Medlemmar: 8819 st.
Visa menyn

Bournemouth - Arsenal 3/1 kl 20:45

285 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Dosa
Bild för Dosa
Kaiser Özil wrote:

Nu när vi har saknat Özil de senaste matcherna och spelar både Giroud och Alexis från start borde vi kunnat anpassa oss lite bättre efter förutsättningarna. Tycker Alexis hamnar för långt från de områden där han är som bäst. Spela honom som second striker tillsammans med Giroud (likt Griezmann och Giroud) istället för ha honom ståendes utanför boxen och slå inlägg.

Enligt mig hade en 442 med lite mer traditionella yttrar passat oss så mycket bättre. Keep it simple på mittfältet och spela längs kanterna och låt andra spelare slå inlägg. Giroud är allt för ofta hopplöst ensam inne i boxen, men tillsammans med en rörlig och hungrig Alexis bredvid hade det gjort oss avsevärt mycket farligare. Mer pragmatism och mindre "vad det nu är vi håller på med"..

jag håller helt med! är Özil borta kör 4-4-2

yttrarna jobbar ändå som 4-4-2 yttrar, dom ligger inte och fiskar 

Jonas S
Bild för Jonas S
Kaiser Özil wrote:

Nu när vi har saknat Özil de senaste matcherna och spelar både Giroud och Alexis från start borde vi kunnat anpassa oss lite bättre efter förutsättningarna. Tycker Alexis hamnar för långt från de områden där han är som bäst. Spela honom som second striker tillsammans med Giroud (likt Griezmann och Giroud) istället för ha honom ståendes utanför boxen och slå inlägg.

Enligt mig hade en 442 med lite mer traditionella yttrar passat oss så mycket bättre. Keep it simple på mittfältet och spela längs kanterna och låt andra spelare slå inlägg. Giroud är allt för ofta hopplöst ensam inne i boxen, men tillsammans med en rörlig och hungrig Alexis bredvid hade det gjort oss avsevärt mycket farligare. Mer pragmatism och mindre "vad det nu är vi håller på med"..

Jag håller med. Med Özil har vi en spelare i mitten som kan slå de där näst intill omöjliga bollarna till Giroud. Utan Özil måste vi spela enklare med yttrar som slår inlägg. Att tro att Ramsey eller Iwobi skall ersätta Özil funkar ju inte. Två spelare med helt andra egenskaper. Speciellt Ramsey. Ramsey kan ju löpa in i boxen och avsluta men hans passningsspel är inte mycket att hänga i julgranen om man inte kastat ut den än.

Sedan skulle jag gärna se 4-3-3 med Ramsey, Xhaka och Coq på mittfältet och Iwobi, Alexis och Perez som fronttrio. Jag har helt tappat förtroendet för vårt tvåmannamittfält. Det suger.

Be excited!

Kenny Nordh
Bild för Kenny Nordh

Otroligt jobbigt att ligga 5a i tabellen.

2016/2017 Wenger vinna eller försvinna?

B-G
Bild för B-G

Vi ligger fyra än. Vinner Spurs så är det bra så att inte Chelsea springer ifrån ytterligare.

Twitter @grvdga

Pelle
Bild för Pelle
B-G wrote:
Pelle wrote:
B-G wrote:

Bonus: Girouds målgest. The Scorpion :)

Helidiotisktnatt vara så egoistisk o fira sitt mål istället där att som en vinnarskalle ta bollen och springa till mittpunkten.

Det var väl andra som sprang? Tror knappast att det gjorde mycket på tiden till restart.

Edit. Japp.
Han sprang dessutom tillbaka först av alla i firarklungan :)

http://arsenalist.com/f/2016-17/bournemouth-vs-arsenal/goaaaal-olivier-g...
 

Hörru, kolla lite noggrannare så ser du att Oxen kommer med bollen i handen och ropar till honom, det är först då Giroud begriper och drar tillbaka.

Så, tycker du fortfarande han gör rätt och skall anses först ur firarklungan? Om du inte räknar enbart Gabriel och Giroud som en klunga...

If it's too strong, then you're too weak!

