Medlemmar: 8813 st.
Visa menyn

Arsenal - Man U 4/10-15 17.00

331 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Zille
Bild för Zille

Extremt bra första halvlek idag! Framförallt första 25 minuterna. Omöjligt att försvara sig mot den farten och skickligheten. Det var fantastiskt roligt att se. 

Andra halvlek flöt ju på och vi kontrollerade matchen och United skapade inte mycket utan rullade mest boll utan resultat.

Alla spelare i laget levrerade verkligen idag! Sanchez var magisk, Cazorla var otrligt bra och Özil var på det där humöret när han visar att han är en av världens allra bästa spelare på den positionen. Försvaret såg också stabilt ut! Jag tycker att Monreal och Bellerin båda har växt riktigt mycket och tillför en hel del i både offensiv och defensiv. Klart bästa insatsen såhär långt på säsongen.

Jag är helt klart lite orolig för Alexis och hans skada eller vad det nu var. Förhoppningsvis är han bara lite mör och det är inget allvarligt.

Sral
Bild för Sral
Österman wrote:

Jag är så glad att jag inte ens kan komma på något att håna Unitedkompisarna med... Svävar på moln !

Det va liksom avgjort innan LvG hann kamma luggen till vänster...Vad hände ?

Sanchez, Özil och Walcott va på spelhumör !!! (Jag vill inte ens säga att jag skrev innan matchen att just dom 3 skulle ha lekstuga)
Ooops jag sa det :D

Satt på O`Learys med min fina Cechhjälm och en storlek för liten Arsenaltröja och mådde mumma, Unitedpolaren brevid.... inte lika glad :D

2minuter innan matchstart sa han "jag måste spela på Unitedseger, ni har 1 seger på senaste 14 matcherna, finns ingenting som talar för er, ni är sämst i toppmatcherna".

21minuter senare gick han och beställde 2 öl till sig själv, jag satt kvar med ett sånt där irriterande fult flin som inte gick att ta bort hahaaha..
Den ghettoafrikanska biffen till höger om mig med Unitedkeps tittade väldigt arg på mig, jag svara med att kyssa klubbmärket på bröstet och drog flinet upp till öronen ! (Tänk den bilden framför er med hjälmen på) :D

Walcott, VILKEN kämparinsats !!!
Özil, vilken magi han fick ut av fötterna !!
Sanchez, bli min pappa är du snäll !!!
Cech, vilken viktig rädding på Martials friläge !!! 

Vilket lag i världen kan stå emot oss när vi spelar fotboll såhär i 20 min ?! Självklart maxutdelning med 3 skott o 3 mål men herregud, United va 4veckor efter i varje duell.

Detta va fotbollsporr på den stor scenen, LvG hade bästa plats och har en del att fundera på ! Det räcker inte med att ha en bra back och 3 nackade hönor på Emirates... Fan vad gött detta va !

Både foolsen och Tottenham fick bara X, underbar söndag !

Hur ska man kunna somna ikväll ? Vilken adrenalinkick ! Vilket spel !

Även härligt att se en domare göra en felfri insats, snacka om kylig och rätt placerad hela tiden, exemplarisk !

Åååååh nu är guldet nära för både Arsenal och Frölunda ! :D

Frölunda har en LÅNG väg mot guldet, men mycket bra sammanfattad Arsenal-match. Walcott har verkligen vuxit in i sin roll mer och mer, och är verkligen given nu. Underbar insats av honom, hur han spelade fram till två mål, tmig över huvud taget emot och kombinerade bra, och de där två glidtacklingarna i första halvlek, herregud så skönt att se! Cazorla, Alexis, Özil och även Ramsey var härliga att skåda, även om Ramsey tappade lite. Försvaret stabilt, kanske främst Monreal, Cech och Coquelin (om man får räkna med dem). Också bra drag av Wenger att flytta ut Özil på högerkanten och spela Ramsey centralt senare i matchen. Idag hade du och B&G rätt, och det är så gött att ha tippat fel. :-D

Jonas S
Bild för Jonas S
itzille wrote:

Jag är helt klart lite orolig för Alexis och hans skada eller vad det nu var. Förhoppningsvis är han bara lite mör och det är inget allvarligt.

Jag hoppas han fått en liten, liten smäll så han slipper Chiles kvalmatcher mot Brasilien och Peru så han kan vila upp sig lite. Men han lär ju inte hoppa de matcherna i första taget.

