Medlemmar: 8835 st.
Visa menyn

Liverpool-Arsenal.

246 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Pelle
Bild för Pelle
Jimmy Österman wrote:
Pelle wrote:
Sral wrote:

Conte tog över ett Chelsea som hade floppat i ligan, men köpte väl bara Kanté, om jag inte missminner mig.

Förlåt att jag ändrar hela tråden men du viterade tokigt så jag klippte enbart ut det jag tänkte besvara...

Conte värvade trots allt Alonso, Batman och Luiz med, köpte för 133 miljoner men sålde Oscar för osannolika 60m som gjorde att deras netto inte blev så stort.

Ja smarta ekonomiska affärer är inget Arsenal sysslat med sista åren. RvP va väl enda "oj vad bra betalt vi fick" försäljningen. Att han sedan skjuter hem titeln till United har inget med det att göra. 

240 mille för en spelare med 1 år kvar som spelvägrar är bra alla dagar. Förutom honom har vi väl knappast några övervärderade försäljningar ? 

Jag saknar Gnabry, där fanns/finns potential. Hade hellre haft han på kanten än Iwobi

Nu var det dock aldrig ett alternativ att RvP skulle stanna eller att vi skulle vinna PL säsongen efter, eller hur? Dock håller jag med om att man inte säljer till konkurrenten, men tydligen vägrade RvP gå någon annan stans så klubben hade inget val Om vi inte ville behålla en helt omotiverad spelare ett sista år och helt missa inkomst på honom. Fast som du säger, det var bra betalt. 

Jag tycker dock det bra smart ekonomsikt att köpa Özil och Sanchez som "reades" ut av sina klubbar samt klippet med Cech, som dock inte blivit som vi önskat. Smarta ekonomiska affärer är ju inte bara försäljningar.

Håller med om att jag gärna haft Gnabry kvar, något han själv var tydligmed att konstatera att Wenger o klubben även önskade men han inte ville stanna kvar. Sådant kan vi ju tyvärr inte göra något åt.

If it's too strong, then you're too weak!

Isak Selling
Bild för Isak Selling
Pelle wrote:

Håller med Sral och Freddee, en ny manager kan förmodligen få ut mer av våra spelare, som trots allt i omgångar visat att dom har bra kapacitet.

Att vi har pengar att uppgradera 5-10 spelare och samtidgt tappa Özil och Sanchez förstår jag inte hur ni tänker? Varken Sanchez eller Özil lär ge mer än högst 40m var och en ny världsklassspelare kommer kosta minst 80m. Vi kommer alltså i princip behöva lägga allt vårt kapital plus pengarna för Özil o Sanchez på de två ersättarna.

Att uppgradera våra "halvtalanger" kan böras antingen med andra talanger, men då säger inget att vi kommer bli bättre utan det är en ren chansning, eller så fpr vi betala för det. Homegrown kostar alltid mer pengar än "vanliga" och att räkna med att få bra betalt för spelare ni anser vara "usla" rimmar ju dåligt. En rimlig värdering är att vi kommer behöva lägga 20-30m extra för varje HG. Skall vi då följa Kaisers förslag att uppgradera 7 spelare blir det 150-200m extra plus närmare 100 för ersättare av Özil/Sanchez. Vart får ni att vi skulle ha 250-300m till värvningar? Finns inte i vår ekonomi och tror ni Kroenke skulle stoppa in 200m av egna pengar för att ge en ny manager chansen är ni helt verklighetsfrånskilda, han har inte gjort något liknande i någon klubb han ägt tidigare!

Lönemässigt skulle vi dock ha råd med en sådan här rockad då flera "halvtalanger" ärligt talat har för bra betalt, så ur den aspekten är det bra.

Okej Pelle, ska försöka bryta ner det grundligt så du förstår hur jag menar.

Vi har £120 miljoner i cash reserves att kunna använda på transfers. £7m (£135'/pw) att lägga på löner exkl. ökningar av kommersiella intäkter och spelarförsäljningar.

Spelare vi kan göra oss av med enligt mig:

Ospina £10M - £40.000

Debuchy £0 - £70.000

Jenkinson £5m - £45.000

Gabriel £15m - £50.000

Monreal £5m - £65.000

Coquelin £20m - £70.000

Ramsey £40m - £110.000

Walcott £30m - £120.000

Campbell £10m - £30.000

Sanogo £0 - £30.000

Detta ger oss alltså £135m utöver cash reserven. Över £500.000 extra per vecka i löneutrymme. Totala summan landar alltså på £255m i potentiell transferfunds och £635.000 i veckolöner.

Lyckas vi inte behålla Özil och Alexis ökar det med (£30m+50m) £80m och £280.000 i löner. Det är helt klart mer lönsamt att behålla de båda. Och med rätt manager är det möjligt.

Det vi behöver är en vänsterback. £25m + £90'/w är rimligt. En backup på högerbacken £10m + £50'/w. Innermittfältare £30m + £90'/w. Innermitt av lite högre klass £50m + £140'/w. Offensiv världsklasspelare (tex Reus) £60m + £200'/w.

Alltså, två ytterbackar, två innermittfältare och en offensiv pjäs: £175 miljoner och £570'/w i lönekostnader.

Säljs Özil och Alexis kan de pengarna användas rakt av på "liknande spelare"

Nöjd?

Pelle
Bild för Pelle
Byarum wrote:
Sral wrote:

Ja, fan vad konstig min citering blev där. I alla fall, har inga siffror på det, men vi lär ha spenderat mer än de flesta klubbarna de senaste åren. Snålhet är verkligen inte problemet. Snarare att när man äntligen har pengar och köper spelare, får man inte ihop laget. Det är liksom mer ett mentalt och taktiskt problem i Arsenal än brist på kvalitet på spelarna.

Instämmer verkligen med det du skriver. Det saknas ett lagbygge och vi får spelare att underprestera. Jag tror att vi alla var väldigt positiva inför den här säsongen med de värvningar som gjordes, men det blev inte mycket presterar på plan och det är här som jag tycker att Wengers ansvar måste prövas. Tiden har sprungit förbi honom....

Det är just detta som fått mig att tycka att Wenger inte längre är rätt man att styra skutan.

Under våra "magra år" tyckte jag han verkligen fick spelarna att överprestera, varje år menade experterna att vi skulle hamna 5-6 ändå kom vi alltid 2-4. Under senare år har vi till och med varit favorit till logatiteln, men då underpresterar spelarna istället. Wenger får inte längre ut maximalt (till o med en bra bit därifrån..) 

If it's too strong, then you're too weak!

Pelle
Bild för Pelle
Kaiser Özil wrote:
Pelle wrote:

Håller med Sral och Freddee, en ny manager kan förmodligen få ut mer av våra spelare, som trots allt i omgångar visat att dom har bra kapacitet.