B-G
Bild för B-G
Pelle wrote:
B-G wrote:
Pelle wrote:
B-G wrote:

Bonus: Girouds målgest. The Scorpion :)

Helidiotisktnatt vara så egoistisk o fira sitt mål istället där att som en vinnarskalle ta bollen och springa till mittpunkten.

Det var väl andra som sprang? Tror knappast att det gjorde mycket på tiden till restart.

Edit. Japp.
Han sprang dessutom tillbaka först av alla i firarklungan :)

http://arsenalist.com/f/2016-17/bournemouth-vs-arsenal/goaaaal-olivier-g...
 

Hörru, kolla lite noggrannare så ser du att Oxen kommer med bollen i handen och ropar till honom, det är först då Giroud begriper och drar tillbaka.

Så, tycker du fortfarande han gör rätt och skall anses först ur firarklungan? Om du inte räknar enbart Gabriel och Giroud som en klunga...

Jag anser att dom 5-10 sekunderna det handlade om inte är något att hetsa upp sig över. Ja :)

Twitter @grvdga

Glenn
Bild för Glenn
Tosse wrote:

Jag håller med - EMBARRASING
https://www.youtube.com/watch?v=oZoQnyMk3n8 

han har ju så jävla rätt i precis allt. Sa direkt också att jag inte kunde förstå att Gabbe petades nu när han var bra och vi hållt två raka nollor.

Ramsey skulle kunna skjuta och bollen skulle ändå gå bakåt :-)

Ett av Wengers största fel är att han redan bestämt vilka som ska spela under säsongen och när han väl bestämt sig är det sjukt svårt att övertyga honom om att du ska ha platsen istället för Mustafi, Ramsey, Iwobi eller vem det gäller.

Tottenham ser ut att vinna lätt mot Chelski. De gick ner på en 3/5 backslinje som varit Chelskis framgångsrecept. När fan gjorde Wenger en förändring i uppställning efter motstånd eller för att utveckla laget? Det händer aldrig! Sen vinner vi aldrig ligan el Cl under Wengers resterande tid heller

COYG

B-G
Bild för B-G

"Dad,how come Arsenal didn't win the league in 16/17"

"Well son, Giroud celebrated a goal for 7 seconds in January".

Twitter @grvdga

Pelle
Bild för Pelle
B-G wrote:
Pelle wrote:
B-G wrote:
Pelle wrote:
B-G wrote:

Bonus: Girouds målgest. The Scorpion :)

Helidiotisktnatt vara så egoistisk o fira sitt mål istället där att som en vinnarskalle ta bollen och springa till mittpunkten.

Det var väl andra som sprang? Tror knappast att det gjorde mycket på tiden till restart.

Edit. Japp.
Han sprang dessutom tillbaka först av alla i firarklungan :)

http://arsenalist.com/f/2016-17/bournemouth-vs-arsenal/goaaaal-olivier-g...
 

Hörru, kolla lite noggrannare så ser du att Oxen kommer med bollen i handen och ropar till honom, det är först då Giroud begriper och drar tillbaka.

Så, tycker du fortfarande han gör rätt och skall anses först ur firarklungan? Om du inte räknar enbart Gabriel och Giroud som en klunga...

Jag anser att dom 5-10 sekunderna det handlade om inte är något att hetsa upp sig över. Ja :)

Har jag ens sagt att det handlar om 10 sekunder, det är den mentala inställningen, han e nöjd med sitt mål och inte hungrig nog att hinna vinna matchen...

If it's too strong, then you're too weak!

Pelle
Bild för Pelle
B-G wrote:

"Dad,how come Arsenal didn't win the league in 16/17"

"Well son, Giroud celebrated a goal for 7 seconds in January".

Jösses du sätter eget bottenmärke i töntighet nu.

If it's too strong, then you're too weak!

Fredde
Bild för Fredde
B-G wrote:

"Dad,how come Arsenal didn't win the league in 16/17"

"Well son, Giroud celebrated a goal for 7 seconds in January".

Det handlar om signaler, Girouds firande visade att han var nöjd med 3-3.

