Medlemmar: 8867 st.
Visa menyn

PSG - Arsenal 13/9 2016 Parc des Princes

330 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Dosa
Bild för Dosa

Jag har nu sätt matchen, blev stum när jag såg vilka som startade. Som jag ser det ville vi sätta hög press och vinna boll och sedan ställa om med våra speedigaste spelare vi har i truppen. Så därför förstår jag Alexis som striker även om jag inte håller med om att det är bästa lösningen för laget så förstår jag den lösningen. Ospina kan jag förstå, förstod det förra året också men det blev pannkaka av det hela. Trodde inte han skulle våga ställa honom i mål, jag föredrar att spela en målvakt i alla tävlingsmatcher, men vår situation är ju lite speciel då vi har så otroligt bra andra keeper och en första målis som är till åren, så vi vill försöka hålla backupen igång så han inte ruttnar.

Coq istället för Xhaka kan jag inte förstå alls. Med en matchplan som består av kontingar så passar ju Xhaka in han kan slå sina djupa härliga 60 meters bollar på Oxen och Alexis, han kan likt Cazorla sätta bollen framåt genom lagdelar till våran super Özil. Plus att han är bra i närkampspel. Ju längre han sitter på bänken ju längre kommer det ta innan han blir dominant match efter match får sådan potential har han.

Att hela matchplanen blir förstörd efter 40 sekunder är ju tragiskt, sätter huvudlös press pang pang pang nick mål.

idag var det även en otrolig dålig rörelse på offensiva spelarna, mycket rull i backlinjen och på dom 2 defensiva, Det har ju en kombination av att PSG backar hem efter deras första mål men men kombinationer på mittplan är ju att föredra så vi kommer loss på kanterna, var inte många lägen Oxen och Iwobi fick 1 mot 1.

några andra reflextioner.

Alexis är inte en stiker.

Mustafi behöver mer tid.

Oxen behöver mindre tid. 

Kos är magiskt just nu.

Woody
Bild för Woody

Förstår inte. Varför spelar Oxrulladen från start i ett lag som Arsenal ? Varför sitter Granit på bänken till förmån för den hafsige Coqen som tappat i form ? Är Iwobi verkligen så bra att han ska starta en match som denna ? Har Nacho gått tillbaka i prestation ? Tack Ospina du var lysande ! Rock on !

Rylle
Bild för Rylle

En match i CL och fyra i PL. Spelet har inte varit bra i någon match. Laget är inte i form, vissa spelare är lååångt från bästa form,kanske framförallt Özil som är nyckeln till ett bra anfallspel. Det känns som att det kommer bli mycket bättre - förhoppningsvis snart.

Rylle

Busch
Bild för Busch

Avstängningen får dom ta bort, ögonaböj, helt felaktigt.

Glenn
Bild för Glenn
Tomas Horvatic wrote:

Märkligt kort OG får. Han som blir knuffad flertalet ggr och gör ju faktiskt inget själv.

På livebilderna ser det verkligen ut som Giroud knuffar Veratti...men går snabbt och var nere i ena kanten. JAg såg det direkt och tyckte det var Girouds fel men när man ser "twitterfilmen" så vet jag ej längre....

COYG

Glenn
Bild för Glenn
Dosa wrote:

Jag har nu sätt matchen, blev stum när jag såg vilka som startade. Som jag ser det ville vi sätta hög press och vinna boll och sedan ställa om med våra speedigaste spelare vi har i truppen. Så därför förstår jag Alexis som striker även om jag inte håller med om att det är bästa lösningen för laget så förstår jag den lösningen. Ospina kan jag förstå, förstod det förra året också men det blev pannkaka av det hela. Trodde inte han skulle våga ställa honom i mål, jag föredrar att spela en målvakt i alla tävlingsmatcher, men vår situation är ju lite speciel då vi har så otroligt bra andra keeper och en första målis som är till åren, så vi vill försöka hålla backupen igång så han inte ruttnar.

Coq istället för Xhaka kan jag inte förstå alls. Med en matchplan som består av kontingar så passar ju Xhaka in han kan slå sina djupa härliga 60 meters bollar på Oxen och Alexis, han kan likt Cazorla sätta bollen framåt genom lagdelar till våran super Özil. Plus att han är bra i närkampspel. Ju längre han sitter på bänken ju längre kommer det ta innan han blir dominant match efter match får sådan potential har han.