Be excited!

Pelle
Bild för Pelle
Mickys wrote:

Torsk i helgen och det blir ännu tuffare frågor Wenger

Tror Wenger fick en ganska angenäm intervju, tror inte du det? ;)

If it's too strong, then you're too weak!

Pelle
Bild för Pelle
Mickys wrote:

Men är det så jävla svårt att läsa på Arsenal.se till exampel Bangkok??? Idag är dina inlägg sämre än vanligt. Nästan omöjligt att förstå. Språkfel, syftningsfel, grammatiska fel och stavfel.

Vadå Wenger röt ifrån? Han betedde sig som en 3-åring. Är väl en relevant fråga om Wenger är ansvarig för laguttagningen. Wenger påstod att han inte var det och hotade att gå därifrån. Jävla pinsamt, nästan Mourinhoklass.

Nädu Mickys, nu har du faktiskt fel. Kritisera Wenger, och det SKALL man göra efter veckomatchen, men han erkände att han var ansvarig. Det han klagade på var att dom ifrågasatte hans val och menade att han hade mer kött på sina ben om sina beslut, vilket ju är sakligt korrekt. Att han däremot gjorde ett felaktigt beslut är även det sakligt och korrekt. 

If it's too strong, then you're too weak!

Zille
Bild för Zille
Jonas S wrote:
itzille wrote:

Jag är helt klart lite orolig för Alexis och hans skada eller vad det nu var. Förhoppningsvis är han bara lite mör och det är inget allvarligt.

Jag hoppas han fått en liten, liten smäll så han slipper Chiles kvalmatcher mot Brasilien och Peru så han kan vila upp sig lite. Men han lär ju inte hoppa de matcherna i första taget.

Ja, det hade nog varit det bästa. Blir alltid nervös att någon spelare ska skada sig när det är landslagsuppehåll. Nej, han har ju en jäkla vilja och vinnarskalle så att hålla honom bänkad är nog inte så lätt, inte om Alexis själv får bestämma. ;)

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén

Med all respekt för min flickvän, men det där va dom bästa 20min jag upplevt ! :D 

I år smäller det !

Elias Bard
Bild för Elias Bard

This is Arsenal!

AFC

Pelle
Bild för Pelle
George Adams wrote:

OLA "När Arsenal spelar i det nästan 100% igt, som i första, så spelar det nästan ingen roll vilka som finns på andra planhalvan.  Arsenals problem är snarare att man inte alltid kommer upp till den nivån"

Bra där!

När vi presterar som i första. (Fantastiskt Bra) så kommer ofrånkomligt frågor som..

Hur i helsike kan vi göra dessa återkommande bottennapp, som ex det i veckan. Som sagt Vi har en fantastisk högsta nivå och det gläds jag, vi givetvis över.  Men om jag skall bli riktigt nöjd måste lägsta nivån höjas avsevärt.  I övrigt en bra match av ALLA Gonners! 

 

Spelarna är uppenbart humörspelare och det förlorar vi mycket på. Man förstår att denna matchen redan fanns i spelarnas skalle i tisdags.

If it's too strong, then you're too weak!

George Adams
Bild för George Adams
Pelle wrote:
George Adams wrote:

OLA "När Arsenal spelar i det nästan 100% igt, som i första, så spelar det nästan ingen roll vilka som finns på andra planhalvan.  Arsenals problem är snarare att man inte alltid kommer upp till den nivån"

Bra där!

När vi presterar som i första. (Fantastiskt Bra) så kommer ofrånkomligt frågor som..

Hur i helsike kan vi göra dessa återkommande bottennapp, som ex det i veckan. Som sagt Vi har en fantastisk högsta nivå och det gläds jag, vi givetvis över.  Men om jag skall bli riktigt nöjd måste lägsta nivån höjas avsevärt.  I övrigt en bra match av ALLA Gonners! 

 

Spelarna är uppenbart humörspelare och det förlorar vi mycket på. Man förstår att denna matchen redan fanns i spelarnas skalle i tisdags.

Vi får hoppas att det var orsaken Pelle. Samtidigt är "EN match i taget" inte bara en klyscha. Det är en av de absolut viktigaste nycklarna för framgång. Allt är färskvara...

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund

Theo sa i intervjun efter matchen att idag spelade de för sin manager. Vem fan spelar de annars för då? Fortsätt att spela för managern då om det är så lätt.