You win some, you draw some

Pelle
Bild för Pelle
Freddee wrote:
B-G wrote:

"Dad,how come Arsenal didn't win the league in 16/17"

"Well son, Giroud celebrated a goal for 7 seconds in January".

Det handlar om signaler, Girouds firande visade att han var nöjd med 3-3.

Tack! Nån som begriper lite psykologi. 

If it's too strong, then you're too weak!

Andreas Näsström
Bild för Andreas Näsström

Gårdagen svider. Än mer faktiskt efter att Chelsea torskade och vi hade chans att ta in än mer. Nu får både City och Spurs husera ovanför oss istället. Jag vet inte om det är det faktumet eller hur själlöst vi spelade i ca 65 minuter som smärtar mest

Tomas Horvatic
Bild för Tomas Horvatic
Pelle wrote:
Freddee wrote:
B-G wrote:

"Dad,how come Arsenal didn't win the league in 16/17"

"Well son, Giroud celebrated a goal for 7 seconds in January".

Det handlar om signaler, Girouds firande visade att han var nöjd med 3-3.

Tack! Nån som begriper lite psykologi. 

Är denna diskusionen på riktigt? :) haha! 
Girouds firande visar att han var jäkligt nöjd att de inte förlorade. Tänk att vissa ska hitta fel i allt....

Om du inte kommer ihåg det har det aldrig hänt...

Glenn
Bild för Glenn
Tomas Horvatic wrote:
Pelle wrote:
Freddee wrote:
B-G wrote:

"Dad,how come Arsenal didn't win the league in 16/17"

"Well son, Giroud celebrated a goal for 7 seconds in January".

Det handlar om signaler, Girouds firande visade att han var nöjd med 3-3.

Tack! Nån som begriper lite psykologi. 

Är denna diskusionen på riktigt? :) haha! 
Girouds firande visar att han var jäkligt nöjd att de inte förlorade. Tänk att vissa ska hitta fel i allt....

tänk att vissa alltid ska hitta rätt i det som är fel 

COYG

Tomas Horvatic
Bild för Tomas Horvatic
Mickys wrote:
Tomas Horvatic wrote:
Pelle wrote:
Freddee wrote:
B-G wrote:

"Dad,how come Arsenal didn't win the league in 16/17"

"Well son, Giroud celebrated a goal for 7 seconds in January".

Det handlar om signaler, Girouds firande visade att han var nöjd med 3-3.

Tack! Nån som begriper lite psykologi. 

Är denna diskusionen på riktigt? :) haha! 
Girouds firande visar att han var jäkligt nöjd att de inte förlorade. Tänk att vissa ska hitta fel i allt....

tänk att vissa alltid ska hitta rätt i det som är fel 

:) En del av er är bra roliga!
Det Minsta problemet var hur Giroud firade!! Inte ens värt att nämna med tanke på hur jäkla illa spelet var!
Lägg fokus på saker som påverkar istället.. 

Om du inte kommer ihåg det har det aldrig hänt...

Jonas S
Bild för Jonas S

Jag kan förstå gnället runt Girouds spursfirande av ett kryss. Men jag håller med Tomas att det var en liten grej i sammanhanget. Jag tänker mest att det är lite typiskt Giroud att göra helt fel grej vid helt fel tillfälle. Han är lite naiv och taktlös sådär.

Heppe wrote:

Gårdagen svider. Än mer faktiskt efter att Chelsea torskade och vi hade chans att ta in än mer. Nu får både City och Spurs husera ovanför oss istället. Jag vet inte om det är det faktumet eller hur själlöst vi spelade i ca 65 minuter som smärtar mest

Själlöst är en bra beskrivning.

Men för mig sved det mer efter matchen mot City. Inför City-matchen tyckte jag vi fortfarande var med i racet. Inför matchen mot Bournemouth kände jag att vi redan hade tappat titelracet. Förmodligen så trodde inte heller spelarna på det längre. Därav den själlösa insatsen.

Be excited!

