Medlemmar: 8817 st.
Visa menyn

Burnley-Arsenal 2/10 kl17.30

209 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tomas Horvatic
Bild för Tomas Horvatic
Sral wrote:

Nu har vi väl släppt in sju mål på lika många matcher? Ser man till att vi släppte in fyra i den första matchen börjar alltså det snittet ta sig riktigt bra.

 

4 insläppta på de 9 senaste matcherna. 
Oavsett vad Wenger gjorde efter Fools matchen så har det onekligen fått effekt!

 

In Wenger We Trust 

Om du inte kommer ihåg det har det aldrig hänt...

Sral
Bild för Sral

Paret Mustafi och Koscielny har ju onekligen gjort en del skillnad också. Tycker Mustafi var riktigt bra igår!

Vicious
Bild för Vicious

Får hålla med där. Iom Mustafis inträde känns det äntligen som att vi har ett försvar som är kapabla att stå emot de absolut bästa lagen i världen. Vi slipper förhoppningsvis se ihopklappningar a la 5-1 på Allianz i fortsättningen.

#Championship

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
Tomas Horvatic wrote:
Sral wrote:

Nu har vi väl släppt in sju mål på lika många matcher? Ser man till att vi släppte in fyra i den första matchen börjar alltså det snittet ta sig riktigt bra.

 

4 insläppta på de 9 senaste matcherna. 
Oavsett vad Wenger gjorde efter Fools matchen så har det onekligen fått effekt!

 

In Wenger We Trust 

Ehh ja, han såg till att inte två junisar spelade i backlinjen. Något han borde fixat innan man ställer sig mot Pool kan tyckas. Vi hade lett ligan med rätt backpar i den matchen men skitsamma, bara vi vinner i slutet ändå!

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
Sral wrote:

Paret Mustafi och Koscielny har ju onekligen gjort en del skillnad också. Tycker Mustafi var riktigt bra igår!

Grym. Bra panikvärvning. Xhaka däremot vetefan med tanke på summan.

Glenn
Bild för Glenn
Tomas Horvatic wrote:
Mickys wrote:
Elias Johansson wrote:

Äh, detta känns skit på så många sätt, tänk att få detta mål emot sig...

känns konstigt. Känner inte glädjen. Fortfarande asförbannad hur skamligt dåliga många var idag. Den goa känslan jag hade efter de 2 senaste är borta igen. DOCK så är det sådana här segrar som mästare brukar ha några stycken

Ge dig! Helt givet att det skulle bli en sån här match idag. Burnley är helt ointresserade av att anfalla. Man faller hem med hela laget i eget straffområde. Det ger en matchbild med noll ytor för våra tekniska och kvicka spelare att röra sig på. 
Mot bättre lag, eller rättare sagt lag som vill spela fotboll finns det mer ytor för dessa att röra sig på.

Bara att le och vara glad för 3 poäng. Ingen idé att lägga vikt vid hur spelet såg ut.

  

COYG!! 

så dåliga som vissa var igår ska vi vara sjukt glada att det var ett gäng amatörer på andra sidan. Att inte lyckas med de enklaste saker har inget med motstånd att göra. Så dålig som Özil var igår ska ingen någonsin behöva vara i Arsenal. Xhaka, Iwobi och Walle inte långt bakom. Sanchez rätt misslyckad med.

sjuk tur men spelar ingen roll när poängen summeras. räknas ändå som 3p

COYG

Glenn
Bild för Glenn

Mustafi känns lite härligt galen och stentuff. Lite rädd att han ska gå bort sig ibland men då har vi oftast kyliga Kos som städar undan. Han är en skön pådrivare Mustafi med. Kanske en framtida kapten? Motm igår iaf

COYG

gunbod
Bild för gunbod

Man har ju sett bättre fotbollsmatcher, men det är ju målen som räknas, tre nya friska även om det satt onödigt långt inne. Tabellen ser riktigt intressant ut för tillfället. Det är inte direkt lätt att tippa vilka fyra som tar cl-platserna denna säsong, det blir en tuff men spännande säsong.

Sral
Bild för Sral
Jimmy Roslund wrote:
Sral wrote:

Paret Mustafi och Koscielny har ju onekligen gjort en del skillnad också. Tycker Mustafi var riktigt bra igår!

Grym. Bra panikvärvning. Xhaka däremot vetefan med tanke på summan.

Mustafi panikvärvning? Och Xhaka har väl varit riktigt bra, bortsett från igår?

Pelle
Bild för Pelle
Lars Lundstedt wrote:
itzille wrote:

Chamberlain skjuter väl bollen på Kos hand?