Att hela matchplanen blir förstörd efter 40 sekunder är ju tragiskt, sätter huvudlös press pang pang pang nick mål.

idag var det även en otrolig dålig rörelse på offensiva spelarna, mycket rull i backlinjen och på dom 2 defensiva, Det har ju en kombination av att PSG backar hem efter deras första mål men men kombinationer på mittplan är ju att föredra så vi kommer loss på kanterna, var inte många lägen Oxen och Iwobi fick 1 mot 1.

några andra reflextioner.

Alexis är inte en stiker.

Mustafi behöver mer tid.

Oxen behöver mindre tid. 

Kos är magiskt just nu.

Kos är ju boven till 1-0. Han tokrusar upp till mittlinjen och blir helt överspelad och joggar hem. Nä Kos var inte jättebra igår och sammarbetet funkade inte speciellt bra med Mustafi. Hu rmånga "frilägen" bjöd de på? 5-6 st minst....vilket är för mkt.

Oxen behöver ingen tid alls. Oerhört dålig just nu. Kan inte förstå att han envisas med Alexis...även om vi ska spela på kontring kan vi spela Giroud på topp och ha övriga snabba spelare. För då kan vi slå upp bollen på honom så vi hinner få upp laget....nu blev anfallsspelet bara pannkaka.

Sen skriver du att du kan förstå detta för att man vill pressa högt. Tror vi pressade bollhållaren 1 gång i första halvlek och det ar vid målet. I övrigt hade vi precis noll press på bollhållaren. Att stå och titta 3 meter bort är inte att pressa. Då är man en kona som spelas bort hur lätt som helst.

I andra började vi pressa med flera spelare ganska så koordinerat och då gjorde PSG klart fler misstag och vi fick tillbaka bollen.

COYG

Dosa
Bild för Dosa
Mickys wrote:
Dosa wrote:

Jag har nu sätt matchen, blev stum när jag såg vilka som startade. Som jag ser det ville vi sätta hög press och vinna boll och sedan ställa om med våra speedigaste spelare vi har i truppen. Så därför förstår jag Alexis som striker även om jag inte håller med om att det är bästa lösningen för laget så förstår jag den lösningen. Ospina kan jag förstå, förstod det förra året också men det blev pannkaka av det hela. Trodde inte han skulle våga ställa honom i mål, jag föredrar att spela en målvakt i alla tävlingsmatcher, men vår situation är ju lite speciel då vi har så otroligt bra andra keeper och en första målis som är till åren, så vi vill försöka hålla backupen igång så han inte ruttnar.

Coq istället för Xhaka kan jag inte förstå alls. Med en matchplan som består av kontingar så passar ju Xhaka in han kan slå sina djupa härliga 60 meters bollar på Oxen och Alexis, han kan likt Cazorla sätta bollen framåt genom lagdelar till våran super Özil. Plus att han är bra i närkampspel. Ju längre han sitter på bänken ju längre kommer det ta innan han blir dominant match efter match får sådan potential har han.

Att hela matchplanen blir förstörd efter 40 sekunder är ju tragiskt, sätter huvudlös press pang pang pang nick mål.

idag var det även en otrolig dålig rörelse på offensiva spelarna, mycket rull i backlinjen och på dom 2 defensiva, Det har ju en kombination av att PSG backar hem efter deras första mål men men kombinationer på mittplan är ju att föredra så vi kommer loss på kanterna, var inte många lägen Oxen och Iwobi fick 1 mot 1.

några andra reflextioner.

Alexis är inte en stiker.

Mustafi behöver mer tid.

Oxen behöver mindre tid. 

Kos är magiskt just nu.

Kos är ju boven till 1-0. Han tokrusar upp till mittlinjen och blir helt överspelad och joggar hem. Nä Kos var inte jättebra igår och sammarbetet funkade inte speciellt bra med Mustafi. Hu rmånga "frilägen" bjöd de på? 5-6 st minst....vilket är för mkt.

