Medlemmar: 8819 st.
Visa menyn

Arsenal-Southampton 10 september 16.00

225 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
B-G
Bild för B-G
Sral wrote:

Ja, startelvan var förvånande. Hade bsolut inte förväntat mig vare sig Mustafi eller Lucas från start, inte heller att Coq petade Xhaka. Samtidigt är det skönt och viktigt att Mustafi och Lucas fick den här matchen i benen, och Coq var ju en av planens giganter. Kanske att det fanns en tanke med Coq? Southampton är ett tufft lag att möta, kanske tyckte Wenger att Coq var en bra spelare för detta motstånd. Vad gäller framförallt Mustafi är det ju bra om han kommer in i det så fort som möjligt. På pappret är det ju han och Kos som är tänkta att bli vårt nya mittlås.

Det var absolut ingen strålande insats från oss. Samtidigt åkte vi på ett sånt där jobbigt baklängesmål, så att vi faktiskt inte gav upp och att vi ändå vann är ju ett stort, fett plus i kanten. IMHO.

Dessutom slapp vi "startelvan vet MAN ju. wenger vågar aldrig chansa"
Det var "vafan dum i huvudet..." istället :) 

Twitter @grvdga

Sral
Bild för Sral

Jag vara nära att utbrista något olämpligt när jag såg att Xhaka var på bänken, men som tur var hade jag fel. :-)

Jonas S
Bild för Jonas S

Grejen är väl att man ofta har en "trolig elva" i huvudet inför en match. Som t ex Cazorla och Xhaka på mittfältet. Sedan är det ju en massa andra parametrar som tränaren måste ta ställning till. Kommande match i veckan och olika spelares fysiska status. Det känns som mycket av Wengers fokus under säsongsinledningen har handlat om hur han skall kunna hålla så många spelare som möjligt i bra fysiskt skick. Kanske mer än att absolut starta rätt spelare mot rätt motstånd. Förståligt med tanke på att de ofta är just skador som försört våra säsonger.

Be excited!

Isak Selling
Bild för Isak Selling
Sral wrote:

Ja, startelvan var förvånande. Hade bsolut inte förväntat mig vare sig Mustafi eller Lucas från start, inte heller att Coq petade Xhaka. Samtidigt är det skönt och viktigt att Mustafi och Lucas fick den här matchen i benen, och Coq var ju en av planens giganter. Kanske att det fanns en tanke med Coq? Southampton är ett tufft lag att möta, kanske tyckte Wenger att Coq var en bra spelare för detta motstånd. Vad gäller framförallt Mustafi är det ju bra om han kommer in i det så fort som möjligt. På pappret är det ju han och Kos som är tänkta att bli vårt nya mittlås.

Det var absolut ingen strålande insats från oss. Samtidigt åkte vi på ett sånt där jobbigt baklängesmål, så att vi faktiskt inte gav upp och att vi ändå vann är ju ett stort, fett plus i kanten. IMHO.

Håller verkligen inte med om Coquelin. Tycker han var den största bidragande orsaken till att spelet haltade. Hamnade helt fel i speluppbyggnaden och skyddade inte backlinjen på det sättet man förväntar sig. Tyvärr alldeles för begränsad i passningsspelet och bristande speluppfattning.

Sannolikt spelade Coq för att kunna vila Xhaka till PSG-matchen. Xhaka måste vara grundstommen på centrala mittfältet, gärna i par med Cazorla. Blir spännande att se hur Wenger tänker när Ramsey är tillbaka. 

B-G
Bild för B-G
Jonas S wrote:

Grejen är väl att man ofta har en "trolig elva" i huvudet inför en match. Som t ex Cazorla och Xhaka på mittfältet. Sedan är det ju en massa andra parametrar som tränaren måste ta ställning till. Kommande match i veckan och olika spelares fysiska status. Det känns som mycket av Wengers fokus under säsongsinledningen har handlat om hur han skall kunna hålla så många spelare som möjligt i bra fysiskt skick. Kanske mer än att absolut starta rätt spelare mot rätt motstånd. Förståligt med tanke på att de ofta är just skador som försört våra säsonger.

Precis. En bra analys istället för att skrika Wenger OUT!!
Håller fullständigt med, men så är jag hög på tramadol med. 

