Medlemmar: 8813 st.
Visa menyn

Svar på alla era frågor!

Kristonel Elwe – fre 5 feb 2010 kl 00:00

God kväll! Först tänkte jag bara nämna att dessa frågestunder inte är ett aktivt inslag på min blogg, utan de sker enbart 4-5 gånger per år. Därför kommer jag varken bråka eller konkurrera med peripeties trevliga frågelåda på söndagar! Nu tycker jag vi lägger ner den diskussionen (om ni har frågor ang. det får ni maila mig)!

Jag fick under torsdagen och fredagen motta hela 96 frågor och 50 kommentarer! Ni missade rekordet på 100 frågor med enbart 4 frågor, men det kommer nya chanser. 50 kommentarer är dock rekord på min blogg här på arsenal.se. Hoppas att ni fortsätter vara lika aktiva! Men nu ska det inte handla om rekord eller någonting annat, utan ni har trots allt skicka in lite frågor och jag har besvarat dem alla!

Jag ska inte göra inlägget längre än vad det kommer att vara, så här kommer alla frågor och svar! Hoppas det blir trevlig läsning!

P.S. Långt ifrån alla kommer orka läsa igenom allt, så för att hitta just er fråga så kan ni använda er av kommandot Ctrl+F i både Firefox, Chrome och Internet Explorer. Sedan skriver ni in något ord från er fråga och ni slängs förhoppningsvis direkt till er fråga!

Ifall jag råkat missa någon fråga får ni gärna hojta till i kommentarspåret och jag lovar er att jag ska besvara på den där!

______________________________________________________________________________

  • När tror du, realistiskt sett, att vi tar nästa tunga titel, alltså PL eller CL, och vilken värvning tror du kan vara till mest hjälp(både spelare o position)?

Just nu känns det som om en titel kan ramla in när som helst, antingen kan den komma redan i år eller så kan den komma så sent som t.ex 2016. När väl en titel är bärgad så tror jag att det kommer fungera som en katalysator och att vi därefter kommer att dra in flera titlar under en väldigt kort period. Sedan anser jag fortfarande att FA-cupen är en tung titel. Den väger naturligtvis mindre jämfört med PL och CL, men jag är en av dem som fortfarande gillar charmen kring cupen.

Jag tror fortfarande att en komplett anfallare är det vi söker efter. Visst har vi redan en stor bredd i anfallet (när alla är friska det vill säga), men förutom RvP och viss mån Bendtner saknar vi en komplett anfallare. Vi har alldeles för många anfallare som har väldigt stor talang och potential, men som levererar alldeles för sällan. RvP och Bendtner har även varit mer eller mindre skadebenägna på sistone och det gäller även de andra anfallarna. Därför tror jag inte att det skulle finnas ett större hot mot deras plats i startelvan när de väl är friska. Det är i de flesta fallen bra att ha en så bred trupp som möjligt. Exempel på spelare som skulle vara till stor hjälp är Dzeko, Villa eller Chamakh.

  • jag har tänkt efter lite efter matcherna som vi haft nu på sistone och de märks ju att vi saknar tyngd.. så jag har tänkt mej att vi kanske skulle kunna göra ett 4-2-3-1 system där backlinjen e som nu och sen song och köper in lorik cana(som du säkert minns att jag är galen i) på dom 2 defensiva i mitten sen arsh på vänster kanten och fabbe i mitten och RvP på höger och så köper vi in dzeko eller ngn annan stor stark tank som anfallare.. och i den elvan kommer vi både få snabbhet finess och tyngd och ledarskap.. min fråga till dej nu.. hur ser du på detta? tycker du de är en realistisk elva? skulle den funka? vilka skulle du tagit in om du fick bestämma om systemet såg ut så?

Jag tycker om spelsystemet och jag tror flera spelare skulle passa bättre in i det än det vi har för tillfället (ex. Arshavin och Walcott). Däremot anser jag att vi redan har ett riktigt bra spelsystem i 4-3-3 och just nu så skulle jag inte riskera att ändra på det. Det har ju gått väldigt bra med 4-3-3 (när vi haft spelarna för det) och början av säsongen visar ju det hur tydligt som helst. Men 4-2-3-1 är ett intressant spelsystem som skulle kunna fungera. Däremot skulle jag inte vilja ha Cana bredvid Song.

Bortsett från Dzeko är det nog en realistisk elva, men jag tror verkligen inte RvP skulle spelas på kanten, utan att du byter ut honom mot Walcott eller Rosicky och så får RvP agera centertank.
Min 4-2-3-1 skulle nog se ut på följande vis:
Almunia/Fabianski
Sagna-Gallas-Vermaelen-Clichy
----Song-Denilson----
Rosicky/Walcott-Fabregas-Arshavin
----------RvP-------------

  • Hur säkert tror du att Wenger sitter? Arsenal har inte tagit en titel på flera år, och vissa supporterkretsar anser att det var upp till bevis för Arséne denna säsong. Dock har andra, bland andra jag själv, förstående för honom (mycket på grund av skadebekymmer och andra missöden som Fru Fortunas onda syster förser oss med). Vad säger du?

Jag tror Wenger sitter väldigt säkert fram tills hans kontrakt går ut 2011. Sedan kan allting hända. Wenger har ju själv sagt att han är beredd att signa ett långtidskontrakt ifall hans ”projekt” lyckas. Projektet är ju naturligtvis att visa omvärlden att det går att vinna titlar utan att slösa stora pengar. Ifall vi nu lyckas vinna någon/några titlar 09/10 eller 10/11 så tror jag nog att han kan sitta kvar ett väldigt bra tag till. Om vi inte vinner någonting tror jag att han ryker. Däremot är jag 99 % säker på att han aldrig kommer att avskedas. Ifall han kommer att lämna Arsenal före hans kontrakt går ut så väljer han att göra det självmant på grund av misslyckat uppdrag.

  • Min fråga: Kunde inte Peripetie fått behålla sin niche för sig själv?

För att undvika något sorts bloggkrig eller liknande så tar jag helst den frågan via mail. Maila mig på kickeeen@hotmail.com ifall du vill ha svar på din fråga.

  • Tyckte du Wenger gjorde rätt när han inte köpte någon spelare?
    Favoritlag i Allsvenskan? :)

Jag kan varken säga att det var rätt eller fel. Det vet vi nämligen inte förrän säsongen är över. Om han nu misslyckas med att bärga en titel skulle jag säga att det var ett felsteg, men jag skulle inte gå så långt och säga att det var ett avgörande misstag.

Mitt favoritlag i Allsvenskan är och förblir Örebro SK!

  • Vet du vem i Arsenal som har snyggast tjej?

De hade ju en lång diskussion på Arsenal-Mania om det och den diskussionen var intressant kan jag säga dig. Personligen så tycker jag Sagnas tös är snyggast.

  • Jockes + min fråga: Kunde inte Peripetie fått behålla sin niche för sig själv?

Jag har svarat på den i bägge kommentarspåren (i både hans och min blogg), men jag säger samma sak som jag sa till Jocke. Vi tar det via mail i fortsättningen.

  • Vad tror du händer när Wenger tvingas avgå (oberoende av anledning)? Kommer hans koncept om unga spelare leva vidare eller kommer det dö bort direkt? Och tror du att Nicklas Bendtner någonsin kommer bli "lika bra som Zlatan" som han själv påstår? Eller kommer han fortsätta klumpa runt på planen som en nyfödd antilop? ^^

Jag tror att en ny tränare kommer att tillsättas. Enklare än så är det väl inte ;) Hur som helst, jag tror inte att vi hotas av en spelarflykt eller dylikt. En hel del spelare har ju en väldigt stark relation med Wenger, men jag tror de flesta är så professionella och väljer att stanna i Arsenal. Däremot är jag lite orolig för vad som händer med Fabregas med tanke på vilken otroligt stark relation han och Wenger har. Hans koncept om unga spelare kommer nog leva vidare, men i mildare grad. Jag tror att vi kommer att fortsätta värva talanger och unga spelare, men att vi dessutom kommer splasha ut pengar för superstjärnor. Så, något mitt emellan kanske?