Att vi har pengar att uppgradera 5-10 spelare och samtidgt tappa Özil och Sanchez förstår jag inte hur ni tänker? Varken Sanchez eller Özil lär ge mer än högst 40m var och en ny världsklassspelare kommer kosta minst 80m. Vi kommer alltså i princip behöva lägga allt vårt kapital plus pengarna för Özil o Sanchez på de två ersättarna.

Att uppgradera våra "halvtalanger" kan böras antingen med andra talanger, men då säger inget att vi kommer bli bättre utan det är en ren chansning, eller så fpr vi betala för det. Homegrown kostar alltid mer pengar än "vanliga" och att räkna med att få bra betalt för spelare ni anser vara "usla" rimmar ju dåligt. En rimlig värdering är att vi kommer behöva lägga 20-30m extra för varje HG. Skall vi då följa Kaisers förslag att uppgradera 7 spelare blir det 150-200m extra plus närmare 100 för ersättare av Özil/Sanchez. Vart får ni att vi skulle ha 250-300m till värvningar? Finns inte i vår ekonomi och tror ni Kroenke skulle stoppa in 200m av egna pengar för att ge en ny manager chansen är ni helt verklighetsfrånskilda, han har inte gjort något liknande i någon klubb han ägt tidigare!

Lönemässigt skulle vi dock ha råd med en sådan här rockad då flera "halvtalanger" ärligt talat har för bra betalt, så ur den aspekten är det bra.

Okej Pelle, ska försöka bryta ner det grundligt så du förstår hur jag menar.

Vi har £120 miljoner i cash reserves att kunna använda på transfers. £7m (£135'/pw) att lägga på löner exkl. ökningar av kommersiella intäkter och spelarförsäljningar.

Spelare vi kan göra oss av med enligt mig:

Ospina £10M - £40.000

Debuchy £0 - £70.000

Jenkinson £5m - £45.000

Gabriel £15m - £50.000

Monreal £5m - £65.000

Coquelin £20m - £70.000

Ramsey £40m - £110.000

Walcott £30m - £120.000

Campbell £10m - £30.000

Sanogo £0 - £30.000

Detta ger oss alltså £135m utöver cash reserven. Över £500.000 extra per vecka i löneutrymme. Totala summan landar alltså på £255m i potentiell transferfunds och £635.000 i veckolöner.

Lyckas vi inte behålla Özil och Alexis ökar det med (£30m+50m) £80m och £280.000 i löner. Det är helt klart mer lönsamt att behålla de båda. Och med rätt manager är det möjligt.

Det vi behöver är en vänsterback. £25m + £90'/w är rimligt. En backup på högerbacken £10m + £50'/w. Innermittfältare £30m + £90'/w. Innermitt av lite högre klass £50m + £140'/w. Offensiv världsklasspelare (tex Reus) £60m + £200'/w.

Alltså, två ytterbackar, två innermittfältare och en offensiv pjäs: £175 miljoner och £570'/w i lönekostnader.

Säljs Özil och Alexis kan de pengarna användas rakt av på "liknande spelare"

Nöjd?

Tack för ett ovanligt konstruktivt inlägg Kaiser! Dock stämmer det inte att vi har120m att lägga på transfers, ja vi har den cashreserven men kan inte lägga allt på transfers, någor swiss ramble redogjort överskådligt. Vill minnas det var ungefär hälften av den summan. Dina försäljningar har rimliga summor, om än de flesta i överkant, så även om jag halverar din fund så kommer vi ha råd med de köpen du nämner totalt sett. Dock finns det två invändningar emot det. En världsklass kostar mer än 60m i inköp, räkna med minst 80m. Andra invändningen är att du minskat truppen med 10 spelare men enbart köpt 5, klart en ekonomisk kalkyl ser bra ut då. Vi kan dock inte i längden klara oss med en så kraftigt minskad trupp, framförallt inte om vår skadenivå fortsätter vara som den varit under lång tid. Dessutom säljer du av 5 homegrown och skall vi ersätta någon av dina fem pjäser med en HG så får du tyvärr lägga på 20m per spelare.

Vi lär inte få mer än 80m för våra två världsklass och att vi skall få "liknande" för 40m i snitt är du dock orealistisk med. Du nämner själv Reus för 60m och jag anser inte honom i samma nivå som Sanchez. Dessutom är frågan om det ens finns någon världsklass som vill signa för oss? Absolut är det mest lönsamt att behålla dessa två och få dom att signa nya avtal.

If it's too strong, then you're too weak!

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén

Pelle om vi nu får Max 400 för våra 2 världsspelare enligt dig, varför kan inte vi värva likasinnade för 400 av någon annan? Vi får Max 400 men måste betala 800 för samma kvalité? 

Din logik stämmer inte. 

Finns andra världsstjärnor som också plötsligt kan bråka sig bort om det nu är fallet. 

I år smäller det !

Mackan
Bild för Mackan
Jimmy Österman wrote:

Pelle om vi nu får Max 400 för våra 2 världsspelare enligt dig, varför kan inte vi värva likasinnade för 400 av någon annan? Vi får Max 400 men måste betala 800 för samma kvalité? 

Din logik stämmer inte. 

Finns andra världsstjärnor som också plötsligt kan bråka sig bort om det nu är fallet. 

Med den logiken borde vi ju kunna nalla Payet för en femma och en fimp med tanke på hur mycket han bråkat :) :) :)

 

Twitter: @mackan_carlsson

 

Pelle
Bild för Pelle
Jimmy Österman wrote:

Pelle om vi nu får Max 400 för våra 2 världsspelare enligt dig, varför kan inte vi värva likasinnade för 400 av någon annan? Vi får Max 400 men måste betala 800 för samma kvalité? 

Din logik stämmer inte. 

Finns andra världsstjärnor som också plötsligt kan bråka sig bort om det nu är fallet. 

Våra världsstärnor har enbart ett år kvar på kontraktet och har visat officiellt att dom inte avser förnya, självklart är det sådant som sänker priset.

Visa mig gärna några exempel på offensiva världsstärnor i liknande situation.

Vilken världsstärna är beredd att bråka sig bort just för VÅR skulle och då inte föredra de fyra största klubbarna i världen? Engelska klubbar får alltid betala högre summor än andra ligor numera. Där har du orsakerna till att vi lär få betala mer än vad vi får.

 

sen snälla, sluta dra in Svenska pengar i diskussionerna. Blir bara så jobbigt att räkna om, vi pratar om en Engelsk klubb med Engelsk valuta, eller föredrar du Aftonbladets artiklar framför Guardian etc?

If it's too strong, then you're too weak!

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén
Pelle wrote:
Jimmy Österman wrote:

Pelle om vi nu får Max 400 för våra 2 världsspelare enligt dig, varför kan inte vi värva likasinnade för 400 av någon annan? Vi får Max 400 men måste betala 800 för samma kvalité? 