B-G
Bild för B-G

http://news.arseblog.com/2015/10/walcott-player-meeting-sparked-united-p...

Jamen sedär Theo.  Kanske vore nåt att ha som återkommande inslag.  Kanske 2 gågnger i veckan framöver.  

Twitter @grvdga

Viktor Henkel
Bild för Viktor Henkel

Satt 5 meter bak Van Gal tilsamman med supportere fra Arsenal. Fantastisk. Theo jobbet som en hero, Alexis fantastisk ock Øzil for en teknik. Kjempekamp. Norbagge bosatt i Lidkøping.

mangeW
Bild för mangeW

Någon med Aftonbladet PLUS-access som vill copy-pastea Kalle Karlssons artikel om "Arsenals demolering av Man U"?

/Snyltarn 

200304382612073264790

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén

Plus-special: Arsenals demolering av United

7 oktober, 2015, kl. 12:38 av Kalle Karlsson

Efter varje omgång kommer jag att specialgranska ett av de tippade topp 6-lagen, en specialbeställning till våra plusläsare.Denna omgång har jag synat Arsenal.

Matchen (Manchester United hemma)En mäktig start av Arsenal som var revanschsuget efter förra veckans Champions League-fiasko. Arsenalspelarna hade knappt lånat ut bollen när Alexis Sanchez gjorde 1–0 redan i sjätte minuten. En minut senare kom 2–0 via en blixtrande kontring. Arsenal var överlägset och Alexis Sanchez dundrade in 3–0.Efter det fick Manchester United ordning på spelet något, men det var också för att Arsenal backade ned och överlät bollinnehavet. Det innebar att laget fick omställningslägen och Aaron Ramsey hade ett jätteläge att göra 4–0. Uniteds enda möjlighet att ta sig in i matchen var när Anthony Martial vände bort Per Mertesacker (som sålde sig på tok för billigt). Martials skott räddades dock av Petr Cech och andra halvlek blev egentligen en transportsträcka mot tre säkra poäng.Det är sällan man sett Arsenal agera med sådan beslutsamhet i möten med topp fyra-motstånd.

SpelarbetygenPetr Cech 3————————Héctor Bellerín 4Per Mertesacker 2Gabriel 4Nacho Monreal 4————————Francis Coquelin 3Santi Cazorla 4————————Aaron Ramsey 3Mesut Özil 5 (75)Alexis Sanchez 5 (81)————————Theo Walcott 4 (75)

Ersättare: Olivier Giroud (75)Alex Oxlade-Chamberlain (75)Kieran Gibbs (81)

Betygsskala: 5=världsklass, 4=mycket bra, 3=bra, 2=godkänd, 1=underkänd

Tummen uppRätt mycket efter 3–0 mot Manchester United, men jag väljer Theo Walcott här. Han har fått chansen att konkurrera som striker denna höst och hans insats mot Manchester United underströk att han nu är lagets främsta alternativ i den positionen. Att han är vass som kontringsspelare vet vi och mot Manchester Uniteds höga backlinje passade hans egenskaper perfekt. Det återstår att se om han kan vara lika effektiv även mot lågt sittande försvar.

Tummen nedAlexis Sanchez haltade av med känning i slutet av matchen. Det bör inte vara någon fara inför fortsättningen. Men det är förståeligt om fansen är oroliga för Arsenal är sannerligen ett annat lag med chilenaren i form. Nu har han gjort fem mål på de två senaste ligamatcherna och jag kan inte se något försvar i ligan som är kapabelt att stoppa Sanchez ”on his day”.

Taktisk trendHur många gånger har vi inte sett Arsenal spela i sidled mot ett handbollsförsvar utan att hitta öppningar? Oftast handlar det om en ovilja att löpa utan boll, att spelare blir bekväma och tror att öppningar sker av sig självt. Därför var det kul att se Arsenal första kvarten i söndags. Pass and move, spelare som ständigt var beredda att gå i väg. 1–0-målet var ett prima exempel på detta. Om Mesut Özil spelar bollen till Aaron Ramsey och inte tar någon löpning händer ingenting. Nada. Ramsey kommer tvingas fortsätta spela bollen i sidled och vänta på en öppning. Men Özils löpning, i rätt ögonblick samtidigt som Theo Walcott gör en motrörelse för att ta sig ur offsiden, skapar öppningen som leder till målet. Extremt svårt att försvara sig emot.