Twitter @grvdga

B-G
Bild för B-G
Kaiser Özil wrote:
Sral wrote:

Ja, startelvan var förvånande. Hade bsolut inte förväntat mig vare sig Mustafi eller Lucas från start, inte heller att Coq petade Xhaka. Samtidigt är det skönt och viktigt att Mustafi och Lucas fick den här matchen i benen, och Coq var ju en av planens giganter. Kanske att det fanns en tanke med Coq? Southampton är ett tufft lag att möta, kanske tyckte Wenger att Coq var en bra spelare för detta motstånd. Vad gäller framförallt Mustafi är det ju bra om han kommer in i det så fort som möjligt. På pappret är det ju han och Kos som är tänkta att bli vårt nya mittlås.

Det var absolut ingen strålande insats från oss. Samtidigt åkte vi på ett sånt där jobbigt baklängesmål, så att vi faktiskt inte gav upp och att vi ändå vann är ju ett stort, fett plus i kanten. IMHO.

Håller verkligen inte med om Coquelin. Tycker han var den största bidragande orsaken till att spelet haltade. Hamnade helt fel i speluppbyggnaden och skyddade inte backlinjen på det sättet man förväntar sig. Tyvärr alldeles för begränsad i passningsspelet och bristande speluppfattning.

Sannolikt spelade Coq för att kunna vila Xhaka till PSG-matchen. Xhaka måste vara grundstommen på centrala mittfältet, gärna i par med Cazorla. Blir spännande att se hur Wenger tänker när Ramsey är tillbaka. 

Coq var urusel. Tur man får med sig 3p med en usel DM!!
Som du, hoppas Xhaka är den tänkta grundstommen i par med Caz. 

Twitter @grvdga

Jonas S
Bild för Jonas S
B-G wrote:
Jonas S wrote:

Grejen är väl att man ofta har en "trolig elva" i huvudet inför en match. Som t ex Cazorla och Xhaka på mittfältet. Sedan är det ju en massa andra parametrar som tränaren måste ta ställning till. Kommande match i veckan och olika spelares fysiska status. Det känns som mycket av Wengers fokus under säsongsinledningen har handlat om hur han skall kunna hålla så många spelare som möjligt i bra fysiskt skick. Kanske mer än att absolut starta rätt spelare mot rätt motstånd. Förståligt med tanke på att de ofta är just skador som försört våra säsonger.

Precis. En bra analys istället för att skrika Wenger OUT!!
Håller fullständigt med, men så är jag hög på tramadol med. 

Sedan så bryr man sig ju inte så länge vi vinner. Om Wenger vinner med en full Sanogo på topp och med Gunnersaurus helt sänkt på tramadol i backlinjen så är man ju nöjd hur som helst. Genidrag! Om vi förlorar med "bästa elvan" så är han ju helt ute och cyklar :)

Är sjukt laddad inför PSG-matchen nu. Tror vi kan få med oss något där. PSG verkar ha startat säsongen blekt. Vi har väl inte sett fantastiska ut heller men PSG på bortaplan tror jag kan passa oss rätt bra.

Be excited!

Sral
Bild för Sral

Det är farligt att vara för optimistisk inför PSG. Då kommer det bli rena Monaco-matchen av det hela.

Jo, jag vet att Coq inte alls har samma kvaliteter som Xhaka. Jag tycker bara att han gjorde sin grej väldigt bra i helgen. Som någon skrev fanns det en del att önska vad gäller den defensiva organisationen, men fasen vad uppoffrande de spelade och vilken vilja de visade där. Betydligt trubbigare framåt.

Jonas S
Bild för Jonas S
Sral wrote:

Det är farligt att vara för optimistisk inför PSG. Då kommer det bli rena Monaco-matchen av det hela.

Jo, jag vet att Coq inte alls har samma kvaliteter som Xhaka. Jag tycker bara att han gjorde sin grej väldigt bra i helgen. Som någon skrev fanns det en del att önska vad gäller den defensiva organisationen, men fasen vad uppoffrande de spelade och vilken vilja de visade där. Betydligt trubbigare framåt.

Med Coq vet man ju vad man får. Han gör alltid jobbet och inställningen är alltid prickfri.