Din logik stämmer inte. 

Finns andra världsstjärnor som också plötsligt kan bråka sig bort om det nu är fallet. 

Våra världsstärnor har enbart ett år kvar på kontraktet och har visat officiellt att dom inte avser förnya, självklart är det sådant som sänker priset.

Visa mig gärna några exempel på offensiva världsstärnor i liknande situation.

Vilken världsstärna är beredd att bråka sig bort just för VÅR skulle och då inte föredra de fyra största klubbarna i världen? Engelska klubbar får alltid betala högre summor än andra ligor numera. Där har du orsakerna till att vi lär få betala mer än vad vi får.

 

sen snälla, sluta dra in Svenska pengar i diskussionerna. Blir bara så jobbigt att räkna om, vi pratar om en Engelsk klubb med Engelsk valuta, eller föredrar du Aftonbladets artiklar framför Guardian etc?

Haha är det svårt att räkna om? Ta x 10 så är det ganska ungefär. Mera exakt än så behövs inte då vi spekulerar. (Märklig kommentar från dig) 

Jag vet ingen världsstjärna som just NU vill bråka sig bort men det kan ändra sig snabbt. Vem visste att sanchez skulle bråka sig bort för 4 dagar sedan? 

Poängen är att om våra motståndare kan köpa sanchezklass för ex 40m £ så kan vi det med. 

Man behöver inte anta att det kostar dubbelt för oss för att få rätt i sitt argument. 

I år smäller det !

Pelle
Bild för Pelle
Jimmy Österman wrote:
Pelle wrote:
Jimmy Österman wrote:

Pelle om vi nu får Max 400 för våra 2 världsspelare enligt dig, varför kan inte vi värva likasinnade för 400 av någon annan? Vi får Max 400 men måste betala 800 för samma kvalité? 

Din logik stämmer inte. 

Finns andra världsstjärnor som också plötsligt kan bråka sig bort om det nu är fallet. 

Våra världsstärnor har enbart ett år kvar på kontraktet och har visat officiellt att dom inte avser förnya, självklart är det sådant som sänker priset.

Visa mig gärna några exempel på offensiva världsstärnor i liknande situation.

Vilken världsstärna är beredd att bråka sig bort just för VÅR skulle och då inte föredra de fyra största klubbarna i världen? Engelska klubbar får alltid betala högre summor än andra ligor numera. Där har du orsakerna till att vi lär få betala mer än vad vi får.

 

sen snälla, sluta dra in Svenska pengar i diskussionerna. Blir bara så jobbigt att räkna om, vi pratar om en Engelsk klubb med Engelsk valuta, eller föredrar du Aftonbladets artiklar framför Guardian etc?

Haha är det svårt att räkna om? Ta x 10 så är det ganska ungefär. Mera exakt än så behövs inte då vi spekulerar. (Märklig kommentar från dig) 

Jag vet ingen världsstjärna som just NU vill bråka sig bort men det kan ändra sig snabbt. Vem visste att sanchez skulle bråka sig bort för 4 dagar sedan? 

Poängen är att om våra motståndare kan köpa sanchezklass för ex 40m £ så kan vi det med. 

Man behöver inte anta att det kostar dubbelt för oss för att få rätt i sitt argument. 

Står i över 11 gånger och då både jag och Kaiser enbart skriver i pund så är det ju enbart du dom ändrar valutan.

Sanchez uteblivna förlängning och bråkande har det ju skrivits om redan i höstas när han böts ut i en match, så det är knappast enbart 4 dagar.

Du verkar helt ignorera kontraktslängd och situationer... Fakta är att det är bråk med Sanchez, att andra bärldsstärnor kan bråka är spekulation och inte falta.

If it's too strong, then you're too weak!

Sral
Bild för Sral
Byarum wrote:
Sral wrote:

Ja, fan vad konstig min citering blev där. I alla fall, har inga siffror på det, men vi lär ha spenderat mer än de flesta klubbarna de senaste åren. Snålhet är verkligen inte problemet. Snarare att när man äntligen har pengar och köper spelare, får man inte ihop laget. Det är liksom mer ett mentalt och taktiskt problem i Arsenal än brist på kvalitet på spelarna.

Instämmer verkligen med det du skriver. Det saknas ett lagbygge och vi får spelare att underprestera. Jag tror att vi alla var väldigt positiva inför den här säsongen med de värvningar som gjordes, men det blev inte mycket presterar på plan och det är här som jag tycker att Wengers ansvar måste prövas. Tiden har sprungit förbi honom....

Ja, håller helt med dig. Wengers ansvar måste prövas, och egentligen känns det lite som att det är bortom prövning nu. Det är under de här tre senaste säsongerna som han misslyckats med lagbygget. Går inte att komma ifrån det. Vi hade en jättechans att vinna ligan förra året, men vek egentligen ner oss när vi borde ha lagt in ännu en växel. Efter hemmasegern mot Leicester. Egentligen samma här, när vi verkligen kunde hoppas efter hemmasegern mot Chelsea...sen sket det sig. Cazorla kan inte vara så viktig att allt fallerar utan honom. Det skilde bara en spelare i startelvan i vår hemmaseger mot Chelski jämfört med bortaförlusten.

Sral
Bild för Sral
Heppe wrote:

The true warrior fights not because he hates the ones in front of him, but because he loves the ones behind him. Let's go gunners! "The only failure is not trying"

Någon försöker visa utåt att han inte försöker bråka sig bort i alla fall. Oavsett så älskar jag det

Det där fick ju en att hoppas lite ändå. Alltså det kan bli bråk, men det måste inte betyda slutet på allt. Kanske att vi kan anställa en ny bra manager och övertala Özil och Alexis att stanna kvar? :-)

Glenn
Bild för Glenn
Pelle wrote:
Kaiser Özil wrote:
Pelle wrote:

Håller med Sral och Freddee, en ny manager kan förmodligen få ut mer av våra spelare, som trots allt i omgångar visat att dom har bra kapacitet.

Att vi har pengar att uppgradera 5-10 spelare och samtidgt tappa Özil och Sanchez förstår jag inte hur ni tänker? Varken Sanchez eller Özil lär ge mer än högst 40m var och en ny världsklassspelare kommer kosta minst 80m. Vi kommer alltså i princip behöva lägga allt vårt kapital plus pengarna för Özil o Sanchez på de två ersättarna.

