Medlemmar: 8870 st.
Visa menyn

Bloggen jag egentligen inte orkar skriva

Malin Hägg
fre 30 maj 2014 kl 17:12

Egentligen skulle den här bloggen ha handlat om någonting helt annat. Jag har redan en blogg som är i princip redo att publiceras men så kom det någonting i mellan och helt plötsligt känns det inte så relevant längre.

Eller - det kommer nog att bli en blogg om det också, men en annan gång.

För under förmiddagen hände det någonting som gör att jag återigen sitter här och funderar på om det egentligen är värt det. Allting man gör, all tid man lägger ned, all skit man uthärdar.

Jag kan på en gång säga att den här bloggen inte kommer handla om Arsenal. Så är det vad du vill läsa är det bättre att komma tillbaka en annan dag.

Jag är, som många vet, en hyfsat aktiv Twittrare. Mina Twitterföljare består till stor del av fotbollsfolk - engagerade supportrar, bloggare, journalister, spelare osv. En majoritet av de jag följer är män, men jag vågar ändå påstå att jag har en ganska jämställd Twitter med många engagerade och duktiga fotbollstjejer på alla nivåer.

Det är därför föga förvånande att det tog hus i helvete tidigare i förmiddags då ett initiativ från Helsingborgs IF uppmärksammades. I ett försök att "locka fler kvinnor" till matcherna så erbjuder man en Ladies Special där man bland annat får "skönhetsrådgivning av stilexpert", "föreläsning om personlig stil" och "exklusiva goodiebags". Sen får biljett till matchen också och skjuts till arenan från det köpcentrum där eventet äger rum.

När jag läser det här känner jag mig utmattad.

Okej, den här gången är det en allsvensk klubb - men problemet är universellt. Problemet gäller alla länder, alla ligor och alla lag.

Och jag blir så trött.

Jag är så trött på att hela tiden återkomma till den här diskussionen - om att vara kvinna i fotbollsvärlden - men det här är min vardag och därför kan jag inte låta det här passera utan att än en gång försöka nöta in fakta i huvudet på alla dessa män som verkar ha så svårt att få ihop ekvationen fotboll och tjejer.

Det borde inte vara så jävla svårt.

I och med ett sånt här event befäster man fördomarna att tjejer inte har ett grundläggande fotbollsintresse. Det vill säga - kärleken för laget och sporten i sig är inte tillräckligt för att locka dem till arenan. Istället måste man locka med någonting annat också. Typ kläder och smink och sånt som tjejer gillar.

Men som sagt - det här är inte ett enstaka klubbproblem. Det här är bara en symptom på någonting som går mycket, mycket djupare än så. Nämligen att kvinnor är i fotbollsvärlden på undantag - lite vid sidan av.

Vårt eget kära Arsenal är ett lysande exempel på detta - med sina "flygvärdinnor" som står uppställda som små dockor vid spelaringången när lagen kliver in på planen. En sponsorgrej - javisst - men oerhört löjlig och pinsam. Och ännu en sådan sak som får mig att haja till och bli lite obekväm.

Jag vet inte hur många gånger jag har träffat folk som slänger ur sig saker som "Oj, du vet ju faktiskt vad du pratar om", "Du kan ju till och med mer fotboll än många killar jag känner", "höhö, vem är du här med då?" eller liknande varianter med samma mening. Alltså: Du är tjej - därför trodde jag inte att du var intresserad av fotboll på riktigt.

Jag fattar att man säger den typen av saker i ett försök att uppmuntra eller som en komplimang. Men det spelar faktiskt ingen roll. Ibland vore det så jävla najs att inte vara fotbollsintresserad tjej utan bara vara fotbollsintresserad. Punkt.

Men det går inte att komma ifrån. Man är hela tiden i första hand tjej. I andra hand fotbollssupporter.

Jag har tappat räkningen på de gånger jag hört saker som "Jo, alltså, det hade varit intressant att ha med dig, men vi hade en tjej i panelen/podden/programmet förra veckan såatteh…en annan gång kanske".

Mmhm. För alla tjejer har samma åsikter och tycker lika om allt. Men män kan man ha vecka ut och vecka in. Gärna samma män också. Man vill ju inte röra om för mycket i grytan.

Man får helt enkelt nog ibland. När alla de här sakerna läggs på varandra tills det blir svårt att andas, då måste man skrika lite för att orka kämpa vidare. Men inte ens det kan man göra ifred.

