Medlemmar: 8818 st.
Visa menyn

PSG - Arsenal 13/9 2016 Parc des Princes

330 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Farbror Frej
Bild för Farbror Frej
Woody wrote:

Är Wengerian men rotera i rätt matcher. Rock on !

Precis. Det handlar ju inte enbart om att rotera, utan att rotera mot vettigt motstånd.

Zille
Bild för Zille
Heppe wrote:

Om vi ska prova nåt annat kan jag tänka mig

                      Cech

Bellerin - Mustafi - Koscielny - Monreal

                     Xhaka

    Ramsey   -   Özil  -   Alexis/Ox

         Perez/Alexis - Giroud 

Jag tycker att vi så kan få en potentiellt stark elva och spelsystem, kan varieras med två sittande i matcher av svårare karaktär. Problemet är att alternera ytterligare, alltför många spelare klarar inte fullt ut att roteras in i uppställlningen så jag kan inte tänka mig att vi faktiskt skulle testa spelmodellen

Håller med! Har sagt många gånger att det vore intressant att prova 4-1-3-2 son system.

Davidsson och Mannen
Bild för Davidsson och Mannen
Farbror Frej wrote:
Woody wrote:

Är Wengerian men rotera i rätt matcher. Rock on !

Precis. Det handlar ju inte enbart om att rotera, utan att rotera mot vettigt motstånd.

Jag älskar rotation, men inser också att det inte är Wengers absoluta styrka. Det jag däremot hade svårast med mot psg, var att spelare var placerade på fel positioner. Sanchez som central striker när vi inte alls spelade ett spel som passar han, men framför allt att Coquelin var beordrad att ränna runt framför eller till och med i psgs straffområde samtidigt som Cazorla blev någon form av DM (utan egentlig kompetens för det).

Coquelin fick ägna sig åt det han är sämst på och hans styrkor användes föga medan Cazorla förvisso fungerade i spelet med boll, men inte kunde skydda sin backlinje som ex Coquelin faktiskt är bra på. Backlinjen blev utsatt, framstod som svajig och allt detta medan Coquelin sprang ivägen i anfallet och inte alls kunde göra leverenserna han fick rättvisa. Så det här experimentet tycker jag känns oerhört märkligt. Och inget vidare, om man skall vara ärlig.

Tomas Horvatic
Bild för Tomas Horvatic

Expriment utfört - kanske inte föll helt rätt ut men 1p med från Paris ;)

Solen skiner vidare och vi satsar på nästa match

Om du inte kommer ihåg det har det aldrig hänt...

Sral
Bild för Sral

Ja, så kan man faktiskt se på det hela, Tomas. De experimenterar lite, fullt medvetna om att allt inte funkar som man önskar. Ska man se på bara resultatet är oavgjort mycket bra på bortaplan mot de som troligtvis är den tuffaste motståndaren i gruppen.

Jonas S
Bild för Jonas S

Jag sa innan matchen att om vi tar en pinne tog Wenger ut rätt elva även om jag var rejält ställd när jag såg den. Så här efteråt tycker jag trots det att vi startade fel elva trots poängen. Det såg helt enkelt för dåligt ut under större delen av matchen. Men resultatet går inte att gnälla på och resultatet är alltid det viktigaste.

Jag kan tänka mig frustrationen hos PSG fans att de inte stängde matchen redan i halvlek med alla chanser de skapade. Ibland spelar man dåligt och kommer undan med det och ibland spelar man bra utan att få betalt.

Be excited!

B-G
Bild för B-G
Jonas S wrote:

Jag sa innan matchen att om vi tar en pinne tog Wenger ut rätt elva även om jag var rejält ställd när jag såg den. Så här efteråt tycker jag trots det att vi startade fel elva trots poängen. Det såg helt enkelt för dåligt ut under större delen av matchen. Men resultatet går inte att gnälla på och resultatet är alltid det viktigaste.

Jag kan tänka mig frustrationen hos PSG fans att de inte stängde matchen redan i halvlek med alla chanser de skapade. Ibland spelar man dåligt och kommer undan med det och ibland spelar man bra utan att få betalt.