PSG blir svårt och ett kryss skulle vara ett riktigt bra resultat på bortaplan. Men jag tror att ett ineffektivt och bollrullande PSG kan passa oss om vi kan utnyttja ytorna framåt. Jag tror inte vi kommer underskatta PSG som vi gjorde i Monaco-matchen. Om vi åker dit med inställningen att vi kommer möta ett otroligt bra fotbollslag och att vi måste spela med iställningen som vi hade mot Bayern och Barca förra året så tror jag vi kan vinna.

Be excited!

Glenn
Bild för Glenn
Sral wrote:
Mickys wrote:
Sral wrote:

Något är snett, ja. Och jag tror inte att det kommer att försvinna den dagen Wenger slutar heller. 

Antar att både du och jag, Mickys, kan vara ganska spontana och skriva saker i stundens hetta?

Absolut men tycker ändå vi höll det på en bra nivå.... JAg försöker vara saklig när jag kitiserar. Sen begär jag inte att alla ska hålla med men det man kan "begära" är att folk läser och accepterar att folk tycker olika.

Skulle tro att alla här inne accepterar att folk tycker olika. Sen verkar alla också på något sätt tycka att avvikande åsikter trycks ner på. Själv har jag en torr, galgartad humor, och den kan ibland te sig fel. Typ som det där med Cazorlas straff. Du har ju en saklig kritik i att du säger att han alltid skjuter mitt i målet. Sakligt och väl motiverat av dig. Det blev bara lite "kul" att läsa det precis när jag hade jublat färdigt för målet. Men ironi är som sagt inte lätt att förmedla på internet. :)

Nog rädslan att inte få jubla nästa gång....är nog redan där i tanken :-) Alltid förbättras.... Men visst måste man få njuta av nuet med.

COYG

Glenn
Bild för Glenn
Sral wrote:

Jag vara nära att utbrista något olämpligt när jag såg att Xhaka var på bänken, men som tur var hade jag fel. :-)

JAg saknade Xhaka oerhört mkt....är väl ett bra betyg att han redan kommit in i laget såpass bra. Såg et tklipp på Twitter som handlade om Caz och Coqs mindre bra placering i första halvlek som tvingade Kos att ta risker och transportera bollen uppåt. Han gör det mkt bra men han ska ej behöva och detgjorde också att spelet haltade mkt. Kan det vara att Caz blivit van vid Xhaka redan? I andra halvlek bytte de plats och Caz kom längre ner i banan vilket ledde tilla tt vi fick ett bättre spel och Kos slapp ta risker i samma utsträckning. KAnske var Wenger som styrde upp i paus?

Det var ett intressant klipp och saker som jag kanske inte alltid ser under matchen. Men Xhaka var saknad och hoppas verkligen han bara vilades.

COYG

Sral
Bild för Sral

Det var ju något tillfälle i matchen som Mustafi var väldigt långt upp i banan också, såg nästan ut som en soloräd. Fast det kanske mer hade att göra med att han ville så mycket i sin första match.

Jonas, då kanske det var precis därför Giroud sade att PSG är favoriter? Ett kryss ska absolut gå att få med sig, men...fan också! Det är läskigt att vara för optimistisk. Jag brukar alltså i regel vara pessimist INFÖR matcherna och sedan vara ganska positiv under och efter dem. Kanske helt enkelt ofta blir glatt överraskad? ;-)

Jonas S
Bild för Jonas S
Sral wrote:

Jonas, då kanske det var precis därför Giroud sade att PSG är favoriter? Ett kryss ska absolut gå att få med sig, men...fan också! Det är läskigt att vara för optimistisk. Jag brukar alltså i regel vara pessimist INFÖR matcherna och sedan vara ganska positiv under och efter dem. Kanske helt enkelt ofta blir glatt överraskad? ;-)

Vi vill nog gärna vara underdogs i den matchen. Skulle passa oss bra.

Jag håller med. Man skall aldrig tro något innan dessa CL-matcher. Men jag gillar att vi får möta ett bra lag som kommer vilja ha bollen en hel del. Det är inte en sådan där lite halvtrist bortamatch mot något lite mindre lag där alla bara kräver att vi skall åka och plocka 3p. Nu kan det bli en lite mer öppen match som kanske kan passa oss bättre. Vi bör inte underskatta motståndaren heller.

Tror det kan bli en rätt bra fotbollsmatch.

Be excited!

Sral
Bild för Sral

Och vi har en vettig chans att vinna gruppen, för en gångs skull! 

Sidor