Efter att jag, och många andra, skrev på Twitter angående HIF:s snedtramp var det många som påpekade att vi som klagade borde ta det lite lugnt. Slappna av lite, liksom, det här var väl inte så farligt. Det här är ju ingenting mot de verkliga problemen inom fotbollen.

(Inte alls) förvånande var att det bara var snubbar som tyckte att vi överdrev och borde lugna oss lite. Det var bara killar som inte tyckte att det här var så allvarligt. Som tyckte att vi borde fokusera på andra problem. På större problem. Men såhär:

Jag andas och lever fotboll. Fotbollen är en (ohälsosamt) stor del av mitt liv. Jag lägger ned timmar på fotbollen varje vecka. Antagligen dagar om man skulle slå ihop all tid.

Det här är ett stort problem. Det är ett massivt problem för oss som hela tiden utsätts för det. För mig är det faktiskt ett av de allra största problemen. Och som en del av den strukturen som uppehållet det problemet har man aldrig någonsin tolkningsföreträde före hur de som utsätts för det upplever en situation.

Alla tjejer som gillar fotboll är inte likadana. Jag är tjej. Jag gillar att dricka öl och kolla fotboll. Jag älskar att shoppa men är ganska dålig på det. Jag sminkar mig typ på samma sätt nu som när jag lärde mig sminka mig när jag var tolv. Jag fattar offsideregeln (vilket är ett upp på många linjedomare). Jag har åsikter som rör spelsystem, spelarköp och klubbuttalanden. Jag har också åsikter om vem som är ligans snyggaste spelare (Ramsey), huruvida Torres borde klippa sig (nej) eller vilken WAG jag tycker verkar trevligast (Claire Koscielny är en favorit).

Det ena måste inte utesluta det andra. Men bara för att jag sminkar mig och gillar att shoppa så betyder inte det att jag vill göra dessa saker i samband med fotbollen. Det har faktiskt ingenting med mitt fotbollsintresse att göra. För – hör och häpna – där är det faktiskt bara fotbollen som betyder någonting.

Jag vet inte om det hjälper att skriva sådana här blogginlägg. Förutom att jag själv mår bättre ett tag, glömmer bort, sopar under mattan och fokuserar på det som är kul med fotbollen igen. Fram tills att nästa lag gör bort sig och allting börjar om igen.

För jag har svårt att tänka mig att det här var sista gången. I väntan på nästa klavertramp tänkte jag i alla fall bjuda alla fotbollsklubbar i världen på två små tips. Helt gratis:

1. Fotbollsintressade tjejer lockar man på exakt samma sätt som man lockar fotbollsintresserade killar - genom fotbollen.

2. Vill ni ha fler tjejer på era fotbollsmatcher? Börja med att tilltala dem med respekt och utifrån deras fotbollsintresse så ska ni se att det händer saker.

Helt galna idéer, jag vet, men de kanske funkar.

Varsegoda.

Kommentarer

Bild för Joakim Apell

+1

För övrigt anser jag att White Hart Lane bör förstöras.

Bild för Malin Hägg

Tack <3

Ordförande

Bild för Martin Palmér

Den stora frågan blir så klart, är det verkligen nåt du utsätts för i just det här specifika fallet? Riktar sig verkligen HIF:s evenmang till redan fotbollsintresserade tjejer? Är tanken att det är HIF fans som ska gå på det? Är det det så är de så klart uppåt väggarna snett på det. Men om tanken är att locka tjejer som idag inte har ett fotbollsintresse att komma till en match och kanske få några av dem intresserade av sporten så ser jag inte problemet. Att få dit de tjejerna kan ju omöjligt ske genom att, som du föreslår, tilltala dem utifrån deras fotbollsintresse då de inte har det än utan man vill väcka det.

Om kvinnliga fans tilltalas annorlunda är det så klart inte bra, som tex City's sida med bantningstips och recept. Men jag tror inte det är vad det här handlar om, jag tror det handlar om att nå en annan målgrupp än de som är så fanatiska som du. Det finns nog en hel del tjejer där ute med intressen som passar evenemanget och som skulle kunna gilla fotboll. Varför inte försöka nå dem genom sitt intresse för att väcka ett nytt?

Bild för Malin Hägg

Okej, det har tagit lite tid, men bättre sent än aldrig osv :)

Jag förstår dina invändningar och du är inte ensam med dem men jag tycker inte ditt redonemang håller riktigt hela vägen. Jag ska försöka förklara varför.