Med tanke på hur förra säsongen delvis kunde se ut med missade lägen i mängder och patetiskt lite straffar för, så
ser jag försiktigt framåt denna säsong.
Sett extended highlights nu, herrejävlar vad dom brände chanser. 

Twitter @grvdga

Sral
Bild för Sral

Vilka spelare var det fel att han tog ut, då? Eller är det mer vilken? Coquelin? Chamberlain? Borde Alexis ha spelat på en kant och Giroud på topp? Vill man spela på kontring förstår jag tanken med Alexis eller Lucas på topp, men då hade jag personligen gärna sett Xhaka. Samtidigt vet vi att Cazorla är kapabel till att göra bra passningar i djupled, dessutom vet vi att Coq och Caz fungerar bra ihop. Förutom att vi startade med vår andremålvakt var det ju en elva som såg ut ungefär som den vi t ex hade när vi slog City på bortaplan för någon säsong sen och vi alla lyriskt jublade att det var så vi skulle spela på bortaplan mot storlag. Förhoppningsvis kommer Lucas in det snabbt, han kan säkert vara ett bra val på topp.

Petrus Wiklund
Bild för Petrus Wiklund

Har det sagts nått ang varför Ospina startade, otroligt märkligt att starta första cl matchen mot tuffaste motståndet med andramålisen! Tack och lov att han var grym, men dock ett väldigt märkligt beslut! Ligacup och Facup är mer logiskt att rotera, men CL?

Tosse
Bild för Tosse
Petrus W wrote:

Har det sagts nått ang varför Ospina startade, otroligt märkligt att starta första cl matchen mot tuffaste motståndet med andramålisen! Tack och lov att han var grym, men dock ett väldigt märkligt beslut! Ligacup och Facup är mer logiskt att rotera, men CL?

Wenger har sagt varför http://www.arsenal.com/news/news-archive/20160913/-i-repeat-ospina-is-wo...

Tomas Horvatic
Bild för Tomas Horvatic

:)
Väljer att se på resultatet! För min skull får vi gänra vinna alla matcher med 1-0 och spela uselt.
Det är poäng som räknas, inte hur man tar dom. Klart man hellre ser skönspel och massor utav mål, men det är inte det viktigaste 

Om du inte kommer ihåg det har det aldrig hänt...

Tomas Horvatic
Bild för Tomas Horvatic
Petrus W wrote:

Har det sagts nått ang varför Ospina startade, otroligt märkligt att starta första cl matchen mot tuffaste motståndet med andramålisen! Tack och lov att han var grym, men dock ett väldigt märkligt beslut! Ligacup och Facup är mer logiskt att rotera, men CL?

Ospina är en riktigt bra målis. Behövs det mer motivering?? Absolut har han gjort misstag....
Men Cech började inte direkt förtroendegivande sina första matcher som ex.

 

Om du inte kommer ihåg det har det aldrig hänt...

Pelle
Bild för Pelle
Davidsson och Mannen wrote:

Coquelin fick ägna sig åt det han är sämst på och hans styrkor användes föga medan Cazorla förvisso fungerade i spelet med boll, men inte kunde skydda sin backlinje som ex Coquelin faktiskt är bra på. Backlinjen blev utsatt, framstod som svajig och allt detta medan Coquelin sprang ivägen i anfallet och inte alls kunde göra leverenserna han fick rättvisa. Så det här experimentet tycker jag känns oerhört märkligt. Och inget vidare, om man skall vara ärlig.

Är inte likt dig så säker på att det var Wengers direktiv att Coq skulle vara så offensiv.

Minns att Song betedde sig likadant, från att ha varit en bra DM blev han mer målkåt och offensivare, såldes till sommaren.

If it's too strong, then you're too weak!

Jonas S
Bild för Jonas S
Petrus W wrote:

Har det sagts nått ang varför Ospina startade, otroligt märkligt att starta första cl matchen mot tuffaste motståndet med andramålisen! Tack och lov att han var grym, men dock ett väldigt märkligt beslut! Ligacup och Facup är mer logiskt att rotera, men CL?

Kanske handlar det där om att Ospina lovats matcher eller något i den stilen. Förmodligen inte ett 100% sportsligt beslut i den enskilda matchen. PSG spelade inte Ter Stegen heller för den delen. Men jag håller helt med om att Cech borde spela i våra tuffaste matcher.