Oxen behöver ingen tid alls. Oerhört dålig just nu. Kan inte förstå att han envisas med Alexis...även om vi ska spela på kontring kan vi spela Giroud på topp och ha övriga snabba spelare. För då kan vi slå upp bollen på honom så vi hinner få upp laget....nu blev anfallsspelet bara pannkaka.

Sen skriver du att du kan förstå detta för att man vill pressa högt. Tror vi pressade bollhållaren 1 gång i första halvlek och det ar vid målet. I övrigt hade vi precis noll press på bollhållaren. Att stå och titta 3 meter bort är inte att pressa. Då är man en kona som spelas bort hur lätt som helst.

I andra började vi pressa med flera spelare ganska så koordinerat och då gjorde PSG klart fler misstag och vi fick tillbaka bollen.

matchplanen var uppenbarligen att pressa högt helst vinna boll högt, Då hela laget tokpressade första 40 sekunderna, och det gick åthelvete för det fanns ingen tanke bakom det bara rusa. tyckte även att efter målet när PSG hade boll att vi pressade högre upp än vi normalt gör. Coq var i samma press nivå som Özil ibland.

Ja Kos var en av dom som var helt lost just där efter 30 sek. Men utan honom denna match hade det runnit iväg. Så du tycker Kos var kass jag tyckte tvärtom, så är det ibland. Mustafi och Kos behöver mer tid, just nu så räddar Kos många situationer som inte behöver vara situationer. 

Gällande Giroud så fungerar han bra som target det vet vi, men när Wenger vill ha kontringar så spelar han inte giroud, så var det förra året när Theo spelade dom matcherna. och så verkar det vara iår också. Jag personligen tycker det är fel att ha Alexis på topp men det förklarar valet av den spelartyden, men då tycker jag Perez ska spelas och ha Alexis på kant där han hör hemma.

Glenn
Bild för Glenn
Dosa wrote:
Mickys wrote:
Dosa wrote:

Jag har nu sätt matchen, blev stum när jag såg vilka som startade. Som jag ser det ville vi sätta hög press och vinna boll och sedan ställa om med våra speedigaste spelare vi har i truppen. Så därför förstår jag Alexis som striker även om jag inte håller med om att det är bästa lösningen för laget så förstår jag den lösningen. Ospina kan jag förstå, förstod det förra året också men det blev pannkaka av det hela. Trodde inte han skulle våga ställa honom i mål, jag föredrar att spela en målvakt i alla tävlingsmatcher, men vår situation är ju lite speciel då vi har så otroligt bra andra keeper och en första målis som är till åren, så vi vill försöka hålla backupen igång så han inte ruttnar.

Coq istället för Xhaka kan jag inte förstå alls. Med en matchplan som består av kontingar så passar ju Xhaka in han kan slå sina djupa härliga 60 meters bollar på Oxen och Alexis, han kan likt Cazorla sätta bollen framåt genom lagdelar till våran super Özil. Plus att han är bra i närkampspel. Ju längre han sitter på bänken ju längre kommer det ta innan han blir dominant match efter match får sådan potential har han.

Att hela matchplanen blir förstörd efter 40 sekunder är ju tragiskt, sätter huvudlös press pang pang pang nick mål.

idag var det även en otrolig dålig rörelse på offensiva spelarna, mycket rull i backlinjen och på dom 2 defensiva, Det har ju en kombination av att PSG backar hem efter deras första mål men men kombinationer på mittplan är ju att föredra så vi kommer loss på kanterna, var inte många lägen Oxen och Iwobi fick 1 mot 1.

några andra reflextioner.

Alexis är inte en stiker.

Mustafi behöver mer tid.

Oxen behöver mindre tid. 

Kos är magiskt just nu.

Kos är ju boven till 1-0. Han tokrusar upp till mittlinjen och blir helt överspelad och joggar hem. Nä Kos var inte jättebra igår och sammarbetet funkade inte speciellt bra med Mustafi. Hu rmånga "frilägen" bjöd de på? 5-6 st minst....vilket är för mkt.

Oxen behöver ingen tid alls. Oerhört dålig just nu. Kan inte förstå att han envisas med Alexis...även om vi ska spela på kontring kan vi spela Giroud på topp och ha övriga snabba spelare. För då kan vi slå upp bollen på honom så vi hinner få upp laget....nu blev anfallsspelet bara pannkaka.