Jag tror inte Bendtner kommer bli exakt lika bra som Zlatan, men jag tror han har en god chans att nästan bli lika bra som Zlatan. Vi får trots allt komma ihåg hur pass ung Bendtner är och var Zlatan befann sig när han var lika ung. Om Bendtner stannar i Arsenal och fortsätter att kämpa kan han mycket väl lyckas, men det kommer att bli svårt. Trevlig blogg du har förresten!

  • Om Merida stannar i Arsenal, hur tror du hans framtid då kommer se ut ;)?

Saken är att vi har ett överflöd av mittfältare och detta påverkar ju de unga talangerna som får det allt svårare att ta en plats i startelvan och på bänken. Merida befinner sig just nu i den nämnda gruppen. Han är en ung talang med massor – verkligen massor – av potential och allt kommer att handla om hur mycket speltid han beviljas i fortsättningen. Han verkar ju personligen vilja ha allt mer speltid, men det är svårt när spelare som Fabregas, Rosicky, Nasri, Diaby, Denilson m.fl går före honom. Men jag hoppas att han stannar, för då ser hans framtid väldigt ljus ut!

  • Hej din filur. Om vi nu förlorar mot Chealsea, tror du fortfarande att vi kan vinna ligan? (handen på hjärtat) För efter Chelsea och Liverpool så har vi ganska enkla matcher. Tex senast nu så spelade Chealsea lika mot Hull, vips så är vi nästan tillbaka i racet igen. Tror du att vi kan hämta in ett Chelsea med 8 poängs för språng? Tror du Fabbe sticker om vi missar titel i år eller 10/11? Hur går de med brudarna?

Är det inte nio poäng upp till Chelsea ifall vi förlorar? Personligen tror jag det är helt kört ifall vi nu skulle förlora mot Chelsea. Chelsea kan och kommer att fortsätta att tappa poäng, men detsamma gäller Arsenal – trots det ”enkla” spelschema som väntar. Jag tror helt enkelt att nio poäng är ett alldeles för stort försprång för att ta igen och dessutom gå förbi.
Jag tror Fabregas kommer att avverka sitt kontrakt som sträcker sig fram tills han fyller 27 år. Då finns det nog en risk att han drar, men just nu känns det inte som det, hur dåligt det än går. Han är vår kapten, spelmotor, general. Han är en ikon, han är en framtida legend, han är älskad av allt och alla. Han är helt enkelt allting. Förutom titelbristen ser jag ingen större anledning varför han bara skulle sticka. Det går bara bra med brudarna ;)

  • Borde Silvestre få spela fotboll överhuvudtaget? om ja, i vilket lag borde han ha en rimlig chans att ta en plats i en startelva?

Ja, det borde han. FC Arsenal Kyiv , Enköpings SK och Valladolid låter som bra klubbar för honom.

  • Vilket lag håller du på i Spanska ligan?:P, kanske inte håller på något men vilket tycker du isåfall mest om?

Jag brukar ha lag som jag håller en liten tumme för i nästan varenda liga, men i den spanska ligan har jag faktiskt inget lag som jag riktigt gillar. Om jag skulle vara tvungen att välja så skulle det bli Valencia.

  • Jag vill veta hur mycket plus vi går per säsong, sen vill jag veta hur mycket vi betalar i ränta och hur mycket vi amorterar och hur mycket lån vi har. Sen vill jag också veta hur fan vi ska klara oss utan Vela och Dudu mot Chelsea, jag hör att Chelseafansen är sjukt lättade.

Din första fråga besvaras med denna länk: http://www.arsenal.com/assets/_files/documents/sep_09/gun__1254124328_PL...

Vi ska nog klara oss utan både Vela och Dud mot Chelsea. Vela har varit lite underskattad, men han skulle ändå inte räcka till mot ett så fysiskt gäng som Chelsea. Dudu har knappast spelat sin bästa fotboll på sistone och det är inte ett så tungt avbräck som de flesta tror att de är. Dock är det tråkigt att spelarna missar matchen, därför vi behöver all bredd som finns tillgänglig. Diaby är enligt mig ett större avbräck än Eduardo.

  • Finns det någon spelare i arsenals trupp som du inte vill ska vara i arsenal?? Borde Arsenal satsa på champions league nu om de förlorar mot chelsea?

Det finns nog ingen spelare som jag verkligen skulle vilja göra mig av med, men jag kan säga så mycket att jag är en av de som inte gillar Silvestre. Han skulle göra bättre nytta i ett annat lag. Arsenal borde satsa på Champions League ifall hoppet om en ligavinst är helt dött. Vid förlust mot Chelsea har vi fortfarande en liten chans att vinna ligan, men ifall det nu skulle gå bra i Champions League så borde man självklart satsa på det före ligan.

  • vilka spelare tror du arsenal gör sig av med i sommar? troliga försäljningar? Fabregas? Eboue? Silvestre? någon som kan ryka ?


Silvestre kommer utan tvekan att lämna Arsenal. Campbell kan komma att lämna Arsenal även han. Och om Merida fortsätter att vilja ha speltid utan att få det lär även han ryka. Men bortsett från de tre spelarna tror jag inte att någon lämnar. En stor majoritet har redan skrivit på långtidskontrakt och kommer utan tvekan att stanna. Sedan är väl de tre spelare jag nämnde också avbräck, men inte lika tunga som exempelvis Silva, Flamini och Hleb var.

  • Om du fick välja att värva en spelare från säsongen 03/04. Vem skulle det då vara ? (Alltså, i dagens form).

    Om du var tvungen att ta med dig en skiva till en öde ö, vilken skulle det vara?

Du menar alltså att värva en spelare som var med i truppen från 03/04 i dagsläget? Well, jag skulle nog värva alla om de befann sig i likadan form som då, men nu har ju alla åldrats och de är få som fortfarande håller världsklass. Hmm, jag tror att jag skulle värva Henry trots allt. Jag är inte så mycket för en värvning av honom i dagsläget (vilket ni som läst min blogg vet), men om jag var tvungen att värva en från 03/04 så skulle det vara honom.

Hmm, jag har ju massa favoritband (Paramore, The Sounds, Kent , Metric, Coldplay m.fl), men det är inte riktigt band som jag skulle vilja lyssna på mitt på en öde ö. Då skulle jag hellre ta något klassiskt och fint. Divenire av Ludovico Einaudi skulle nog passa bra! Annars skulle det bli Parachutes av Coldplay eller Vapen & Ammunition av Kent! Men, Divenire skulle jag ta i första hand!

  • Ven tycker du är den mest kompletta spelaren i dagens Arsenal? Motivera

Hmm, jag tror att jag skulle svara Robin Van Persie eller Fabregas på den frågan. Fabregas har i år blivit bättre på allt och är i dagsläget bra på nästan allting – jobba offensivt, jobba defensivt, jobba hemåt, tackla, föra spelet, passa, skotta m.m. Det enda han saknar är väl att vara bra i luften, men det kommer väl med åren. Annars så är RvP vår mest komplette spelare. Han är verkligen komplett. Jag vet inte hur jag ska lyckas motivera det, men jag tror du förstår själv. Han är ... komplett helt enkelt, haha!