För det första vänder jag mig mot frågan om det här verkligen är något jag utsätts för. Spelar det någon roll? Kan vi bara bry oss om saker som vi får uppleva i första hand? För i sådana fall blir det ju en konstig värld. Dessutom kanske inte just det här exemplet är något jag "utsätts för", men det är en symptom av en större fråga som drabbar mig varenda dag.

De säger faktiskt att evenemanget riktar sig till ALLA tjejer, men självklart har du en poäng i att de tjejerna som är riktigt fotbollsintresserade inte är den huvudsakliga målgruppen här. Det beror ju mest på att de inte behöver några extra dragplåster till matcherna. Men det gör inte problemet mindre.

Du pratar om att det riktar sig till andra tjejer (utan fotbollsintresse) och att detta ska vara en inkörsport till fotbollen. Men alltså. Hur? Jag ser två stora problem:

1. Det allra största och tröttsammaste problemet är såklart att det har suttit en grupp med människor och tänkt "okej, vi vill nå ut till kvinnor, hur gör vi det? Ja! Smink och mode och sånt gillar de ju, har jag hört." Det är så jävla uttjatat och tråkigt och könsstereotypist. Finns det kvinnor som gillar detta? Absolut. Finns det kvinnor som inte är det minsta intresserade? Absolut. Jag tycker man kan kräva av folk att tänka lite utanför boxen och inte bara ta första bästa gamla tråkiga uttjatade stereotyp.

2. Vad i smink och modeföreläsning och stilrådgivning lär de här kvinnorna/tjejerna någonting om fotboll? På vilket sätt ska de få en chans att bygga en kärlek till sporten? Jag ser inte något sätt som ett sådant här event lockar fler tjejer till FOTBOLLEN vilket ju ändå måste antas vara poängen? Ska man "hitta kvinnliga fans" så måste man väl ändå har någonting fotbollsrelaterat med i paketet mer än att man får en biljett till en match? Annars får man ju bara totalt ointresserade människor, som vill åt själva "eventet", som går på en match och sedan aldrig sätter sin fot på Olympia igen. Vad tjänar man på det? Det är väl bättre att försöka utöka sin fanbase genom att ge dem en FOTBOLLSUPPLEVELSE? 

Jag vänder mig mot hela konceptet att enda sättet att nå tjejer är att förtäcka fotbollen och gömma det bakom någonting annat. För fotbollen är inte tillräckligt. Man litar helt enkelt inte på sin produkt. 

Nej, ska det vara en långsiktig satsning så måste man ändå bygga den runt fotbollen. Annars blir det bara en engångssatsning och många av de här tjejerna kommer antagligen inte gå på en till match. Och när det sedan utvärderas så blir slutsatsen att "tjejer är inte intresserade av fotboll även när vi försöker locka hit dem!" även fast man kanske borde ifrågasätta HUR man försöker locka dit dem istället.

Ordförande

Bild för Martin Palmér

1. är så klart svårt att säga något om. Jag tror nog att om man gör en undersökning så är nog målgruppen modeintresserade tjejer större än målgruppen fotbollsintresserade. Att marknadsföra brett görs då rimligen bäst mot den största målgruppen. Sen om en mindre målgrupp känner att de inte passar in på den marknadsföringen så är det väl bara att strunta i den, den är inte riktad till dig. Hade det varit nåt event på arenan, typ en womens corner med sminkhörna hade jag förstått det mer. Men nu blir det ju som att bli irriterade på att de marknadsför, vad vet jag ett TV-program som jag inte gillar mot alla killar, jag kan helt enkelt inte känna mig upprörd över det. Det ligger väl kanske i hur jag är som person men jag ser inte varför man ska bli upprörd av att stereotyper fungerar i markndasföring.

2. Det har så klart inget med fotbollen att göra alls vilket nog är hela tanken bakom det. Locka de som inte skulle komma med bara fotbollen som lockbete. Det är inte sminket som ska få dem att bygga kärleken till fotbollen, det är fotbollen efter eventet som ska göra det. Jag skulle säga att det är en ganska vanlig taktik att bygga in det man vill sälja i intressen folk redan har, på så vis når man potentiella kunder man aldrig skulle nå om man bara höll sig strikt till sitt område. Jag vet många som gått på idrott av helt andra anledningar än just indrotten och sen fastnat för den. Så att det inte tjänar nåt till att få det på förhand ointresserade personer ger jag inte mycket för.