Sen skriver du att du kan förstå detta för att man vill pressa högt. Tror vi pressade bollhållaren 1 gång i första halvlek och det ar vid målet. I övrigt hade vi precis noll press på bollhållaren. Att stå och titta 3 meter bort är inte att pressa. Då är man en kona som spelas bort hur lätt som helst.

I andra började vi pressa med flera spelare ganska så koordinerat och då gjorde PSG klart fler misstag och vi fick tillbaka bollen.

matchplanen var uppenbarligen att pressa högt helst vinna boll högt, Då hela laget tokpressade första 40 sekunderna, och det gick åthelvete för det fanns ingen tanke bakom det bara rusa. tyckte även att efter målet när PSG hade boll att vi pressade högre upp än vi normalt gör. Coq var i samma press nivå som Özil ibland.

Ja Kos var en av dom som var helt lost just där efter 30 sek. Men utan honom denna match hade det runnit iväg. Så du tycker Kos var kass jag tyckte tvärtom, så är det ibland. Mustafi och Kos behöver mer tid, just nu så räddar Kos många situationer som inte behöver vara situationer. 

Gällande Giroud så fungerar han bra som target det vet vi, men när Wenger vill ha kontringar så spelar han inte giroud, så var det förra året när Theo spelade dom matcherna. och så verkar det vara iår också. Jag personligen tycker det är fel att ha Alexis på topp men det förklarar valet av den spelartyden, men då tycker jag Perez ska spelas och ha Alexis på kant där han hör hemma.

NÄ Dosa nu tolkar du in saker jag ej sagt. Jag skrev: Nä Kos var inte jättebra igår och sammarbetet funkade inte speciellt bra med Mustafi. Det betyder INTE att jag tycker han var kass. Men han var ej lika fantastisk som i förra matchen t ex....det var stundtals virrigt där bak.

COYG

Dosa
Bild för Dosa

Då ber jag ödmjukt om ursäkt för feltolkningen.

Woody
Bild för Woody

Ingen bortsett från Ospina var bra igår. Matchplaner hit och matchplaner dit. Ha en plan B samt även en C då det inte fungerar. Blir oändligt trött på detta tjafs. Är dagens fotbollsspelare robotar utan flexibilitet ? Arsenals plan är som oftast Pingpong och ibland blir oändligt förutsägbart då bollen alltid ska tråcklas in i trängseln och spelas runt runt runt. Kos och Musse måste såklart få mer tid ihop då det såg darrigt ut mest hela tiden. Håller sedan med om att Borsten borde spela från start då han är den ende targetspelaren av klass. I stort ta ut bästa laget i en match som denna. Så var inte fallet igår. Rock on !

Glenn
Bild för Glenn
Dosa wrote:

Då ber jag ödmjukt om ursäkt för feltolkningen.

Ingen fara! :-)

COYG

Glenn
Bild för Glenn
Woody wrote:

Ingen bortsett från Ospina var bra igår. Matchplaner hit och matchplaner dit. Ha en plan B samt även en C då det inte fungerar. Blir oändligt trött på detta tjafs. Är dagens fotbollsspelare robotar utan flexibilitet ? Arsenals plan är som oftast Pingpong och ibland blir oändligt förutsägbart då bollen alltid ska tråcklas in i trängseln och spelas runt runt runt. Kos och Musse måste såklart få mer tid ihop då det såg darrigt ut mest hela tiden. Håller sedan med om att Borsten borde spela från start då han är den ende targetspelaren av klass. I stort ta ut bästa laget i en match som denna. Så var inte fallet igår. Rock on !

Känslan är och det finns väl vittnen från gamla spelare att vi inte ha så mkt matchplaner utan Wenger förlitar sig på att spelarna klarar att anpassa sig och hitta ett sätt att vinna. Därav ser det typ likadant ut jämt oberoende av motstånd. Ingen naing om detta stämmer men när man tittar på oss så får man känslan av att Wengers jobb är att ta ut laget och göra sina förutbestämda byten. Allt annat är upp till spelarna.

