan satt och alla är med på tåget. Men vad som kommer hända ju längre vi spelar är att laget till slut kommer välja sig själv. De som kämpar bäst och ger mest för laget på varje position. Vi kommer komma dit. Men utan att peka på särskilda spelare direkt utan genom att spela dem och ge dem möjligheten att visa att de ska spela... Det kommer ta några matcher till men vi kommer till slut fram. Och då spelar det ingen roll om man heter Cech, Özil eller Guendouzi.  Jag gillar det!

(Och så gillar jag att United verkar få stryk mot Brighton.. som om vi hade problem.. ;) vi har trots allt spelat mot 2 top4 aspiranter varav en troligen vinner ligan)

Jonas S
Bild för Jonas S
Jepson wrote:

(Och så gillar jag att United verkar få stryk mot Brighton.. som om vi hade problem.. ;) vi har trots allt spelat mot 2 top4 aspiranter varav en troligen vinner ligan)

Mourinho ligger under med två mål och byter in en ytterback.. vi skall vara glada att vi inte har Mourinho på bänken. Stenålderstränare.

Be excited!

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund

Det som är oroväckande är ju att backlinjen är så dålig trots näsran en hel sommar ihop. Att vi har noll poäng efter två matcher är ingen katastrof, dock är nog Chelsea en klubb vi måste komma före om vi ska komma topp 4.

Positiva är ju byterna, så agerar man när saker inte funkar. När kör vi för  9 raka poäng!

Jonas S
Bild för Jonas S
Jimmy Roslund wrote:

Det som är oroväckande är ju att backlinjen är så dålig trots näsran en hel sommar ihop. Att vi har noll poäng efter två matcher är ingen katastrof, dock är nog Chelsea en klubb vi måste komma före om vi ska komma topp 4.

Positiva är ju byterna, så agerar man när saker inte funkar. När kör vi för  9 raka poäng!

Backlinjen är väl svag på papperet och hur man än vrider och vänder på det. Jag tror det blir väldigt svårt med topp fyra just av den anledningen. Jag har svårt att se att vi skall kunna konkurera med varken Spurs eller Chelsea gällande stabilitet bakåt. Även om Chelsea nog kommer släppa in en del mål pga Sarri som vill spela extremt offensivt.

Det blir intressant att se om Emery kommer ge Holding eller Mavropanos någon speltid i PL. Ganska förväntat att han inlett med rutin. Men t ex Holding tror jag kan vara ett bra alternativ med lite mer erfarenhet. Holding är bra med bollen.

Be excited!

Glenn
Bild för Glenn

United kommer ej topp 4. Så kommer stå mellan oss, Chelski och Tottenham om 3-4:e plats.

Klart att Emery ska få tid men som nån sa: han gör det ej lätt för sig med sina laguttagningar.

Men att snacka om att det ska ta 3-4 år osv är ju rätt löjligt. Det finns väl fler klubbar än vi som byter coacher och sååå många nya spelare har vi ej. Han fick en hel sommar med nästan hela laget. Mer än Sarri fick t ex.

Moyes fick inga 3-4 år och han hånade vi hårt. Liverpool har sparkat snabbare än så osv.

Emery behöver börja lyckas i år och nästa år behöver vi ta tydliga steg framåt.

COYG

MickeLi
Bild för MickeLi
Jonas S wrote:
Isak Selling wrote:
Sral wrote:
Cosmos wrote:

+100 på den!!! 

Det kommer ta tid. Jag tror det kanske kommer ta ett par säsonger och fyra transferfönster. Så vi måste alla ha tålamod. Och då menar jag innan detta blir nog bra för att vi skall kunna utmana uppåt på allvar.

Jag tror den här säsongen kommer vara väldigt svängig. Det kommer nog komma matcher där spelet ser bra ut och det kommer komma bottennapp. Emery verkar vilja spela en väldigt ambitiös fotboll som kräver att egentligen hela laget är bra med fötterna och att alla kan ta rätt beslut snabbt. Det är lite skrämmande med också otroligt spännade. Dock kommer det nog också bli en frustrerande upplevelse i en del matcher.

Hoppas vi kan fasa in Leno. Men oroande att han inte startat från första början. Det känns som han inte alls kan ha övertygat på träning.

Min teori om Leno är att han kommer in nästa match. 2 första matcherna har varit svåra på pappret så därför har chec fått stå pga sin rutin efter alla år....

twitter: @MikeBergkamp

Patric Johansson
Bild för Patric Johansson

En väldigt bra analys, Jepson. Jag är villig att hålla med dig 110%. 

Supporter sedan 1983! 

Sidor