1007Ozil1Mesut Özil spelar till Aaron Ramsey och tar sedan löpningen in i ytan som skapas mellan ytterback (Ashley Young) och innerback (Daley Blind).

1007Ozil2Svårt att försvara sig emot. Ashley Young hinner inte flytta in. Daley Blind borde ha upptäckt löpningen från Özil, ställt sig halvt vänd och hängt med ned mot kortlinjen. Men när det går så snabbt och det utförs med sådan tajming har jag förståelse för att han inte hinner uppfatta situationen med.

Andra målet var den sortens kontringsperfektion som man så sällan får se. I teorin ser det busenkelt ut. Rak boll upp på mötande ytter som flyttat in (Alexis Sanchez), skarv på rättvänd mittfältare som hittat spelyta 2, den mellan motståndarnas mittfält och backlinje, spel i djupet på en vältajmad djupledslöpning (Theo Walcott).Varför sker inte det här mer frekvent? Orsaken är nog så enkel som att Arsenal sällan får möjligheter att möta ett så utspritt motståndarlag. Och här får vi gå in på Manchester Uniteds försvarsstrategi. Louis van Gaals high pressing-taktik i kombination med mittfältarnas zonmarkering gör att United ofta släpper ytan framför sin backlinje. Oftast är den mindre än i detta fall (se nedan) eftersom Smalling och framför allt Daley Blind oftast tar steget fram.

1007Ozil5Notera Bastian Schweinsteigers position som är hög i förstaläget (se nedan) när Santi Cazorla vänder bort Wayne Rooney och alldeles för hög när Mesut Özil får bollen. Schweinsteigers uppgift i van Gaals filosofi är att kunna ta klivet fram mot Aaron Ramsey, istället för att säkra hem och täcka farliga ytor, så tysken kan inte lastas. Det är snarare en följd av en djärv försvarsstrategi. Jämför Schweinsteigers position med hur West Ham spelade i premiären mot Emirates då 16-årige Reece Oxford agerade sopkvast och inte vek en millimeter från ytan framför sina mittbackar.

1007Ozil3Schweinsteiger beredd att ta klivet fram mot Aaron Ramsey i förstaläget.

1007Ozil4Ingen av Manchester Uniteds defensiva mittfältare har koll på att Mesut Özil är fri i ytan bakom dem. Jag vill här också påpeka att högerbacken Darmian (inringad) ligger för långt ut mot kanten. Han har inte tittat bakom axeln och sett att Alexis Sanchez flyttat in innanför honom – och det är den passningen som Santi Cazorla hittar.

1007Ozil6I nästa sekvens ser vi hur ohälsosamt stort avstånd det är mellan Schweinsteiger och försvarslinjen.SlutsatsArsenals starka start var ingen slump. Gunners var löpvilliga och satte motståndarna på prov. 2-0-målet var kontringsperfektion, men Arsenal kommer förmodligen inte få lika stora ytor att utnyttja mot andra lag som använder en mer försiktig försvarsstrategi mot Arsène Wengers gäng

I år smäller det !

Davidsson och Mannen
Bild för Davidsson och Mannen

Stort tack, Österman!

Farbror Frej
Bild för Farbror Frej

Kudos!

mangeW
Bild för mangeW

Stort tack! Kul läsning!

200304382612073264790

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén

Nemas problemas. 

1kr i månaden har vi alla råd med ;)

I år smäller det !

Glenn
Bild för Glenn

BFG en tvåa i betyg. Håller med Kalle. Känns som han är en säkerhetsrisk. Måtte Kos vara tillbaka snart!

COYG

B-G
Bild för B-G

Jag tycker inte BFG var så dålig.  Hur kan man ge en 2 till en mittback som håller nollan mot United?

Twitter @grvdga

B-G
Bild för B-G
Österman wrote:

Nemas problemas. 

1kr i månaden har vi alla råd med ;)

handlar mer om att inte ens bidra med 1 öre till den där skittidningen.  

Btw, pmar dig om ett par andra artiklar jag vill läsa.  Icke fotbollsrelaterade :)

Twitter @grvdga

George Adams
Bild för George Adams
Bangkok_Gooner wrote:

Jag tycker inte BFG var så dålig.  Hur kan man ge en 2 till en mittback som håller nollan mot United?