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt
Jonas S wrote:

Jag kan förstå gnället runt Girouds spursfirande av ett kryss. Men jag håller med Tomas att det var en liten grej i sammanhanget. Jag tänker mest att det är lite typiskt Giroud att göra helt fel grej vid helt fel tillfälle. Han är lite naiv och taktlös sådär.

Vi förlorade max tio sekunder på firandet, om ens det. Vi förlorade avsevärt mer på att Oliver inte lade till en halvminut för att Bornemouth gjorde ett byte på tilläggstid och att han dessutom blåste av innan de sex minuterna hade gått. Och som någon på twitter uttryckte det, Giroud borde inte ha firat så mycket men det var väl antagligen inte ens topp-100 av saker vi gjorde fel i matchen. Vi kan ju börja med att prata om Xhakas idiotiska tackling som gav Bournemouth straff, tex. Den ska han fan i mig ha en månads löneavdrag för, man lär sig ju för fanken när man är typ tolv bast att en spelare som är på väg i 190 knyck i riktning bort från mål ska man bara springa med och hålla koll på - inte sätta in en paniktackling i straffområdet.

Sekreterare Arsenal Sweden

Busch
Bild för Busch
Pelle wrote:
B-G wrote:

"Dad,how come Arsenal didn't win the league in 16/17"

"Well son, Giroud celebrated a goal for 7 seconds in January".

Jösses du sätter eget bottenmärke i töntighet nu.

Hahaha! Lugn Pelle, jag tror han var lite ironisk, hence the situationstecken ;)

B-G
Bild för B-G
Busch wrote:
Pelle wrote:
B-G wrote:

"Dad,how come Arsenal didn't win the league in 16/17"

"Well son, Giroud celebrated a goal for 7 seconds in January".

Jösses du sätter eget bottenmärke i töntighet nu.

Hahaha! Lugn Pelle, jag tror han var lite ironisk, hence the situationstecken ;)

Hahaha. Inga mer kommentarer i denna ickefråga :D

Twitter @grvdga

B-G
Bild för B-G
Lars Lundstedt wrote:
Jonas S wrote:

Jag kan förstå gnället runt Girouds spursfirande av ett kryss. Men jag håller med Tomas att det var en liten grej i sammanhanget. Jag tänker mest att det är lite typiskt Giroud att göra helt fel grej vid helt fel tillfälle. Han är lite naiv och taktlös sådär.

Vi förlorade max tio sekunder på firandet, om ens det. Vi förlorade avsevärt mer på att Oliver inte lade till en halvminut för att Bornemouth gjorde ett byte på tilläggstid och att han dessutom blåste av innan de sex minuterna hade gått. Och som någon på twitter uttryckte det, Giroud borde inte ha firat så mycket men det var väl antagligen inte ens topp-100 av saker vi gjorde fel i matchen. Vi kan ju börja med att prata om Xhakas idiotiska tackling som gav Bournemouth straff, tex. Den ska han fan i mig ha en månads löneavdrag för, man lär sig ju för fanken när man är typ tolv bast att en spelare som är på väg i 190 knyck i riktning bort från mål ska man bara springa med och hålla koll på - inte sätta in en paniktackling i straffområdet.

Ja, Xhaka alltså. Han har verkligen inte övertygat mig. Klart och tydligt måste han ju förstått att dom var inne i straffområdet. Riktigt hjärnsläpp Av honom. 

Twitter @grvdga

Jonas S
Bild för Jonas S
Lars Lundstedt wrote:
Jonas S wrote:

Jag kan förstå gnället runt Girouds spursfirande av ett kryss. Men jag håller med Tomas att det var en liten grej i sammanhanget. Jag tänker mest att det är lite typiskt Giroud att göra helt fel grej vid helt fel tillfälle. Han är lite naiv och taktlös sådär.