  • Vilka lag har bästa och sämsta fansen i PL enligt dig? :>

Bäst hemmafans – Birmingham
Sämst hemmafans – Chelsea
Bäst bortafans – Arsenal
Sämst bortafans – Portsmouth

  • Hur ser du på all den kritik du fått för att vara en usel bloggare som borde få tummen ur röven och skaffa fler intressen & en flickvän. Knäcker det dig eller är du cool?

Vilken ära att få en kommentar av självaste Carl Bildt! Wow! Hur som helst, för att besvara din fråga så tar jag helt enkelt ingen skit. Jag tar inte åt mig av den negativ kritik jag får så länge den inte är konstruktiv. Om någon säger att jag är en usel bloggare så får de se till att stå för det. Jag vet att väldigt många uppskattar det arbete jag gör med bloggen och min stora läsarskara bevisar väl det rätt så tydligt. Sedan finns det och det kommer alltid att finnas folk som inte gillar min blogg. Så ... jag är cool (H)

  • Åker Spurs ur Premier League nästa år?


Självklart! Vad talar för dem egentligen?

  • Varför började du heja på Arsenal?


Jag var runt 11-12 år då jag för första gången såg Arsenal spela på tv:n. Om jag inte minns helt fel så var det tipslördag och jag kan inte säga att det var kärlek vid första ögonkastet, men något var det. Det blev inte mitt favoritlag direkt då jag inte var så värst fotbollsintresserad vid den åldern, men runt ett halvår senare fastnade jag vid tv:n igen. Jag tror att det var en vinst över Leicester och Arsenal spelade så vackert bara Arsenal kunde spela. Då var jag verkligen fast och någon enstaka månad senare så vann vi även dubbeln då bl.a Ljungberg nätade i FA-cupfinalen. Jag såg naturligtvis matchen och det var första gången jag kan minnas att jag faktiskt satt och hejjade på Arsenal på ”riktigt”. Varför? Jag fastnade för spelet, för Ljungberg och för det fina matchstället!

  • 1) Favoritspelare i Arsenal någonsin + nuvarande trupp?
  • 2) Arsenal försvinner i tomma intet, vilket lag i nuvarande Premier League skulle du välja att börja hålla på?
  • 3) Vilket band är tidernas bästa tycker du?
  • 4) Vilket lag håller du på (mest) i La Liga och Serie A?
  • 5) Lehmann eller Seaman?
  • 6) Zinedine Zidane eller Zinedine Cygan?

1) Omöjlig fråga att besvara på! Det finns så himla många jag avgudat, men jag får väl vara tråkig och säga Thierry Henry. När han var som bäst kunde han göra saker (dribblingar, mål, löpningar m.m) som såg ut att vara omöjliga på en fotbollsplan. Bergkamp kommer dock inte långt efter. För att välja ett lite mer historiskt namn så skulle jag säga Liam Brady. Favoritspelaren i nuvarande truppen är utan tvekan Cesc Fabregas tätt följt av Robin Van Persie och Rosicky.

2) Birmingham eller Stoke. Birmingham är bara sköna och har en hel del sköna spelare. Stoke har tagit steget från nykomling till ett etablerat PL-lag helt osannolikt snabbt.

3) Omöjligt att säga. Jag har som sagt väldigt många favoritband, men ingent av dem skulle kunna klassas som tidernas bästa. Jag väljer att vara lite patriotisk av mig och säga ABBA. Det på grund av att jag verkligen älskar deras musik och med tanke på hur stora de var och fortfarande är så skulle man enkelt kunna klassa dem som tidernas bästa band.

4) La Liga – Valencia
Serie A – Inter

5) Lehmann! Jag älskade den galne tysken, mycket på grund av att han var en så skön karaktär vid sidan av plan. Sedan var han ju en av världens bästa målvakter när han var som bäst. Men jag älskar Seaman nästan lika mycket. Svårt val! Men jag säger trots allt Lehmann.

6) Pascal Zidane! (Självklart Zizou!)

  • Varför äter jag en macka? Varför vet jag att Arsenal slår Chelsea? Vad var det nu jag skulle göra?

Mina analytiska förmåga säger mig att du är hungrig och att du därför häver i dig en så kallad macka just nu. Du vet att Arsenal slår Chelsea därför att du är en blivande spågumma! Du skulle precis lyssna på en låt innan du kom på att du var tvungen att ställa lite frågor till mig.

  • Saknar du inte den gamla goda tiden? Du vet när du hade en egen bloggsida, om du minns... ;)


Jodå, det är klart att man saknar den tiden lite, men framtiden ser ljus ut för arsenal.se och jag är bara otroligt glad över att vara en del av det hela.

  • 1) Du fick byta liv med en i Arsenal, vem ?
  • 2) Dröm elva ? (nutid)
  • 3) Ställ Arsenals "bästa" 11 framför dig, du får ta bort en och ta in vem du vill, Vilka/Varför ?
  • 4) Om jag bad om en kram, skulle jag få det ?

1) Pat Rice verkar ju vara en skön karaktär, så varför inte? Men om du enbart menar spelare så skulle jag nog vilja byta liv med ... Cesc Fabregas. Ja, jag är så tråkig med det svaret, men han är älskad av fansen och han är förjävligt bra på att spela fotboll.

2) Får jag alltså ta vilka spelare som helst i världen? Hmm...
Lloris
Evra-Vidic-Vermaelen-Alves
Xavi-Song-Fabregas
Messi-Drogba-Ronaldo

Så där ser nog min drömelva ut. En bra blandning (kanske lite för Arsenal-betonat med tre spelare från Arsenal) och ett bra spelsystem.

3) Bästa elva just nu (om alla spelare är skadefria)?

Fabianski/Almunia
Sagna-Gallas-Vermaelen-Clichy(Gibbs om han skulle varit frisk)
Fabregas-Song-Denilson/Ramsey
Rosicky/Bendtner-RvP-Arshavin

Personligen ser jag Fabianski i mål efter Almunias svaga spel på sistone. Den normala backlinjen med undantaget att Gibbs skulle få spela vänsterback. Varken Clichy eller Traoré har övertygat ordentligt och jag tror Gibbs mycket väl skulle imponera. Mittfältstrion skulle bestå av Fabregas, Song och Denilson/Ramsey. Denilson kommer nog komma igen och får därför plats just nu, men annars ser jag mer än gärna Ramsey på den positionen. Om Bendtner är frisk ska han och Rosicky få fajtas om platsen till höger i anfallet. RvP är given som centertank och Arshavin med sina kvicka fötter till vänster.

4) JAG SKULLE SLÅ NER DIG DIN A#¤”#”?==&T(%(. Självklart skulle du få en kram. Alla läsare skulle få en kram om de ville ha en.

  • Kan vi fortvarande vinna PL och hur stor chans är det att vi vinner CL?

Vi kan fortfarande vinna PL, men för att förbättra chanserna avsevärt krävs en vinst på söndag. Då ser det väldigt ljust ut (ännu en gång...). Om vi förlorar ser det väldigt mörkt ut och jag tror vi har missat chansen då. För att vi ska vinna CL krävs det att en hel del faktorer slår in samtidigt. Tur, skadeläge, dagsform, motstånd m.m. Allt måste gå vår väg, precis som det gick vår väg 2006. Om alla faktorer slår in samtidigt kan vi till och med vinna CL, men då ska vi ha en hel del tur på vägen. Det är svårt att förutspå, men jag anser att vi åtminstone borde gå till semifinal.

  • Vilket föredrar du, rosa skadetejp, kladd på tröjan eller näsplåster?

Rosa skadetejp, absolut!