Att uppgradera våra "halvtalanger" kan böras antingen med andra talanger, men då säger inget att vi kommer bli bättre utan det är en ren chansning, eller så fpr vi betala för det. Homegrown kostar alltid mer pengar än "vanliga" och att räkna med att få bra betalt för spelare ni anser vara "usla" rimmar ju dåligt. En rimlig värdering är att vi kommer behöva lägga 20-30m extra för varje HG. Skall vi då följa Kaisers förslag att uppgradera 7 spelare blir det 150-200m extra plus närmare 100 för ersättare av Özil/Sanchez. Vart får ni att vi skulle ha 250-300m till värvningar? Finns inte i vår ekonomi och tror ni Kroenke skulle stoppa in 200m av egna pengar för att ge en ny manager chansen är ni helt verklighetsfrånskilda, han har inte gjort något liknande i någon klubb han ägt tidigare!

Lönemässigt skulle vi dock ha råd med en sådan här rockad då flera "halvtalanger" ärligt talat har för bra betalt, så ur den aspekten är det bra.

Okej Pelle, ska försöka bryta ner det grundligt så du förstår hur jag menar.

Vi har £120 miljoner i cash reserves att kunna använda på transfers. £7m (£135'/pw) att lägga på löner exkl. ökningar av kommersiella intäkter och spelarförsäljningar.

Spelare vi kan göra oss av med enligt mig:

Ospina £10M - £40.000

Debuchy £0 - £70.000

Jenkinson £5m - £45.000

Gabriel £15m - £50.000

Monreal £5m - £65.000

Coquelin £20m - £70.000

Ramsey £40m - £110.000

Walcott £30m - £120.000

Campbell £10m - £30.000

Sanogo £0 - £30.000

Detta ger oss alltså £135m utöver cash reserven. Över £500.000 extra per vecka i löneutrymme. Totala summan landar alltså på £255m i potentiell transferfunds och £635.000 i veckolöner.

Lyckas vi inte behålla Özil och Alexis ökar det med (£30m+50m) £80m och £280.000 i löner. Det är helt klart mer lönsamt att behålla de båda. Och med rätt manager är det möjligt.

Det vi behöver är en vänsterback. £25m + £90'/w är rimligt. En backup på högerbacken £10m + £50'/w. Innermittfältare £30m + £90'/w. Innermitt av lite högre klass £50m + £140'/w. Offensiv världsklasspelare (tex Reus) £60m + £200'/w.

Alltså, två ytterbackar, två innermittfältare och en offensiv pjäs: £175 miljoner och £570'/w i lönekostnader.

Säljs Özil och Alexis kan de pengarna användas rakt av på "liknande spelare"

Nöjd?

Tack för ett ovanligt konstruktivt inlägg Kaiser! Dock stämmer det inte att vi har120m att lägga på transfers, ja vi har den cashreserven men kan inte lägga allt på transfers, någor swiss ramble redogjort överskådligt. Vill minnas det var ungefär hälften av den summan. Dina försäljningar har rimliga summor, om än de flesta i överkant, så även om jag halverar din fund så kommer vi ha råd med de köpen du nämner totalt sett. Dock finns det två invändningar emot det. En världsklass kostar mer än 60m i inköp, räkna med minst 80m. Andra invändningen är att du minskat truppen med 10 spelare men enbart köpt 5, klart en ekonomisk kalkyl ser bra ut då. Vi kan dock inte i längden klara oss med en så kraftigt minskad trupp, framförallt inte om vår skadenivå fortsätter vara som den varit under lång tid. Dessutom säljer du av 5 homegrown och skall vi ersätta någon av dina fem pjäser med en HG så får du tyvärr lägga på 20m per spelare.

Vi lär inte få mer än 80m för våra två världsklass och att vi skall få "liknande" för 40m i snitt är du dock orealistisk med. Du nämner själv Reus för 60m och jag anser inte honom i samma nivå som Sanchez. Dessutom är frågan om det ens finns någon världsklass som vill signa för oss? Absolut är det mest lönsamt att behålla dessa två och få dom att signa nya avtal.

Du hakar upp dig på Homegrown frågan hela tiden.

Vi kan ej ha överbetalda sopor spelandes i Arsenal bara för att de är Homegrown. Då måste det finnas unga hungriga spelare vi kan lyfta fram istället. Om inte så kan vi skrota akademin också. Vi är väl ett av de sämre lagen på att få fram egna talanger? Vad beror det på? Fel på akademin eller ovilja att ge de vi har chansen? Vissa lyckas bra i andra klubbar iaf.

COYG

Isak Selling
Bild för Isak Selling
Pelle wrote:
Kaiser Özil wrote:
Pelle wrote:

Håller med Sral och Freddee, en ny manager kan förmodligen få ut mer av våra spelare, som trots allt i omgångar visat att dom har bra kapacitet.

Att vi har pengar att uppgradera 5-10 spelare och samtidgt tappa Özil och Sanchez förstår jag inte hur ni tänker? Varken Sanchez eller Özil lär ge mer än högst 40m var och en ny världsklassspelare kommer kosta minst 80m. Vi kommer alltså i princip behöva lägga allt vårt kapital plus pengarna för Özil o Sanchez på de två ersättarna.

Att uppgradera våra "halvtalanger" kan böras antingen med andra talanger, men då säger inget att vi kommer bli bättre utan det är en ren chansning, eller så fpr vi betala för det. Homegrown kostar alltid mer pengar än "vanliga" och att räkna med att få bra betalt för spelare ni anser vara "usla" rimmar ju dåligt. En rimlig värdering är att vi kommer behöva lägga 20-30m extra för varje HG. Skall vi då följa Kaisers förslag att uppgradera 7 spelare blir det 150-200m extra plus närmare 100 för ersättare av Özil/Sanchez. Vart får ni att vi skulle ha 250-300m till värvningar? Finns inte i vår ekonomi och tror ni Kroenke skulle stoppa in 200m av egna pengar för att ge en ny manager chansen är ni helt verklighetsfrånskilda, han har inte gjort något liknande i någon klubb han ägt tidigare!

Lönemässigt skulle vi dock ha råd med en sådan här rockad då flera "halvtalanger" ärligt talat har för bra betalt, så ur den aspekten är det bra.

Okej Pelle, ska försöka bryta ner det grundligt så du förstår hur jag menar.

Vi har £120 miljoner i cash reserves att kunna använda på transfers. £7m (£135'/pw) att lägga på löner exkl. ökningar av kommersiella intäkter och spelarförsäljningar.

Spelare vi kan göra oss av med enligt mig:

Ospina £10M - £40.000

Debuchy £0 - £70.000

Jenkinson £5m - £45.000

Gabriel £15m - £50.000

Monreal £5m - £65.000

Coquelin £20m - £70.000

Ramsey £40m - £110.000

Walcott £30m - £120.000

Campbell £10m - £30.000

Sanogo £0 - £30.000

Detta ger oss alltså £135m utöver cash reserven. Över £500.000 extra per vecka i löneutrymme. Totala summan landar alltså på £255m i potentiell transferfunds och £635.000 i veckolöner.