Men visst finns det stora saker att ta tag i och det finns säkert en marknad för rent fotbollsrelaterade event för tjejer. Det behövs insatser tidigare för att skapa ett intresse i unga år. Men det ena utesluter inte det andra. 

Du säger att de inte litar på sin produkt. Men de marknadsför säkerligen sina matcher som bara matcher i alla möjliga mediala plattformar och om de fortfarande känner att de inte har tillräckligt med kvinnor, att det finns stor utvecklingspotential bland dem, så räcker uppenbarligen inte fotbollen för att få dit nya tjejer. Hade den gjort de hade de redan varit där, sen beror väl det på förväntingar och strukturer som påverkar dem tidigt i livet, att de inte ska tycka om sport. Men oavsett anledning innebär ju det att de måste nås på annat sätt. För finns det de som kunde fått ett stort intresse om det väckts tidigt och som skulle gått utan sminkevent så måste ju de kvinnorna finnas någonstans där ute. Så varför inte nå dem genom andra saker än fotbollen och när man nått dem försöka få dem att få upp ögonen för sporten. Och då varför inte nå dem genom event som sannolikt når flest samtidigt?

Bild för Malin Hägg

1. Jag håller inte med. Jag tror att vi har en fundamental olika syn på det här helt enkelt. JAg tycker inte alls att det bara är att strunta i om det inte riktas till mig. Jag tycker faktiskt att alla företag har ett ansvar att inte sprida könsstereotyper. Och jag tycker "det funkar ju" är en värdelös ursäkt. Det finns mycket som funkar men det betyder inte att det inte kan bli bättre! Om vi aldrig strävar för att förbättra saker och ting skulle ju hela samhället stå och stampa.

2. Jag tror inte att gå på en match efter en sminkevent gör någon mer intresserad av fotbollen. Jag köper det helt enkelt inte. Jag fattar verkligen inte varför man ska sälja fotbollen med smink. Det borde finnas en mycket mer tydlig koppling till sporten.

Som jag var inne på här nedan så tycker jag att det här inte är ett seriöst sätt att "locka fler tjejer". Istället för att göra ett event som inte är ordentligt genomtänkt (vilket jag baserar på att eventet slår så himla fel) så bör man se på VARFÖR det är så få tjejer på matcherna. Vad är det som gör att man inte känner sig välkommen? Att det bara beror på ointresse köper jag inte då jag vet flera tjejer som har ett intresse, men som avstår från att gå av olika anledningar. Det är ju ett mer seriöst sätt att närma sig problemet.

Sedan kan det också vara så att du inte ser det som ett stort problem för att du inte utsätts för det. Bara för att det inte är någonting som du påverkas av så betyder det faktiskt inte att det inte är ett problem. Det är bra att komma ihåg det ibland.

Ordförande

Bild för Martin Palmér

1. Visst finns det ett ansvar att förbättra situationen, men jag vidhåller nog att marknadsföring ska göras efter hur verkligheten ser ut, inte hur vi vill att den ska se ut.

Vet du verkligen att det slår fel? Visst är det uppenbart att tjejerna i fotbollsvärlden har reagerat negativt, men givet att de inte är målgruppen så säger det inte nåt om hur eventet slagit.

För mig handlar det inte om storleken på problemet utan om det här faktiskt är en del av problemet. Event som riktas till de som inte är rena fotbollstjejer kan jag inte se som en del av problemet för fotbollstjejer.

Bild för Malin Hägg

Som jag sa - jag håller inte med. Att hela tiden skylla på att "det är så det ser ut" gör inte att man kan komma undan med vad som helst. Jag har ännu inte mött någon (fotbollsintresserad eller inte fotbollsintresserad) som tyckt detta varit en bra idé. De fotbollsintresserade tjejerna är ointresserade av uppenbara anledningar och de som inte bryr sig om fotboll är inte heller intresserade. Som jag sa tidigare - varför skulle de vilja göra en sådan här sak som slutar med fotboll om man är helt ointresserad av fotboll? Bättre att gå på ett event som fokuserar på det som de faktiskt är intresserade av.

Och jag kan tala om att det ÄR en del av problemet. Så slipper du fundera mer på det.

Ordförande

Bild för MikeR

Tanken är att de tjejer som gillar forboll skall behandlas på samma sätt som killarna, att locka folk att gilla fotboll är iaf inte min stil, de som är här och nu och älskar fotboll ska få samma behandling oavsett kön. härkomst mm. Bra inlägg Malin och jag fattar vilken jäkla soppa det måste vara att vara verksam i denna gubbsport ;)

I'll answer to nobody !!