COYG

FagerstaDG
Bild för FagerstaDG

Om jag minns det hela rätt, så startar allt med att Giroud jagar boll, Verratti spelar undan den. Giroud touchar/springer in i Verratti lite lätt. Han faller ihop som ett korthus. Där borde Girouds varning komma ifrån. Personligen tror jag inte Giroud hade fått den om inte Verratti hade börjat härja med honom, nu vart det oerhört lätt för domaren att vifta på bägge. Han lät ju spelet fortgå, och jag tyckte inte att han pekade på Giroud som för att visa att du får en varning nästa avblåsning, utan han  blåste ju inte av förräns Marquinhos blandade sig i.

 

Quitters never win. Winners NEVER quit!

Christian Vela
Bild för Christian Vela
Sral wrote:

Ja, som sagt, det såg inte helt övertygande ut alla gånger, och hade Cavani varit en klinisk avslutare hade vi legat under med två-tre mål. Tycker inte att vi blev så utspelade som vissa låter påskina, men vi var inte heller riktigt med i matchen. 1-1 borta mot konkurrenten om gruppsegern är dock inte ett dåligt resultat. Och jag vet, nu blir det samma tugg två matcher i rad. Två matcher som spelet inte har fungerat i, ändå fyra poäng. Jag vet att det kan bli tjatigt att säga att det är starkt att ta poäng i matcher där spelet inte stämmer, men likväl finns det ett uns sanning i det också.

Sen är jag också starkt frågande till vissa uttagningar igår. Varför vila Xhaka igen? Är det som Lagerböck var inne på igår, att det är smart att ta det lugnt med vissa spelare, att det lönar sig i längden? Jag kan köpa det med Giroud, men behöver inte Xhaka spela för att riktigt komma in i laget?

För oss spelar det ingen roll om vi vilar spelare så de ska hålla säsongen ut.. skadorna kommer som ett brev på posten ändå

Att spela Alexis ensam på topp är dumt, varför slösa på en så pass duktig ytter som sliter hårt och är jobbig att möta. Som anfallare tappar han den delen av spelet o blir mer ensam. Det ska vara Giroud eller Perez där framme! Passa på medans de är friska tänker jag. Spela in Perez i laget. Xhaka borde få mer speltid på bekostnad av Coq i en sån här match, Coqs fysiska spel kan gå lite till överdrivt ibland och i Europa tillåts det inte lika hårda tag som i England. Hade också gärna sett Gibbs på vb även om jag gillar Monreal skarpt. Gibbs vara eller icke vara i Arsenal gör ju inte saken bättre att han sitter fastlimmad på bänken, jaja han kanske får spela mot ludogorets om han har tur

Sral
Bild för Sral

Christian, du har rätt i att vi alltid får skador, men man kan ju inte vara så fatalistisk som manager. Kan de göra något som de tror på för att undvika skador, då måste de ju göra det också. Går ju inte för dem att tänka "äh, det skiter sig hur man än gör". :-)

Hade Lucas startat hade säkert många tyckt att det också skickade fel signaler. Jag har själv trott att Alexis kan funka bra som striker, och att han ibland hamnar för långt ner på banan när han spelar ytter. Nu var det ju faktiskt han som gjorde målet också. Fast då hade väl Giroud bytts in? 

Glenn
Bild för Glenn
Sral wrote:

Christian, du har rätt i att vi alltid får skador, men man kan ju inte vara så fatalistisk som manager. Kan de göra något som de tror på för att undvika skador, då måste de ju göra det också. Går ju inte för dem att tänka "äh, det skiter sig hur man än gör". :-)

Hade Lucas startat hade säkert många tyckt att det också skickade fel signaler. Jag har själv trott att Alexis kan funka bra som striker, och att han ibland hamnar för långt ner på banan när han spelar ytter. Nu var det ju faktiskt han som gjorde målet också. Fast då hade väl Giroud bytts in? 

