Medlemmar: 8779 st.
Visa menyn

Man United vs Arsenal

543 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
gunbod
Bild för gunbod
George Adams wrote:
Jonas S wrote:
George Adams wrote:
B-G wrote:
Jajo67 wrote:
Pelle wrote:
Jonas S wrote:

Men om Leicester tappar poäng ikväll så. Ge oss lite hopp!

Du blev bönhörd. ;)

Ja det var skönt men Leicester hade oflyt och ser tyvärr bra mycket bättre ut än oss. Leicester spelar en rakare snabbare fotboll än oss och har ett presspel som vi tyvärr inte ens är nära. Att de sen jobbar stenhårt & med övertygelse gör dem svårslagna. De kommer naturligtvis tappa poäng men det kommer nog vi också göra. Vi måste ta 6p de kommande två matcherna, kan eventuellt räcka med 4p om vi kryssar mot spurs.

Det låter inte så tufft men jag har så svårt att se oss knipa 3p mot spurs borta som det ser ut nu. Vi spelar så dåligt och har gjort så en längre tid, enda anledningen att vi är kvar där uppe är Cechs målvaktsspel & Özils passninngsfot - framförallt på fasta situationer. Vårat anfallsspel är i princip obefintligt och vi har oerhörda problem att spela oss upp via mittfältet.

Vi spelar inte en modern fotboll utan Wenger har snöat in på en passningsorienterad possesiontänkande fotboll som vi inte har spelare för att utföra på ett bra sätt. Att vi sedan inte har något naturligt presspel gör saker så väldigt mycket värre.

Lustigt det där med "men Leicester har otur". 
Sånt är ju numer förbjudet att säga om Arsenal.
Nu har vi precis spelat en bedrövlig match mot United som inte kan försvaras på nåt sätt.
Men innan det tycker jag vi haft en del otur med. 

Vi spelar ju inte en modern fotboll, men det gör ju inte Leicester heller med sitt 4-4-2, håller dock med om att dom vinner på att jobba stenhårt och med övertygelse, det är nåt vi är otroligt usla på.

Leicester som lag är inte kvalitetsmässigt bättre än Arsenal, det har vi visat med 2 vinster mot dom.
Men tänk vad fantastiskt om vi fler gånger än var 5e match kunde visa upp den vilka Leicester visar.

OT, såg att Özil gick ut och blajade nåt om att "nobody needs to remind us how important tomorrow game is"
Fyfan, sånt där blir man ju spyfärdig på. Det var ingen som påminde dom innan United heller?

Med det sagt så tippar jag 0-0 ikväll. 

Jag håller inte med om att Leicester spelar omodernt med sitt 4-4-2. Dels pågrund av att jag inte ser organisationen som något som avgör om det är modernt eller inte. Det är snarare arbetssättet, hur man använder sina pjäser som skiljer "gammalt från nytt".

Rävarna har ju helt klart ett "modernt" arbetssätt i sitt försvars spel, eller nygammalt är kanske en bättre term. Man har ett BRA energi rikt press spel, och det ser vi ju som en tydlig tendens bland de flesta framgångsrika lag i dagsläget. Långt från vårat försvaragerande i många matcher. 

Dessutom spelar man mycket rakare, snabbare i sitt anfalls spel, och helt klart är det också en trend. Den typiska possesion fotbollen med lååånga anfall är helt klart på väg tillbaka, till förmån till ett mera direkt spel. Däremot skiljer sig det direkta spelet mycket mot det vi såg på 80 och 90 talet. Nu är det rakare, fast på marken. 

Bielsa började detta ohyggliga press spel och det raka djupledspelet mitt under possesion eran, han ansågs av många, mycket riktigt som "El loco". Men han formade något som många nu följer. T o m bland de största tränarnamnen.

Tror på seger ikväll. Hux flux släpper det!

 

Man kan argumentera för att det snarare är pocessionfotbollen som är omodern. Till och med Barca spelar lite rakare och kommer till avslut snabbare än de gjorde för några år sedan. Även om de fortfarande håller i bollen stora delen av sina matcher. Wenger har väl också justerat från att hålla mindre boll till att lämna över mer och mer. LvG har givit upp det. I PL är det väl nästan bara Martinez som fortfarande envisas med att trilla runt bollen för sakens skull.

Och att Pellegrini haft problem med att spela 4-4-2 mot t ex Liverpool och tidigare Barcelona tror jag mer handlar om att hans spelare inte jobbat nog hårt i pressen. Och med återkommande skador på Agüero blir det också svårt. Dock tycker jag City var som bäst för ett par år sedan när de spelade 4-4-2 med Agüero/Negredo och verkligen mosade lag med fart.

Givetvis kan man argumentera för att få lag har nog bra spelarmaterial att kunna hålla i bollen och dominera. Med samma spelare som Barca och Bayern kan vilket lag som helst spela runt och leta perfekta avslutslägen. Dock så fokuseras idag de bästa spelarna till ett fåtal klubbar och då gäller det för resten att hitta andra vägar för att vinna. Jag skulle säga att en modern fotbollstränare anpassar taktik och formation till material och motstånd snarare än att sitta fast i vad som anses vara "fint" eller inte. Fokus är på att få varje spelare att tillföra maximalt till laginsatsen oavsett system.

Och Bielsas filosofi är lika tydlig hos Guardiola som hos Simeone även om de spelar helt olika system. Både ställer enormt höga krav på sina spelare att jobba nästa omänskligt hårt. Det som skiljer de båda åt är vilka resurser de har att tillgå och därmed hur expansiva de tillåts vara i sitt spel.

Helt enig Jonas!

Omodernt ? Spelar väl ingen som helst roll, de har tagit flest poäng av alla och leder ligan på det, det är vad det går ut på!

Bra skrivet Jonas.

Pelle
Bild för Pelle
Jajo67 wrote:

Det låter inte så tufft men jag har så svårt att se oss knipa 3p mot spurs borta som det ser ut nu. Vi spelar så dåligt och har gjort så en längre tid.

Du har helt rätt, trots det slog vi ett bra Leicester hemma mitt i denna tid så visst kan vi göra en bra match mot spurs. Då lär det inte vara problem med motivationen får man ju hoppas...

If it's too strong, then you're too weak!

Sidor