  • Min fråga rör vårt mittfält: Jag anser personligen att Song har utvecklats till en av Premier Leagues absolut bästa mittfältare och brevid sig HAR han Premier Leagues bästa mittfältare, (min egna åsikt) med sin speluppfattning passningspel och sina numera iskalla avslut så är väl Cesc nästan intill så komplett som han kan hoppas att bli?

    Jag har nu två frågor: Var Cesc mål mot Tottenham i Oktober Premier leagues hittils snyggaste mål tycker du? Den andra frågan för som tidigare nämnt mittfältet, Song och Cese är givna men vem tar tredje platsen? Diaby, Ramsey eller Denilson (ev. Nasri men jag räknar honom som ytter)? Nu när Denilson för tillfället spelar sämre än Anders Svensson så måste väl han uteslutas? Enligt mig har Ramsey gått om honom (för tillfället) men Diaby som spelar bra så in i hel€ete just nu måste väl vara första val?

Jag håller med dig om att Song utvecklats till en av Premier Leagues bästa mittfältare och frågan är om inte han är den bästa defensive mittfältaren i ligan, speciellt nu när Essien är skadad. Cesc är nästan så komplett man kan bli. Det enda han saknar är styrkan i luftrummet och han saknar nog lite till styrka i närkamperna. Annars är han näst intill komplett.

Cesc mål mot Sp*rs var nog Arsenals snyggaste mål den här säsongen. Jag kan dock inte uttala mig om det var det snyggaste i ligan med tanke på att jag inte sett alla mål. Personligen ser jag helst Diaby som den tredje länken i mittfältslåset. Denilson är dock en bra spelare, problemet har bara varit att han haft en formsvacka på sistone. Denilson och Ramsey borde fajtas om platsen bakom Diaby.

  • Ranka dina 5 bästa Arsenalspelare denna säsongen

1) Fabregas
2) Song
3) Vermaelen
4) RvP (trots att han vart borta länge)
5) Galla

  • Tror du arsenal kommer till sverige nångång snart ?

Så länge AIK (eller något annat svenskt lag) inte når gruppspelen i Champions League och lottas i samma grupp som Arsenal så ser jag sannolikheten som ytterst liten.

  • En fråga. Tycker du personligen Arsenal borde byta inställning till köp och försäljning av spelare och ge sig in på Chelseas, Uniteds, Liverpools osv. väg och köpa direkt när man behöver förstärka? Ser man på nämnda klubbar ser man ju deras ekonomiska balans inte är den bästa utan de är skuldsatta upp över öronen (men med PL och CL titlar som följd) samt upptrissade löner?

    Vill bara påminna om folk ville vi skulle köpa när Cole försvann med Clichy räddade oss då, folk ville vi skulle handla för Henry men Adebayor trädde in, Flamini kom för Viera, Vermaleen kom för Toure, VP kom för Adebayor innan han gick sönder. Naturligtvis är det surt vi hamnat hamnat efter i titel samlandet men samtidigt har vi en ungt lag som hela tiden utvecklas.

Nej, vi ska behålla vår policy, men vi borde lätta lite på striktheten. Just nu är ju Wenger riktigt hardcore när det gäller att lita på de spelare man har. Vissa tycker han är naiv, andra tycker han är intelligent. Jag tycker det är någonting mitt emellan. Jag tycker absolut inte vi bör skrota vår policy, men jag anser att ett ”Arshavin-köp” då och då skulle förbättra både laget och lagets chanser i tävlingarna. Så länge Wenger ser till att behålla de spelare han befogar (så att ingen lämnar á la Flamini/Hleb) så har vi en förskräckligt ljus framtid framför oss.

  • din arsenal-drömelva genom tiderna? med motivering! :)

Seaman
Dixon-Adams-Campbell-Winterburn
Brady-Vieira-Fabregas-Pires
Bergkamp-Henry

Det är väl en väldigt modern elva, men bortsett från Chapman-tiden så är det just under sent 90-tal och tidigt 2000-tal som Arsenal varit som bäst. Seaman är given med tanke på hur bra han spelade när han var som bäst. Han var verkligen komplett som målvakt! Backfyran är väl ganska självsägande. Adams är en Arsenal-legend och han är given i mittförsvaret tillsammans med Campbell som var en av världens bästa mittbackar när han var som bäst. Winterburn är Winterburn.

Brady är ju egentligen innermittfältare, men jag är tvungen att flytta ut honom på kanten för att få plats med honom. Vieira, Fabregas och Pires är det väl inga frågor om? Bergkamp och Henry är givna där fram.

  • vem är sveriges genom tiderna bästa fotbollspelare enligt dig?

Zlatan Ibrahimovic kommer ju oavsett vad som händer alltid tillhöra kategorin som en av Sveriges bästa, men jag ser gärna tillbaka på tiden då Gre-No-Li dominerade. Det är omöjligt att välja ut en av dessa herrar, men om jag var tvungen skulle jag nog ta Gunnar Nordahl. 210 mål på 257 matcher för Milan är ett osannolikt målfacit. 43 mål på 33 landskamper är ett annat helt osannolikt målfacit. Herregud vad bra den mannen var.

  • Vem ska vara förstamålis? Nån som vi har i truppen, eller värva en, vem i så fall?

Vi behöver ej värva en förstamålis på grund av den talang vi har i målvaktsledet. Jag har länge velat att Fabianski skall få chansen och jag tror att han är vår kommande förstemålis med Almunia/Mannone som backup. När Almunia slutar få speltid lär han vilja dra och det öppnar upp dörrarna för både Mannone och Szczesny. Szczesny spås ju en ljus framtid, men jag tror Fabianski snart är och kommer att förbli nummer ett i mål.

  • 1) Tror du Wenger har varit intresserad av att köpa Anders Svensson någon gång?
  • 2) Hade Anders Svensson platsat i Arsenals startelva idag?
  • 3) Tror du Wenger hade låtit Anders Svensson äta tacos i den mängd han gör?
  • 4) Vad tror du om Petter Hansson i Arsenal? Vi skulle behöva en bra frisparkskytt menar jag.

1) Möjligtvis. Jag tror aldrig att han skulle slagit igenom i Arsenal, men Wenger kan ju ha varit intresserad av honom när han var som bäst.
2) Nej, absolut inte.
3) Med extra mycket lök, ja!
4) Haha! Jag tror ej Petter Hansson skulle bli en stor hit i Arsenal.

  • bryr du dig om märkeskläder?

Jag bryr mig om hur snygga kläderna jag bär är. Om det är märkeskläder eller ej bryr jag mig inte om så länge de passar mig och är snygga.

  • Vilken målvakt skulle du helt se som förstakeeper nästa säsong?! Almunia igen, Fabianski eller kanske rentutav Mannone... eller är alla tre för dålig och du vill köpa in en ny målvakt? (vem isåfall)

Vi behöver ej värva en förstamålis på grund av den talang vi har i målvaktsledet. Jag har länge velat att Fabianski skall få chansen och jag tror att han är vår kommande förstemålis med Almunia/Mannone som backup. När Almunia slutar få speltid lär han vilja dra och det öppnar upp dörrarna för både Mannone och Szczesny. Szczesny spås ju en ljus framtid, men jag tror Fabianski snart är och kommer att förbli nummer ett i mål.

  • hur många titlar har vi tagit och vilka??

13 ligatitlar, 10 fa-cup-titlar, 2 ligacuper, 12 Community Shield, 1 cupvinnarcup-titel och 1 Inter-Cities Fairs Cup!

  • Vet du vad det berodde på att Arsenal flyttade från södra London upp till Islington en gång i tiden?