Bild för Malin Hägg

Det är ingen lätt fråga det här med hur man ska locka folk till matcherna, men det gäller ju alla typer av människor. De flesta allsvenska klubbarna behöver ju mer publik generellt. Jag tror på att klubben ska jobba långsiktigt när det gäller att locka publik och det här är enormt kortsiktigt.

Ordförande

Bild för Andreas Andersson

Det är lika tråkigt varje dag. Men de försöker, men på HELT fel sätt. Det är ju uppenbart att de suttit ner, förlagsvis en "arbetsgrupp" beståendes av män och spånat fram denna ide. Att de inte kunde bolla denna iden med någon kvinna med fotbollsintresse är ju helt tokigt. 

Tyvärr kommer det hända igen men jag hoppas att det blir längre och längre mellan dessa lågvattenmärken. Och tillslut så kanske folk inser fakta och lär sig.

Styrelseledamot & webansvarig

Bild för Malin Hägg

Ja, de försöker, men ibland räcker det faktiskt inte. Man kan inte bara säga "ja, men vi provade i alla fall" och sedan avskriva sig allt ansvar. Det här är bara en så genomtrött idé rent generellt.

Ordförande

Bild för Lars Lundstedt

Vill ni ha fler tjejer på era fotbollsmatcher? Börja med att tilltala dem med respekt och utifrån deras fotbollsintresse så ska ni se att det händer saker.

Man kan ju tycka att det borde vara rätt en uppenbar strategi, men bevisligen inte.

Sekreterare Arsenal Sweden

Bild för Le Professeur

Det måste finnas möjligheter att också vända sig till människor som inte redan har ett fotbollsintresse.

She said, "It's for the Arsenal and we're going to Wembley!" Wembley, Wembley...! We are the famous Arsenal and we're going to Wembley!

Bild för Malin Hägg

Absolut! Men det går att göras på mycket, mycket bättre sätt än det här. Jag tycker att HIF skjuter sig själva i foten i och med det här - speciellt med tanke på hur den feministiska debatten går i landet just nu. Inser man inte det så bevisar det bara hur totalt omedveten om verkligheten man faktiskt är.

Ordförande

Bild för Le Professeur

Jag förstår inte grejen faktiskt. Det här är ren marknadsföring, i det här fallet riktat mot en särskild målgrupp - modeintresserade tjejer. Det hade lika gärna kunnat vara en kampanj som innehöll en heldag med fotboll och hästar för travintressade gubbar i 70-årsåldern (om man hade viljat rikta in sig på den målgruppen).

Jag tycker nog mest synd om Ladies HIF som får en massa skit för en årlig happening där mode och shopping kombineras med fotboll. Det är lite märkligt för mig hur det kan vara kontroversiellt att göra något sådant år 2014. Varför ska bara fotbollsintresserade tjejer kunna gå på fotboll?

Edit: Sedan förstår jag också HIF kunde ha varit smartare och undvikt stereotypen med skönhetsrådgivning, den är såklart väldigt onödig.

She said, "It's for the Arsenal and we're going to Wembley!" Wembley, Wembley...! We are the famous Arsenal and we're going to Wembley!

Bild för Lars Lundstedt

Professorn: vet inte om du har läst vad som står på HeIF:s hemsida, men där står det "alla tjejer", inte "modeintresserade tjejer". Det är en rätt stor skillnad. Och de skulle aldrig ha skrivit "för alla killar" om det hade varit en trav- och fotbollskväll. Då hade det med all säkerhet bara hetat just "trav- och fotbollskväll".

Sekreterare Arsenal Sweden

Bild för Malin Hägg

(Jag hade precis skrivit ett jättebra svar och så blev jag utslängd och kommentaren försvann :( Men jag försöker igen)

Jag har skrivit ett långt inlägg här ovan (som svar till Martin) om varför jag tycker att det är fel sätt att marknadsföra en klubb och jag försöka att inte upprepa mig för mycket. Men alltså: för det första kan man inte bara säga att det är marknadsföring och förvänta sig att det på något vis ska ursäkta det man håller på med. Även med marknadsföring har man faktiskt ett ansvar att tänka ett steg längre och fråga sig om det är BRA marknadsföring eller inte. Det här är det inte. Det skulle inte heller ett event för 70-åriga gubbar med travintresse vara.