Nej, titta på tex reprisen som är från kameran bakom vårt mål, där syns tydligt att det är Kos som slår till bollen. De hade också en bra vinkel på Match of the Day igår där de frös bilden i rätt läge och där syntes det också klart och tydligt att det är Kos som är den enda som rör bollen.

Varför skulle Oxen mena att det var hans mål i matchintervjun efteråt ifall han inte rörde bollen?

If it's too strong, then you're too weak!

gunbod
Bild för gunbod

Trodde faktiskt inte att Oxen hade ett sådant spelsinne, fantastisk assist till målet, ren och skär Özil klass........

Själv skulle jag bli vansinnig över att få ett sådant mål emot oss.

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén

http://www.90min.com/posts/3888555-video-serge-gnabry-shows-arsenal-what...

Funderar fortfarande på hur vi kunde göra oss av med Gnabry så billigt och ist behålla Oxen. Jag hade gärna sett Gnabry stanna. OCh nu verkar han ju blomma ut ordentligt detta år med. Snart går han väl till Chelsea för 500 millar

I år smäller det !

Sral
Bild för Sral

Vi hade väl inget val? Kontraktet gick väl ut nästa sommar?

Pelle
Bild för Pelle
Jimmy Österman wrote:

http://www.90min.com/posts/3888555-video-serge-gnabry-shows-arsenal-what...

Funderar fortfarande på hur vi kunde göra oss av med Gnabry så billigt och ist behålla Oxen. Jag hade gärna sett Gnabry stanna. OCh nu verkar han ju blomma ut ordentligt detta år med. Snart går han väl till Chelsea för 500 millar

Wenger ville behålla honom och erbjöd nytt föbättrat kontrakt men Gnabry ville lämna så med enbart ett år kvar på kontraktet hade vi inget vettigt val än att sälja honom.

If it's too strong, then you're too weak!

Farbror Frej
Bild för Farbror Frej

http://www.skysports.com/football/news/11661/10604261/ref-watch-laurent-...
Korrekt mål enligt en f.d toppdomare i PL. :) 

Jonas S
Bild för Jonas S
Farbror Frej wrote:

http://www.skysports.com/football/news/11661/10604261/ref-watch-laurent-...
Korrekt mål enligt en f.d toppdomare i PL. :) 

Det är väl lite av en gråzon. Och hellre fria än fälla antar jag. Jag har svårt att förstå handsregeln många gånger och ofta är det väl en tolkningsfråga dels gällande regeln i sig och men även i varje enskild situation.

Om jag skall vara ärlig så har jag knappt tittat på en enda repris av målet. Målet blev godkänt och det var det.

Be excited!

Pelle
Bild för Pelle
Farbror Frej wrote:

http://www.skysports.com/football/news/11661/10604261/ref-watch-laurent-...
Korrekt mål enligt en f.d toppdomare i PL. :) 

Han kommenterar dock enbart handssituationen och inte en ev offside...

If it's too strong, then you're too weak!

Jonas S
Bild för Jonas S
Pelle wrote:
Farbror Frej wrote:

http://www.skysports.com/football/news/11661/10604261/ref-watch-laurent-...
Korrekt mål enligt en f.d toppdomare i PL. :) 

Han kommenterar dock enbart handssituationen och inte en ev offside...

Han menar att det inte är offside samt att det inte är en medveten hands och därmed ett korrekt mål.

Be excited!

B-G
Bild för B-G
Jonas S wrote:
Pelle wrote:
Farbror Frej wrote:

http://www.skysports.com/football/news/11661/10604261/ref-watch-laurent-...
Korrekt mål enligt en f.d toppdomare i PL. :) 

Han kommenterar dock enbart handssituationen och inte en ev offside...

Han menar att det inte är offside samt att det inte är en medveten hands och därmed ett korrekt mål.

Hans bedömning är korrekt enligt mig.
Men jag undrar vad Mike Dean hade sagt? Retroaktiv straff till.....Spurs? 

Twitter @grvdga

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt
Jonas S wrote:
Farbror Frej wrote:

http://www.skysports.com/football/news/11661/10604261/ref-watch-laurent-...
Korrekt mål enligt en f.d toppdomare i PL. :) 

Det är väl lite av en gråzon. Och hellre fria än fälla antar jag. Jag har svårt att förstå handsregeln många gånger och ofta är det väl en tolkningsfråga dels gällande regeln i sig och men även i varje enskild situation.

Om jag skall vara ärlig så har jag knappt tittat på en enda repris av målet. Målet blev godkänt och det var det.

Handsregeln i sig är i grund och botten jätteenkel, men på grund av okunniga tv-kommentatorer och andra journalister har folk fått för sig att det är en krånglig regel. Så här är det:

Handling the ball involves a deliberate act of a player making contact with the ball with the hand or arm.