Vi hade för låga publiksiffror när vi var belägna i södra London vilket resulterade i att vi led ekonomiskt. Ekonomin var förfärligt dålig i klubben och om jag minns rätt gick Woolwich Arsenal även bankrupt. Då kom Henry Norris (kollade upp namnet!) in och hjälpte klubben á la Abrahamovic. Han tvingade rent av styrelsen att flytta från södra London till norra London och det resulterade i att vi började spela på Highbury. En bra dokumentär som alla Gunners-fans borde se är ”The Highbury Years”. Riktigt bra är den!.

  • 1. hur länge tror du fabregas stannar i arsenal?
  • 2. vilken spelare kmr vara våra nyckelspelare 2011?
  • 3. vilket lag vinner CL , La liga , Seria a + världens bästa liga?

1)

1 - Vi vinner inte en titel på flera år (2-4 år) och Fabregas ser längre ingen glädje i att spela för Arsenal, oavsett hur mycket han älskar klubben på grund av att det inte lönar sig.
2 - Vi vinner väldigt många titlar de närmsta åren och Fabregas tycker att han gjort sitt i klubben och lämnar för att uppnå samma saker med Barcelona.
3 - Oavsett vad som händer så spelar Fabregas ut sitt kontrakt som han har för Arsenal (tills han är 27 år). Sedan lämnar han gratis för Barcelona.
Jag tror på det sistnämnda!

2) Det kommer Fabregas, Song och RvP vara. Om de håller sig skadefria kan det bli ett väldigt roligt 2011!

3) Champions League vinner Bordeaux eller Real Madrid (tror tyvärr att de har en bra chans i CL). La Liga vinner Barcelona. Seria A vinner Inter. Premier League har jag inte den blekaste aning om vem som vinner. Det vi kan slå fast är att Chelsea, Arsenal eller Manchester United kommer att stå som segrare i maj.

  • Vad anser du om Gael Clichy? Skulle han platsa i franksa landslaget till sommaren? Om vi skulle behöva köpa en spelare från Manchester United vem skulle du helst vilja se i arsenaltröjan?

Clichy skulle platsa i det franska landslaget, men han skulle ej få spela mycket (om något...). Hur ”äcklig” Rooney än må vara så skulle jag helst se honom i Arsenal om vi var tvungna att köpa från Manchester United.

  • Vart bor du i Eskilstuna? Vart pluggar du?

Jag bor i centrum och studerar det sista året på S:t Eskils Gymnasium.

  • 1. Tror du Fabregas byter till Barca imon 3 år?
  • 2. Tror du isåfall att man byter honom med Henry eller köper Henry?
  • 3. Om man nu får tillbaka legenden Thierry Henry, tror du det skulle vara ett bra köp?

1) Jag kopierar här in ett svar på en tidigare fråga.

1 - Vi vinner inte en enda titel på flera år (2-4 år) och Fabregas ser längre ingen glädje i att spela för Arsenal, oavsett hur mycket han älskar klubben så lönar det sig inte att spela.
2 - Vi vinner väldigt många titlar de närmsta åren och Fabregas tycker att han gjort sitt i klubben och lämnar för att uppnå samma saker med Barcelona.
3 - Oavsett vad som händer så spelar Fabregas ut sitt kontrakt som han har för Arsenal (tills han är 27 år). Sedan lämnar han gratis för Barcelona.

Personligen så tror jag ej att han lämnar Arsenal inom 3 år.

2) Nej, det tror jag inte. Henry har gjort sitt som spelare för Arsenal. Han är dock mer än välkommen tillbaka som ledare.

3) Nej, det tror jag inte. Wenger har aldrig varit förtjust i att ta tillbaka gamla spelare och han har aldrig heller gjort det (om vi utesluter Campbell). Henry må vara en legend, men fotboll kommer han inte spela för oss igen. Det skulle även kunna förstöra det lag som Wenger byggt upp under en så lång tid. Hur blir stämningen i omklädningsrummet om en spelare som Henry kommer tillbaka? Blir han för respekterad? Floppar han? Vad skulle det kunna ge för signaler? Det skapas helt enkelt en helt annan aura kring laget och trots att det skulle vara uppskattat är jag inte så säker på om det skulle vara bra för laget när de lyckats komma så långt på egen hand.

  • Vilket lag hejar du på i ishockey och varför?

Anaheim Ducks! Allt började med att jag hittade en gammal Mighty Ducks-keps i en papperskorg och fr.o.m den stunden har jag alltid älskat laget. Jag följer dem faktiskt väldigt noggrannt i NHL och tittar rätt så ofta på matcher också! I år har det dock inte gått så bra, mycket på grund av skadeproblem och ett för dåligt försvar. Forwardsidan ser dock enormt stark ut och just nu spelar de riktigt bra. Kan säga att jag grät oändligt många glädjetårar när de vann Stanley Cup för tre år sedan.

Hemma i ES blir det Färjestad! Ett lag som väldigt många utanför Värmlands gränser ogillar, men på grund av att jag är uppväxt i just Värmland så håller jag på dem. Är dock inte ett riktigt ”hardcore-fan” förrän det vankas slutspel!

  • 1. Vilken är din framtida bil?
  • 2. Säg din drömresa
  • 3. Har du besökt Västerås någon gång?
  • 4. Vad är din politiska åsikt?
  • 5. Din favoritarsenal spelare JUST NU som spelar?
  • 6. Vem är snyggaste människan alive enligt dig?
  • 7. Och till sist, rumpa eller bröst?

1) Nissan 200sx under studenttiden och en BMW M3 i framtiden ;)
2) Australien/Nya Zeeland/Japan/USA. Omöjligt att välja. En roadtrip genom USA har jag alltid haft som en dröm och det lär jag genomföra förr eller senare. Japan verkar bara så himla grymt och Australien och Nya Zeeland är underbara länder.
3) Det har jag gjort, inte på sistone dock.
4) Jag tänker inte säga vilket parti jag röstar på, men kan säga så mycket att jag håller på ett parti som ingår i högerblocket (ej Moderaterna).
5) Cesc Fabregas tätt följt av RvP och Rosicky!
6) Rachel Bilson
7) Bröst!

Tack så mycket för alla era frågor, verkligen, tack! Hörs imorgon!
______________________________________________________________________________

Läs mer

Frågestund med Kicken!

Kristonel Elwe – tor 4 feb 2010 kl 17:09

God kväll! Jag har nyligen märkt att min bloggkollega peripetie anordnar en liten frågestund varje söndag (tror jag det var) och det är en faktiskt en kul liten grej att genomföra då och då. Personligen så gillar jag inte när frågestunderna kommer alltför ofta, men det har varit ett litet inslag även på min gamla blogg (arsenalblogg.se). Jag har hittills bara anordnat två frågestunder, men bägge har gått extremt bra. Den första gången fick jag ta emot och svara på ungefär 60 frågor, medan andra gången gick ännu bättre då jag svarade på hela 100 frågor.

Jag tänkte då för första gången någonsin - här på arsenal.se - anordna en frågestund på min blogg. Då undrar ni naturligtvis hur det går till! Jo, det är så att ni får ställa vilken fråga som helst (en eller flera spelar ingen roll!) till mig i kommentarspåret och jag lovar att svara på de frågor eller den fråga du ställer mig! Jag kommer ej svara i kommentarspåret, utan jag kommer att sammanställa alla frågor och svar i morgondagens inlägg.

Har vi någon chans på en titel 09/10? Vilken spelare skulle jag vilja värva till Arsenal? Vem är sämsta spelaren i Arsenal? Har jag flickvän? Vad gillar jag att dricka? Ni kan alltså fråga mig exakt vad ni vill och jag lovar att komma med kompletta svar i morgondagens inlägg. Oavsett om ni kommenterar ofta eller ingenting alls, oavsett hur gamla ni är, oavsett hur aktiva ni är - nu får ni ta er i kragen och ställa lite frågor! Se nu till att knäcka rekordet på 100 frågor! Well, shoot!