Be excited!

Sral
Bild för Sral
Tomas Horvatic wrote:
Petrus W wrote:

Har det sagts nått ang varför Ospina startade, otroligt märkligt att starta första cl matchen mot tuffaste motståndet med andramålisen! Tack och lov att han var grym, men dock ett väldigt märkligt beslut! Ligacup och Facup är mer logiskt att rotera, men CL?

Ospina är en riktigt bra målis. Behövs det mer motivering?? Absolut har han gjort misstag....
Men Cech började inte direkt förtroendegivande sina första matcher som ex.

 

Ospina är riktigt bra. Innan Cech kom var han vår givna förstemålvakt, och bara för att han gjorde en handfull dåliga matcher under förra säsongens CL ska vi inte glömma alla bra matcher han har gjort.

Davidsson och Mannen
Bild för Davidsson och Mannen
Pelle wrote:
Davidsson och Mannen wrote:

Coquelin fick ägna sig åt det han är sämst på och hans styrkor användes föga medan Cazorla förvisso fungerade i spelet med boll, men inte kunde skydda sin backlinje som ex Coquelin faktiskt är bra på. Backlinjen blev utsatt, framstod som svajig och allt detta medan Coquelin sprang ivägen i anfallet och inte alls kunde göra leverenserna han fick rättvisa. Så det här experimentet tycker jag känns oerhört märkligt. Och inget vidare, om man skall vara ärlig.

Är inte likt dig så säker på att det var Wengers direktiv att Coq skulle vara så offensiv.

Minns att Song betedde sig likadant, från att ha varit en bra DM blev han mer målkåt och offensivare, såldes till sommaren.

Om det är likt mig eller inte vågar jag inte svara, men jag har svårt att se att en spelare som har en så uttalad vattenbärar-funktion (i relation till lagets stjärnor) ostraffat skulle börja härja hej villt efter eget behag. Och dessutom göra det i ett antal matcher i rad, med start från och med säsongsstarten? Hade Coquelin spelat på annat sätt än Wengers önskan hade han, med största sannolikhet, fått sina fiskar varma (om inte annat från sina lagkamrater som i högsta grad drabbades/drabbas av Coquelins nya utgångsposition). Så nej, jag har oerhört svårt att se att detta inte var/är sanktionerat av Wenger.

Gällande Song så var det inte så mycket hans offensiva freebasande som fick bägaren att rinna över. Det sägs ha varit tre faktorer som ledde till flytt: 1: Songs önskan att spela i en storklubb i paritet med hans självbild. 2: Agent Dein som vill omförhandla ett pågående kontrakt som hade tre (kan ha varit två och ett halvt) år kvar. 3: Konflikten mellan Song och Bould, som sägs ha kulminerat under försäsongslägret då Song vägrat delta i en försvarsövning. Skvaller, ja visst. Men helt annat läge än Coquelins, där den sistnämnde ger intryck av att vara tämligen medveten om sina egna tillkortakommanden.

Sral
Bild för Sral

Ja, men det är oroväckande med Coquelin. En stor del av hans storhet när han slog igenom hos oss var väl ändå att han faktiskt var disciplinerad och stannade "hemma" mer än vad andra gjorde. Om han ska få Song-hybris är det inte bra. :-/

Jonas S
Bild för Jonas S
Sral wrote:

Ja, men det är oroväckande med Coquelin. En stor del av hans storhet när han slog igenom hos oss var väl ändå att han faktiskt var disciplinerad och stannade "hemma" mer än vad andra gjorde. Om han ska få Song-hybris är det inte bra. :-/

Håller med. Tur att vi har andra bra alternativ i truppen nu. Alternativ som borde fått spela före Coq kan man tycka. Så på så sätt är jag inte speciellt oroad annat än att Wenger gärna fortsätter spela spelare trots att dom inte alls fungerar. Hoppas nu att detta inte kommer gälla Coq framöver.

Mer orolig för Monreal faktiskt. Har inte alls sett bra ut den här säsongen. Han som varit så otroligt stabil tidigare. Speciellt i jämförelse med andra Arsenal-spelare. Väldigt få misstag och diciplinerade insatser vecka efter vecka. Jag antar att alla spelare dippar förr eller senare. Förmodligen kommer han igång.