The following must be considered:

  • the movement of the hand towards the ball (not the ball towards the hand)
  • the distance between the opponent and the ball (unexpected ball)
  • the position of the hand does not necessarily mean that there is an infringement

Svårare än så är det inte. Kos rör inte armen mot bollen vare sig avsiktligen eller reflexmässigt och han har inte en chans att hinna dra undan armen och han håller inte ut armarna för att göra sig större, så det är alltså ingen bestraffningsbar hands. Hands måste vara avsiktlig för att bestraffas, det är hela regeln. Punkterna under är egentligen bara förtydliganden som betyder att har du en naturlig position och inte hinner dra undan armen så är det inte avsiktligt, vilket ju knappast är varken särskilt märkligt eller komplicerat. Regeln i sig är alltså glasklar, sedan måste du som domare förstås bedöma om det var avsiktligt eller inte.

Sekreterare Arsenal Sweden

Jonas S
Bild för Jonas S
Lars Lundstedt wrote:
Jonas S wrote:
Farbror Frej wrote:

http://www.skysports.com/football/news/11661/10604261/ref-watch-laurent-...
Korrekt mål enligt en f.d toppdomare i PL. :) 

Det är väl lite av en gråzon. Och hellre fria än fälla antar jag. Jag har svårt att förstå handsregeln många gånger och ofta är det väl en tolkningsfråga dels gällande regeln i sig och men även i varje enskild situation.

Om jag skall vara ärlig så har jag knappt tittat på en enda repris av målet. Målet blev godkänt och det var det.

Handsregeln i sig är i grund och botten jätteenkel, men på grund av okunniga tv-kommentatorer och andra journalister har folk fått för sig att det är en krånglig regel. Så här är det:

Handling the ball involves a deliberate act of a player making contact with the ball with the hand or arm.

The following must be considered:

the movement of the hand towards the ball (not the ball towards the hand)
the distance between the opponent and the ball (unexpected ball)
the position of the hand does not necessarily mean that there is an infringement

Svårare än så är det inte. Kos rör inte armen mot bollen vare sig avsiktligen eller reflexmässigt och han har inte en chans att hinna dra undan armen och han håller inte ut armarna för att göra sig större, så det är alltså ingen bestraffningsbar hands. Hands måste vara avsiktlig för att bestraffas, det är hela regeln. Punkterna under är egentligen bara förtydliganden som betyder att har du en naturlig position och inte hinner dra undan armen så är det inte avsiktligt, vilket ju knappast är varken särskilt märkligt eller komplicerat. Regeln i sig är alltså glasklar, sedan måste du som domare förstås bedöma om det var avsiktligt eller inte.

Enkel regel i teoretisk mening givetvis. Men det är ju i praktiken på en fotbollsplan svårt att avgöra vad som är "not the ball towards the hand" och "unexpected ball". Det blir ju ofta väldigt fel. I just detta fall verkar ju domaren ha dömt helt rätt dock.

Be excited!

FagerstaDG
Bild för FagerstaDG

Jag tolkar det som att han menar att Kos inte är offside när Walcott skarvar. Vilket stämmer. Men när Ox skjuter bollen på honom är han ju offside.

 

Quitters never win. Winners NEVER quit!

Pelle
Bild för Pelle
Jonas S wrote:
Pelle wrote:
Farbror Frej wrote:

http://www.skysports.com/football/news/11661/10604261/ref-watch-laurent-...
Korrekt mål enligt en f.d toppdomare i PL. :) 

Han kommenterar dock enbart handssituationen och inte en ev offside...

Han menar att det inte är offside samt att det inte är en medveten hands och därmed ett korrekt mål.

Han pratar enbart om en ev offside i första steget inte efter Oxens spark.

 

First thing to say is he's not offside from the cross and flick-on. I think it's Walcott with the flick-on, so it's not offside

If it's too strong, then you're too weak!

Tieri Anri
Bild för Tieri Anri
Lars Lundstedt wrote:
Jonas S wrote:
Farbror Frej wrote:

http://www.skysports.com/football/news/11661/10604261/ref-watch-laurent-...
Korrekt mål enligt en f.d toppdomare i PL. :) 

Det är väl lite av en gråzon. Och hellre fria än fälla antar jag. Jag har svårt att förstå handsregeln många gånger och ofta är det väl en tolkningsfråga dels gällande regeln i sig och men även i varje enskild situation.

Om jag skall vara ärlig så har jag knappt tittat på en enda repris av målet. Målet blev godkänt och det var det.