(Notis 1: Ni behöver naturligtvis inte fråga någonting om ni inte vill.)
(Notis 2: Ifall det nu skulle komma många frågor/kommentarer ber jag alla kollegor att publicera kommentarerna direkt - i de fall där kommentarer behöver granskas innan de publiceras!)

Läs mer

Om anfallare, optimism och Bendtner

Kristonel Elwe – ons 3 feb 2010 kl 00:00

God kväll! Först och främst vill jag bara påpeka att gårdagens blogg blev lite luddig. Det var knappast mitt bästa inlägg jag skrivit och det på grund av att jag var trött, skärrad och slut. Hur som helst, jag tänker inte komma med fler bortförklaringar! Huvudsyftet var att jag fick sagt det som jag ville ha sagt. Däremot kom flera läsare med väldigt intressanta synpunkter i kommentarspåret. Jag tänkte därför kommentera flera kommentarer i detta inlägg.

Signaturen Blockqoute skrev följande
______________________________________________________________________________

Jag tycker personligen att det är en skam att nämna RvN som en möjlig värvning till Arsenal. Visst, jag kan hålla med om att vi skulle behövs en stor (och start) striker, men verkligen, RvN? Finns det något hos honom som säger Arsenal, står för vad vi står för?
______________________________________________________________________________

Jag måste säga att jag håller med dig. Jag radade förvisso upp alternativ som skulle vara möjliga att få till Arsenal (utan att ge min personliga åsikt om namnen), men jag hade tillsammas med flera av er tyckt att det varit väldigt konstigt ifall RvN värvades till Arsenal. Dels för att vi inte behöver ännu en United-pensionär (vi har redan Silvestre) och dels för att supportrarna inte glömmer spelare som RvN så lätt. Han var trots allt ett hatobjekt i flera år.

Signaturen Timern skrev detta:
______________________________________________________________________________

Håller inte alls med att det kunnat gett oss en boost. Wenger gick ju ut och sa att han ville köpa Villa och Chamakh men att deras resp klubb inte ville släppa dem. Vad ska man då göra? Ser inte någon fördel med att köpa bara för saken skull. Med en ny spelare så finns ju risken att sammanhållningen förämras, så då gäller det att ta in klasspelare och inte likvärdiga eller sämre än vad vi har. Dzeko och Zarate hade givetvis varit bra värvningar, men Dzeko vill till Milan och Zarate lär ju kosta multum.
______________________________________________________________________________

Att köpa bara för sakens skull har jag aldrig påstått, det är det sista jag vill Wenger ska göra. Däremot anser jag - och flera andra - att vi helt enkelt var och fortfarande är i ett extremt stort behov av en centertank. Vi har haft det enormt svårt i flera matcher utan en riktig centertank och vi har dessutom förlorat flera matcher som med stor sannolikhet skulle kunnat ha en annan utgång ifall vi hade en RvP, Rooney, Drogba eller Ibrahimovic på topp. Enligt mig skulle Wenger ha rotat runt ännu djupare och gett sig in i jakten på en anfallare på riktigt.

vanpersie9.jpg

Vi saknar RvP riktigt mycket!

När vi nu kommer in i slutfasen av säsongen där vi ofta spelar matcher två gånger i veckan kommer vår bredd att ställas på prov. Med en fysisk anfallare skulle våra chanser ha öka avsevärt. Det är i sådana här tuffa hemma- och bortamatcher där spelet ofta är tillknäppt som dessa spelare avgör. Sedan håller jag med dig om att det finns en risk för att sammanhållningen försämrats snarare än att det skulle ge laget en boost, men förr eller senare är man tvungen att ta den risken. Sedan är jag säker på att Wenger inte skulle valt att värva en spelare som kunnat störa sammanhållningen i truppen. Men, som jag sade igår, gjort är gjort och ogjort är ogjort.

Sedan kom Pellevin (som faktiskt vägledde mig hit till arsenal.se från första början) med en fin optimistisk kommentar:
______________________________________________________________________________

Låt oss leka lite med tanken, vi vinner mot CFC och United lyckas bara få oavgjort borta mot ett Pompey som krigar för sitt liv.helt vips e vi bara 3 p efter CFC och 2 efter United. Vi har hemmamatch mot Looserpool som vi mycket väl kan vinna samtidigt som dom andra har svåra bortamatcher mot Villa och Everton...Trots vår kollaps mot united kan vi vara ikapp om titeln redan nästa helg när vårt svåra schema är över...Sen har vi inte sååå svåra matcher kvar mer än City/Spurs samt bortamatcherna mot Stoe O Hull som man inte får underskatta....
______________________________________________________________________________

Om vi nu ska vara riktigt optimistiska så är det så här vi ska tänka! Om vi nu skulle lyckas vinna mot Chelsea ligger vi faktiskt bara tre poäng bakom dem. En seger mot Liverpool (vilket vi bör fixa om vi taggar till) skulle resultera i att vi ännu en gång skulle sätta stor press på lagen som befinner sig i topp - Chelsea och Manchester United. Nu står ju Chelsea framför dörren först, men om vi bara låter oss leka med tanken så kan vi faktiskt snart vara inblandade i titeljakten igen. Nu kommer det bli extremt - och då menar jag extremt - svårt att vinna mot Chelsea på Stamford Bridge, men det har hänt förut och vi alla hoppas på att det sker igen på söndag. Ett likaresultat må inte vara lika bra som en seger, men frågan är om ett likaresultat är dåligt? Avståndet på sex poäng blir kvar, men med tanke på vilken enkel (sett till förutsättningarna) slutresa vi har kvar så kan vi kanske lyckas ta igen försprånget som Chelsea har. Det gäller att tänka optimistiskt nu!

RvP är som sagt fortfarande ute - det har dock kommit positiva nyheter att han ska vara tillbaka redan i mars - och den naturliga ersättaren är naturligtvis vår käre dansk Bendtner. En Bendtner som sagt följande:
______________________________________________________________________________

You always want to be able to give your best and that is what I will try to do. I'm a naturally happy guy, whether I'm injured or not. It's harder when you are out injured because a big part of your life, and something you love is taken away from you. You never know what's going to happen, but I'm almost back to 100 per cent now and I'm going to get better and better all the time. I feel fine in training so let's see.
______________________________________________________________________________

Jag gillar Bendtner och jag är tydligen en av få i min vänskapskrets som faktiskt anser att han är en bra spelare. De flesta tycker att han suger (om jag får uttrycka mig så) och inte är bra nog för Arsenal och om jag skulle skrivit samma sak för exakt ett år sedan skulle jag antagligen hållt med. Men ända sedan februari 2009 så har Bendtner bara blivit bättre, bättre och bättre. Han må inte vara killen som sätter 20 mål/säsong, men han står för ett riktigt viktigt arbete i offensiven. I början av säsongen - när vi hade knappt någon skadad - var han given till höger i anfallet och spelade dessutom riktigt bra. Han var ett ständigt orosmoment för försvararna och hans styrka ligger inte i snabbheten, tekniken eller löpningarna - utan i spelförståelsen.

bendtner4.jpg

Är Bendtner räddaren i nöden?