Be excited!

Sral
Bild för Sral

Ja, men förhoppningsvis är Wenger bara försiktig med Xhaka. Har man värvat honom för de summorna borde han ju få spela. Och det tror jag också att han kommer att få. Kanske att Xhaka och Cazorla behöver hitta ett samspel?

Ja, det skulle inte vara fel att ge Gibbs speltid nu. Jag tror att Monreal lider mycket av att försvaret inte är hundra än, och att han inte får så mycket hjälp från vänsterkanten alla gånger. Han måste kanske överkompensera i en hel del situationer. Än så länge är det för tidigt att säga att han dippar, men det är ju något att hålla ögonen på utan tvekan.

Jonas S
Bild för Jonas S
Sral wrote:

Ja, men förhoppningsvis är Wenger bara försiktig med Xhaka. Har man värvat honom för de summorna borde han ju få spela. Och det tror jag också att han kommer att få. Kanske att Xhaka och Cazorla behöver hitta ett samspel?

Ja, det skulle inte vara fel att ge Gibbs speltid nu. Jag tror att Monreal lider mycket av att försvaret inte är hundra än, och att han inte får så mycket hjälp från vänsterkanten alla gånger. Han måste kanske överkompensera i en hel del situationer. Än så länge är det för tidigt att säga att han dippar, men det är ju något att hålla ögonen på utan tvekan.

Förmodligen är det så. Alla skador och nya värvning. Och att han inte är superform.

Förmodligen får vi se Gibbs på tisdag. Har så svårt att uttala mig om honom ju nu. Så länge sedan han spelade vänsterback i en ligamatch. Minns knappt när. Han gjorde ju en hel del inhopp förra säsongen men det var ofta på mittfältet under slutminuterna. Skall bli intressant att se.

Be excited!

Andreas Näsström
Bild för Andreas Näsström

Avdelning Coquelin:

Detta är bara mina spekulationer, inget  jag fått indikationer om någon annanstans ifrån. Men jag tror att Coq i och med Elnenys och nu också Xhakas inträde i klubben känner sig tvingad till att bidra med något mer än tidigare. Tidigare har han varit vår sköld men inte mycket mer. Jag tror att han känner sig begränsad och blir rädd att förlora sin plats om han inte deltar i kominationsspel, uppspel och tydligen också spelet kring offensiv box. Vilket jag i sin tur ser som hans enda chans att faktiskt behålla kontinuerlig speltid framför att användas då vi främst vill försvara oss. Knepiga bortamatcher där vi är nöjda med 0-0. Av den anledningien tror jag att Coq jobbat på att utveckla sitt spel och bidra med ännu mer till laget. 

Att han plötsligt skulle bli en framgångsrik box-to-box spelare har jag svårt att se, han är helt enkelt för dålig med boll för det. Dock måste jag säga att han utvecklats på det planet, tycker heller inte att han gått bort sig helt så där så det blir pinsamt. Kanske kan vi på det här sättet få ännu mer nytta av honom än tidigare men jag hoppas verkligen att han fortsättningsvis sätter defensiven i första hand och endast i väl valda lägen kliver uppåt med kraft

Jonas S
Bild för Jonas S
Heppe wrote:

Avdelning Coquelin:

Detta är bara mina spekulationer, inget  jag fått indikationer om någon annanstans ifrån. Men jag tror att Coq i och med Elnenys och nu också Xhakas inträde i klubben känner sig tvingad till att bidra med något mer än tidigare. Tidigare har han varit vår sköld men inte mycket mer. Jag tror att han känner sig begränsad och blir rädd att förlora sin plats om han inte deltar i kominationsspel, uppspel och tydligen också spelet kring offensiv box. Vilket jag i sin tur ser som hans enda chans att faktiskt behålla kontinuerlig speltid framför att användas då vi främst vill försvara oss. Knepiga bortamatcher där vi är nöjda med 0-0. Av den anledningien tror jag att Coq jobbat på att utveckla sitt spel och bidra med ännu mer till laget. 