Lyckas vi inte behålla Özil och Alexis ökar det med (£30m+50m) £80m och £280.000 i löner. Det är helt klart mer lönsamt att behålla de båda. Och med rätt manager är det möjligt.

Det vi behöver är en vänsterback. £25m + £90'/w är rimligt. En backup på högerbacken £10m + £50'/w. Innermittfältare £30m + £90'/w. Innermitt av lite högre klass £50m + £140'/w. Offensiv världsklasspelare (tex Reus) £60m + £200'/w.

Alltså, två ytterbackar, två innermittfältare och en offensiv pjäs: £175 miljoner och £570'/w i lönekostnader.

Säljs Özil och Alexis kan de pengarna användas rakt av på "liknande spelare"

Nöjd?

Tack för ett ovanligt konstruktivt inlägg Kaiser! Dock stämmer det inte att vi har120m att lägga på transfers, ja vi har den cashreserven men kan inte lägga allt på transfers, någor swiss ramble redogjort överskådligt. Vill minnas det var ungefär hälften av den summan. Dina försäljningar har rimliga summor, om än de flesta i överkant, så även om jag halverar din fund så kommer vi ha råd med de köpen du nämner totalt sett. Dock finns det två invändningar emot det. En världsklass kostar mer än 60m i inköp, räkna med minst 80m. Andra invändningen är att du minskat truppen med 10 spelare men enbart köpt 5, klart en ekonomisk kalkyl ser bra ut då. Vi kan dock inte i längden klara oss med en så kraftigt minskad trupp, framförallt inte om vår skadenivå fortsätter vara som den varit under lång tid. Dessutom säljer du av 5 homegrown och skall vi ersätta någon av dina fem pjäser med en HG så får du tyvärr lägga på 20m per spelare.

Vi lär inte få mer än 80m för våra två världsklass och att vi skall få "liknande" för 40m i snitt är du dock orealistisk med. Du nämner själv Reus för 60m och jag anser inte honom i samma nivå som Sanchez. Dessutom är frågan om det ens finns någon världsklass som vill signa för oss? Absolut är det mest lönsamt att behålla dessa två och få dom att signa nya avtal.

Då tar vi siffrorna lite mer ingående eftersom du uppenbarligen har frågetecken kring dessa.

Swiss Rambe är enastående, men de siffrorna är från oktober förra året. Denna säsongen är TV-pengarna och även andra intäkter kan ah förändrats. Cash reserven var på £124 varav £24m är "held back to guarantee debt service requirements". På Arsenal Supporters Trusts stämma förra veckan kom de fram till dessa siffror:

(Därav mina £120m vi har att spendera i sommar)

"The AST estimate that Arsenal will have c.£120m cash available to spend on transfers & contract renewals in the summer. Plus any sale(s)."

Transfersummorna jag pratar om är en rimlig uppskattning var de kan landa. Plus/minus ett par miljoner. En världsklasspelare kostar inte automatiskt £80m. Beroende på position, ålder, meriter, kontraktssituation osv kan de landa på allt mellan £40m till £100m+. I den uträkningen jag gjorde förut fanns det till och med möjlighet att betala ännu mer utan att det skulle skada vår ekonomi.

Om du sedan titta på spelarna jag räknade upp i potentiella försäljningar så blir det: 10 spelare ut (varav 4 knappt varit involverade i säsongens Arsenal). 5 spelare som vi borde förstärka med + Szcezcsny och Wilshere tillbaka från lån. Det gör att vi tappar 3 spelare netto. Med vår breda trupp är inte det några som helst problem. Om du sedan tittar igenom position efter position efter mitt förslag ser du att vi har minst två spelare per position i truppen + spelare underifrån som kan täcka upp.

Och när vi sedan ska bryta ner Home Grown Players (HGP) säger reglerna att vi måste ha 8st i en 25-mannatrupp.

Szczesny
Holding
Chambers
Gibbs
Bellerin
Oxlade-Chamberlain
Wilshere
Welbeck
Iwobi

Jag slutar räkna där då vi har passerat antalet vi behöver.. 

Så Pelle, pengar finns och än mer resurser går att göra tillgängliga om vi bara vill. Och den managern som tar över efter Wenger har fantastiska möjligheter att göra riktigt bra grejer :)

Pelle
Bild för Pelle
Mickys wrote:

Du hakar upp dig på Homegrown frågan hela tiden.

Vi kan ej ha överbetalda sopor spelandes i Arsenal bara för att de är Homegrown. Då måste det finnas unga hungriga spelare vi kan lyfta fram istället. Om inte så kan vi skrota akademin också. Vi är väl ett av de sämre lagen på att få fram egna talanger? Vad beror det på? Fel på akademin eller ovilja att ge de vi har chansen? Vissa lyckas bra i andra klubbar iaf.

Då det finns regler för att man måste ha ett visst antal HG i truppen så är det något att haka upp sig på faktiskt. Kaiser listade upp 9 HG om vi tar tillbaka PiG och Wilshere, dock menar många här att även Iwobi, Oxen, Gibbs och Chambers bör skeppas, då MÅSTE vi komplettera med minst tre HG, då PiG verkar klar för Roma så innebär det fyra HG...

Håller dock med om att flera av dom är överbetalda, vilket härstammar till när Wenger varbtvungennatt satsa på kids så var trofastmoroten en för hög lön. Sen är ju Wenger känd för att få fram flest talanger så att vi skulle vara ett av de sämre lagen vet jag inte vart du får ifrån? De vi tagit fram enbart på senare år är ju Iwobi, Bellerin och Coq...

If it's too strong, then you're too weak!

Fredde
Bild för Fredde

Helt ärligt, om vi skulle göra en sommar (sett till truppen) där vi får in Isco (Cazorlas ersättare) & Ricardo Rodruiguez (båda under ordinarie budget) så har vi gjort ett väldigt bra fönster. Om vi dessutom skulle säljas Walcott, Coquelin, Ospina, Campbell (redan klart?), Giroud & Gabriel så får vi in väldigt mycket pengar som skulle räcka för Greizmann (säger inte att vi kommer få han men där ligger nivån, James?). Ersätter Coquelin gör en plastfigur som man ställer i muren på träning eller Wilshere, Walcott ersätter vi med stjärnan alternativt ingen alls, Ospina med Szczesny, Campbell har endå ingen plats, Giroud kan vi ersätta med Henrys staty (förmodligen mer rörlig) och Holding/Chambers går in som 4e val bakom Mertesacker istället för Gabriel.

You win some, you draw some

Sral
Bild för Sral

Tycker du underskattar Giroud å det grövsta.

Pelle
Bild för Pelle

Kaiser, vi är helt överens om att nästa manager har fantastiska möjlugheter med vår klubb. 