Vissa kanske höjer på ögonbrynen när jag säger det, men jag är inte den enda som anser det. Robin Van Persie har tidigare sagt att Bendtner har en enorm potential och riktigt  bra spelförståelse och "all-round" game. Och det är just det som gör honom så bra. Hans all-round (ngn som sitter inne på en bra svensk översättning?) spel gör honom till den spelaren han är. Att han sedan har kroppsformen som ofta stör försvararna skadar inte. Sedan anser jag fortfarande att han är en av de bättre i Europa på att nicka. Han är naturligtvis inte en superstjärna eller en spelare utav yttersta världsklass, men han är bra och just nu är han bra nog för att platsa i Arsenal. Sedan kommer det alltid finnas folk som tycker att han är dålig, att han inte platsar och att han borde säljas. Men jag hoppas innerligt att han tar chansen som centerforward nu när Robin Van Persie är skadad. Om han kan göra det på bästa möjliga sätt så kanske vi trots allt har en liten chans på ligatiteln.

Well, det här inlägget har redan blivit längre än vad det var menat att bli. Det sista jag tänkte ha med var att Almunia tror att vi kan kämpa oss tillbaka in i ligaracet och en liten "hyllning" till John Terry. Jag avslutar helt enkelt här. Ha det bra allihopa! Hej!

Läs mer

Chelsea, Fabregas och transferfönstret

Kristonel Elwe – tis 2 feb 2010 kl 18:21

God dag! Vart ska man egentligen börja en dag som denna? Well,
jag kan börja med att säga att min kära vän till Chelsea-supporter sitter bredvid mig just nu. Han har
två dagar i rad förolämpat Arsenal och dess chanser i både ligan och
Champions League. Jag tycker om honom alldeles för mycket att jag ska bli arg på honom, men visst börjar det bli uttjatande. Däremot anser han nu att Arsenal är sämre än Liverpool och därför tänkte jag be er om hjälp att sätta ner honom på jorden igen. Ni kan gärna skicka en hälsning till honom i kommentarspåret då han lovade att kika in här och se vad för argument ni kommer med. Hur som helst, nog om honom!

Jag vill redan nu varna er alla att det här kan komma att bli ett aningen pessimistiskt inlägg, men sanningen är att jag är riktigt optimistisk, vad ni än får för er! Förlusten mot United är dock fortfarande riktigt svår att smälta. Jag har skrivit nog om den matchen och jag har heller
ingen större lust att skriva mer om den. Därför väljer jag att helt
fokusera om krafterna på matchen som komma skall. Om fem dagar väntar
nämligen Chelsea - på Stamford Bridge. En match som kan krossa våra
drömmar om en ligatitel, totalt. Det finns fortfarande ett smått hopp kvar
och trots att det är väldigt smått så finns det. Det hoppet försvinner
helt och hållet vid förlust mot Chelsea. En förlust som kan komma att bli ännu
mer smärtsam att ta än den mot United.

Efter sin formsvacka i december har Chelsea återfått formen som gjort
dem ytterst svårslagna. Det blåa tåget är tillbaka och just nu sitter
de flesta Arsenal-supportrar och väntar på en förnedring på Stamford
Bridge. För de flesta släcktes ljuset redan i söndags. För de flesta
finns inte ens en vinst mot Chelsea i tankarna. Det ska egentligen vara omöjligt,
men samtidigt har större mirakel skett.

Saken är att vi inte får bry oss om alla som hånar oss, som trycker ner oss och som
förolämpar oss. Det är i sådana här tider vi måste visa oss starkare än
någonsin. Det är i sådana här tider vi måste visa vilka fantastiska
supportrar vi är. Om Arsenal-spelarna förstår innebörden av matchen på
söndag så kan det kanske gå bättre än vi anar. Vi stod inför ett
liknande scenario när vi åkte till Stamford Bridge förra säsongen -
uträknade, nerslagna och kritiserade. Två klassmål av Robin Van Persie tystade alla kritiker, alla Chelsea-supportrar och alla andra som
trodde att vi skulle bli förnedrade. Men då hade vi en Robin Van Persie. Nu
har vi en ... Bendtner? Hur som helst, det kvittar vem vi har där fram, det jag vill få fram är att vi inte kan lägga oss ner och ge upp. Vi
måste stå upp och kämpa tills allt hopp är ute, tills det är matematiskt omöjligt att vinna ligan. Hur absurd jag
än må låta så har vi fortfarande en chans att vinna PL. Det kommer bli
extremt svårt, men om det är någonting detta Arsenal har visat så är
det att man kan komma tillbaka när exakt alla räknar ut en. Vi får
hoppas - mer än någonsin - att vi vinner mot Chelsea och tystar alla kritiker -
inklusive min småleende vän.

Om det är en spelare som fortfarande tror mer än alla andra så är det Fabregas:
______________________________________________________________________________

I think we have to be positive. It is very easy to say we lost to Man United and let our heads go down. We have to be strong, be together more than ever and do our best until the end of the season. With all my respect, I really don’t care what people think about us. It's about what we believe up until the end of the season. People are not going to play for us and it is up to us to show what we can do.

We have to bounce back straight away. We know we have two massive games against Chelsea away and Liverpool at home so it is going to be difficult definitely. No-one said it is going to be easy. We just have to be strong and see what happens next week.
______________________________________________________________________________

Saken är den att jag inte kan undvika att tänka på slutet av säsongen. Om detta innebär ännu en säsong utan titlar så kommer jag tycka extremt synd om alla spelare, ledare och supportrar. Men om det är en kille jag kommer tycka extra synd om, så är det Fabregas. Fabregas har alltid visat vackrast, bäst och störst hjärta för klubben. Han har inte brytt sig om journalister, om transferrykten eller om kritiker. Han har stundtals bärt hela laget på sina axlar och han har i år varit en av världens bästa spelare. Att ännu en gång få se Fabregas utan en titel skulle krossa mitt hjärta.

Samtidigt har Arshavin sin personliga åsikt om vad som hänt och vad som komma skall:
______________________________________________________________________________

It is getting even harder to believe that we can win first place after such defeats. I divide the games with Aston Villa, Man United, Chelsea and Liverpool into two parts - the first part has been held, there are still two more games, I hope we will conduct them better.
______________________________________________________________________________

Precis som vanligt så är han extremt ärlig. Några veckor sedan sade han att det krävdes ett mindre mirakel för att vi skulle vinna ligan. Jag kunde inte hålla med honom just då, men nu kan även jag sakta börja förstå att det faktiskt kommer krävas ett smärre mirakel för att vi ska vinna ligan.

Transferfönstret passerade ju utan att någon komplett spelare (om vi utesluter Campbell) köptes in och ja, vad ska man säga? Vi skulle ha behövt förstärka truppen, men enligt Wenger så hittade man inte spelarna:
______________________________________________________________________________

It is not only about wanting to buy, it is to find better players than
what you have available and we haven't until now. It is as simple as
that.
______________________________________________________________________________

Jag har svårt att tro honom. Villa, Dzeko, Remy, Chamakh, Gignac, RvN, Traore, Zarate. Alternativen fanns där ute och trots att alla nämnda spelare inte är bättre än det vi redan har så hade det gett laget en boost. Vi hade helt enkelt behövt en supervärvning á la Arshavin. Men Wenger är envis, riktigt envis. Han vill visa hela omvärlden att det är möjligt att vinna titlar utan att splasha ut massa pengar. Nu är säsongen inte över och allt kan fortfarande ske, men jag kan inte blunda för det faktum att en värvning kunde gett oss den boost som hade behövts.

Det tråkiga är att tidpunkten har nu kommit där vi ännu en gång sett hur mycket vi saknat en RvP där fram. Eduardo har haft svårt att hitta tillbaka till formen sedan skadan. Bendtner har varit skadad i flera månader och kommer att vara ringrostig i några veckor till. Arshavin har haft en rejäl formsvacka och allmänt tufft. Vela har knappt fått chansen och Walcott har varit extremt skadebenägen. Ändå har man valt att tillförlita sig på de anfallare man hade.