Han hamnar framförallt för långt ner i banan när han är striker...men det gör Giroud ofta med. Nere vid egen hörnflagga ibland. Spelar man bara med en striker så måste han få vara kvar högt upp i banan. Annars blir vi väldigt ihoptryckta och tillbakapressade

COYG

Fredde
Bild för Fredde

Grejen är ju precis det som Rit-Ola ritade på efter matchen. När Alexis var anfallare så sysselsatte ingen mittförsvaret. Men när Giroud kom in så gjorde hans blotta närvaro vid deras mittförsvar att det uppkom ytor framför backlinjen, Giroud kan gå ner och möta men han går sällan längre ner än motståndarnas mittfält. Alexis var där för att gå i djupet, inte för att gå ner och möta där vi vill ha Özil rättvänd. På tal om Özil, han låg trots allt bakom målet med passen in till Iwobi. Jag tror att det är så enkelt att om spelet börjar fungera närmaste tiden så kommer Özil börja ösa in poäng som ett brev på posten, dvs om våra spelare går i djupet och alla inte går ner och möter hela tiden.

Och hur kan det skicka fel signaler angående matcher där spelare från a-truppen spelar? Om Lucas Perez inte ska spela matcher för oss så kunde vi ha väntat med en anfallare till kommande fönster. Walcott var endå duglig där förra säsongen (ja bättre än Sanchez har varit i den positionen) i säsongsupptakten. Att köpa en ny Park känns bara dumt och korkat vilket jag egentligen tvivlar på att vi har gjort, men lite fundersam blir man när vi sätter våran bästa ytter i en position som är onaturlig för honom.

 

Edit: Hur svårt ska det vara för någon att berätta för Ox (Theo också för den delen) att han måste försöka ta sig in bakom motståndarnas backlinje med löpningar istället för att gå ner och möta hela tiden?

You win some, you draw some

Sral
Bild för Sral

Jag såg inte vad Rit-Ola ritade, men han har ju en poäng i det. Vad jag menar är att Wenger kanske har andra tankar än oss eller Rit-Ola, och att det egentligen är viktigast att ha fler än en plan. Giroud fungerar ju även när han inte gör mål som sagt, men givetvis är det också viktigt att hitta andra sätt att spela på. Ett vanligt klagomål ska ju vara att Wenger saknar en plan B. Det tycker jag inte stämmer längre.

Vet inte om du syftade till mig när du pratade om vilka signaler som skickas. Jag tog upp det eftersom det var ett klagomål både här och på andra håll. Det väcktes väl till liv efter förra säsongens CL. Jag tänker väl mer att i vissa lagdelar har vi sådan bredd att det inte ska spela någon roll vem som startar. Jag håller t ex personligen Xhaka över Coquelin, men Coq har samtidigt spelat för oss ett tag nu och kan väl knappast anses som en B-lagsspelare.

Glenn
Bild för Glenn
Sral wrote:

Jag såg inte vad Rit-Ola ritade, men han har ju en poäng i det. Vad jag menar är att Wenger kanske har andra tankar än oss eller Rit-Ola, och att det egentligen är viktigast att ha fler än en plan. Giroud fungerar ju även när han inte gör mål som sagt, men givetvis är det också viktigt att hitta andra sätt att spela på. Ett vanligt klagomål ska ju vara att Wenger saknar en plan B. Det tycker jag inte stämmer längre.

Vet inte om du syftade till mig när du pratade om vilka signaler som skickas. Jag tog upp det eftersom det var ett klagomål både här och på andra håll. Det väcktes väl till liv efter förra säsongens CL. Jag tänker väl mer att i vissa lagdelar har vi sådan bredd att det inte ska spela någon roll vem som startar. Jag håller t ex personligen Xhaka över Coquelin, men Coq har samtidigt spelat för oss ett tag nu och kan väl knappast anses som en B-lagsspelare.

Spelar ingen roll hu rmånga planer du har om alla är fel. Igår skulle laget ta ut sig själv, taktiken borde ha varit ganska så solklar men Wenger lyckas på något sätt göra tvärtom mot vad som borde ha gjorts. Sen klarar han sig ännu en gång på tur. Ett rättvist resultat med tanke på spelövertag och målchanser vore 4-1. Wenger har långt mer än 9 liv, det är en sak som är säker.

COYG

B-G
Bild för B-G

Jag tycker...utan att ha sett matchen (endast highlights) att det är hög tid att skrika:
4-4-2!!!!!!!! 