Gällande HGP så räknar jag inte med PiG då han rimligtvis köps av Roma med deras köpklausul, Chambers bör vara en vi säljer och många hör vill skeppa iväg både Oxen och Iwobi, så nog bör HGP kvoten uppmärksammas även om du i just ditt exempel har en lösning.

Visst har en del som skeppas inte varit verksamma, men då skall du heller inte räkna in deras lön i din kalkyl. :p

Låt oss rannsaka cashreserven, vi verkar bägge vara ense om att Swiss rapport från Okt 2016 är en bra utgångspunkt.

AST siffror måste ha blivit missförstådda för senaste halvårsbokslutet (http://www.arsenal.com/assets/_files/documents/mar_17/gun__1488450596_Ar...) från Nov 2016 visade på att cashreserven sjunkit från 160 till 124, men det är inklusive de 24 för räntevillkoret. Från det skall man ta hänsyn till kommande betalningar för spelarköp som nästan aldrig görs i ett steg utan uppdelat på några år. Så jag vidhåller att summan snarare är 60-80.

If it's too strong, then you're too weak!

Pelle
Bild för Pelle
Freddee wrote:

Helt ärligt, om vi skulle göra en sommar (sett till truppen) där vi får in Isco (Cazorlas ersättare) & Ricardo Rodruiguez (båda under ordinarie budget) så har vi gjort ett väldigt bra fönster. Om vi dessutom skulle säljas Walcott, Coquelin, Ospina, Campbell (redan klart?), Giroud & Gabriel så får vi in väldigt mycket pengar som skulle räcka för Greizmann (säger inte att vi kommer få han men där ligger nivån, James?). Ersätter Coquelin gör en plastfigur som man ställer i muren på träning eller Wilshere, Walcott ersätter vi med stjärnan alternativt ingen alls, Ospina med Szczesny, Campbell har endå ingen plats, Giroud kan vi ersätta med Henrys staty (förmodligen mer rörlig) och Holding/Chambers går in som 4e val bakom Mertesacker istället för Gabriel.

Så Walcotts åtta baljor i PL denna säsong hittills behöver inte ersätta alls och Girouds åtta mål kan Henrys staty ordna.

Förstår du varför man har svårt att ta vissa av dina inlägg på allvar?

If it's too strong, then you're too weak!

Isak Selling
Bild för Isak Selling
Pelle wrote:

Kaiser, vi är helt överens om att nästa manager har fantastiska möjlugheter med vår klubb. 

Gällande HGP så räknar jag inte med PiG då han rimligtvis köps av Roma med deras köpklausul, Chambers bör vara en vi säljer och många hör vill skeppa iväg både Oxen och Iwobi, så nog bör HGP kvoten uppmärksammas även om du i just ditt exempel har en lösning.

Visst har en del som skeppas inte varit verksamma, men då skall du heller inte räkna in deras lön i din kalkyl. :p

Låt oss rannsaka cashreserven, vi verkar bägge vara ense om att Swiss rapport från Okt 2016 är en bra utgångspunkt.

AST siffror måste ha blivit missförstådda för senaste halvårsbokslutet (http://www.arsenal.com/assets/_files/documents/mar_17/gun__1488450596_Ar...) från Nov 2016 visade på att cashreserven sjunkit från 160 till 124, men det är inklusive de 24 för räntevillkoret. Från det skall man ta hänsyn till kommande betalningar för spelarköp som nästan aldrig görs i ett steg utan uppdelat på några år. Så jag vidhåller att summan snarare är 60-80.

Du tyckte ju inte att nästa manager hade fantastiska möjligheter nyss? Men bra att du är on board på det nu.

Varför ska Szczesny säljas? Och varför ska vi sälja Chambers? Polacken kan likväl stanna hos oss, Roma måste betala summan och sedan komma överens med spelaren. Planen var snarare att Chambers skulle lånas ut för att komma tillbaka och konkurrera. HGP kvoten är det typ det sista vi behöver tänka på.

Klart man kan räkna in deras lön i det. Sanogo, Debuchy och Jenkinson tillhör alla klubben. Den enda är Campbell där jag knappast kan tänka mig att Sporting står för lönen. Varken transferfunds eller löneutrymme kommer var ett problem om vi utnyttjar de resurser vi har (sälja överflödiga spelare).

Sedan till cash reserven igen. Alltså ligger den ju på £124m där (inklusive räntevillkoret). Lägg till att våra intäkter även ökat denna säsongen, och då lär väl £120m inte vara helt orimligt eller? Dina £60-80m är ju helt tagna ur luften. Amorteringarna på tidigare spelarköp har ingenting med de där £120 miljonern att göra, det är en uppskattning AST har gjort på vad vi kam värva för.

 "The amount of spare cash available (we suggest £120m)"

Fredde
Bild för Fredde
Pelle wrote:
Freddee wrote:

Helt ärligt, om vi skulle göra en sommar (sett till truppen) där vi får in Isco (Cazorlas ersättare) & Ricardo Rodruiguez (båda under ordinarie budget) så har vi gjort ett väldigt bra fönster. Om vi dessutom skulle säljas Walcott, Coquelin, Ospina, Campbell (redan klart?), Giroud & Gabriel så får vi in väldigt mycket pengar som skulle räcka för Greizmann (säger inte att vi kommer få han men där ligger nivån, James?). Ersätter Coquelin gör en plastfigur som man ställer i muren på träning eller Wilshere, Walcott ersätter vi med stjärnan alternativt ingen alls, Ospina med Szczesny, Campbell har endå ingen plats, Giroud kan vi ersätta med Henrys staty (förmodligen mer rörlig) och Holding/Chambers går in som 4e val bakom Mertesacker istället för Gabriel.

Så Walcotts åtta baljor i PL denna säsong hittills behöver inte ersätta alls och Girouds åtta mål kan Henrys staty ordna.

Förstår du varför man har svårt att ta vissa av dina inlägg på allvar?

Svårt att se ironin i all bedrövelse? Giroud är som en staty, klumpig och orörlig 80% av säsongen (dålig inställning de perioderna?), klart han får lägen när han spelar i ett offensivt balanserat lag. På Walcotts position så spelar Ramsey, Iwobi, Welbeck, Perez & Ox utöver Walcott. Det är deras vanligaste position när de spelar, 6 spelare med Walcott. Om man skulle storstäda i den utsträckningen så möjliggör man ytterligare 1 stjärnvärvning som med stor risk kan gå in på ytterplatsen.

Och om inte Walcott och Giroud hade spelat i laget så hade vi kunnat ta minus 16 mål på en gång i våran kolumn? Är det så du menar?

 

Sral wrote:

Tycker du underskattar Giroud å det grövsta.

Nej, är så trött på att se en orörlig anfallare 80% av tiden Giroud spelar. 20% av tiden så är han riktigt bra för att han rör på sig och springer in i ytor i straffområdet. 80% av tiden så står han still och vänter på bollen.