Mittfältets målproduktion har varit en annan sak som hållt oss borta från värvningar, men hur naiv får man vara om man ska tro att det ska hålla hela säsongen ut? Vi har i ett flertal matcher sett hur mycket vi saknat en stor, stark och fysisk anfallare. Vi hade helt enkelt behövt en sådan spelartyp och jag har all anledning att tro att det gett laget en enorm boost. Ändå så har man struntat i det och väntat på Bendtners återkomst. Saken är att Bendtner är en bra spelare, men han är inte så bra att han kan bära hela vårt anfall på sina axlar.

Vissa har ifrågasagt vad som skulle hända med RvP om en komplett striker köptes in. Saken är att RvP visat sig vara en extremt skadebenägen spelare och han kommer knappast hålla sig frisk hela sin karriär ut. Därför finns det ingen större risk att han plötsligt skulle petas eller på något annat sätt störas. Större bredd är alltid bra och konkurrens skadar aldrig. Det är bara att titta på ett lag som Chelsea. De har en osannolik bredd och kan spela minst lika bra fotboll med som utan Drogba, Essien och Lampard. Det kallas för bredd mina vänner.

Om nu vår trupp inte varit så skadebenägen som den visat sig vara så skulle även vår trupp vara extremt bred, det råder det ingen tvekan om. Men vi har genom åren lärt oss att vi har minst 5 (om inte fler) skador samtidigt, vecka in och vecka ut. Vad säger oss att nästa år kommer att bli ett undantag? Därför måste man helt enkelt sett det positiva med en värvning. Men säsongen är som sagt inte över och jag kommer vara minst lika glad som er ifall Wenger lyckas motbevisa oss.

Dock så borde vi - gäller även mig - sluta gnälla. Det som hänt har hänt och det som inte hänt har inte hänt. Nu måste vi ännu en gång se till att lita på Wenger, lita på laget och lita på spelarna. Vi har all rätt att kritisera vissa spelare och vissa ledare, men det hjälper inte laget fram på något sätt. Naturligtvis är besvikelsen stor efter förnedringen av United, men jakten på ligatiteln är långt ifrån över. Ett smärre mirakel på söndag kan faktiskt köra oss direkt tillbaka in i hetluften och vem vet, Fru Fortuna kanske är på vår sida den 7 februari? Ge inte upp, inte än ... inte än.

Läs mer

Det var en gång i ett annat liv

Kristonel Elwe – mån 1 feb 2010 kl 13:50

15 maj, 2004, det var en gång i ett annat liv. Leicester hade just besegrats med 2-1 och Vieira hade stått för det avgörande målet. Arsenal FC hade just spelat sig igenom en hel säsong som obesegrade. En prestation som saknar motstycke. 15 maj 2004 fanns spelare som Henry, Vieira, Bergkamp, Pires, Ljungberg och Lehmann på plan. Spelare som alla tillhörde världens bästa. Men det var även början på slutet av en av de mest lyckosamma perioderna Arsenal någonsin fått erfara. 31 januari, 2009, igår. Manchester United. 1-3. Förnedring. Hemskt. Horribelt. Boys against men. Igår släcktes sista gnistan av hopp, eller?

Klockan 20:30, 7 november, 2009. Arsenal hade just slagit Wolverhampton borta med 4-1. Gnistan av hopp hade aldrig varit starkare. Vi spelade inte vårt bästa spel, men lyckades ändå vinna. Sådant brukade aldrig hända, inte längre. Trots förluster mot Man U och Man C tidigt under säsongen började man sakta föra tankarna tillbaka på 03/04. Var det här vårt år? Vi hade en glödhet Robin Van Persie. En glödhet Cesc Fabregas. En backlinje som såg ut att vara bland de bästa i världen. Ett mittfält som dominerade vecka in och vecka ut. Vi trodde, vi hoppades.

14 november 2009 började tornet att falla. Robin Van Persie åkte på en smäll i en totalt meningslös landskamp. Första rapporterna var förödande, en av världens bästa anfallare skulle missa hela säsongen. Men som tur var så var det inte så hemskt, trodde vi. Nya rapporter sade 4-6 veckor och så lydde det även några dagar. Sen kom chocken, RvP missar 3-4 månader - i princip hela säsongen.

21 november, 2009 - förlust mot Sunderland. 29 november, 2009 - förnedrade av Chelsea på Emirates. Tornet rasade i en väldig takt och den sista gnistan hopp såg ut att vara dött. Men det var inte över, inte än.

Chelsea skakades av en formsvacka hela december och detsamma skedde för Manchester United. Samtidigt lyckades ett evigt skadedrabbat Arsenal kämpa sig tillbaka, poäng efter poäng. Gnistan av hopp tändes och höll sig lysande. Supportrarna hade återfått tron, mycket tack vare en viss Cesc Fabregas.

20 januari, 2009 - Arsenal går upp i serieledning. Det var få som var lika glada som oss den dagen. Äntligen! Äntligen serieledning! Arsenal hade varit underskattat, uträknade och uppgivna. Men den 20 januari stod vi ändå där, längst upp. Det var kul så länge det varade.

31 januari, 2009, 17:00. Manchester United hade kommit på besök. Det handlade om en match som byggts upp i flera dagar och som skulle följas av oändligt många personer världen över. Det var en match som lovade att innehålla allting och lite till. Arsenal skulle visa att de var män, att de vuxit upp, att de var att räkna med i jakten på ligatiteln. Arsenal skulle äntligen visa vem som styrde och bestämde. Äntligen hade vi chansen att visa världen att vi kunde. Äntligen!

19:00. Tomhet. Ilska. Frustration. Förnedring. Ännu mer tomhet. Hat. Depression. Svordomar. Irritation. Manchester Fucking United hade gjort det igen - förnedrat oss på Emirates. I vår borg, i vår match. Arsenal hade svikit oss igen. Några dagar innan hade man mött ett Aston Villa på Villa Park där man "enbart" fått med sig en poäng. Men missarna och misstagen från Villa Park skulle repareras i matchen mot Manchester United, trodde vi.

Jag orkade inte, jag orkade inte med att se det lag jag håller så kärt om hjärtat bli krossat. När Ji-Sung Park satte 3-0 stängde jag av. Jag visste vad som väntade mig. Ett bombardemang av förnedrande msn-konversationer, sms och samtal. Det här skulle bli min chans, vår chans, er chans att äntligen ryta till i Chelsea- och Unitedsupportrarnas ansikten. Det var vår tur, det var vår tur.

Jag kan inte låta bli att tänka på matchen mot Chelsea på Stamford Bridge. Om vi förlorar eller får lika mot Chelsea så är den sista gnistan av hopp totalt borta. Då finns den inte mer. Då är chanserna puts väck. Det enda hoppet som finns för oss är ifall vi vinner mot både Chelsea och Liverpool, men det ända jag har i tankarna är hur brutalt förnedrade vi kan komma att bli av Chelsea.

En vinst på Stamford Bridge finns inte ens i tankarna. Det ska inte gå. Inte om vi spelar som igår. Naivt, dumt, barnsligt, idiotiskt och dåligt. Det finns en gnista som fortfarande lyser, den finns, men just nu är den låg, väldigt låg.

Idag vill jag bara drömma mig tillbaka till 2003/2004. Jag vill drömma mig tillbaka till den där soliga sommardagen, jag vill drömma mig tillbaka till 15 maj. Jag vill drömma mig tillbaka till tiden då Henry var fruktad av alla lag i världen. Jag vill drömma mig tillbaka till en tid som gjorde oss lyckliga, stotla och glada. Det kan ta ett tag innan vi kan känna oss likadant som den där soliga sommardagen. Det kan ta ett väldigt bra tag. 15 maj, 2004, det var en gång i ett annat liv.

Läs mer

Sidor