Medlemmar: 8839 st.
Visa menyn

Southampton-Arsenal 28/1 18.30

123 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Pelle
Bild för Pelle
Sral wrote:

Kan tycka att Ramsey är bättre defensivt och mer rivig. Han får saker att hända framåt. Däremot är han som bekant inte den bästa passningsspelaren vi har i laget.

Gällande det sista, vet du hur fel du faktiskt har i det påståendet?

Denna säsong är det bara Elneny och Cazorla som har bättre passningsprocent av de som spelat några matcher..

Källa: http://www.squawka.com/players/aaron-ramsey/stats#avg.-pass-accuracy#ars...(current)#english-barclays-premier-league#8#season-2016/2017#641#all-matches#1-22#accuracy

If it's too strong, then you're too weak!

Jonas S
Bild för Jonas S
gunbod wrote:
Jonas S wrote:
Sral wrote:
Jonas S wrote:
Sral wrote:

Kan tycka att Ramsey är bättre defensivt och mer rivig. Han får saker att hända framåt. Däremot är han som bekant inte den bästa passningsspelaren vi har i laget. En grej jag gillade med Oxen var att det kom en och annan längre passning också, om jag inte helt missminner mig. Det är en dimension jag gärna ser i en startelva.

Jag kan förstå att Wenger tar Ramsey före Ox tillsammans med Coq på mittfältet. Om inte för att han trots allt spelat där en hel del.

När det gällen Ox defensiva egenskaper så blev jag imponerad av hans match mot Leicester tidigt på säsongen. Jag tror Wenger i princip sa åt honom att hålla Mahrez ute ur matchen vilket han fixade med bravur. Den matchen var kanske ingen jättekul tillställning då det blev väldigt taktiskt och stängt. Men Ox visade att han fixar den typen av väldigt diciplinerade uppgifter när så krävs. Utan att dra på sig onödiga frisparkar dessutom.

Jag har ofta gnällt på Ox. Förmodligen för ofta. Men den här säsongen tycker jag han har varit riktigt bra. Han visar att han är en väldigt komplett fotbollsspelare. Han är stark, kvick och har orken, han kan slå de där långa passningarna, han kan avsluta från distans och dessutom kan han slå en gubbe när han är pressad. Det mesta finns där för en bra mittfältare. Det är den där mentala biten som måste falla på plats också. Att han försöker lite för mycket ibland och att han verkar vara lite väl självkritisk kanske.

Precis, Ox kan ha sina mentala bitar. Men jag funderar på om det inte krävs att han spelar lite enklare centralt? Han behöver eller ska väl inte göra fullt så många äventyrliga aktioner som också har större felmarginal?

För Ox så har det liksom aldrig gått på räls. Han har varit så ojämn. Han har saknat flytet i både spelet och flyt rent bokstavligt. Om han dragit på ett fint distansskott så har skottet gått i ribban, om han gjort en fin framspelning har Giroud missat osv. Och allför ofta har han gjort riktigt bedrövliga matcher.

Men den här säsongen har det varit lite mer stolpe in och han har fått till det på ett annat sätt. Tänker t ex på hans inhopp mot United där han assisterar Giroud som ger oss 1-1 trots en riktigt blek laginsats på OT. Även hans förarbete vid ett av målen mot Sunderland (Alexis nick) var väldigt imponerande och sken av självförtroende. Och då också hans fina match i lördags såklart. Det finns fler exempel. Förhoppningsvis växer självförtroendet med de prestationerna.

Men det mest sjuka  är ju hans enorma ojämnhet som kanske inte ens handlar om självförtroendet. Lika bra som han är i första halvlek, lika bedrövlig kan han vara i andra halvlek, och då borde han väl ändå ha hyfsat självförtroende efter en bra första halvlek kan man tycka ? Helt klart har han potential, men han får ju så sällan ut det, och eftersom han sällan gör det bra i 90 minuter så är det ju svårt att se honom göra det bra i 180 minuter. Men helt klart så gjorde han det ovanligt bra över hela matchen senast.

Jag ser inte Ox som någon ytterforward. Han kan utmana och han är rätt snabb. Men han är inte på nivån att han kan utmana och komma till lägen gång på gång mot bra försvarare. Och han är inte nog snabb för att komma förbi och hota gång på gång. Om du skall starta i den rollen i ett topplag skall du vara i nivå med Walcott minst. Han har sin extrema snabbhet. Med den kan han hota vilken backlinje som helst. Alla yttrar på toppnivån har helt extrema egenskaper antingen i form av snabbhet eller i förmåga att ta sig förbi med bollen på ingen yta alls. Alexis, Hazard, Mahrez osv. Ox är mer av en allroundspelare på den här högsta nivån, en mittfältstyp. Att Wenger spelar honom till höger i anfallet är väl mest för att det är där han kan klämmas in. Lite som att Ramsey hamnat där också. Ox kan absolut göra det men han är inte nog bra för att han skall kännas fullgod över 90min exakt som du säger. Han lyckas inte nog ofta med det han gör som ytterforward.

Ox måste ta sin position i laget. Om han inte kan ta plats på vårt mittfält ser jag ingen framtid för honom i Arsenal. I så fall bör han söka sig till ett lag där hans egenskaper behövs. Att han är en väldigt komplett fotbollsspelare. Kanske kan det vara i Arsenal kommande år när kanske Özil inte är kvar i klubben och vi t ex spelar med ett tremannamittfält. Jag tror att det är i den rollen vi kommer se honom i framtiden. I Arsenal eller någon annanstans.

Be excited!

Sidor