Vi förlorade max tio sekunder på firandet, om ens det. Vi förlorade avsevärt mer på att Oliver inte lade till en halvminut för att Bornemouth gjorde ett byte på tilläggstid och att han dessutom blåste av innan de sex minuterna hade gått. Och som någon på twitter uttryckte det, Giroud borde inte ha firat så mycket men det var väl antagligen inte ens topp-100 av saker vi gjorde fel i matchen. Vi kan ju börja med att prata om Xhakas idiotiska tackling som gav Bournemouth straff, tex. Den ska han fan i mig ha en månads löneavdrag för, man lär sig ju för fanken när man är typ tolv bast att en spelare som är på väg i 190 knyck i riktning bort från mål ska man bara springa med och hålla koll på - inte sätta in en paniktackling i straffområdet.

Ja vi hade satt oss i stora problem långt, långt innan Giroud firade sitt mål i några sekunder. De där situationerna i slutminuterna avgör inte den här matchen på något sätt. Sedan är det väl inte så smidigt att skryta om skorpionsparken efter just det där målet. Men man har ju sätt betydligt mycket värre saker på en fotbollsplan. Inte minst i den matchen.

Xhaka var en katastof. Det var en hel del svaga insatser från flera spelare. Bellerin som håller en väldigt stabil nivå var helt under isen t ex. Jag kan bara minnas att jag sett honom dålig i en enda match tidigare. Han hängde inte med alls vilket var väldigt oväntat. Cech hade kunnat gjort det betydligt bättre. Hela försvaret och mittfältet var märkligt bleka.

Be excited!

Sral
Bild för Sral

Stört ändå hur snabbt det kan vända i fotbollen. Efter Palace hyllade många Giroud, talade om hur viktig han är. Nu efter nästa match får han bära ett slags hundhuvud. Trots ett mål och två assists klagar man på honom.

Pelle
Bild för Pelle
Sral wrote:

Stört ändå hur snabbt det kan vända i fotbollen. Efter Palace hyllade många Giroud, talade om hur viktig han är. Nu efter nästa match får han bära ett slags hundhuvud. Trots ett mål och två assists klagar man på honom.

Gäller och skilja på saker, enligt mig var Giroud en av våra absolut "bästa" i förrgår på planen, men hans brist på vinnarskalle uppdagades vilket man reagerar på. Jag anser ju att vi har teknisk kompetens och bredd i truppen för att kunna vinna ligan men vi saknar vinnarskallar nog, vilket som sagt Oliver visade tydligt. Sällan man kan ge klara exempel på just sådant...

If it's too strong, then you're too weak!

Sral
Bild för Sral

Samtidigt, utan vinnarskallar hade vi kanske inte ens hämtat upp till 3-3, utan det hade blivit en storförlust? En upphämtning som Giroud hade stor del i...

Jepson
Bild för Jepson

Vi är hejdundrade bra på att överanalysera :)

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt

Det finns en annan aspekt på Girouds firande som jag inte har sett tas upp någonstans alls. Jag inte alls är säker på att det hade varit bättre att springa som en gnu upp till mittlinjen direkt, och detta av följande skäl:

1) Det är Bournemouth som ska göra avspark. Hade de gjort den snabbare om Giroud hade varit vid mittlinjen fem sekunder tidigare? Knappast. Varenda Bmth-spelare går av förklarliga skäl ytterst långsamt upp mot mittlinjen, och precis innan repriserna börjar syns också att när Giroud är i princip uppe vid mittlinjen så kommer bollen farande i hög fart (kolla när matchklockan står på 91:24, bollen susar förbi bakom Giroud som då är uppe höjd med mittcirkeln), dvs en hemmaspelare har sparkat iväg den in på vår planhalva. Avsparken görs under repriserna, men det är alltså högst sannolikt att vi inte tappade en enda sekund på firandet eftersom bollen inte ens låg på mittpunkten förrän Giroud hade hunnit tillbaka till egen planhalva.