Om man ska bygga en långsiktig satsning för att få fler tjejer till HIF:s matcher så finns det andra målgrupper man borde sikta in sig på först. Man kanske ska ställa sig frågan varför det finns så många intresserade tjejer som inte tar sig till matcherna? Vad beror det på? Man kanske ska titta på och rikta in sig på alla dessa tjejer som har en nyfikenhet när det kommer till sport genrellt och fotboll i stort och visa dem varför just HIF är rätt klubb att följa. Men kanske ska se vad det är som gör att tjejer inte känner sig välkomna inom fotbollsvärlden och så börjar man DÄR istället för att göra ett event för modeintresserade tjejer som skiter i fotbollen.

Det finns ju massa liknande event där man inte behöver gå på fotboll efteråt, varför skulle man då (som totalt ointresserad av fotboll) välja just HIF:s event? 

Att titta på bakomliggande orsaker och strukturer är såklart ett mycket svårare och större jobb än att bara ordna en skönhetsrådgivning - men ett jobb som kommer vara SÅ värt det när man gjort det. Det här blir bara en meningslös punktmarkering som i slutändan inte leder till mer publik ändå. För man säljer in det på fel sätt. Ge dem en fotbollsupplevelse istället.

Ordförande

Bild för MikeR

Det jag inte fattar är varför man ska "locka" folk att se på fotboll....gör det bekvämt för dem som VILL se fotbollen och låt resten ligga på skönhetssalongen med gurkor på ögonen, oavsett kön

I'll answer to nobody !!

Bild för Martin Palmér

Det är väl självklart att man vill locka mer folk. Mer folk har massor av fördelar. Mer intänkter som leder till bättre potential att få in bättre spelare. Mer folk leder till mer stämmning på arenan. Att det finns intresserade är hela grunden i fotbollsklubbarnas ekonomi och desto fler de är desto bättre ekonomi. Att ha många fans är helt avgörande för att kunna konkurrera. Så frågan borde istället vara varför i hela friden skulle man inte vilja locka folk?

Bild för Malin Hägg

Klart man vill locka folk men återigen - man gör det på fel sätt! Ingen tjej kommer bli mer intresserad av fotboll för att hon får lära sig hur man sminkar sig. Jag ser inte sambandet? Varför gör man inte fotbollsupplevelse för att locka publik?

Ordförande

Bild för Martin Palmér

Det är ju här felet ligger. Vem har sagt att sminkningen ska bidra till fotbollsintresset? Det är ju som när klubbar står på marknader och lockar barn att testa deras sport med hjälp av gratis korv till exempel. Tror inte nån skulle säga "Hur ska korven göra att de börjar gilla sporten?"

Bild för Malin Hägg

Att bjuda folk på korv är inte att låsa fast dem i tröttsamma stereotyper. För det första. För det andra så har jag redan förklarat varför det är ett problem flera gånger. Om du inte tycker att det är ett problem så får det stå för dig, men du har inte tolkningsföreträde i det här fallet.

Ordförande

Bild för Martin Palmér

Korvexemplet har inte med stereotyper att göra. Det var ett svar på ditt ifrågasättande av hur sminket skulle bidra till fotbollsintresset. Dvs. inte alls, det är en form av icebreaker och måste ses som det. Att påstå att de tror att sminket ska få dem mer intresserade är ju bara fantigt

Bild för Malin Hägg

Jag har egentligen inte så stort problem med att vi tycker fundamentalt olika i det här, men det frustrerar mig något enormt att du inte kan erkänna att det är ett problem. Det gör att jag inte tror att vi kommer komma någonstans i den här diskussionen. Det är värt att säga igen: Bara för att du inte ser det som ett problem så betyder det inte att det inte är ett problem. Det här ÄR ett problem. Det kan du liksom inte ändra på, även om du inte håller med om problembeskrivningen. Återigen - här har du inte tolkningsföreträde.

Ordförande

Bild för Martin Palmér

Jag har ju sagt 1000 gånger att det finns ett problem. Men att det finns ett problem betyder inte att alla event du stör dig på är en del av problemet. Är den skillnaden så svår att förstå?`

I övrigt uppskattar jag inte när du lägger ord i munnen på mig. Hitta ett ställe där jag säger att det inte finns en problematik jring fotboll och tjejer så kan jag börja ta din kritik mot mig på allvar.

Att tro att man har tolkningsföreträde eller vet bättre för att man drabbas av problemet är arrogant och kontraproduktivt. Redan där skapar du en vi mot dem mentalitet. Och det kan ju omöjligt vara positivt. Allt det här handlar om åsikter, men på nåt vis tror du att du sitter med facit.