Handsregeln i sig är i grund och botten jätteenkel, men på grund av okunniga tv-kommentatorer och andra journalister har folk fått för sig att det är en krånglig regel. Så här är det:

Handling the ball involves a deliberate act of a player making contact with the ball with the hand or arm.

The following must be considered:

the movement of the hand towards the ball (not the ball towards the hand)
the distance between the opponent and the ball (unexpected ball)
the position of the hand does not necessarily mean that there is an infringement

Svårare än så är det inte. Kos rör inte armen mot bollen vare sig avsiktligen eller reflexmässigt och han har inte en chans att hinna dra undan armen och han håller inte ut armarna för att göra sig större, så det är alltså ingen bestraffningsbar hands. Hands måste vara avsiktlig för att bestraffas, det är hela regeln. Punkterna under är egentligen bara förtydliganden som betyder att har du en naturlig position och inte hinner dra undan armen så är det inte avsiktligt, vilket ju knappast är varken särskilt märkligt eller komplicerat. Regeln i sig är alltså glasklar, sedan måste du som domare förstås bedöma om det var avsiktligt eller inte.

"Kickern" i den här situationen är ju (förutom att målet så tydligt görs med handen) att bollen hade gått rätt högt över mål om den inte bytt riktning på Kos hand. Just den detaljen gör situationen lite extra delikat. Förstår de som tycker målet borde dömts bort, även om det utifrån den där definitionen från domarhandboken är ett korrekt mål :)

Zille
Bild för Zille
Jonas S wrote:
Lars Lundstedt wrote:
Jonas S wrote:
Farbror Frej wrote:

http://www.skysports.com/football/news/11661/10604261/ref-watch-laurent-...
Korrekt mål enligt en f.d toppdomare i PL. :) 

Det är väl lite av en gråzon. Och hellre fria än fälla antar jag. Jag har svårt att förstå handsregeln många gånger och ofta är det väl en tolkningsfråga dels gällande regeln i sig och men även i varje enskild situation.

Om jag skall vara ärlig så har jag knappt tittat på en enda repris av målet. Målet blev godkänt och det var det.

Handsregeln i sig är i grund och botten jätteenkel, men på grund av okunniga tv-kommentatorer och andra journalister har folk fått för sig att det är en krånglig regel. Så här är det:

Handling the ball involves a deliberate act of a player making contact with the ball with the hand or arm.

The following must be considered:

the movement of the hand towards the ball (not the ball towards the hand)
the distance between the opponent and the ball (unexpected ball)
the position of the hand does not necessarily mean that there is an infringement

Svårare än så är det inte. Kos rör inte armen mot bollen vare sig avsiktligen eller reflexmässigt och han har inte en chans att hinna dra undan armen och han håller inte ut armarna för att göra sig större, så det är alltså ingen bestraffningsbar hands. Hands måste vara avsiktlig för att bestraffas, det är hela regeln. Punkterna under är egentligen bara förtydliganden som betyder att har du en naturlig position och inte hinner dra undan armen så är det inte avsiktligt, vilket ju knappast är varken särskilt märkligt eller komplicerat. Regeln i sig är alltså glasklar, sedan måste du som domare förstås bedöma om det var avsiktligt eller inte.

Enkel regel i teoretisk mening givetvis. Men det är ju i praktiken på en fotbollsplan svårt att avgöra vad som är "not the ball towards the hand" och "unexpected ball". Det blir ju ofta väldigt fel. I just detta fall verkar ju domaren ha dömt helt rätt dock.

Verkligen. Handsregeln måste vara det område där domarna är minst konsekventa. Vissa gånger blir det straff, andra blir det det inte.

Nej, tillåt spelarna att använda händerna så kan vi ta vårt handbollsspelande utanför motståndarens box ytterligare en nivå. ;)

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén

Inför 5e domaren som sitter i bussen utanför arenan med en skål chips och kollar repriser på de stora ev matchavgörande sekvenserna ex mål, hands, rött kort, filmningar och tjuvslag bakom domarens rygg. (Som de testar i Holland nu)

Jag kan gärna vänta 1-2min på ett besked ifall det ändrar matchens utgång. 

Fotboll ska självklart vara en bedömningssport till en viss del, men det är så mkt pengar i omlopp så ett rättvist resultat är det viktigaste !

I år smäller det !

Sral
Bild för Sral

Ja, precis som i hockeyn. Kan inte förstå att de inte har infört videogranskning än.

Farbror Frej
Bild för Farbror Frej
Sral wrote:

Ja, precis som i hockeyn. Kan inte förstå att de inte har infört videogranskning än.

Holländska ligan har ju gjort det nu. Var ju för någon vecka sedan som en spelare i Ajax gick från gult kort till ett rött efter videogranskning. :)

Sidor