You win some, you draw some

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén

Kan vi hitta Alexis och Özil till "reapris" så borde vi kunna hitta samma kvalité igen för samma summa. 

OM vi nu blir av med Alexis så är det ju en annan klubb som också lyckas med att fynda en världsstjärna. 

Med välbetalda scouter och en illojal världselit så finns det fynd att fynda nästan överallt. Det svänger fort i samtliga klubbar. 

Ger man upp innan fönstret så kan man tänka så

I år smäller det !

George Adams
Bild för George Adams

För mig är en ny manager och stab nr 1.

Sen behövs ... tid ... att sätta sin prägel och sitt grundspel.

Jag anser eller kanske mest inser att vi inte kan byta jättemånga spelare på samma gång.

Jag tror att man bör fokusera på ledaregenskaper och stabilitet odyl på de ev förvärv man tar in. Vi behöver mentalt starka, stabila och villiga spelare a la Viera i laget.

 

Pelle
Bild för Pelle
Jimmy Österman wrote:

Ger man upp innan fönstret så kan man tänka så

Eller så tycker man helt enkelt inte att fönstret är det viktigaste utan tror en ny manager kan lyfta befintlig trupp och att det räcker till ligavinst...

If it's too strong, then you're too weak!

Pelle
Bild för Pelle
Kaiser Özil wrote:

Sedan till cash reserven igen. Alltså ligger den ju på £124m där (inklusive räntevillkoret). Lägg till att våra intäkter även ökat denna säsongen, och då lär väl £120m inte vara helt orimligt eller? Dina £60-80m är ju helt tagna ur luften. Amorteringarna på tidigare spelarköp har ingenting med de där £120 miljonern att göra, det är en uppskattning AST har gjort på vad vi kam värva för

Vi är väl överens om att vi de senaste fyra åren knappt har sålt någon dyr spelare (över 20) och att vi samtidigt köpt Özil (47), Sanchez (42), Cech (14), Elneny (12),, Xhaka (45), Perez (20) och Mustafi (41)?
Vi har inte beralt en enda spelare kontant utan delat upp över tre års betalningar. Det medför att Özil och Sanchez nu är helt betalda, medan vi har kvar Cech (5), Elneny (4) som sista betalningar samt två betalningar för sommarens värvningar som blir Xhaka (30), Perez (14) och Mustafi (28). Detta måste vi ha reserverade pengar för alltså minskas cash med detta, detta har Swiss redogjort i ett tidigare inlägg. Det ger oss 72 miljoner att reservera som jag avrundar till 70. Vi behöver även reservera cash till löpande kostander som exempelvis löner, hyror och annat som kommer löpande under säsongen medan den mesta cashen för matchday kommer i början av säsongen när alla årskort betalas. Även detta har Swiss redogjort för, minns jag rött var det upp emot 30 som måste reserveras för det. Vi är då uppe i 100 reserverat, dvs hela cashreserven efter räntevillkoret. Vi beräknas öka vår omsättning med 60-80m beroende på hur lpngt vi går i cuper och vilka som blir hemmamatcher då det påverkar. Här har du mina 60-80 som alltså inte är tagna ur luften.

Går vi då till spelarna så skall det finnas en köpklausul för Szczesny och Arsenal vill inte ha tillbaka honom sägs det, läs exempelvis nyheten om Ospina på vår startsida. Jag har hela tiden hållt med dig att lönerna inte kommer vara ett problem.

Sen att vi är överens om att en kommande manager har fantastiska möjligheter beror ju på att vi har olika orsaker till det. Jag delar GAs åsikt att det inte är det viktigaste att byta ut massa spelare utan en ny manager kan lyfta befintlig trupp och det räcker till ligaseger, möjligen 1-2 spelare att krydda med. Därför håller jag även med om att HGP inte är något vi behöver fundera på.

If it's too strong, then you're too weak!

Pelle
Bild för Pelle
Freddee wrote:

På Walcotts position så spelar Ramsey, Iwobi, Welbeck, Perez & Ox utöver Walcott. Det är deras vanligaste position när de spelar, 6 spelare med Walcott. Om man skulle storstäda i den utsträckningen så möjliggör man ytterligare 1 stjärnvärvning som med stor risk kan gå in på ytterplatsen.

Nja, Iwobi o Welbeck är främst på vänsterkanten, de andra köper jag jämförelsen.

Hur ofta har du dock tyckt Ramsey varit lyckad ute på högerkanten? Theo är ett klart bättre alternativ i det valet.

Perez har vi sett för lite för att uttala oss om, men de rosa molnen vissa har gör ju gällande att han har allt bara han får spela, Theo har dock visat att han kan leverera mycket mål när han får vara skadefri.

Oxen är däremot den naturliga ersättaren om vi fortsätter tro på honom och tänker på hans ålder. Theo ger oss fart och löpningar något få i dagens lag ger oss.

If it's too strong, then you're too weak!

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
Pelle wrote:
Jimmy Österman wrote:
Pelle wrote:
Sral wrote:

Conte tog över ett Chelsea som hade floppat i ligan, men köpte väl bara Kanté, om jag inte missminner mig.

Förlåt att jag ändrar hela tråden men du viterade tokigt så jag klippte enbart ut det jag tänkte besvara...

Conte värvade trots allt Alonso, Batman och Luiz med, köpte för 133 miljoner men sålde Oscar för osannolika 60m som gjorde att deras netto inte blev så stort.

Ja smarta ekonomiska affärer är inget Arsenal sysslat med sista åren. RvP va väl enda "oj vad bra betalt vi fick" försäljningen. Att han sedan skjuter hem titeln till United har inget med det att göra. 

240 mille för en spelare med 1 år kvar som spelvägrar är bra alla dagar. Förutom honom har vi väl knappast några övervärderade försäljningar ? 

Jag saknar Gnabry, där fanns/finns potential. Hade hellre haft han på kanten än Iwobi

Nu var det dock aldrig ett alternativ att RvP skulle stanna eller att vi skulle vinna PL säsongen efter, eller hur? Dock håller jag med om att man inte säljer till konkurrenten, men tydligen vägrade RvP gå någon annan stans så klubben hade inget val Om vi inte ville behålla en helt omotiverad spelare ett sista år och helt missa inkomst på honom. Fast som du säger, det var bra betalt. 

Jag tycker dock det bra smart ekonomsikt att köpa Özil och Sanchez som "reades" ut av sina klubbar samt klippet med Cech, som dock inte blivit som vi önskat. Smarta ekonomiska affärer är ju inte bara försäljningar.

Håller med om att jag gärna haft Gnabry kvar, något han själv var tydligmed att konstatera att Wenger o klubben även önskade men han inte ville stanna kvar. Sådant kan vi ju tyvärr inte göra något åt.