Bild för Malin Hägg

Nja, nu tror jag att vi pratar om varandra. Jag uppfattar absolut att du också tycker det finns ett problem men där våra meningar går isär är huruvida detta specifika är en del av problemet. Du tycker inte det. Jag tycker det absolut. Och det jag menar är att det kan vara svårt att se sambandet då man inte är en av dem som ständigt utsätts. Jag menar bara att vi har olika utgångspunkter vilket kan påverka hur vi ser situationen.

Och jag håller inte med om det sista du skriver. Att tro/tycka att man vet bättre är inte samma sak som tolkningsföreträde. Det jag menar är, återigen, att vi kommer från två vitt skillda bakgrunder här. Och jag håller ändå fast vid att man har tolkningsföreträde som den som är utsatt för någonting, oavsett om det handlar om sexism eller rasism eller någonting annat. Saker kan vara sexistiska utan att meningen är att det ska vara sexistiskt. Det betyder inte att den/dem som gör/säger det ÄR sexistiska men det de ger uttryck för kan fortfarande vara det. Och om det uppfattas som sexistiskt så tycker jag att man ska kunna ta det till sig istället för att skjuta det ifrån sig. Det handlar om att kunna ta ett steg tillbaka och se hur allting hänger ihop också - och för mig råder det ingen som helst tvekan om att allt detta är delar av samma problem eftersom att jag möter exakt samma sak i princip varenda dag. 

(Obs, säger alltså inte att du har något ansvar för det här eventet vilket ju vore galet. Fortsätter bara resonemanget.)

Ordförande

Bild för Martin Palmér

Korvexemplet har inte med stereotyper att göra. Det var ett svar på ditt ifrågasättande av hur sminket skulle bidra till fotbollsintresset. Dvs. inte alls, det är en form av icebreaker och måste ses som det. Att påstå att de tror att sminket ska få dem mer intresserade är ju bara fantigt

Bild för MikeR

Troligen för att de inte stannar inom sporten om det inte finns något intresse för den, jag tror mera på att göra den änny bredare nå ut till flera och odla intresset genom det sportsliga tidigt. Att skapa ett intresse som inte finns tror jag har marginell effekt och blir mest bara löjligt som i detta fall

I'll answer to nobody !!

Bild för Martin Palmér

Att nå ut tidigt utesluter ju inte på något vis att även försöka nå ut senare. Snick snack att man inte kan skapa intresse hos folk senare i livet. 

Bild för Koolner77

Tänkte precis som Palmér,  det är nog i första hand riktigat till dem som inte är fotbollsintresserade, och således inte alls en dum idé! 

Du har ingen jävla aning. Stöd klubben.

Bild för Lars Lundstedt

Koolner, om de tänker sig nå de som inte är fotbollsintresserade, varför skriver de då "alla tjejer" när de vill locka till sin smink- och modebaluns?

Sekreterare Arsenal Sweden

Bild för Martin Palmér

För att alla tjejer är välkomna oavsett intresse? Vore ju oerhört dumt att begränsa sig genom att bara välkomna vissa

Bild för Malin Hägg

Men alltså allvarligt nu, Martin. Det är ju precis det de gör redan? De har ju redan satt agendan för hela kvällen. De har ju redan begränsat sig något enormt. De har ju redan valt bort precis ALLA tjejer som inte gillar smink o mode. Och det är väldigt många faktiskt.

Ordförande

Bild för Martin Palmér

Man kan självklart inte sätta en agenda som passar alla. Men när agendan är satt varför ska man då ytterliggare stänga ute folk som kanske tycker den inte passar perfekt men ändå är ok. De skulle kanske inte komma om det stod "modeintresserade tjejer" istället för alla tjejer. Nu är alla som vill välkomna

Bild för Malin Hägg

Det är en satsning för att locka mer folk till matcherna. Det här är en punktmarkering som lockar några få personer som går på en match - och sedan aldrig sätter sin fot på Olympia igen. Det här är ett event som upprätthåller könsnormer och är så sjukt jävla tröttsamt stereotypt och därigenom utestänger man en stor del av de potentiella målgruppen. Således är det en värdelös idé!

Ordförande

Bild för Martin Palmér

Hur kan du med någon som helst säkerthet säga att det dels är bara några få och att de aldrig kommer komma tillbaka. Har du någon som helst grund för det påståendet?