Att han plötsligt skulle bli en framgångsrik box-to-box spelare har jag svårt att se, han är helt enkelt för dålig med boll för det. Dock måste jag säga att han utvecklats på det planet, tycker heller inte att han gått bort sig helt så där så det blir pinsamt. Kanske kan vi på det här sättet få ännu mer nytta av honom än tidigare men jag hoppas verkligen att han fortsättningsvis sätter defensiven i första hand och endast i väl valda lägen kliver uppåt med kraft

Det kan mycket väl stämma. Trist då det just är hans defensiva fokus som varit hans styrka jämfört med andra spelare i truppen. Jag hoppas att han ytterligare renodlar sina defensiva egenskaper och inte dras in i den där offensiva hybrisen som många mittfältare drabbats av i Arsenal.

Be excited!

Petrus Wiklund
Bild för Petrus Wiklund

Har inte sagt att Ospina är.en dålig målvakt, tvärtom så är han riktigt grym! Men tycker det är.extremt märkligt att lufta andramålisen i en sådan viktig match! 

B-G
Bild för B-G
Petrus W wrote:

Har inte sagt att Ospina är.en dålig målvakt, tvärtom så är han riktigt grym! Men tycker det är.extremt märkligt att lufta andramålisen i en sådan viktig match! 

Som så många gånger tidigare. Wenger knows!

fingerspitzengefühl. 

Twitter @grvdga

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén
B-G wrote:
Petrus W wrote:

Har inte sagt att Ospina är.en dålig målvakt, tvärtom så är han riktigt grym! Men tycker det är.extremt märkligt att lufta andramålisen i en sådan viktig match! 

Som så många gånger tidigare. Wenger knows!

fingerspitzengefühl. 

Visste han också att backlinjen skulle göra VM i missade offsidefällor som blev till att Cavani  fick 4 frilägen ? ;)

Med en bättre avslutare hade PSG haft 3-0 i hl och dödat tillställningen, tror knappats Wenger räknade med det :D

I år smäller det !

B-G
Bild för B-G
Jimmy Österman wrote:
B-G wrote:
Petrus W wrote:

Har inte sagt att Ospina är.en dålig målvakt, tvärtom så är han riktigt grym! Men tycker det är.extremt märkligt att lufta andramålisen i en sådan viktig match! 

Som så många gånger tidigare. Wenger knows!

fingerspitzengefühl. 

Visste han också att backlinjen skulle göra VM i missade offsidefällor som blev till att Cavani  fick 4 frilägen ? ;)

Med en bättre avslutare hade PSG haft 3-0 i hl och dödat tillställningen, tror knappats Wenger räknade med det :D

Tror inte han visste att backlinjen sov på senaste taktikgenomgången.
PSG's laguttagning och vilka målsumpare dom valde att ställa upp med bryr han sig nog föga om skulle jag tro.
Dock så säkrade han upp med att ställa den hetaste målvakten för dagen i mål. ;)

fingerspitzengefühl. 

Twitter @grvdga

Segerhammar
Bild för Segerhammar
Jimmy Österman wrote:
B-G wrote:
Petrus W wrote:

Har inte sagt att Ospina är.en dålig målvakt, tvärtom så är han riktigt grym! Men tycker det är.extremt märkligt att lufta andramålisen i en sådan viktig match! 

Som så många gånger tidigare. Wenger knows!

fingerspitzengefühl. 

Visste han också att backlinjen skulle göra VM i missade offsidefällor som blev till att Cavani  fick 4 frilägen ? ;)

Med en bättre avslutare hade PSG haft 3-0 i hl och dödat tillställningen, tror knappats Wenger räknade med det :D

4? Räcker det? Fantastiskt var Ospina i mål oavsett. Jag var en av troligen många som satte ölen i halsen när jag såg laguttagningen och tänkte är Wenger din på riktigt? Lärde han sig inget av CL förra året men jag är glad att Öppna med råge överträffade alla önskemål.

 

"Why fly if you could walk on water?"

gunbod
Bild för gunbod

Den poängen vann vi verkligen, kul för Ospina att få visa vilken duktig målvakt han. Tycker han fått oförskyllt mycket skit pga någon enstaka dålig match som alla gör. Han var ju väldigt bra som vår förstemålis innan Cech kom, och Cech har ju också gjort sina missar/tabbar.

Sral
Bild för Sral

Håller helt med dig, gunbod. Word på ditt inlägg här.

Sidor