Funkade ju hyfsat med en omotiverad De Gea för United. Spelarna gnäller lite men rättar sedan in sig i ledet för vad ska de annars göra? Deras ego vill synas på arenan. Finns det någon spelare som velat bort, tvingats kvar och sedan inte spelat på ett år? Tevez kanske?

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
Pelle wrote:
Freddee wrote:

På Walcotts position så spelar Ramsey, Iwobi, Welbeck, Perez & Ox utöver Walcott. Det är deras vanligaste position när de spelar, 6 spelare med Walcott. Om man skulle storstäda i den utsträckningen så möjliggör man ytterligare 1 stjärnvärvning som med stor risk kan gå in på ytterplatsen.

Nja, Iwobi o Welbeck är främst på vänsterkanten, de andra köper jag jämförelsen.

Hur ofta har du dock tyckt Ramsey varit lyckad ute på högerkanten? Theo är ett klart bättre alternativ i det valet.

Perez har vi sett för lite för att uttala oss om, men de rosa molnen vissa har gör ju gällande att han har allt bara han får spela, Theo har dock visat att han kan leverera mycket mål när han får vara skadefri.

Oxen är däremot den naturliga ersättaren om vi fortsätter tro på honom och tänker på hans ålder. Theo ger oss fart och löpningar något få i dagens lag ger oss.

Vore spännande att jämföra dagens elva mot de oövervinliga. Målvakt har vi bättre men i övrigt är det glest, alexis tar plats men evetfan om Özil skulle göra det.

B-G
Bild för B-G
Jimmy Roslund wrote:
Pelle wrote:
Jimmy Österman wrote:
Pelle wrote:
Sral wrote:

Conte tog över ett Chelsea som hade floppat i ligan, men köpte väl bara Kanté, om jag inte missminner mig.

Förlåt att jag ändrar hela tråden men du viterade tokigt så jag klippte enbart ut det jag tänkte besvara...

Conte värvade trots allt Alonso, Batman och Luiz med, köpte för 133 miljoner men sålde Oscar för osannolika 60m som gjorde att deras netto inte blev så stort.

Ja smarta ekonomiska affärer är inget Arsenal sysslat med sista åren. RvP va väl enda "oj vad bra betalt vi fick" försäljningen. Att han sedan skjuter hem titeln till United har inget med det att göra. 

240 mille för en spelare med 1 år kvar som spelvägrar är bra alla dagar. Förutom honom har vi väl knappast några övervärderade försäljningar ? 

Jag saknar Gnabry, där fanns/finns potential. Hade hellre haft han på kanten än Iwobi

Nu var det dock aldrig ett alternativ att RvP skulle stanna eller att vi skulle vinna PL säsongen efter, eller hur? Dock håller jag med om att man inte säljer till konkurrenten, men tydligen vägrade RvP gå någon annan stans så klubben hade inget val Om vi inte ville behålla en helt omotiverad spelare ett sista år och helt missa inkomst på honom. Fast som du säger, det var bra betalt. 

Jag tycker dock det bra smart ekonomsikt att köpa Özil och Sanchez som "reades" ut av sina klubbar samt klippet med Cech, som dock inte blivit som vi önskat. Smarta ekonomiska affärer är ju inte bara försäljningar.

Håller med om att jag gärna haft Gnabry kvar, något han själv var tydligmed att konstatera att Wenger o klubben även önskade men han inte ville stanna kvar. Sådant kan vi ju tyvärr inte göra något åt.

Funkade ju hyfsat med en omotiverad De Gea för United. Spelarna gnäller lite men rättar sedan in sig i ledet för vad ska de annars göra? Deras ego vill synas på arenan. Finns det någon spelare som velat bort, tvingats kvar och sedan inte spelat på ett år? Tevez kanske?

Bra och bra! Slutade inte dom sexa säsongen därpå?
Högre krav än sexa lär vi väl ha. 

Twitter @grvdga

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
B-G wrote:
Jimmy Roslund wrote:
Pelle wrote:
Jimmy Österman wrote:
Pelle wrote:
Sral wrote:

Conte tog över ett Chelsea som hade floppat i ligan, men köpte väl bara Kanté, om jag inte missminner mig.

Förlåt att jag ändrar hela tråden men du viterade tokigt så jag klippte enbart ut det jag tänkte besvara...

Conte värvade trots allt Alonso, Batman och Luiz med, köpte för 133 miljoner men sålde Oscar för osannolika 60m som gjorde att deras netto inte blev så stort.

Ja smarta ekonomiska affärer är inget Arsenal sysslat med sista åren. RvP va väl enda "oj vad bra betalt vi fick" försäljningen. Att han sedan skjuter hem titeln till United har inget med det att göra. 

240 mille för en spelare med 1 år kvar som spelvägrar är bra alla dagar. Förutom honom har vi väl knappast några övervärderade försäljningar ? 

Jag saknar Gnabry, där fanns/finns potential. Hade hellre haft han på kanten än Iwobi

Nu var det dock aldrig ett alternativ att RvP skulle stanna eller att vi skulle vinna PL säsongen efter, eller hur? Dock håller jag med om att man inte säljer till konkurrenten, men tydligen vägrade RvP gå någon annan stans så klubben hade inget val Om vi inte ville behålla en helt omotiverad spelare ett sista år och helt missa inkomst på honom. Fast som du säger, det var bra betalt. 

Jag tycker dock det bra smart ekonomsikt att köpa Özil och Sanchez som "reades" ut av sina klubbar samt klippet med Cech, som dock inte blivit som vi önskat. Smarta ekonomiska affärer är ju inte bara försäljningar.

Håller med om att jag gärna haft Gnabry kvar, något han själv var tydligmed att konstatera att Wenger o klubben även önskade men han inte ville stanna kvar. Sådant kan vi ju tyvärr inte göra något åt.

Funkade ju hyfsat med en omotiverad De Gea för United. Spelarna gnäller lite men rättar sedan in sig i ledet för vad ska de annars göra? Deras ego vill synas på arenan. Finns det någon spelare som velat bort, tvingats kvar och sedan inte spelat på ett år? Tevez kanske?

Bra och bra! Slutade inte dom sexa säsongen därpå?
Högre krav än sexa lär vi väl ha. 

Haha inte för laget men att ha De Gea kvar alltså. De hade väl kommit bäst tia utan honom?

Sral
Bild för Sral

Vi skulle absolut kunna vara bättre på att behålla spelare även när de krånglar med kontrakt. Kanske inte till varje pris, ser gärna att det finns en mänsklig sida i det också, vill de ABSOLUT inte vara kvar finns det ingen anledning att behålla honom. Samtidigt gjorde vi väl så med Walcott, så ibland funkar det. ;-)

Sidor