Twitter @grvdga

Glenn
Bild för Glenn
B-G wrote:

Jag tycker...utan att ha sett matchen (endast highlights) att det är hög tid att skrika:
4-4-2!!!!!!!! 

Håller med. Vi borde pröva det i några matcher iaf....En stor stark och en lite mindre snabb teknisk borde funka bra ihop.

          Perez  Giroud

Sanchez, Caz, Xhaka, Walcott

Vart sätter vi Özil då?  Özil och Xhaka blir för offensivt väl?

COYG

Fredde
Bild för Fredde
Sral wrote:

Jag såg inte vad Rit-Ola ritade, men han har ju en poäng i det. Vad jag menar är att Wenger kanske har andra tankar än oss eller Rit-Ola, och att det egentligen är viktigast att ha fler än en plan. Giroud fungerar ju även när han inte gör mål som sagt, men givetvis är det också viktigt att hitta andra sätt att spela på. Ett vanligt klagomål ska ju vara att Wenger saknar en plan B. Det tycker jag inte stämmer längre.

Vet inte om du syftade till mig när du pratade om vilka signaler som skickas. Jag tog upp det eftersom det var ett klagomål både här och på andra håll. Det väcktes väl till liv efter förra säsongens CL. Jag tänker väl mer att i vissa lagdelar har vi sådan bredd att det inte ska spela någon roll vem som startar. Jag håller t ex personligen Xhaka över Coquelin, men Coq har samtidigt spelat för oss ett tag nu och kan väl knappast anses som en B-lagsspelare.

Angående plan a och plan b så har han ofta en. Men plan b är sällan inarbetad hos spelarna. Alexis kontra Giroud var ett ganska tydligt exempel på det igår. Signaler som olika uttagningar skickar ut kan aldrig i mina ögon vara att man tar matchen oseriöst man man inte skickar ut en helt bisart reserbetonad elva. Hade han skickat ut en backlinje bestående av Holding, Debuchy och gibbs utöver Mustafi så hade man blivit fundersam. Nu handlade det endå om spelare som varit i stort sett ordinarie en längre tid plus Ospina som var motm igår.

You win some, you draw some

Tosse
Bild för Tosse
Freddee wrote:
Sral wrote:

Jag såg inte vad Rit-Ola ritade, men han har ju en poäng i det. Vad jag menar är att Wenger kanske har andra tankar än oss eller Rit-Ola, och att det egentligen är viktigast att ha fler än en plan. Giroud fungerar ju även när han inte gör mål som sagt, men givetvis är det också viktigt att hitta andra sätt att spela på. Ett vanligt klagomål ska ju vara att Wenger saknar en plan B. Det tycker jag inte stämmer längre.

Vet inte om du syftade till mig när du pratade om vilka signaler som skickas. Jag tog upp det eftersom det var ett klagomål både här och på andra håll. Det väcktes väl till liv efter förra säsongens CL. Jag tänker väl mer att i vissa lagdelar har vi sådan bredd att det inte ska spela någon roll vem som startar. Jag håller t ex personligen Xhaka över Coquelin, men Coq har samtidigt spelat för oss ett tag nu och kan väl knappast anses som en B-lagsspelare.

Angående plan a och plan b så har han ofta en. Men plan b är sällan inarbetad hos spelarna. Alexis kontra Giroud var ett ganska tydligt exempel på det igår. Signaler som olika uttagningar skickar ut kan aldrig i mina ögon vara att man tar matchen oseriöst man man inte skickar ut en helt bisart reserbetonad elva. Hade han skickat ut en backlinje bestående av Holding, Debuchy och gibbs utöver Mustafi så hade man blivit fundersam. Nu handlade det endå om spelare som varit i stort sett ordinarie en längre tid plus Ospina som var motm igår.

Ospina MOTM - av kommentarerna här innan matchen så var det inte många som förutspådde det 

Fredde
Bild för Fredde

Absolut inte. Men man måste ha en bra andremålis. Ska man ha en bra andremålis så räcker inte de nationella cuperna. Klart det ifrågasätts när Cech petas. Nu kommer det ifrågasättas vem han än spelar efter den matchen Ospina gjorde.