Eller hur kan en junior skicka upp en fd tysk landslagsman, och nyligen världsmästare på läktaren för ett köpa en kokt dubbel special med möe senap? När vederbörande har närmarkering och borde ha full koll! 

Dykarskor på fötterna,  stavas det!

B-G
Bild för B-G
George Adams wrote:
Bangkok_Gooner wrote:

Jag tycker inte BFG var så dålig.  Hur kan man ge en 2 till en mittback som håller nollan mot United?

Eller hur kan en junior skicka upp en fd tysk landslagsman, och nyligen världsmästare på läktaren för ett köpa en kokt dubbel special med möe senap? När vederbörande har närmarkering och borde ha full koll! 

Dykarskor på fötterna,  stavas det!

Förstår inte riktigt hur du menar med junior. Han spelar i seniorlaget. Men ja sånt händer ideligen även dom bästa mittbackarna som just nu är ordinarie i sina landslag.
Min poäng var att han inte förtjänar en 2a när vi vinner med 3-0 i en match som alla redan räknat in som en förlust.
Skulle nog säga en 3a.
Jag förespråkar Gab/Kos alla dagar i veckan för övrigt.
Men man kan hitta negativitet i allt. Även i en 3-0 seger.  

Twitter @grvdga

B-G
Bild för B-G

Dock inte det enda skumma betyget i den där artikeln. 
Men så kommer det från Kalle karlsson Aftonbladet med...det ska man givetvis ha i åtanke  :) 

Twitter @grvdga

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén
Bangkok_Gooner wrote:
Österman wrote:

Nemas problemas. 

1kr i månaden har vi alla råd med ;)

handlar mer om att inte ens bidra med 1 öre till den där skittidningen.  

Btw, pmar dig om ett par andra artiklar jag vill läsa.  Icke fotbollsrelaterade :)

Haha jag har plus pga speltipsen och infon, inte sexartiklarna som vissa andra vill ha kopierade ;)

I år smäller det !

Glenn
Bild för Glenn
Bangkok_Gooner wrote:
George Adams wrote:
Bangkok_Gooner wrote:

Jag tycker inte BFG var så dålig.  Hur kan man ge en 2 till en mittback som håller nollan mot United?

Eller hur kan en junior skicka upp en fd tysk landslagsman, och nyligen världsmästare på läktaren för ett köpa en kokt dubbel special med möe senap? När vederbörande har närmarkering och borde ha full koll! 

Dykarskor på fötterna,  stavas det!

Förstår inte riktigt hur du menar med junior. Han spelar i seniorlaget. Men ja sånt händer ideligen även dom bästa mittbackarna som just nu är ordinarie i sina landslag.
Min poäng var att han inte förtjänar en 2a när vi vinner med 3-0 i en match som alla redan räknat in som en förlust.
Skulle nog säga en 3a.
Jag förespråkar Gab/Kos alla dagar i veckan för övrigt.
Men man kan hitta negativitet i allt. Även i en 3-0 seger.  

nä han var ej så dålig i den matchen men tycker han är en säkerhetsrisk och det syns tydligt hur lätt Martial gör bort honom

COYG

Elias Bard
Bild för Elias Bard
Bangkok_Gooner wrote:

Dock inte det enda skumma betyget i den där artikeln. 
Men så kommer det från Kalle karlsson Aftonbladet med...det ska man givetvis ha i åtanke  :) 

Ta en Pad Thai och Singa och ge mig en sång.....Red Army!!

österman....häng på!!!

AFC

B-G
Bild för B-G
SuperJackie wrote:
Bangkok_Gooner wrote:

Dock inte det enda skumma betyget i den där artikeln. 
Men så kommer det från Kalle karlsson Aftonbladet med...det ska man givetvis ha i åtanke  :) 

Ta en Pad Thai och Singa och ge mig en sång.....Red Army!!

österman....häng på!!!

Singha...urk! ;)

Twitter @grvdga

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén
Bangkok_Gooner wrote:
SuperJackie wrote:
Bangkok_Gooner wrote:

Dock inte det enda skumma betyget i den där artikeln. 
Men så kommer det från Kalle karlsson Aftonbladet med...det ska man givetvis ha i åtanke  :) 

Ta en Pad Thai och Singa och ge mig en sång.....Red Army!!

österman....häng på!!!

Singha...urk! ;)

Haha! 

I år smäller det !

Sidor