Bild för MikeR

Spelar väl ingen roll hur många som det handlar om Martin, det är ju sättet att locka människor som man inte vill ha könsstyrt. Jag iaf vill ha folk som gillar fotboll för fotbollens skull sen spelar kön, färg, vikt bla bla ingen roll, locka folk med sånt som fotbollen till och jag ska applådera det...jävla tur jag inte är tjej i den sporten skulle va arg typ hela tiden....

I'll answer to nobody !!

Bild för Martin Palmér

Så folk som går dit och betalar inträde för annat än fotbollen är alltså inte välkomna? Smalt synsätt sa Bull

I övrigt är det rätt uppenbart för alla tror jag att olika marknadsföring fungerar olika bra på män och kvinnor. Det är den verklighet vi måste förhållas oss till när det gäller marknadsföring. Klart man kan marknadsföra efter något slags utopia om man vill det men då lär man inte få speciellt bra resultat.

Bild för Malin Hägg

Eller så tar man sitt ansvar och marknadsför brett och på ett sätt som bryter könsnormer. Verkligheten förändras. Viss reklam som fungerade på 50-talet är otänkbar idag. Det krävs att organisationer tar sitt ansvar. En fotbollsklubb som ska vara inkluderande och öppna för alla har ett ansvar att tänka normkritiskt och utmana alla slags stereotyper.

Ordförande

Bild för Martin Palmér

Alla företags första ansvar är att vara ekonomiskt hållbara, således vore det oansvarigt att marknadsföra på ett ineffektivt sätt

Bild för Malin Hägg

Så att så länge ett företag tjänar pengar så har det inget som helst moraliskt ansvar?

Ordförande

Bild för Martin Palmér

Alla företags första ansvar är att vara ekonomiskt hållbara, således vore det oansvarigt att marknadsföra på ett ineffektivt sätt

Bild för Martin Palmér

...

Bild för Kaj Poikela

Tycker att det är bra att såna här frågor lyfts. Tänker tyvärr inte själv alltid på att vissa saker kan kännas irriterande (eller diskriminerande) för vissa, men varje gång någon lyfter en fråga av det här slaget blir jag lite mer PK, eftersom man får tänka ett extra varv.
Och PK är en bra uppfinning. En av de bästa, om ni frågar mig. Det får folk att börja uppföra sig vettigt mot folk.

Bild för Malin Hägg

Jag håller med! Det behövs att man hela tiden ifrågasätter olika "självklarheter". Att bara acceptera dem för att "det är så det är" för aldrig samhället framåt. Vi utvecklas ständigt, hela tiden, och det är vårt ansvar som medmänniskor att vara en del av den utvecklingen. Tycker jag.

Ordförande

Bild för Kaj Poikela

I just det här fallet är jag lite kluven. Jag köper att man kan se det som att HIF mer eller mindre dumförklarar tjejer. Och jag skulle avrått till kampanjen om jag satt i deras styrelse. Men jag fattar ju Martins tankar om riktad marknadsföring och köper även det. Drar man det till sin spets så är det i stort sett samma princip som när jag gör något på jobbet som riktar sig till barnfamiljer där vi lite lagom stereotypt erbjuder några gratisballonger eller något liknande.
Samtidigt skulle jag nog bli lite kränkt (innerst inne) om säg Globen skulle rikta en kampanj mot oss finnar och erbjuda ett par glas ren Koskenkorva till alla som kommer till ett evenemang och kan uttala "jääkiekon maailmanmestarit" på ett korrekt sätt. Jag skulle naturligtvis gå dit! Men det skulle inte kännas helt kosher när man vaknar...

Hur som helst, bortsett från vad som händer på nätet så blir reklamen mer PK hela tiden, även om den är riktad. Det är inte ofta man ser bikinitjejer ligga på motorhuvarna längre i annonser för bilfälgar. 

Bild för Malin Hägg

Men det är lite det här jag menar. Det finns viss typ av reklam och marknadsföring som är så utbredd att folk inte ifrågasätter. Inte för att det inte är ett problem - utan snarare för att man bara har blivit hemmablind.

Jag tror helt enkelt att det här är HELT fel väg att gå om man nu vill ha "fler tjejer" på fotbollsarenorna. Problemet är större. Det handlar om varför tjejer inte känner sig välkomna på fotbollsarenorna runt om i landet. INGA goodie bags kommer att hjälpa om man som tjej känner sig ovälkommen på matcherna. Att tro det är bara pinsamt och totalt verklighetsfrånvänt.

Ordförande