You win some, you draw some

Pelle
Bild för Pelle
Mickys wrote:
B-G wrote:

Jag tycker...utan att ha sett matchen (endast highlights) att det är hög tid att skrika:
4-4-2!!!!!!!! 

Håller med. Vi borde pröva det i några matcher iaf....En stor stark och en lite mindre snabb teknisk borde funka bra ihop.

          Perez  Giroud

Sanchez, Caz, Xhaka, Walcott

Vart sätter vi Özil då?  Özil och Xhaka blir för offensivt väl?

Vad tror du om:

        Perez  Giroud

Caz, Özil, Xhaka, Sanchez

If it's too strong, then you're too weak!

Isak Selling
Bild för Isak Selling

Vi ska INTE gå över till 4-4-2. Vi ska spela det system som passar vårt spelarmaterial bäst, särskilt våra nyckelspelare. Vi saknar även tillräckligt bra defensiv organisation för det. Ingen plats för Özil och yttrar i för defensivt utgångsläge.

Om vi nu ska testa något ser jag hellre se en 4-3-3 med en sittande mittfältare istället för två.

                      Cech

Bellerin - Mustafi - Koscielny - Monreal

                     Xhaka

             Ramsey - Cazorla

Özil                                         Alexis

                     Giroud

Stabilt centralt mittfält som låter yttrarna ha väldigt fria roller, Özil får vandra fritt över offensivt mittfält med Bellerin som ett jävla ånglok på högerkanten. Ramsey får mandat att sticka iväg i djupet och växeldra med Cazorla. Alltid ha Xhaka i rätt läge för att starta uppspel och bestämma tempo. Han kan även kliva ner och bilda trebackslinje med mittbackarna och på så sätt släppa upp ytterbackarna, utan att offra för mycket defensiv balans.

Problemet med vårt spel nu är att det centrala mittfältet inte fungerar. Inga bollar till Özil i rätt läge, inga bollar till rättvända yttrar och det hela leder till en isolerad striker.

 

Andreas Näsström
Bild för Andreas Näsström

Om vi ska prova nåt annat kan jag tänka mig

                      Cech

Bellerin - Mustafi - Koscielny - Monreal

                     Xhaka

    Ramsey   -   Özil  -   Alexis/Ox

         Perez/Alexis - Giroud 

Jag tycker att vi så kan få en potentiellt stark elva och spelsystem, kan varieras med två sittande i matcher av svårare karaktär. Problemet är att alternera ytterligare, alltför många spelare klarar inte fullt ut att roteras in i uppställlningen så jag kan inte tänka mig att vi faktiskt skulle testa spelmodellen

Petrus Wiklund
Bild för Petrus Wiklund
Heppe wrote:

Om vi ska prova nåt annat kan jag tänka mig

                      Cech

Bellerin - Mustafi - Koscielny - Monreal

                     Xhaka

    Ramsey   -   Özil  -   Alexis/Ox

         Perez/Alexis - Giroud 

Jag tycker att vi så kan få en potentiellt stark elva och spelsystem, kan varieras med två sittande i matcher av svårare karaktär. Problemet är att alternera ytterligare, alltför många spelare klarar inte fullt ut att roteras in i uppställlningen så jag kan inte tänka mig att vi faktiskt skulle testa spelmodellen

Hade varit väldigt intressant!

Tomas Horvatic
Bild för Tomas Horvatic

Spelar ju ingen roll hur Wenger gör...Han får kritik ändå..

Brukar låta: Vi måste ju rotera truppen! Hålla igång spelare eftersom vi kommer få skador.

Nu låter det: Hur fasen kan han starta med den och den osv. Alltså ska han inte ha rotation i laget heller då?? Bestäm er för fasen....Antingen är men för rotation eller så är man det inte...

Det viktigaste var att få med sig en poäng från Paris och det lyckades vi med. Ok, det var skakigt men who cares??
Resultat som är viktigast inte hur man vinner eller tar sina poäng! Ospinas tur att skina denna gång, nästa kan det lika gärna vara Theo som gör hattrick!! 

Om du inte kommer ihåg det har det aldrig hänt...

Woody
Bild för Woody

Är Wengerian men rotera i rätt matcher. Rock on !

Sidor