Det är den rent praktiska delen av det hela, vilket sedan leder mig till

2) Att alla springer som idioter upp till mittcirkeln kanske kunde ha sparat tre-fyra sekunder i bästa fall. Men vad skapar man om man skäggar på allt man orkar och sedan ändå väntar på avsparken? Jo, stress. Är stress bra? Nej, i allmänhet inte. Det leder allt som oftast till vad vi såg under resten av tilläggstiden: mer eller mindre alla spelare är så inriktade på att anfalla så fort som möjligt att de glömde att vi måste försvara oss och det var ju Bournemouth som skapade chanser under resterande minuter. Hade det varit bättre att fira målet lite grann och sedan tänka "fan vad skönt, nu ser vi bara till att ta bollen så kommer vi att få chanser"? Jag skulle vilja hålla det för troligt. Visst, jag förstår tankarna om "vinnarskalle", men man kan trots allt också vilja för mycket. Bara för att man verkligen, verkligen vill vinna betyder inte det att man alltid maximerar sina chanser att vinna. Tvärtom kan en alltför intensiv vilja lika gärna fördunkla omdömet.

3) Dessutom stjäl Michael Oliver minst 30 sekunder av oss. Bournemouth gör ett byte som de börjar göra ett par sekunder innan 90.00 och fjärdedomaren håller exakt på 90.00 upp skylten med tilläggstiden sex minuter. Bollen är sedan inte i spel igen förrän 90.18, och därtill görs det alltså ett mål där hemmalaget sedan uppenbart försöker fördröja spelet (den ivägsparkade bollen), så där ska ett par sekunder till läggas på. Oliver blåser sedan av när klockan både i tv-rutan i tisdags och på Arsenal Player står på 95:55 så här är vi alltså uppe i gott och väl 30 sekunder och kanske till och med 40. Nej, jag skyller inte på domaren men vill man hitta en tidstjuv så är Oliver en mycket större syndare än vad Giroud var - om nu Giroud ens kostade oss någon tid, vill säga.

Sekreterare Arsenal Sweden

Sral
Bild för Sral

Sen kan man väl skylla på många, men Giroud? Han hade del i alla tre mål, och det var väl inte hans fel att släppte in tre? Xhaka och Bellerin bland annat, väl? Jag tror inte på att peka ut enskilda spelare eller aktioner och skylla på det, men om man nu ska göra det känns det lite orättvist att hänga ut Giroud...?

Fredde
Bild för Fredde

Jag skyller inte på Giroud alls, han var en nyckel till att vi vända och fick med en pinne i den här matchen, MoM utan tvekan. Men jag tycker firandet känns som att han är nöjd där med poängen man nu helt plötsligt "vunnit" trots att det finns tid kvar och motståndaren är en man mindre och vi är inne i ett flyt i matchen. Hans signaler säger att han är nöjd där och sen är en gammal klyscha att en hungrig spelare alltid är bättre än en nöjd spelare.

You win some, you draw some

Pelle
Bild för Pelle

Ingen har skyllt på att Giroud kostade oss tid, det var den mentala inställningen och inget annat.

Visst kan man ibland vilja för mycket så det blir fel,av den anledningen, men hellre att det blir fel av att man vill vinna för mycket än att det blir fel av att man inte vill tillräckligt om det nu skall bli fel.

Larra, du kan även se sekunderna innan 91,24 att både Monreal och Xhaka viftar på Giroud och Gabriel att skynda sig, så det var flera lagkamrater som reagerade på hans agerande.

Hade vi fått en snabbare avspark, det vet vi självklart inte, både Sanchez och Oxen rusar mot mål för att hämta bollen, hade Oxen inte behövt tänka på att ropa in Giroud, villet du tydligt ser 91,16 att han kommer o ropar med bollen i handen, så hade han med största sannolikhet sprungit raka vägen och lagt bollen på mittpunkten som alla brukar göra i den situationen, kanske... vi vet inte, eller hur? 

Stress kan vara enormt bra för att få ut de sista energidropparna, sådant är helt personligt hur man hanterar stress. Detta är spelare som ofta ställs i stressande och pressande situationer med enormt publiktryck att dom förmodligen hanterar stress bättre än vad vi andra gör. Oavsett är det helt personligt så att säga att det är till vår nackdel är inte alls säkert.

Oliver gör absolut fel som inte låter oss få en korrekt tilläggstid, men återigen handlar inte diskussionen om en tidsstjuv och de enstaka sekunderna utan helt om mental inställning och vinnarskalle.

If it's too strong, then you're too weak!

Sidor